Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Genox
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 4

    #91
    Ikävä kyllä, et voi olla varma.. Nyt ei Baijerin poikien laatu oikein vakuuta .



    "Huollossa näiden ongelmien kanssa asioituani todettiin tänään, että ääni kuuluu jakopäästä ja autoon tehdään jakopään remontti. Autolla ajettu tällä hetkellä n. 19tkm ja käyttöönotto oli 2/2012. Kyseessä on N47 moottori."

    Toivottavasti valmistaja/ maahantuoja hoitelevat hommat tyylikkäästi...

    Comment

    • Vesper
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 240
      • Vantaa

      #92
      Originally posted by Genox View Post
      Ikävä kyllä, et voi olla varma.. Nyt ei Baijerin poikien laatu oikein vakuuta .



      "Huollossa näiden ongelmien kanssa asioituani todettiin tänään, että ääni kuuluu jakopäästä ja autoon tehdään jakopään remontti. Autolla ajettu tällä hetkellä n. 19tkm ja käyttöönotto oli 2/2012. Kyseessä on N47 moottori."

      Toivottavasti valmistaja/ maahantuoja hoitelevat hommat tyylikkäästi...
      Laatupelejä. Jos kone ei imaise itseensä jotain hemmetin läppiä niin sitten jakopää antautuu

      Comment

      • primus
        Newbiemmer
        • Nov 2012
        • 2
        • Sveitsi

        #93
        Täytyy alkaa itsekin tutkimaan asiaa...

        Itsellä E87 123d 1/2009 (valm. 10/2008) 34tkm eikä vielä merkkejä tuosta, tosin auto on ollut käytossa Sveitsissa kakkos-/viikonloppuautona.

        Palaan asiaan mikäli jotain ilmenee... onneksi sentään takuu vielä vuoden liikkeen kanssa voimassa, lisäksi autossa on 10v/100 000km ilmainen huolto voimassa (täällä päin normaali, eli asiakas maksaa vain nesteet yms huollossa).

        Edit: valm. vuosi
        Last edited by primus; 12-11-2012, 15:37.

        Comment

        • Scyber
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 686
          • Hyvinkää

          #94
          No jopas on harmillista että vika jatkuu yhä jollain asteella.
          Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
          www.napalmi.com

          Comment

          • Calypsocoupe
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 2932
            • Vihti

            #95
            Samaa ketjua/ratasta ETK tarjoaa N47 mottiin aikojen alusta asti, eli jos uusissa on vikaa niin kalliilla korjauksella ei välttämättä saa kuin lisäaikaa :-P 1/2013 näyttäs tulevan uusi kiristäjä, jos se vika onkin sitten siinä.
            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

            Comment

            • Genox
              Newbiemmer
              • Dec 2008
              • 4

              #96
              Originally posted by Calypsocoupe View Post
              Samaa ketjua/ratasta ETK tarjoaa N47 mottiin aikojen alusta asti, eli jos uusissa on vikaa niin kalliilla korjauksella ei välttämättä saa kuin lisäaikaa :-P 1/2013 näyttäs tulevan uusi kiristäjä, jos se vika onkin sitten siinä.
              Niinpä, pitäisi tietää onko kyseessä suunnittelu-, valmistus- vai materiaalivirhe. Tätähän BMW ei virallisesti ole tietääkseni kertonut, ei varmasti tule kertomaankaan...

              Joka tapauksessa BMW on vastuussa virheestä, oli se sitten vaikka alihankkijan tekemä. Lähtökohtanahan on, ettei yritysten tekemiä virheitä maksateta kuluttajilla. Kaunis ajatus ilmeisesti kuluttajansuojalain perusteenakin

              Comment

              • primus
                Newbiemmer
                • Nov 2012
                • 2
                • Sveitsi

                #97
                Originally posted by Genox View Post
                Niinpä, pitäisi tietää onko kyseessä suunnittelu-, valmistus- vai materiaalivirhe. Tätähän BMW ei virallisesti ole tietääkseni kertonut, ei varmasti tule kertomaankaan...

                Joka tapauksessa BMW on vastuussa virheestä, oli se sitten vaikka alihankkijan tekemä. Lähtökohtanahan on, ettei yritysten tekemiä virheitä maksateta kuluttajilla. Kaunis ajatus ilmeisesti kuluttajansuojalain perusteenakin
                Jotenkin tuntuu etta jos kyseessä olisi täysin suunnitteluvirhe yhdessä osassa niin % otanta oli suurempi? Tässä taitaa olla kyse siitä että rakenne itsessään on herkkä vikaantumaan, joka tietenkin on suunnitteluvirhe myös, mutta jos huollat ajoissa ja ajat ns. ihannekäytöllä ja osasi ovat toleranssin keskeltä niin ongelmia ei ole. Toisaalta jos näin niin sitäkin vittumaisempi vika.

                Comment

                • BemariAndy
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 230
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  #98
                  Pitäskö olla huolissaan vaikka on kertaalleen tarkastettu merkkihuollossa tuota jakopäätä, kun ainakin lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kuuluu taustalta di-di-di (eli tavallaan kuin laskis aika rivakasti neljää y-ka-ko-ne, mutta ei sitä "ne ääntä" kuulu) nopeaa taustaääntä muttei kierroksia nostettaessa tai veto päällä mitään isompaa?!? Onko normaalia, että jakopään ketju pikkuisen ääntää tyhjäkäynnillä?
                  Ei ole varsinaisesti säksätystä, mutta pistää miettimään onko se kiristinrulla tai ketju jo hieman löystynyt...
                  * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                  * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                  Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                  Comment

                  • Scyber
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 686
                    • Hyvinkää

                    #99
                    Originally posted by BemariAndy View Post
                    Pitäskö olla huolissaan vaikka on kertaalleen tarkastettu merkkihuollossa tuota jakopäätä, kun ainakin lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kuuluu taustalta di-di-di (eli tavallaan kuin laskis aika rivakasti neljää y-ka-ko-ne, mutta ei sitä "ne ääntä" kuulu) nopeaa taustaääntä muttei kierroksia nostettaessa tai veto päällä mitään isompaa?!? Onko normaalia, että jakopään ketju pikkuisen ääntää tyhjäkäynnillä?
                    Ei ole varsinaisesti säksätystä, mutta pistää miettimään onko se kiristinrulla tai ketju jo hieman löystynyt...
                    On se normaalia että pieni ääni kuuluu. Onhan se mekaniikkaa ja ketju ei ole mikään pingotettu olento.

                    Ei kande ihan täysin vainoharhaseks ryhtyä. Menettää yöunet.

                    Tää kyseinen ääni kuuluu parhaiten ajellessa / kierrättäessä siihen 1500rpm tuntumaan pienellä vedolla. Tai ainakin mulla ja useimmilla muillakin kuulunu siinä tuntumassa. Sen yli hiljenee (ei välttämättä jos tosi sökö). Hyvin kanssa kuulee lämpimällä koneella talojen välissä ajellessa ikkuna auki ko. äänen ku on hiljasta.

                    Esimerkki videota
                    http://www.youtube.com/watch?v=4lL0jxKBe2Q
                    http://www.youtube.com/watch?v=ql4T5o54914
                    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                    www.napalmi.com

                    Comment

                    • Bringer00
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 132
                      • Siikalatva

                      Mulla ainaki se ahtoputken liitos resonoi tyhjäkäynnillä ja kuuluu juurikin semmonen napsutus. Putkesta pitää kiinni niin ei kuulu mitään.

                      Comment

                      • Migilous
                        Newbiemmer
                        • Dec 2012
                        • 7
                        • Helsinki

                        Piti ihan kirjautua vartavasten foorumeille että saa oman tarinan jakoon. Elikkäs

                        Ostin tossa 1,5kk sitten 123d vanhemman 120d:n tilalle. Lueskelin sitten täältä tosta jakopään mahdollisesta viasta. Autoliike sitten vakuutteli minulle ettei moista vikaa bemmissä ole, ja lupautui vielä tarkistamaan asian jssain omalla korjaamollaan. Kävin sitten vielä laakkosella kyselemässä viasta ja näyttämässä autoa kun se jo koeajossa rallatti. No laakkosella todettiin että tuskin jakopää, mutta mahdollisuus siihen on. Noh sain kuitenkin kaupan päälle "timanttitakuun" jonka antoi Suomen takuuvakuutus .

                        No ajelin autolla 3 viikkoa, ilmotin takuu yhtiöön ja sanoivat et vie laakkosselle. Noh varailin ajan ja hain auton tänään. Takuuyhtiö oli nostanut kädet pystyy nähtyään 2100€ korjausarvion ja totesivat että tämä on huolto toimenpide EI korjaus, ja jos ketju katkeaa sitten korjsisivat. Totesin että on siinäki todella timanttinen takuu ja lompsin suoraan takas autoliikkeeseen ja lätkäsin pöytään arvion.

                        No tästähän automyyjä repi perseensä ja soitti takuufirmaan että mitä helvettiä. No sama vastaus ja päätyivät sitten autoliikkeessä maksamaan uuden ketjun kokonaisuudessaan. Eikä joutunut edes tappelemaan

                        Tosiaan kiinnostavaa on et bmw huoltomiehet sanoo et vika todella epätodennäköistä ja sitteku vie auton sinne ni ylläri ylläri se on se epätodenäköisin vika :think

                        Comment

                        • Scyber
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 686
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Migilous View Post
                          Piti ihan kirjautua vartavasten foorumeille että saa oman tarinan jakoon. Elikkäs

                          Ostin tossa 1,5kk sitten 123d vanhemman 120d:n tilalle. Lueskelin sitten täältä tosta jakopään mahdollisesta viasta. Autoliike sitten vakuutteli minulle ettei moista vikaa bemmissä ole, ja lupautui vielä tarkistamaan asian jssain omalla korjaamollaan. Kävin sitten vielä laakkosella kyselemässä viasta ja näyttämässä autoa kun se jo koeajossa rallatti. No laakkosella todettiin että tuskin jakopää, mutta mahdollisuus siihen on. Noh sain kuitenkin kaupan päälle "timanttitakuun" jonka antoi Suomen takuuvakuutus .

                          No ajelin autolla 3 viikkoa, ilmotin takuu yhtiöön ja sanoivat et vie laakkosselle. Noh varailin ajan ja hain auton tänään. Takuuyhtiö oli nostanut kädet pystyy nähtyään 2100€ korjausarvion ja totesivat että tämä on huolto toimenpide EI korjaus, ja jos ketju katkeaa sitten korjsisivat. Totesin että on siinäki todella timanttinen takuu ja lompsin suoraan takas autoliikkeeseen ja lätkäsin pöytään arvion.

                          No tästähän automyyjä repi perseensä ja soitti takuufirmaan että mitä helvettiä. No sama vastaus ja päätyivät sitten autoliikkeessä maksamaan uuden ketjun kokonaisuudessaan. Eikä joutunut edes tappelemaan

                          Tosiaan kiinnostavaa on et bmw huoltomiehet sanoo et vika todella epätodennäköistä ja sitteku vie auton sinne ni ylläri ylläri se on se epätodenäköisin vika :think
                          Voisitko vielä tarkentaa mikä vuosimalli ja paljon ajettu yksilö oli kyseessä?

                          Hienoa että sait kuntoon ja kiitos kun laitoit tietoa tulemaan

                          Tuo 2100€ kuulostaa todella halvalle, voisitko tarkentaa mitä kaikkia osia vaihtoivat ja montako tuntia töitä homma sisälsi?
                          Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                          www.napalmi.com

                          Comment

                          • Migilous
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 7
                            • Helsinki

                            Se on vm.08 ja ajettu 83 000km eli ei ihan kauheasti. Toinen bemarin tj sano et kyllä sen ketjun pitäs viel n.20tkm kestää ja kuulemma pitäs alkaa moottori valoa syttymään ym. ongelmia tulemaan kun alkaa löystyä lisää.

                            No se arvio oli mun muistaakseni 12h töitä, mutta kuulemma todellisuudessa kyseiseen autoon 14h kun moottorissa isommat ketjut? Osalistan unohdin autoon mut laitan sen läjän myöhemmin.

                            Katotaan nyt sitte mikä lopullinen summa kun korjausajan sai vast tammikuulle.
                            Last edited by Migilous; 12-12-2012, 20:56.

                            Comment

                            • Scyber
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 686
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by Migilous View Post
                              Se on vm.08 ja ajettu 83 000km eli ei ihan kauheasti. Toinen bemarin tj sano et kyllä sen ketjun pitäs viel n.20tkm kestää ja kuulemma pitäs alkaa moottori valoa syttymään ym. ongelmia tulemaan kun alkaa löystyä lisää.

                              No se arvio oli mun muistaakseni 12h töitä, mutta kuulemma todellisuudessa kyseiseen autoon 14h kun moottorissa isommat ketjut? Osalistan unohdin autoon mut laitan sen läjän myöhemmin.

                              Katotaan nyt sitte mikä lopullinen summa kun korjausajan sai vast tammikuulle.
                              Lähinnä vaan ettei sitä pelkkää ketjua vaihdeta. Näköjään aloituspostauksen bmwfaq linkkikään ei toimi... Siinä eriteltiin eri keissit ja toimenpiteet...


                              "PUMA 13588845-03 incidence recorded by BMW and its repair: http://www.puma-index.de/Lists/PUMA/AllItems.aspx

                              Diligence-number Item
                              43863106-03 N47, N47S, N47T, rustling sound in the engine, timing chain rubs.

                              Approval date (day.month.year) Status Organization
                              Approved 14.12.11 Germany, automobiles

                              Vehicles affected
                              E Series Motor Body
                              E60 E61 E81 E82 E83 N47 N47DKO N47S N47T E61 E60 E81 E82 E83 N47 N47S N47T N47DKO
                              E84 E87 E88 E90 E91 E87 E84 E88 E90 E91
                              E92 E93 F10 F11 F25 E93 E92 F10 F11 F25

                              Feedback Comment production interval Feedback
                              (From / to) on the production interval diligence (day.month.year) to (day.month.year)
                              / 01.03.11 / 01.03.11

                              Complaint
                              Sound of friction drag on the engine from about 1500 rpm, which is visible from the inside.
                              The noise can be perceived in area of the gearbox housing and the oil pan.

                              Cause
                              Excessively sharp edges on the sprockets, the chain does not flow evenly over the guides.

                              Measures
                              We must distinguish two cases:

                              Case 1:

                              For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009.

                              In case of customer complaint must change the following parts:
                              (See Annexes, Figures 1 to 7.) - Nov. 21 7803479 Sutitución the crankshaft bearings.

                              Caution: Use only crankshafts with a production date back to 5. 1. 1. 2009 2009
                              The production date is printed on crankshaft sprocket (see page 2 of the Annex)

                              Meaning of the figures:
                              The first two indicate the assembly line.
                              The 6 following year (two digits), month, day.
                              Last 5 indicate the reference number of the crankshaft.
                              Thus, the crankshaft shown on page 2 of the annex was built on October 21, 2009.
                              41 -11 7,797,896 chain oil pump.
                              11 31 8 506 652 Timing Chain bottom.
                              13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.
                              11 27 7 800 523 sprocket (intermediate for balance shafts).
                              11 8,510,014 31 Supply Chain superior.
                              -11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
                              -13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

                              Note: Adjusting the intermediate gear shafts accurately balanced according to workshop manual. In case this intermediate sprocket and the balance shafts are not sufficiently fit, the motor can still giving rise to noise despite the new crankshaft.

                              See November 21 workshop manual 500 "crankshaft replacement."

                              Note: In the case of vehicles to which a previous repair and they replaced the crankshaft:
                              Proceed with these vehicles as detailed in "Case 2".

                              Case 2:

                              N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011

                              In case of customer complaint replace the following parts:
                              (See Appendix, Art 8 to 10)
                              -11 8,506,652 31 Supply Chain bottom.
                              - 13 52 7 797 906 sprocket high pressure pump.
                              - 11 31 8 510 014 Supply Chain superior.
                              -11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
                              -13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

                              Note: There is no need to release the binding thread of the intermediate toothed wheel balancer shafts.

                              Note: As of March 2011 there are new guidelines. These guidelines do not bring reinforcing ribs.

                              (See Appendix, pp. 7 and 10.)
                              In this way the inner surface of the guides is smooth throughout its length and the timing chain runs easily on them.
                              They have not changed the references.

                              Note: During the repair make sure guides are mounted without lateral veins (in the Annex, Art 7 and 10.)

                              Attention:
                              No repairs are allowed in vehicles with production date after 03/2011 and vehicles in which all existing measures have already been made. The sound now is the moment, the normal state of this world! No risk of broken chain!

                              Not allowed engine change because of this claim!"

                              Suomeksi kampura lakruineen pitäis kans vaihtaa mikäli sen sarjanumero vastaa sitä viallista sarjaa.
                              Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                              www.napalmi.com

                              Comment

                              • Järppä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 1108
                                • Stadi, ladon takana.

                                Originally posted by Migilous View Post
                                Tosiaan kiinnostavaa on et bmw huoltomiehet sanoo et vika todella epätodennäköistä ja sitteku vie auton sinne ni ylläri ylläri se on se epätodenäköisin vika :think
                                Kyseistä vikaa ei ole olemassakaan, käyttäjien keksimä ja maksama vika.
                                Tälläisen vastauksen sain itse kun asiaa tiedustelin keväällä.
                                Autonne / tai vastaavan tyyppisen auton jakopäästä valmistaja ei ole julkaissut takaisinkutsua, joten kyseessä ei ole BMW:lle ominainen häiriö.
                                Last edited by Järppä; 13-12-2012, 07:09.
                                Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                                Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                                Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                                If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                                Top Gear review

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎