Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLate
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 418

    Originally posted by Jonsku View Post
    Tuohon painohommaan, M30 koneella varustetun cabrion kävin punnitsemassa viime viikolla. Täydellä tankilla tuli kokonaismassaksi 1270kg (700kg etu- ja 570kg taka-akseli). Saksan rekisteriotteessa leergewicht 1255kg joten aikalailla samoissa kg-lukemissa mennään.

    edit; tästä on siis vielä todella pitkä matka sinne 1500kg kieppeille, cabriohan on oletusarvoisesti painavin korimalli...
    Tarkoittanet siis omamassaa, kokonaismassa on enemmän(gesamtgewicht, joka näyttää olevan cabrioon jotain 1650kg luokkaa). Oliko omamassassa huomioitu kuljettajan massa? Olikos se nyt 67.5kg vai 72.5kg :think

    "Omamassa on valmistajan ilmoittama, ajokunnossa olevan auton massa, joka sisältää kuljettajan "painon" sekä polttoaineiden sekä muiden nesteiden "painot"."

    Mikäli kuljettajaa ei ole laskettu niin hyppää omamassa jo yli 1300kg. 191kW tarvitsee ~1340kg omamassan. 210kW taas ~1470kg.

    Tuo 1470kg vaatii jo vähän miettimistä, 100kg on aika h*lvetin paljon ja se paino pitäisi pystyä ripottelemaan eri paikkoihin. Esim. julmat hifit taakse ajavat asiansa

    Näitä kaksi + vahvistin niin johan rupee 100kg olla täytettynä ... jos ei nyt kuitenkaan...
    Last edited by TheLate; 14-05-2008, 15:29. Reason: Poistetaanpa vähän vääriä kaavoja ...

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4647
      • Tuusula

      Originally posted by TheLate View Post
      Tarkoittanet siis omamassaa, kokonaismassa on enemmän(gesamtgewicht, joka näyttää olevan cabrioon jotain 1650kg luokkaa). Oliko omamassassa huomioitu kuljettajan massa? Olikos se nyt 67.5kg vai 72.5kg :think

      "Omamassa on valmistajan ilmoittama, ajokunnossa olevan auton massa, joka sisältää kuljettajan "painon" sekä polttoaineiden sekä muiden nesteiden "painot"."

      Mikäli kuljettajaa ei ole laskettu niin hyppää omamassa jo yli 1300kg. 191kW tarvitsee ~1340kg omamassan. 210kW taas ~1470kg.

      Tuo 1470kg vaatii jo vähän miettimistä, 100kg on aika h*lvetin paljon ja se paino pitäisi pystyä ripottelemaan eri paikkoihin. Esim. julmat hifit taakse ajavat asiansa

      Näitä kaksi + vahvistin niin johan rupee 100kg olla täytettynä ... jos ei nyt kuitenkaan...
      Tuo oli ilman kuljettajaa, kuskin kanssa toki sitten enemmän mutta ei se silloinkaan nouse kuin 1330-1340 kieppeille...

      Tuo 100kg lisää vielä aiheuttaa kyllä ongelmia, cabriossa sen saisi tehtaan lisäpainolla, vararenkaalla sekä lisätankilla niukin-naukin kasaan...
      Last edited by Jonsku; 15-05-2008, 01:03.
      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5175
        • Kuopio

        Originally posted by TheLate View Post
        B36 olisi parempi, vaikkei se jokaista kohtaa laissa täytäkkään.
        No onko sitten enää millään muullakaan niin kamalasti merkitystä kun kusettaaa aiot kumminkin katsastuksessa ? Miksi ihmeessä nähdä näin paljon vaivaa tässä asiassa. Ensin autolle hommataan lähes 1500kg paino, jotta saadaan 210kw:n moottori menemään tehopainosuhderajoihin ja sitten kumminkin pellin alle laitetaan vielä tehokkaampi kone. Eikö tällöin ole sama sanoa katsastus sedälle, että pellin alla on m30b32 ja tyytyä käyttämään vertailuautona vain 320is ?

        Kun tosiasia on se, että onnettomuuden sattuen maksajaa eli vakuutusyhtiötä ei todellakaan kiinnosta kuinka vähän olet kusettanut katsastuksessa. Heille riittää vain se että olet kusettanut.
        Last edited by jani; 15-05-2008, 16:29.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2069
          • Banshee - Jyväskylä

          Originally posted by TheLate View Post
          Oliko omamassassa huomioitu kuljettajan massa? Olikos se nyt 67.5kg vai 72.5kg :think
          Kuljettajan/matkustajan massa on 68kg ja jokaista henkilöä kohden lasketaan 7kg matkatavaroita -> 75kg per paikka - kuski tai matkustaja.
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2509
            • Länsirannikko

            Originally posted by jani View Post
            No onko sitten enää millään muullakaan niin kamalasti merkitystä kun kusettaaa aiot kumminkin katsastuksessa ? Miksi ihmeessä nähdä näin paljon vaivaa tässä asiassa. Ensin autolle hommataan lähes 1500kg paino, jotta saadaan 210kw:n moottori menemään tehopainosuhderajoihin ja sitten kumminkin pellin alle laitetaan vielä tehokkaampi kone.
            Mikäli autolle punnitaan katsastuksessa 1500kg omamassa niin leima on 210kW koneelle lyötävä. E30 tapauksessa tietysti tulee kehiin jo muitakin rajoitteita, mutta näin yleisesti. Mahd. lisäpainolla ei ole mitään merkitystä, jos vain menee leimalla läpi. Koko 7kg/kW-sääntö on niin epämääräinen ja pohjamutia myöden täyttä bullshittia, että ei mitään rajaa. Kannattaa muistaa, että tuo ehto toimii vain moottoria vaihdettaessa. Kun pannu on kerran leimattu, voi autoa periaatteessa keventää minkä sielu sietää.

            Joskus täytyy vaan laittaa kova kovaa vastaan. AKE:n säännöt ja jopa niiden laillinen pätevyys (kuten ylempää löytyvästä linkistäkin käy hyvin ilmi) ovat niin kyseenalaisia, että viranomaisten hienoinen koijaaminen tuskin on kovin suuri synti millään saralla, ainakaan niin kauan, kuin sieltä suunnasta kustaan täydellä paineella autoilijan silmään.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5175
              • Kuopio

              Originally posted by r.w. View Post
              Mikäli autolle punnitaan katsastuksessa 1500kg omamassa niin leima on 210kW koneelle lyötävä. E30 tapauksessa tietysti tulee kehiin jo muitakin rajoitteita, mutta näin yleisesti. Mahd. lisäpainolla ei ole mitään merkitystä, jos vain menee leimalla läpi. Koko 7kg/kW-sääntö on niin epämääräinen ja pohjamutia myöden täyttä bullshittia, että ei mitään rajaa. Kannattaa muistaa, että tuo ehto toimii vain moottoria vaihdettaessa. Kun pannu on kerran leimattu, voi autoa periaatteessa keventää minkä sielu sietää.

              Joskus täytyy vaan laittaa kova kovaa vastaan. AKE:n säännöt ja jopa niiden laillinen pätevyys (kuten ylempää löytyvästä linkistäkin käy hyvin ilmi) ovat niin kyseenalaisia, että viranomaisten hienoinen koijaaminen tuskin on kovin suuri synti millään saralla, ainakaan niin kauan, kuin sieltä suunnasta kustaan täydellä paineella autoilijan silmään.
              Nyt et tainnut ymmärtää mitä tarkoitin. TheLate kirjoitti aikaisemmin että
              B36 olisi parempi, vaikkei se jokaista kohtaa laissa täytäkkään.
              eli siis sinne on menossa siis n. 230kw:n moottori. Ja kumminkin aikomus on ilmoittaa, että moottori on 210kw ( suurin mahdollinen teho kun vertailu autona on m3 sport evo). Eli eikö tällöin ole kusetus ? Eikö silloin ole ihan sama ilmoittaa että pellin alla on 210heppaa niin tällöin ei tarvii miettiä paljonko auto painaa. Kusetus mikä kusetus ja kummassakin tapauksessa ilmi tullessaan kilvet pois.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • TheLate
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 418

                Originally posted by jani View Post
                No onko sitten enää millään muullakaan niin kamalasti merkitystä kun kusettaaa aiot kumminkin katsastuksessa ? Miksi ihmeessä nähdä näin paljon vaivaa tässä asiassa. Ensin autolle hommataan lähes 1500kg paino, jotta saadaan 210kw:n moottori menemään tehopainosuhderajoihin ja sitten kumminkin pellin alle laitetaan vielä tehokkaampi kone. Eikö tällöin ole sama sanoa katsastus sedälle, että pellin alla on m30b32 ja tyytyä käyttämään vertailuautona vain 320is ?

                Kun tosiasia on se, että onnettomuuden sattuen maksajaa eli vakuutusyhtiötä ei todellakaan kiinnosta kuinka vähän olet kusettanut katsastuksessa. Heille riittää vain se että olet kusettanut.
                Ei nyt innostuta siellä En ole vieläkään kusettamassa konttorilla, jos siihen lähtisi niin mihin M3 tai 333i malleja edes tarvittaisiin Mutta on olemassa mahdollisuus, että B36 voi saada poikkeusluvalla kilpiin. Mitä tekoa poikkeusluvalla, jos sitä ei olisi mahdollista saada? Uskon vahvasti siihen, että kunnolla perusteltu ja rakennettu auto voi tuon poikkeusluvan saada(ja tämän tietää vasta kun sitä on hakenut). Lasketaan sille vaikka 10% mahdollisuus

                Itseä kiinnostaisi tietää tuon cabrion lisäpainon koko ja paikka minne tuo menee.

                Kiitoksia Tzeimi tuosta painosta

                E: Jani lukee nyt yllä olevan tekstin ja tajuaa mitä tuolla tarkoitin. Tästä aiheesta laillinen vai ei pystyy vääntämään ikuisuuden, eikä loppua tule. Kaduilla liikkuu laittomia vehkeitä paljon, mutta en minä ole ketään tuomitsemaan, se ei automaattisesti tarkoita että minä tekisin samoin. Täytyy muistaa, että se pakosarjan vaihto tms. mikä vain luokitellaan tehoa nostavaksi on alle 7kg/kw autoon laitonta ja samoin tuomittavissa. Näitä autoja liikkuu h*lvetin paljon, samoin remmille katsastamattomia autoja ym. Olisi loputon savotta kytkeä pois kaikki laittomat autot.

                Laki on kaikille sama, tulkinta tapa vaan eri.
                Last edited by TheLate; 15-05-2008, 19:29.

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5175
                  • Kuopio

                  Itsehän sinä kirjoitit että kusetus
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • TheLate
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 418

                    Originally posted by jani View Post
                    Itsehän sinä kirjoitit että kusetus
                    Originally posted by TheLate View Post
                    Hiljaa hyvä tulee Konttorilla voisi käydä näyttämässä noita lappuja, josko näyttäisivät vihreää valoa. Ongelmaksi vain muodostuu sen jälkeen auto, joka on atomeina tallin lattialla No joku muu äkkiä kokeilemaan onnea E30/S38 vehkeellä

                    On joo todella halpa... Vaikkakin näyttää aika lähelle samoissa hinnoissa pyöriä maailmallakin(ebayssä yksi taisi mennä n.2200€). B36 olisi parempi, vaikkei se jokaista kohtaa laissa täytäkkään. Jos olisi ylimääräistä niin hakisin poikkeuslupaa, tietäisi miten asiaan suhtautuisivat. Mites hra. qwe, joka oli lupaa hakemassa(asiasta kyllä monta vuotta)?

                    Tätä kannattaa seurata. Uskon todella, että kohta alkaa liikkua isolohko vehkeitä, kilvissä tietysti
                    Mikäli yllämainittu liittyy tuohon viestiin, niin missä siellä mainitaan sana kusetus? :think

                    Originally posted by Jani
                    eli siis sinne on menossa siis n. 230kw:n moottori. Ja kumminkin aikomus on ilmoittaa, että moottori on 210kw ( suurin mahdollinen teho kun vertailu autona on m3 sport evo). Eli eikö tällöin ole kusetus ? Eikö silloin ole ihan sama ilmoittaa että pellin alla on 210heppaa niin tällöin ei tarvii miettiä paljonko auto painaa. Kusetus mikä kusetus ja kummassakin tapauksessa ilmi tullessaan kilvet pois.
                    "Kaikki alkoi siitä kun mä..."

                    E: Tuli kateltua tuota e28 M5 myllyä niin kyseinen myynnissä olevassa ainakin ilmoituksen mukaan on 248kW. Eli enemmän kuin B36:ssa, onko tuon moottorin istuttaminen ja katsastaminen suurempi "kusetus" kuin vakio B36:sen katsastaminen? Näitä elämän pieniä kysymyksiä on mukava pohtia
                    Last edited by TheLate; 15-05-2008, 22:44.

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by TheLate View Post
                      Itseä kiinnostaisi tietää tuon cabrion lisäpainon koko ja paikka minne tuo menee.
                      Lisäpaino on akun alla takaluukussa ja painaa suojakanne kanssa yht n. 24kg
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5175
                        • Kuopio

                        Mulla muuten on sitten tarpeen tullen tuollainen cabrion lisäpaino myytävänäkin

                        Muistaakseni tuo 210kw on se maksimiteho jonka jälkeen tulevat kilowatit tarviivat poikkeusluvan. Poikkeusluvan saamisella ja E30M3+333i mallisarjaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ja uskallanpahan väittää että jos poikkeusluvan kohteena on suomi 316i vm. -85, jossa E36 akselistot sovitettuna niin luvan saaminen tuntuu äkkiseltään aika heikolta.

                        Ja mielestäni nuo poikkeusluvat ovat sitten vielä kaikenlisäksi "oikotie onneen", eli jos kaikessa tyhmyydessään sellaiset myöntävät, minusta peli ei ole voitettu tällöin. Paljon parempi olisi se lopputulos, että saat niin selvät pelisäännöt aikaiseksi, että kuka tahansa voi käydä leimaamassa e30korisen auton S50B30 tekniikalla ilman suurempia taisteluja ilman ensimmäistäkään kusetusta !

                        Mutta kuten aikaisemmin sanottua, toivottavasti näistä keskusteluista saat lisää "virtaa" asian eteen viemiseen.
                        Last edited by jani; 16-05-2008, 06:56.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Lisäpaino on akun alla takaluukussa ja painaa suojakanne kanssa yht n. 24kg
                          Cabrion akku on tehtaalta lähtiessään aina konehuoneessa, ei takakontissa.
                          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • Kimmo_M
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 507
                            • Suomi

                            Originally posted by Jonsku View Post
                            Cabrion akku on tehtaalta lähtiessään aina konehuoneessa, ei takakontissa.
                            Olisko kumminkin m3 avossa peräkontissa :think

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4647
                              • Tuusula

                              Originally posted by Kimmo_M View Post
                              Olisko kumminkin m3 avossa peräkontissa :think
                              Ka mutta siitäpä en tiedäkään.
                              Realoem:n kuvien perusteella vaikuttaisi kyllä siltä. Ja taas tuli opittua uutta
                              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by Jonsku View Post
                                Ka mutta siitäpä en tiedäkään.
                                Realoem:n kuvien perusteella vaikuttaisi kyllä siltä. Ja taas tuli opittua uutta
                                Joo, unohdin mainita et tarkoitin M3 cabriota.
                                Sinne takaluukkuun se akku kannattaa sen lisäpainon kanssa laittaakkin.
                                Saa akselipainot paremmin hanskaan ja saa isomman akun mahtumaa sinne.


                                Muistaakseni sinne menee suojakannen alle 105ah:n akku.
                                Luulis et isommalla akulla ja lisäpainolla saa helposti sen 35kg lisää painoa autoon.. Myös virtakaapeli takaa eteen painaa jo +2kg

                                Takaluukkuun vielä iso työkalusarja ja lisätankki jos sen saa kattokoneiston alle sovitettua. Niin taas on huomaamattomasti +17kg lisää tullut...

                                Rättikatto koteloon , kovakatto päälle ja tuulisuoja paikoilleen ja taas on +35kg lisää painoa..

                                Varapyöräkoteloon vielä 9l alkuperäinen lisäkanisteri niin taas on +10kg lisää..

                                Noilla keinoilla paino kasvaa jo lähes 100kg ilman mitään "kikkailua" joka voisi herättää katsastuksessa ihmettelyä.

                                Ja aihioksi vielä täysin varusteltu (ilmastointi, cruise,obc jne jne mtech 2 korisarjalla ja sähkökatolla=painavampi kuin manuaali koneisto) oleva 325i cabrio, niin periaatteessa s50b30 voisi olla mahdollinen.
                                Last edited by jannmann; 16-05-2008, 14:00.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎