E21 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • e36coupe
    replied
    Originally posted by nKg View Post
    Hoi vanhat ja viisaat!

    Kun lähdetään päivittelemään kaksykkösen jarruja tehokkaampiin uskoakseni jarrupääsylinteri jää silloin auttamatta liian pieneksi. Tällä hetkellä edessä vaikuttaa wilwoodin 4 mäntäiset satulat isoilla levyillä ja ensi talvena taakse tiensä löytää wilwoodin 2 mäntäiset satulat ja isot levyt.
    Mikähän mahtaisi olla mahdollisimman bolt-on henkinen ratkaisu isommalle pääsylkälle? Jostain muistaisin lukeneeni, että e32 "pikkukoneellisten" pääsylkkä menisi pulttaa kiinni operaatiolla paikalleen ilman isompia toimenpiteitä - muistanko väärin ja onko olemalla muita vaihtoehtoja?

    Vanhat ja viisaat erikseen, mutta mulla on E21:ssä pääsylkkä vanhasta 500-sarjasta. E12 olisi siis yksi vaihtoehto isommalle sylkälle. Niissä on käytetty vielä kahta eri sylinteriä siten, että isommalla moottorilla varustetuissa kutosissa on isompi pääsylkkä.

    Sopii bolt-on kaksykkösen omaan tehostajaan. Tuossa E12 pääsylkässä on tosin tuplaputkitus etunurkkiin, eli jos sulla satulat ottaa vain yhdellä putkella jarrunesteen niin tarvis jotain kikkailla. Jos sulla on nyt joku T-haarapatetti autossa niin tällä E12 sylkällä niistä pääsis eroon kun vetelee uudet extraputket etunurkkiin.

    23,81 mm on se E12 sylkkä ja osanumero 34311120832. Löytyy:
    5' E12
    2.5CS-3.0CSL
    6' E24
    2500-3.3Li

    Pikkukoneisissa E12:ssa on 22,20 mm sylkkä.

    315 E21:ssä on 20,64mm pääsylinteri.

    Leave a comment:


  • nKg
    replied
    Hoi vanhat ja viisaat!

    Kun lähdetään päivittelemään kaksykkösen jarruja tehokkaampiin uskoakseni jarrupääsylinteri jää silloin auttamatta liian pieneksi. Tällä hetkellä edessä vaikuttaa wilwoodin 4 mäntäiset satulat isoilla levyillä ja ensi talvena taakse tiensä löytää wilwoodin 2 mäntäiset satulat ja isot levyt.
    Mikähän mahtaisi olla mahdollisimman bolt-on henkinen ratkaisu isommalle pääsylkälle? Jostain muistaisin lukeneeni, että e32 "pikkukoneellisten" pääsylkkä menisi pulttaa kiinni operaatiolla paikalleen ilman isompia toimenpiteitä - muistanko väärin ja onko olemalla muita vaihtoehtoja?

    Leave a comment:


  • JuhKu
    replied
    Originally posted by juice777 View Post
    Käynnistys vaivoja tulee olemaa..ainakin kylmällä motilla
    Mitä tarkoitat? Siis jos käyttää jotain muuta puolaa vai mitä?
    Last edited by JuhKu; 31-07-2016, 08:28. Reason: kirj.virhe

    Leave a comment:


  • juice777
    replied
    Originally posted by JuhKu View Post
    Kun on kärjetön sytkä kyseessä joko 320/6 tai 323i niin onko väliä jos käyttää jonkun muun kärjettömän sytkän puolaa esim. 315 tai 518i kun käyttää tuota orkkis etuvastusta (vai mikä sen tekninen nimi on?)?
    Vai pitääkö etsiä jostain nimenomaan 0 221 122 010 puola jossa vastus manuaalin mukainen 0.4ohm tai muuten tulee virt(s)akiviä ja E21 pysähtyy apparan suolenkille johtoasemasta?
    Käynnistys vaivoja tulee olemaa..ainakin kylmällä motilla

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by Simo_V View Post
    Asensin M10B18-l-jet-koneen E21:een. Onko kokemuksia mihin moottorinohjausboksi kannattaa asentaa? Entä mahtuuko akku alkuperäiselle paikalleen immun ja ilmanputsarin kanssa? Ilmanputsarina haluaisin käyttää E21:n M10B18-k-jet-koneen ilmanputsaria, peltikotelo kun sopisi tyyliin parhaiten. Toisaalta akun siirtäminen esimerkiksi takaluukkuun ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Kyseisessä autossa akun teline on nytkin konehuoneessa omavalmiste, joten sen purkaminen ei tuota tunnontuskia.
    Joissain toteutuksissa olen nähnyt että ecu on viety hansikaslokeron yläpuolelle. Eikö se joissain korimalleissa ole siellä vakionakin?

    Akun luulisi sopivan alkuperäiselle paikalleen, kun olen nähnyt M20B20 L-jet toteutuksenkin niin että akku on ollut omalla paikallaan. En tosin muista millaisella ilmanpuhdistinkotelolla tuo oli toteutettu.

    Leave a comment:


  • Simo_V
    replied
    Asensin M10B18-l-jet-koneen E21:een. Onko kokemuksia mihin moottorinohjausboksi kannattaa asentaa? Entä mahtuuko akku alkuperäiselle paikalleen immun ja ilmanputsarin kanssa? Ilmanputsarina haluaisin käyttää E21:n M10B18-k-jet-koneen ilmanputsaria, peltikotelo kun sopisi tyyliin parhaiten. Toisaalta akun siirtäminen esimerkiksi takaluukkuun ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Kyseisessä autossa akun teline on nytkin konehuoneessa omavalmiste, joten sen purkaminen ei tuota tunnontuskia.

    Leave a comment:


  • JuhKu
    replied
    Puola

    Kun on kärjetön sytkä kyseessä joko 320/6 tai 323i niin onko väliä jos käyttää jonkun muun kärjettömän sytkän puolaa esim. 315 tai 518i kun käyttää tuota orkkis etuvastusta (vai mikä sen tekninen nimi on?)?
    Vai pitääkö etsiä jostain nimenomaan 0 221 122 010 puola jossa vastus manuaalin mukainen 0.4ohm tai muuten tulee virt(s)akiviä ja E21 pysähtyy apparan suolenkille johtoasemasta?

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Originally posted by illu^^ View Post
    Tosin muistelisin lukeneeni että lasiakin oli kahdessa eri koossa? Jonkun millin heitolla, jolloin ei tiivisty niinkuin kuuluisi.
    Kyllä.

    Leave a comment:


  • illu^^
    replied
    Originally posted by T3 View Post
    Tuulilasin tiivisteen välistä, kuten tavallista.
    Eikä tähän auta sikamassat yms. Purkaa tuulilasin pois niin löytyy melko ruosteen rapsakka yllätys..

    Tosin muistelisin lukeneeni että lasiakin oli kahdessa eri koossa? Jonkun millin heitolla, jolloin ei tiivisty niinkuin kuuluisi.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by Pekkude View Post
    Onko näissä e21:ssä jokin paikka mistä yleensä vesi tulee sisään? Ajossa sisään ei tule mitään, mutta vesisateessa paikallaan ollessa hanttimiehen lattiamatolle tiputtaa vasemmasta jalkatilan nurkasta sekä oikeasta jalkatilan nurkasta a-pilarin juuresta:think
    Tuulilasin tiivisteen välistä, kuten tavallista.

    Leave a comment:


  • Pekkude
    replied
    Onko näissä e21:ssä jokin paikka mistä yleensä vesi tulee sisään? Ajossa sisään ei tule mitään, mutta vesisateessa paikallaan ollessa hanttimiehen lattiamatolle tiputtaa vasemmasta jalkatilan nurkasta sekä oikeasta jalkatilan nurkasta a-pilarin juuresta:think

    Leave a comment:


  • illu^^
    replied
    Hyviä värejä paljon, ei mikään helppo homma valita. Itse meinasin maalata, viiden vuoden tauon jälkeen, saa nähdä monestikko maaluuttaa että tulee hyvä.

    Alkaisi olla ruostehommat tehtynä, pääsee tekemään pohjat ja värittämään. Jostain pitäisi vielä vähän piste osaa metsästää. Takakelkka ja pyyhkijän varret ainakin vielä hankinta listalla. Ja kun kohdalle sattuu niin eteen joku oem lippa, sekä ajan henkeen sopivat vanteet.

    Laitetaas vielä kuva alkutilanteesta, viime kesältä.
    Attached Files
    Last edited by illu^^; 13-07-2016, 02:19.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Ei mitään Marrakesh värejä, sun muita uusien autojen sävyjä. E21:n omasta värikartasta löytyy monta hienoa väriä ja sävyä.

    MPV:n mainitsemat Topasbraun, Kaschmir ja Turmalinrgün ovat loistavia vaihtoehtoja. Itsellä suosikkilistalla:

    Resedagrün:




    Zypressengrün:




    Topasbraun:





    Sienabraun: (kuvassa toki E9, mutta värihän olikin pääasia)




    Toisaalta taas Phönix ja Golf sopivat alkuperäiskuntoisiin 75-78 vuosimallin autoihin kuin nenä päähän:

    Phönix:



    Golf:


    Leave a comment:


  • e36coupe
    replied
    Originally posted by illu^^ View Post
    Nyt on se kuuluisa valinnan vaikeus, pitäisi alkaa kaksykkönen värittämään ja mietteissä on ollu vaihtaa alkuperäinen kalsarin sininen väri. Eli galluppina mikä on e21 paras väri?
    Ei se kalsarin sininenkään paha ole hyvässä kunnossa ollessaan? Kauhtuneena kauhea, mutta harkitse vielä jos se on vaikka Basalt blau niin onhan se hyvällä tavalla erikoinen kunnossa ollessaan?

    Leave a comment:


  • MPV
    replied
    Originally posted by illu^^ View Post
    Nyt on se kuuluisa valinnan vaikeus, pitäisi alkaa kaksykkönen värittämään ja mietteissä on ollu vaihtaa alkuperäinen kalsarin sininen väri. Eli galluppina mikä on e21 paras väri?
    Tämähän on varsin hyvä kysymys. Johonkin autoon se kalsarinsininenkin (biskayablau?) voi olla se paras väri.

    Oman kaksykkösen maalaan türmalingrüniksi, jahka sen aika tulee, mutta muita värejä, joista olen tykännyt, ovat olleet mm. topazbraun, kastanienrot ja kaschmir.

    Ei noista väreistä voi yhtä ainoaa valita parhaaksi. Se riippuu niin paljon kokonaisuudesta.

    Leave a comment:

Working...
X