Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takakelkan puslien vaihto

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pretoriaani
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 3842
    • Hyvinkää, Finland

    #46
    Originally posted by ekezi- View Post
    Elikkäs pitäis takakelkan puslat vaihtaa ja nyt kyselisin vinkkejä sillä hommahan ei ole ihan niin yksinkertanen?
    Helpointa pudottaa koko takakelkka alas ja prässillä touhuta puslat.
    I don't lose sleep over the opinion of sheep.

    Comment

    • MAKELA
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2011
      • 497
      • Kymenlaakso

      #47
      Takakelkka alas vaan, puukkosahalla vanhat halki tai niin osiin kun saa, sit hakkaa ne jämät pois sieltä -> uudet prässillä painaa tilalle ja sit vaa kasailee.. Ei siin muutaku aikaa mene hetki purkamisessa. Itse tein nosturilla missä oli vielä tunkki jolla sai perän ilmaan..

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        #48
        Originally posted by Pretoriaani View Post
        Helpointa pudottaa koko takakelkka alas ja prässillä touhuta puslat.
        Enpä jaksais ottaa koko akselia alas. Tulee kuitenkin aika monta turhaa työvaihetta. Tekniikoita varmaan yhtä paljon kuin tekijöitä. Itse tein noin (apurunko paikallaan): http://mail.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=135

        Samassa topikissa paljon muita vinkkejä: http://mail.btcf.fi/forum/showthread.php?t=26072
        E39 ja E91

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Pari sivuhuomautusta.
          - tunkilla nostamalla puslaa saa vedettyä sisään puolella auton painosta. Sitten jos on joku vedin käytössä, niin M12 tai M14 ruuvia kiristettäessä vetovoima onkin jo tonneissa eikö?
          -Moni sanoo ettei heloihin saa mitään rasvaa tai liukastetta laittaa. Noh, sellaista keissiä ei ole vielä eteen tullut etteikö rasvan käytöstä olisi ollut apua. Eikä ne helat liiku omia aikojaan yhtään mihinkään vaikka on liukastetta välissä. Tietysti helan paikka kannattaa putsata santapaperilla ennenkuin alkaa ähräämään, ja hioa/viilata mahdolliset jäysteet pois etteivät revi uutta helaa.

          Jarno
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • ZoMbiE
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2583
            • Lohja, Virkkala

            #50
            Itse tehnyt niin, että ensin pultit irti että saa akselin irti korista. Tämän jälkeen korin ja puslan väliin jotain kovaa (esim iso hylsy), tunkata akseli niin että on puristuksissa koria vasten, hylsy painaa puslaa alaspäin. Iskua puslan helmaan ja aina kun hiukan liikahtaa niin tunkila lisää prässiä. Meni 10 min per puoli irroitukseen tuolla tekniikalla. Siis laskien hetkestä kun aloin tunkilla prässäämään ja hakkaamaan puslaa alas.

            Ylöspäin olen painanut puslan ihan vaan tunkilla, ei ongelmia.

            Comment

            • ekezi-
              Bimmer Rookie
              • Jun 2012
              • 49
              • Rauma

              #51
              Itse juuri tänään vaihdoin puslat eli kelkka pois, vähän talttaa ja vinkua näyttämällä lähti vanhat pois ja uudet prässillä paikoilleen, voisin melkein väittää että tämä on helpoin tapa ellei sitten käsiprässiä löydy.
              I`d rather push a BMW than drive a Mercedes.

              Comment

              • MiKqsu
                Bimmer Fanatic
                • May 2010
                • 404
                • Turku

                #52
                Saatiin ainakin ne holkit murtumaan rungon sisään jotka ovat siinä puslassa. En tiedä heilutettiinko liikaa kelkkaa sivuttain että näin kävi, oli kylläkin ne pultit vielä paikoillaan ettei aivan mahdottomia kulmiin ehditty käännellä. Pillillä lämmittämällä ja siihen ympärille mäiskimällä tippui loputkin jämät sieltä. Vanhat helat lähti ulosvetosarjalla kierretankoa, "isoprikka" johon piti vinguttaa viisteet nystyröitä varten(thx bullit kun annoit modata työkaluja), vastapala. Uudet strongflexit meni ainakin vaivattomasti paikoilleen. Helpottaa varmasti myös teitä jotka vaihtavat pelkästään nämä sen enempää purkaamatta.

                sigpic

                Comment

                • HSuomi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 277
                  • mäntsälä

                  #53
                  Olikos jollain noita ulosvetolaitteen piirrustuksia? Voisin sorvissa pyöräyttää sellasen. Tarttis huomena vaihtaa muijan e30 uudet puslat. En ala irrottamaan koko apurunkoa jos se on tehtävissä paikallaan.
                  Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
                  ~~Sälinkään Moottorikerho~~

                  Comment

                  • HSuomi
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 277
                    • mäntsälä

                    #54
                    Tunti per puoli bemarin omilla työkaluilla. Kyllä oli kätevät vehkeet. Kannattaa hommata jos meinaa puslia vaihdella.
                    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
                    ~~Sälinkään Moottorikerho~~

                    Comment

                    • Lehtafi
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 151
                      • Helsinki

                      #55
                      Aikaisemminkin olen tässä topikissa kysellyt tuosta puslien vaihdosta.

                      Noh nyt sitäkin harjoteltu jo kaksi kertaa neljän vuoden aikana:think

                      Ensimmäiset 2kpl ostin tarvikkeet. No ne kesti sen vuoden kun roikkuivat jo alhaalla, seuraavat 2kpl ostin marmorilta. Nyt taas kun tutkin niin makaavat alhaalla nämäkin, kestihän ne peräti sen kaksi vuotta!

                      Mikä helvetti noissa on kun ei kestä? viimesimmätkin muistan kierretangolla puristaneeni paikalleen ja siis mitään repeytymiä niihin ei tullut. Eli asennusvirheeseenkään en usko.

                      Rupee kyllästyttään jo tua homma

                      Kauanko muilla nuo kestäneet?

                      Mites kestäiskö uretaaniset paremmin? kannattaako niitä perus käyttö autoon laittaa?

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #56
                        Makaa alhaalla eli kumi irti keskiholkista ?

                        Comment

                        • Lehtafi
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 151
                          • Helsinki

                          #57
                          jep. eikös kunnossa ollessaan sen pitäisi jossain sentin päässä olla siitä ala levystä

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            #58
                            Originally posted by Lehtafi View Post
                            Aikaisemminkin olen tässä topikissa kysellyt tuosta puslien vaihdosta.

                            Noh nyt sitäkin harjoteltu jo kaksi kertaa neljän vuoden aikana:think

                            Ensimmäiset 2kpl ostin tarvikkeet. No ne kesti sen vuoden kun roikkuivat jo alhaalla, seuraavat 2kpl ostin marmorilta. Nyt taas kun tutkin niin makaavat alhaalla nämäkin, kestihän ne peräti sen kaksi vuotta!

                            Mikä helvetti noissa on kun ei kestä? viimesimmätkin muistan kierretangolla puristaneeni paikalleen ja siis mitään repeytymiä niihin ei tullut. Eli asennusvirheeseenkään en usko.

                            Rupee kyllästyttään jo tua homma

                            Kauanko muilla nuo kestäneet?

                            Mites kestäiskö uretaaniset paremmin? kannattaako niitä perus käyttö autoon laittaa?
                            Mulla 70tkm ajoa kolmosella, useita ratapäiviäkin takana ja edelleen on ehjät. Etanalla tuli vedettyä yli 200tkm noilla ja edelleen oli ehjät.
                            Joku juttu asennuksessa ei nyt ole kohdallaan jos noin hajoaa. Prikat jne. oikein paikoillaan? Mites iskarien ja perän kannatinkumin kunto?
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • billy
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2012
                              • 1052
                              • Finland

                              #59
                              Takakelkan puslien"hattuprikat" onko kukaan laittannut m3 kuppimaisia prikkoja orgkkiksien tilalle?

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3408
                                • Kotka

                                #60
                                Originally posted by billy View Post
                                Takakelkan puslien"hattuprikat" onko kukaan laittannut m3 kuppimaisia prikkoja orgkkiksien tilalle?
                                On kyllä. M3 mallin prikat tukee puslaa ja ehkäsee sen elämistä aika paljon. Ihan hyvä modi vakiopuslilla. Ei sovi powerflexien kanssa.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎