Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325ix -89 käynnistys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    E30 325ix -89 käynnistys

    E30 325ix -89 m20b25 (kat) masiina höystettynä seuraavanlaisella käynnistysongelmalla:

    Kone käynnistyy kylmänä (myös kovilla pakkasilla) kuin palmun alta, mutta 5-10min ajon jälkeen ei lähde käyntiin. Käynnistyy joskus tuhottomasti sahaamalla mutta yleensä joutuu odottamaan jäähtymistä. Taas kuumana kone käynnistyy OK.

    Haaleana startatessa kone yskäisee kerran ja sen jälkeen ei ole lupailusta tietoakaan. Kone käyttäytyy prikulleen samalla tavalla joka kerta.

    Kylmäkäynnistyksen jälkeen nostaa hetkenpäästä kierrokset 2000een ja pumppaa siitä alas- ja ylöspäin itsekseen kunnes lämpiää ja rauhottuu.

    Jo uusitut osat:
    1. Virranjakajankansi (vaihdettu edellisen omistajan toimesta)
    2. Tulpat
    3. Akku

    Tarkastettuja:
    1. Bensanpaine
    -2bar (suhteellinen paine imusarjaan 3bar)
    -!?laskee hieman kun antaa kierroksia!?
    -paine nousee heti 2baariin kun avaimesta kääntää ja paine ei karkaa

    2. Kipinä tulee hienosti

    3. Ilmamäärämittari mitattu
    -toimii lineaarisesti aina siihen asti kun läppä on 95% auki, jolloin !?resistanssi puotaa hieman läppää avatessa!?

    4. Imuilmanlämpötila-anturi (ilmamäärämittarissa)
    -noin 4kOhm @ 20astetta ?paskana?

    Neuvoja otetaan mieluusti vastaan!
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by Juubi
    4. Imuilmanlämpötila-anturi (ilmamäärämittarissa)
    -noin 4kOhm @ 20astetta ?paskana?
    Haynesin manuaali ei kerro erikseen Motronicin ilmamäärämittarin kohdalla arvoa tuolle, mutta L-Jetissä sen pitäisi olla 2200-2700 ohmia @ 20 astetta.

    Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi kannattaisi myös mitata. Saattaa olla että se antaa puolilämpimänä jotain ihan puutaheinää. Pitäisi olla kylmänä 2100-2900 ohmia ja käyntilämpöisenä 270-400 ohmia.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • Touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1310
      • Järvenpää

      #3
      Mitenkäs ruiskunsuuttimet?
      Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
      Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

      Comment

      • henri
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 5752
        • Kiuruvesi/Iisalmi

        #4
        Originally posted by Juubi
        E30 325ix -89 m20b25 (kat) masiina höystettynä seuraavanlaisella käynnistysongelmalla:

        Kone käynnistyy kylmänä (myös kovilla pakkasilla) kuin palmun alta, mutta 5-10min ajon jälkeen ei lähde käyntiin. Käynnistyy joskus tuhottomasti sahaamalla mutta yleensä joutuu odottamaan jäähtymistä. Taas kuumana kone käynnistyy OK.

        Haaleana startatessa kone yskäisee kerran ja sen jälkeen ei ole lupailusta tietoakaan. Kone käyttäytyy prikulleen samalla tavalla joka kerta.

        Kylmäkäynnistyksen jälkeen nostaa hetkenpäästä kierrokset 2000een ja pumppaa siitä alas- ja ylöspäin itsekseen kunnes lämpiää ja rauhottuu.

        Jo uusitut osat:
        1. Virranjakajankansi (vaihdettu edellisen omistajan toimesta)
        2. Tulpat
        3. Akku

        Tarkastettuja:
        1. Bensanpaine
        -2bar (suhteellinen paine imusarjaan 3bar)
        -!?laskee hieman kun antaa kierroksia!?
        -paine nousee heti 2baariin kun avaimesta kääntää ja paine ei karkaa

        2. Kipinä tulee hienosti

        3. Ilmamäärämittari mitattu
        -toimii lineaarisesti aina siihen asti kun läppä on 95% auki, jolloin !?resistanssi puotaa hieman läppää avatessa!?

        4. Imuilmanlämpötila-anturi (ilmamäärämittarissa)
        -noin 4kOhm @ 20astetta ?paskana?

        Neuvoja otetaan mieluusti vastaan!

        itellä just samaa ongelmaa

        ja tekee tuota varsinkin pakkasella....lämpimällä ilmalla toimii hyvin
        Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
        Ex. E30 320i 2d GTS -88


        E46 330Cd (projekti V.2)


        ----------------------------

        Comment

        • henri
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 5752
          • Kiuruvesi/Iisalmi

          #5
          Originally posted by bmwe30touring
          Mitenkäs ruiskunsuuttimet?
          noitten pitäs just vaikuttaa siihen kun kone käynnistyy just huonosti lämpimänä

          vika vois olla lämpöanturissa, kerran nostaa noita kiekkoja kylmämä, eli luuliskohan konetta liian kylmäks ja viallinen lämpöanturi työntää liikaa bensaa ja kastelee tulpat ja sitte joutuu "sahaamaan" ne kuiviks ja nostaa kylmäkäyntikiekat turhan korkeelle

          mulla ei tee tuota kierrosten nostamista lähellekkään joka kerta
          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
          Ex. E30 320i 2d GTS -88


          E46 330Cd (projekti V.2)


          ----------------------------

          Comment

          • Touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1310
            • Järvenpää

            #6
            Eikös nuo suuttimet ajan myötä rupee falskaamaan ja laskee kakkua silloinkin kun ei olisi tarvetta? Viittaa ainakin vahvasti siihen kyseinen vika jos kerran kipinä on kohdallaan. Yleensähän tulee myös perkeleenmoinen bensankatku.
            Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
            Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Originally posted by henri
              noitten pitäs just vaikuttaa siihen kun kone käynnistyy just huonosti lämpimänä

              vika vois olla lämpöanturissa, kerran nostaa noita kiekkoja kylmämä, eli luuliskohan konetta liian kylmäks ja viallinen lämpöanturi työntää liikaa bensaa ja kastelee tulpat ja sitte joutuu "sahaamaan" ne kuiviks ja nostaa kylmäkäyntikiekat turhan korkeelle

              mulla ei tee tuota kierrosten nostamista lähellekkään joka kerta
              Henri, veit varpaat suustani. Diagnoosisi on yhtenevä omani kanssa. Tarkista/uusi se motronicin lämpötila-anturi. Jos se on sökö, tai sen resistanssi on persiellään kun kone on lämmin => motronic tunkee lämpimänä liikaa soppaa ja kastelee tulpat. "Sahaaminen" johtuu sitten siitä, tulpat pitää saada ensin kuivaksi, vasta sitten sytyttää seoksen. Ko. vika on varsin yleinen.

              Autodatassa on yleensä annettu muutamia resistanssiarvoja eri lämpötiloissa. Mittaamalla yleismittarilla ne ja vertaamalla "oikeisiin" arvoihin, voi päätellä ko. kikkulan toimintakyvyn. Onko kunnossa, toimiiko sinnepäin vain onko totaalisen sökö.

              Timo

              Comment

              • henri
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 5752
                • Kiuruvesi/Iisalmi

                #8
                Originally posted by bmwe30touring
                Eikös nuo suuttimet ajan myötä rupee falskaamaan ja laskee kakkua silloinkin kun ei olisi tarvetta? Viittaa ainakin vahvasti siihen kyseinen vika jos kerran kipinä on kohdallaan. Yleensähän tulee myös perkeleenmoinen bensankatku.
                itsellä ei ole tota bensan katkua esiinny

                tosin nyt katotaan seuraavask tuo virranjakaja ja pyörijä sekä tuo lämpöanturin toiminta

                jos ei auto, niin sitten viikolla 10 menee auton sivuhelmat uudelleen maalattavaks , ja kyseinen firma osaa hyvin, myös nämä sähköstydeemit ja muut ongelmat, lisäksi paikan omistajan isä tietää tosi hyvin nämä moottorin asiat ja bemareita löytyy siitä perheestä ni eiköhän luulis vian löytyvän

                pitää kysästä jos viittivät samalla kattoo sitä, rahaahan se maskaa, mutta tuttuja ovat, ni vähä halvemmalla pääsee ja sitten onpahan auto kunnossa

                mutta nyt kuitenkin ite ensin kattoo jos sais ratkastua ton ongelman
                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                E46 330Cd (projekti V.2)


                ----------------------------

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Tuommoisia arvoja kirjoittelin ECU:n lämpötila-anturin vastusarvoista yhteen topikkiin ja pitäisi päteä myös M20B25:een
                  -10C 7-11,6 kohm, 20C 2,1-2,9 kohm, 80C 0,27-0,40 kohm.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Juubi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 999

                    #10
                    Originally posted by bmwe30touring
                    Eikös nuo suuttimet ajan myötä rupee falskaamaan ja laskee kakkua silloinkin kun ei olisi tarvetta? Viittaa ainakin vahvasti siihen kyseinen vika jos kerran kipinä on kohdallaan. Yleensähän tulee myös perkeleenmoinen bensankatku.
                    Niin tosiaan tuo unohtuikin mainita.. tosiaan bensa haisee melko tukevasti. Toisaalta haiseehan se aina jos konetta yritetään saada käyntiin mutta seos ei koskaan syty?

                    Siispä joka tapauksessa syyttävä sormi osoittaa seuraavaksi suuttimia..
                    Kuinkas kauhia homma on saada nuo suuttimet irti? Imusatsi on ainakin mahtavasti tiellä..

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #11
                      Helpoimmasta lähdin sitten kuitenkin liikkeelle, eli hankin uuden moottorin lämpöanturin. Anturi on vielä vaihtamatta, mutta alustavat mittaukset eri lämpötiloilla näyttäisivät siltä että alkuperäinenkin anturi on ehjä.

                      Se on sitten vaan käytävä niiden suuttimien kimppuun. Onko jollakulla kertoa kokemuksia kyseisestä putsausoperaatiosta? Mitä kaikkea pitää purkaa?

                      Yleensä kun ensimmäistä kertaa availee niin tulee purettua liian paljon = monta turhaan avattua tiivistepintaa.

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #12
                        Tuosta löytyy jonkinlaisia ohjeita ko. hommaan
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • Juubi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 999

                          #13
                          Noniin tulipa nyt sitten tutkittua ne suuttimet. Homma suuttimien osalta on melko selkeä, neljä kuudesta suuttimesta vuotaa. Vesiastiaan laskettuna tuli kyseisistä suuttimista ilmakuplia (2.5baarin paineella) noin 2 sekunnin välein.

                          Yritin myrkyillä putsata mokomia, mutta eipä tuntunut olevan vaikutusta. Saattavathan nuo olla jo niin kuluneetkin että ei paineet pysy takana enää? (ainakin 220tkm takana)

                          Uudet suuttimet taitavat maksaa lähemmäs 100e/kpl joten kalliiksi tulee lämpimänä käynnistäminen =) (mikäli vika nyt sitten noi uusimalla korjaantuu)

                          Comment

                          • I`M
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2004
                            • 41
                            • Ankkalinna

                            #14
                            jeps

                            Sit ku sä juubi saa ongelman ratkastuu ni et viittis vihjasta mikä mätti ja mist löyty apu....kaveri ku taistelee iha saman ongelman kans ja on kokeillu vaik mitä jo tähä mennes. Kiitti jo etukätee...

                            Comment

                            • Juubi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2004
                              • 999

                              #15
                              Originally posted by I`M
                              Sit ku sä juubi saa ongelman ratkastuu ni et viittis vihjasta mikä mätti ja mist löyty apu....kaveri ku taistelee iha saman ongelman kans ja on kokeillu vaik mitä jo tähä mennes. Kiitti jo etukätee...
                              Tuossa jatkoinkin spekulointia asiasta tuolla toisella threadilla "e30 käynnistys onkelma". Itselläni tosiaan vika on selvää pässinlihaa, eli vuotavat suuttimet.

                              Melkein neuvoisin testaamaan kuten itse tein. Eli: Kone puolilämpöseks --> lennosta polttoainepumpunrele irti --> kone sammuu kun paineet putoo --> rele takaisin kiinni --> starttiyritys.

                              Jos lähtee helposti käyntiin (kuten itselläni tuolla reseptillä) niin ongelma melkovarmaan suuttimissa. Itse kokeilin vielä tuon jälkeen avaimesta sammuttamalla ja heti perään starttaamalla niin eipä käynnistyny..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎