Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takakelkan puslien vaihto

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kabe
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 116
    • Tornio

    E30 takakelkan puslien vaihto

    Eli olen vaihtamassa E30:piin takakelkan puslia... miten saa auki kuva http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&hg=33&fg=30 pultin nro 6 kun pultin ja mutterin nro 7 kannat ovat molemmat pyöreitä...
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1526
    • Etelä-pohjanmaa

    #2
    Katkaise helman pultit poikki laikalla ja poraa läp kun saat läpyskät käteen ja isoon mutteriin halkaisuviilto laikalla molemmin puolin+taltalla halki. Sitten vaan uudet pultit tilalle helppoa.
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • Hessu75
      Bimmer Rookie
      • Jun 2004
      • 95

      #3
      Originally posted by Kabe View Post
      Eli olen vaihtamassa E30:piin takakelkan puslia... miten saa auki kuva http://www.realoem.com/bmw/showparts...11&hg=33&fg=30 pultin nro 6 kun pultin ja mutterin nro 7 kannat ovat molemmat pyöreitä...
      Linkin mukaan pultti nro. 6 on kuusiokolopultti, eli kanta on hyvinkin pyöreä
      E39 530d Touring

      Comment

      • pts
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2005
        • 478
        • nummela

        #4
        Originally posted by Hessu75 View Post
        Linkin mukaan pultti nro. 6 on kuusiokolopultti, eli kanta on hyvinkin pyöreä

        kyl ton pitäis olla 8mm pultti 13mm kannalla. aivan alkuperäisenä.
        bmw e30 823hv/860nm
        1/4mile 8.9/247

        Comment

        • M325i
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 1526
          • Etelä-pohjanmaa

          #5
          Kuusiokolopultit on alunperin.
          E30 ja E46 ///M

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1203
            • GrassLake

            #6
            molempia on alunperin, kuusioita ja normi pultteja, vanhemmissa taitaa olla normit.
            Huollossa jos aukovat, niin taitavat vaihtaa kuusiokolot.
            Ainakin mulla.

            Comment

            • BME316
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 446

              #7
              E30 takakelkan puslat

              Otin tuossa remontin alle E30:een takakelkan puslien vaihdon, kun oikealta puolelta on kuulunut inhottava kolahtelu kuopissa. Vanhat puslat saatiin parin päivän aherruksen jälkeen irti ja sitten uusia laittamaan.

              Ensinnäkin, uusi pusla ei tahtonut mennä tunkilla millään paikoilleen, kumiystävälliset vaseliinit välissä. Upposi vain 2cm. Sitten mietin että se on aivan liian tiukka ja vedin mattopuukolla ne hieman koholla olevat siivut pois ylä- ja alapuolelta. No nyt meni jo tunkilla kovalla pusaamisella puoleen väliin saakka. Kun ei mennyt enempää lisäpainollakaan, niin hirtin tunkin kiinni kunnon liinalla akselin yli. Ei vaikutusta, puslat eivät yksinkertaisesti liikkuneet sisäänpäin, tunkki huuti armoa. Ajattelin että ei voi olla noin tiukat.

              Sitten saatiin juuri ja juuri onnettoman kokoinen ulosvetäjä mahdutettua väliin. Puslan alapuolen kielekkeistä jouduttiin vetämään tosin palat pois, että vetäjä mahtui paikalleen. Ensiksi laitettiin 4mm lattarauta ulosvetäjän ja puslan väliin. saatiin muutama milli lisää menemään sisään (lattarautakin taipui ilosesti ) että sai vähän paksumpaa 5mm rautaa väliin. Nyt kun ulosvetäjällä sai kunnon otteen, niin pusla alkoi pikku hiljaa menemään paikoilleen.

              Kun saatiin toinen pusla kiinni, niin toisen puslan kimppuun. Otin puslasta hiukan enemmän pois, jotta menisi helpommin paikoilleen. No menihän se tunkilla jo pelkästään vaseliinin kera.

              Laitoin osat paikoilleen ja lähdin kokeilemaan. Kolisee vieläkin samalta puolelta. Ja tämä helpommin mennyt pusla on siis sillä puolella joka kolisi ennen ja nykyään.

              En kyllä tiedä voiko kolina johtua siitä että pusla olisi liian löysästi kiinni? Ei se ainakaan käsin liikkunut mihinkään suuntaan apurungosta

              Mistähän kiikastaa, vai oliko vika edes puslissa? Itse ajattelin heti ensimmäisenä että puslat ovat entiset, kun pitävät meteliä. Autolla ajettu 306tkm.

              Comment

              • bme535
                Bimmer Rookie
                • Apr 2004
                • 105
                • Jkl

                #8
                Oisko takaiskarin yläpään kumi tohjona??
                E34 535 tic

                Ex:
                E34 525 tds Touring
                E30 320i Touring
                E34 535i
                E30 325i
                E12 518
                E30 316 -> 318i

                Comment

                • Huoppi
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 85
                  • Joutseno

                  #9
                  ite veikkaisin tukivarren kumipuslia.

                  Comment

                  • BME316
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 446

                    #10
                    Tukivarren kumit näyttivät jo hiukan kulahtaneilta, mutta täytyy vielä kokeilla väännellä niitä niin tietää ovatko löysällä. En usko että iskarin yläpään kumi olisi hajalla, pitäisikö tuollaista ääntä jos on?

                    Ääni on sellainen hiukan terävä (ei kuitenkaan metalli - metallia vasten ääni) ja se esiintyy vain kuopista ajettaessa. Lisätään vielä että myös se puoli mistä ääni tulee, niin tuntuu myös aivan kuin jokin siellä hakkaisi hieman aina kun kuopista ajaa. Toisella puolella ei tunnu tuollaista eikä ääntäkään kuulu.

                    Comment

                    • seidltuning
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 1941
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by BME316 View Post
                      Tukivarren kumit näyttivät jo hiukan kulahtaneilta, mutta täytyy vielä kokeilla väännellä niitä niin tietää ovatko löysällä. En usko että iskarin yläpään kumi olisi hajalla, pitäisikö tuollaista ääntä jos on?

                      Ääni on sellainen hiukan terävä (ei kuitenkaan metalli - metallia vasten ääni) ja se esiintyy vain kuopista ajettaessa. Lisätään vielä että myös se puoli mistä ääni tulee, niin tuntuu myös aivan kuin jokin siellä hakkaisi hieman aina kun kuopista ajaa. Toisella puolella ei tunnu tuollaista eikä ääntäkään kuulu.
                      jarru pohjassa annat pikkusen kytkin pommia niin näät mistä antaa periksi, jos on isoissa kumeissa vielä löysää
                      voi oireista päätellen olla myös yläpää
                      iskarihan on helppo irrottaa
                      G30 530e Sedan
                      E30 325i Cabriolet

                      Comment

                      • Touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1310
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by BME316 View Post
                        Otin tuossa remontin alle E30:een takakelkan puslien vaihdon, kun oikealta puolelta on kuulunut inhottava kolahtelu kuopissa. Vanhat puslat saatiin parin päivän aherruksen jälkeen irti ja sitten uusia laittamaan.

                        Ensinnäkin, uusi pusla ei tahtonut mennä tunkilla millään paikoilleen, kumiystävälliset vaseliinit välissä. Upposi vain 2cm. Sitten mietin että se on aivan liian tiukka ja vedin mattopuukolla ne hieman koholla olevat siivut pois ylä- ja alapuolelta. No nyt meni jo tunkilla kovalla pusaamisella puoleen väliin saakka. Kun ei mennyt enempää lisäpainollakaan, niin hirtin tunkin kiinni kunnon liinalla akselin yli. Ei vaikutusta, puslat eivät yksinkertaisesti liikkuneet sisäänpäin, tunkki huuti armoa. Ajattelin että ei voi olla noin tiukat.

                        Sitten saatiin juuri ja juuri onnettoman kokoinen ulosvetäjä mahdutettua väliin. Puslan alapuolen kielekkeistä jouduttiin vetämään tosin palat pois, että vetäjä mahtui paikalleen. Ensiksi laitettiin 4mm lattarauta ulosvetäjän ja puslan väliin. saatiin muutama milli lisää menemään sisään (lattarautakin taipui ilosesti ) että sai vähän paksumpaa 5mm rautaa väliin. Nyt kun ulosvetäjällä sai kunnon otteen, niin pusla alkoi pikku hiljaa menemään paikoilleen.

                        Kun saatiin toinen pusla kiinni, niin toisen puslan kimppuun. Otin puslasta hiukan enemmän pois, jotta menisi helpommin paikoilleen. No menihän se tunkilla jo pelkästään vaseliinin kera.

                        Laitoin osat paikoilleen ja lähdin kokeilemaan. Kolisee vieläkin samalta puolelta. Ja tämä helpommin mennyt pusla on siis sillä puolella joka kolisi ennen ja nykyään.

                        En kyllä tiedä voiko kolina johtua siitä että pusla olisi liian löysästi kiinni? Ei se ainakaan käsin liikkunut mihinkään suuntaan apurungosta

                        Mistähän kiikastaa, vai oliko vika edes puslissa? Itse ajattelin heti ensimmäisenä että puslat ovat entiset, kun pitävät meteliä. Autolla ajettu 306tkm.
                        Kuulostaa kyllä oudolta että pitää uusia puslia ruveta puukottamaan, tuliko varmasti otettua kaikki vanhat jämät pois? Itse putsailin "snurralla" vielä ennenkuin laitoin uudet, rengasrasvan kera. Tunkilla laitoin ja meni suht helposti.
                        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                        Comment

                        • M325i
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 1526
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Takaiskarin yläpään laakeri voi olla myös paskana ja usein kolisee.
                          E30 ja E46 ///M

                          Comment

                          • Mad_eko
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2006
                            • 50
                            • Oulu

                            #14
                            Se perämurikan kannakekumi kannattaa myös tarkistaa, koska se voi myös aiheuttaa kolinaa helposti.

                            Comment

                            • Bmw_e30
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2004
                              • 1260
                              • joutseno

                              #15
                              Originally posted by vwtyp1 View Post
                              Takaiskarin yläpään laakeri voi olla myös paskana ja usein kolisee.
                              kyllä ne noi yläpää laakerit antaa ääntä jos ajaa monttuu ja kolisee.
                              itel oli samaropleema ja yläpään laakerin vaihdol loppu kolina
                              ex 325i -85 325i
                              325i soupe -92 325i

                              Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎