Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 320i -89 Käy jo hyvin. Päästöt mitattu vihdoinkin.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kakepro
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 96
    • Suomen persreikä.

    e30 320i -89 Käy jo hyvin. Päästöt mitattu vihdoinkin.

    EDIT: 6.3.2007 Nykyjään auto käy jo ihan hyvin. Mutta koneremonttia tarttis tehä ja ulkokuori kuntoon kun on vähän rupsahtanu. Alla alkuperäinen viesti ajalta jolloin vikaa aloin korjaamaan.


    Tervehdys.
    Voisiko joku jollain voisi olla tietoa tälläisestä asiasta kun:
    Auto on e30 320i vuodelta -89 ja siinä on ollu jo pitemmän aikaa sellainen vika että kun sen laittaa kylmämään käymään niin käy aivan päin peetä. On ihan kun se kävisi hetkellisesti neljällä pytyllä ja sitten taas kuudella ihan miten sattuu. Kun antaa hieman kaasua niin se oikeen "lotkottaa" aivan kuin ei kävisi kaikilla.
    Mutta jokaiseen pyttyyn sytyttää ja tulpat ovat ehheet. Tuntuu kuin ei poltto-aineen syöttö oikein tiedä että mitä sen kuuluisi tehdä. Moottoriin olen jo vaihtanut kaasuläpän asentotunnistimen, molemmat lämpö anturit, ilmamäärämittarin mutta silti tuntuu kuin siinä olisi siltikin vikaa. Tulpat on uudet ja pyörijä kun se oli haljennut. Jakopään laitoin ja on kohallaan kun samainen vika oli jo ennen tota ohvensiiviä. Jakoremmin laitoin siinä samalla kun tarkastin että olisko se vanha hypänny, mut ei ollu. On vähän kuin kun ei millään saa vikaa paikallistettua.
    Voisiko joku paremmin asiasta mahdollisesti tietävä auttaa
    Last edited by kakepro; 06-03-2007, 14:43. Reason: Toimii niin hyvin kuin vain voi.
    Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

    Ex kaarat:
    Volvo 240 -84 x2
    Toyota corolla -86
    Bmw e30 320i -89

    Rahalla saa ja Hondalla pääsee.
  • Rasmus
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1130
    • Varsinais-Suomi

    #2
    itellä teki samaa mutta ei kylläkään kun antoi kierroksia.. tyhjänkäynnillä kuulosti isolohko kasilta ja välillä nosteli kierroksia itsellään 500-2000rpm väliltä.. syynä oli tyhjänkäyntimoottori. auto oli 320ia m20b20

    yks vaihtoehto on myös imuvuoto jossain..

    Comment

    • kakepro
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 96
      • Suomen persreikä.

      #3
      Originally posted by Rasmus View Post
      itellä teki samaa mutta ei kylläkään kun antoi kierroksia.. tyhjänkäynnillä kuulosti isolohko kasilta ja välillä nosteli kierroksia itsellään 500-2000rpm väliltä.. syynä oli tyhjänkäyntimoottori. auto oli 320ia m20b20

      yks vaihtoehto on myös imuvuoto jossain..
      Tuota imuvuotoa olen kanssa miettiny. Moottori tässäkin on m20b20. Tuo tyhjäkäyntimoottori eli lisäilmaluisti toimii kyllä. Se ei jumita ja se luisti ei ole kovin löysä. Sitten kun moottori on lämmennyt niin se käy jokseenkin kunnolla, mutta ei todellakaan tasaisesti. Päästöjä oli vaikea saada kohdalleen katsastukseen. Roplasin ilmamäärämittaria jotta sain ne edes sinnepäin että suikkalakki ne hyväksyi. Venttiili vikaa en ole havainnut kun tein puristuspaine/ohivuoto mittauksen kuumaan moottoriin. Tosin se mittari oli amerikkalaisella asteikolla (PSI) jotenka ota siitä sitten kunnolla selvää. Tasaiset olivat kuitenkin.

      Olisko mahdollista että ECU hukkaisi kaikki tietonsa ja hakisi ne aina uudestaan kun moottori käy? Tiedä siitä sitten :think
      Ecuun tulee kyllä jatkuvaa virtaa useammasta liittimestä kerrallaan sinnoinkin kun sytytysvirtaa ei ole kytketty.
      Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

      Ex kaarat:
      Volvo 240 -84 x2
      Toyota corolla -86
      Bmw e30 320i -89

      Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

      Comment

      • Krynx
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 908
        • á la Temmes

        #4
        Minulla harrastaa myös m20b20 L-jetillä samaa. Mutta vain jos tosi kylmänä käynnistää. Eli jos pidän esim. 30min roikassa niin ei tee. Ajonjälkeen kun sammuttaa ja kotvan jäähdyttyä käynnistää niin saattaa vähän aikaa kierrokset humpata edestaisin 1000rpm tuntumassa. Kaveri epäili Lisäilmaluistia. Itseäni oire ei kiinnosta/haittaa. Päästöt läpi virivirinokan kanssa
        E39 525d -00
        E39 523i-96
        E30 316 -86

        Comment

        • kakepro
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 96
          • Suomen persreikä.

          #5
          Originally posted by Krynx View Post
          Minulla harrastaa myös m20b20 L-jetillä samaa. Mutta vain jos tosi kylmänä käynnistää. Eli jos pidän esim. 30min roikassa niin ei tee. Ajonjälkeen kun sammuttaa ja kotvan jäähdyttyä käynnistää niin saattaa vähän aikaa kierrokset humpata edestaisin 1000rpm tuntumassa. Kaveri epäili Lisäilmaluistia. Itseäni oire ei kiinnosta/haittaa. Päästöt läpi virivirinokan kanssa
          Tota lisäilmaluistia olen tossa jo pariin kertaan tutkinut, putsannut ja rasvannut mutta tilanne on aina vaan sama Hyvin se luisti tuntuisi toimivan kyllä. Tässä on toi motronic ohjailemassa toimintaa. Katsastukseen kun noita seoksia hain niin lähtökohtana tarjoili CO-mittari 5.98 CO:N ja HC:ta 1300 hujakoilla. Näillä arvoilla kone käy suht mukavasti mutta sitten kun säätää ilmamäärämittarista arvoja kohdalleen niin se on pirun työläs operaatio. Ne saa jotenkuten tuurilla tuonne CO 2.3 ja HC 500 mutta silloin käy kyllä aivan päin persettä. Mutta konttorilla viimeksi noilla sain leiman kun ovat vielä raja-arvojen sisällä. Ilmamäärä mittarin vaihdoin tuossa taannoin kun sain erittäin halvalla. Se vaan että on m20b25 moottorista ko mittari. Hieman parani kun sen laitoin ja sääsin. Tietääkseni ei ole mitään rajua nokkaa vaihdettu eikä muutakaan palikkaa. Ite olen laittanut ainoastaan lastun mutta samainen vika oli jo ennen lastun laittoa.

          Onko siinä nokka-akselissa joitain merkintöjä joista voisi tarkastaa että mikä nokka on kyseessä. Mikä mahtaisi olla sen nokan numerosarja/tunnus joka yleensä tuollaisessa m20b20 koneessa kuuluisi olla.
          Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

          Ex kaarat:
          Volvo 240 -84 x2
          Toyota corolla -86
          Bmw e30 320i -89

          Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

          Comment

          • kakepro
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 96
            • Suomen persreikä.

            #6
            Onko nokka-akselissa joitain merkintöjä joista voisi tarkastaa että mikä nokka on kyseessä. Mikä mahtaisi olla sen nokan numerosarja/tunnus joka yleensä tuollaisessa m20b20 koneessa kuuluisi olla.[/QUOTE]

            Jos jollain oli tietämystä tästä niin olisin kiitollinen niistä tiedoista

            Edit: Jospas joku ystävällisesti voisi kertoa että mikäs se tulpanjohtojen vastus arvo kuuluisi noin olla. Sekä pitäisikö siinä olla merkittävä ero tyhjäkäyntiin jos nappaa sen kutospytyn tulpanjohdossa sijaitsevan pulssianturin johdon irti? Epäilen sen olevan rikki, jotenka suuttimien ohjaus vissin tapahtuu "vikatilassa". Eli kaikki aukee samaan aikaan. Eikö?.
            Last edited by kakepro; 07-01-2007, 12:29. Reason: Pikaista tietoa kaipaisin
            Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

            Ex kaarat:
            Volvo 240 -84 x2
            Toyota corolla -86
            Bmw e30 320i -89

            Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

            Comment

            • kakepro
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 96
              • Suomen persreikä.

              #7
              Joukko kysymyksiä vaikka vastausta.

              Originally posted by kakepro View Post
              Onko nokka-akselissa joitain merkintöjä joista voisi tarkastaa että mikä nokka on kyseessä. Mikä mahtaisi olla sen nokan numerosarja/tunnus joka yleensä tuollaisessa m20b20 koneessa kuuluisi olla.
              Jos jollain oli tietämystä tästä niin olisin kiitollinen niistä tiedoista

              Edit: Jospas joku ystävällisesti voisi kertoa että mikäs se tulpanjohtojen vastus arvo kuuluisi noin olla. Sekä pitäisikö siinä olla merkittävä ero tyhjäkäyntiin jos nappaa sen kutospytyn tulpanjohdossa sijaitsevan pulssianturin johdon irti? Epäilen sen olevan rikki, jotenka suuttimien ohjaus vissin tapahtuu "vikatilassa". Eli kaikki aukee samaan aikaan. Eikö?.[/QUOTE]

              Ja lisää kysymyksiä noiden lisäksi....
              Mikäs on DME-rele ja mitäs se tekee Pakko kysyy kun en oikeesti tiedä
              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

              Ex kaarat:
              Volvo 240 -84 x2
              Toyota corolla -86
              Bmw e30 320i -89

              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                #8
                Onko virranjakajan toiminta tarkastettu...vie koneeseen niin näkee samalla lyökö tulpanjohdot läpi...noista sarjanumeroista en tiiä mutta kulmat ja nostonhan joku pätevä asentaja mittaa heittokellolla hujauksessa jos sitä epäilet...jaksaako kone kiertää ja vetää kunnon vedätyksessä loppuun (6500rpm) asti?

                Comment

                • kakepro
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 96
                  • Suomen persreikä.

                  #9
                  Originally posted by Saarikoski View Post
                  Onko virranjakajan toiminta tarkastettu...vie koneeseen niin näkee samalla lyökö tulpanjohdot läpi...noista sarjanumeroista en tiiä mutta kulmat ja nostonhan joku pätevä asentaja mittaa heittokellolla hujauksessa jos sitä epäilet...jaksaako kone kiertää ja vetää kunnon vedätyksessä loppuun (6500rpm) asti?
                  No tuota nokka-akselia olen katsellut hieman ja suorittanut mittauksiakin. Nokat on kyllä todella kuluneet, materiaalia on lähdenyt kilometrien myötä pois. Moottori ottaa kyllä mukavasti 6500rpm ja lastulla noin 7200rpm ja voimaa löytyy koko kierrosalueen läpi. Se että kun antaa jänkää niin välillä paukkuu saatanasti. Soppaa menee siis suoraan putkeen ja palaa siellä. Sytkää olen tarkastellut ja vaihtanut osia tuloksetta sama homma jatkuu aina vaan. Olen alkanut epäilemään tulpanjohdossa sijaitsevaa pulssianturia. Se jos on rikki niin se vaikuttaa suuttimien toimintaa. Näin anakin olen ymmärtänyt.
                  Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                  Ex kaarat:
                  Volvo 240 -84 x2
                  Toyota corolla -86
                  Bmw e30 320i -89

                  Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                  Comment

                  • kakepro
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 96
                    • Suomen persreikä.

                    #10
                    Edistystä ongelmassa.

                    Tänäpä sitä tuli hiukan tutkittuu asiaa jälleen. Otin sen 6-pytyn tulpanjohdossa olevan pulssianturin liittimen irti koneen käydessä testatakseni että muuttuuko käynti. No eihän se miksikkään muuttunut, eli taitaa se pulssianturi olla rikki. Otin kuitenkin WD-40 potlen käteen ja suihkein sitä pulssianturin liittimeen ja kampiakselin anturin liittimeen. Suihkasin sitä ohimennen ilmamäärämittarin liittimeenkin. Sitten otin imusarjan alta sen ison liittimen auki ja suihkein sinnekkin. kone rupes noiden toimenpiteiden jälkeen käymään jokseenkin tasaisesti, mutta ei aivan. Ajaessa todettu että kulutus laski suunnilleen litran/100km

                    Paremman puolella siis

                    Nappasin siinä kun kone kävi niin ölppätikun pois...Alko sitten sen päivänen ropeltaminen et huh
                    Samaisen jutun tekin kun otti ölppä korkin pois koneen käydessä.

                    Kaavailin notta olisko imuvuoto olemassa kun se tekee noin :think

                    Täytyy tutkii asiaa...josko täältä foorumilta löytys ensiks jotain asiaa viittaavaa. Kun ei meinaan ihan heti jaksas imaria irrotella. Vaiks ei paha homma olekkaan.

                    Ps. Jeesii voi jos on jotain tietoa asiasta
                    Kiitos jo etukäteen.

                    Edit: Foorumia selaillessa sain sellast tietoo et jos ölppäkorkin ottaa koneen käydessä pois ja käynti muuttuu selvästi niin ei olisi imuvuotoa. Kikka kuulemma toimii ainastin M50 koneisiin. Tiedä tästä sitten.
                    Last edited by kakepro; 14-01-2007, 23:21. Reason: tietoo keräillen.
                    Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                    Ex kaarat:
                    Volvo 240 -84 x2
                    Toyota corolla -86
                    Bmw e30 320i -89

                    Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                    Comment

                    • Touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1310
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by kakepro View Post
                      Tänäpä sitä tuli hiukan tutkittuu asiaa jälleen. Otin sen 6-pytyn tulpanjohdossa olevan pulssianturin liittimen irti koneen käydessä testatakseni että muuttuuko käynti. No eihän se miksikkään muuttunut, eli taitaa se pulssianturi olla rikki. Otin kuitenkin WD-40 potlen käteen ja suihkein sitä pulssianturin liittimeen ja kampiakselin anturin liittimeen. Suihkasin sitä ohimennen ilmamäärämittarin liittimeenkin. Sitten otin imusarjan alta sen ison liittimen auki ja suihkein sinnekkin. kone rupes noiden toimenpiteiden jälkeen käymään jokseenkin tasaisesti, mutta ei aivan. Ajaessa todettu että kulutus laski suunnilleen litran/100km

                      Paremman puolella siis

                      Nappasin siinä kun kone kävi niin ölppätikun pois...Alko sitten sen päivänen ropeltaminen et huh
                      Samaisen jutun tekin kun otti ölppä korkin pois koneen käydessä.

                      Kaavailin notta olisko imuvuoto olemassa kun se tekee noin :think

                      Täytyy tutkii asiaa...josko täältä foorumilta löytys ensiks jotain asiaa viittaavaa. Kun ei meinaan ihan heti jaksas imaria irrotella. Vaiks ei paha homma olekkaan.

                      Ps. Jeesii voi jos on jotain tietoa asiasta
                      Kiitos jo etukäteen.

                      Edit: Foorumia selaillessa sain sellast tietoo et jos ölppäkorkin ottaa koneen käydessä pois ja käynti muuttuu selvästi niin ei olisi imuvuotoa. Kikka kuulemma toimii ainastin M50 koneisiin. Tiedä tästä sitten.
                      Epäilen että ei ole ilmavuoto jos kerran tuon toimenpiteen jälkeen alkaa röpeltämään. Jos röpellys ei alkaisi niin silloinhan kone jo saisi ilmaa jostain.
                      Last edited by Touring; 15-01-2007, 13:10. Reason: oikeinkirjoituksen vakava puute.
                      Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                      Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                      Comment

                      • kakepro
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2006
                        • 96
                        • Suomen persreikä.

                        #12
                        Originally posted by Touring View Post
                        Ilmavuotoa epäilen suuresti jos kerran tuon toimenpiteen jälkeen alkaa röpeltämään. Jos röpellys ei alkaisi niin silloinhan kone jo saisi ilmaa jostain.
                        Voi olla joo että ei ole imuvuotoa. Mutta otan varmaan ton imarin irti siltikin.. Saa samalla uusittua huohotin letkuja ja muita oleellisia juttua. Täytyy laittaa noi uudet tulpanjohdot ja se pulssianturi paikalleen. Metkaa silti että olen sellaisestakin autosta ottanut ölppäkorkin pois koneen kädessä jossa ei 100% varmuudella ole imuvuotoa. Niissä ei ole käynti muuttunut.

                        Eilisten sähköliittimien putsailun sekä WD-40 käsittelyn jälkeen tuli edellä mainittuja positiivisia tuloksia
                        6-tulpanjohdossa sijaitseva pulssianturi on tod.näk. rikki.
                        Last edited by kakepro; 15-01-2007, 13:36. Reason: Kirjoittamani totaallinen korjaus.
                        Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                        Ex kaarat:
                        Volvo 240 -84 x2
                        Toyota corolla -86
                        Bmw e30 320i -89

                        Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                        Comment

                        • kakepro
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 96
                          • Suomen persreikä.

                          #13
                          Kylmäkäynnistys

                          Kylmänä kun se tosta tulille on tänään päräyttetty niin ei ole havaittaa muutosta parempaan siinä
                          Samallaista paskaa ropeltamista ja rötköttämistä on edelleen. Mutta kulutus on noin litran/100km vähemmän edelleen. Ei ole siis enään eilisten toimenpiteiden jälkeen 12L/100km niinkun se on ollut. Kuumana sitten käy jo hieman fiksummin

                          Eli loppuviikosta hakeen ne sytkyjohdot ja anturin. Sit katteellaan lisää
                          Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                          Ex kaarat:
                          Volvo 240 -84 x2
                          Toyota corolla -86
                          Bmw e30 320i -89

                          Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by kakepro View Post
                            Metkaa silti että olen sellaisestakin autosta ottanut ölppäkorkin pois koneen kädessä jossa ei 100% varmuudella ole imuvuotoa. Niissä ei ole käynti muuttunut.
                            Huohotusjärjestelmiä on erilaisia. Puimurissasi kampikammion huohotus menee imuilman sekaan ilmamäärämittarin jälkeen -> kone saa ilmaa ohi mittarin ja seos menee laihalle. Itsellänikin on tuolla parkkiruudussa riisikippo jonka huohotusputki menee ilmanputsarikoteloon, eli kaikki moottorin imemä ilma menee kaasuttimen läpi eikä seos pääse muuttumaan, jolloin öljykorkin irrottaminenkaan ei aiheuta mitään ihmeellistä.

                            Korjatkaa jos meni ihan metsään, mutta näin se mielestäni pääpiirteissään on.
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • kakepro
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 96
                              • Suomen persreikä.

                              #15
                              Originally posted by Meisseli View Post
                              Huohotusjärjestelmiä on erilaisia. Puimurissasi kampikammion huohotus menee imuilman sekaan ilmamäärämittarin jälkeen -> kone saa ilmaa ohi mittarin ja seos menee laihalle. Itsellänikin on tuolla parkkiruudussa riisikippo jonka huohotusputki menee ilmanputsarikoteloon, eli kaikki moottorin imemä ilma menee kaasuttimen läpi eikä seos pääse muuttumaan, jolloin öljykorkin irrottaminenkaan ei aiheuta mitään ihmeellistä.

                              Korjatkaa jos meni ihan metsään, mutta näin se mielestäni pääpiirteissään on.
                              Juu sen tiedän että noita järjestelmiä on monenlaista. Erikoista vaan että sellainen auto jossa on samalla tavalla toteutettu huohotus kuin bemus niin ei tapahdu mitään kun ottaa korkin pois. Kaasareis ny ei varsinkaa jos huohotus putsariin.

                              Noh mitäs tollasii sen enempii miettimään Haen parit osat ja sit kattellaa et miten workkaa
                              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

                              Ex kaarat:
                              Volvo 240 -84 x2
                              Toyota corolla -86
                              Bmw e30 320i -89

                              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎