Jos oikein aletaan pilkkua viilaamaan, niin Sport Evohan on jo itsessään alle tuon 7kg/Kw. Kuten niin moni muukin vakioauto.
Eli jos esim Sport Evoon vaihtaisi suuremman moottorin, niin tätä kg/Kw-sääntöä tulkitsemalla, siinä suuremmassa moottorissa pitäisi olla vähemmän tehoa, kuin alkuperäiskoneessa, jotta tuo sääntö täyttyisi.
Tai toisaaltahan kelpaa myös jos moottori on reilusti vakiota painavampi, ei taida s- sarjan koneista löytyä niinpainavaa että saisi myös tehoa enemmän kuin SE:ssä.
Löysin e34 m5 painoksi 1720kg ja 340hp:lla 7kg/kw sääntö jo rikotaan, silti turbo m5:sia suomessa katsastetaan... Onkohan nämä ihan puhtaasti ei huomattuja ylityksiä vai onko kaikki tehty 3.6 litrasesta ja turbolla max 20hp lisää. (1720kg niin raja on noin 335hp).
7kg/kw sääntö ikävästi myös estää asentamasta näitä uudempia s38 koneita esmes e24 runkoon. 635csi 1533kg (298hp) ja M635csi noin 1620kg joka riittäisi juuri ja juuri 315hp. Aken mielestähän 635csi ja m635csi olivat keskenään vertailumalleja...
Tekniikan vaihdon jälkeinen paino kai on se mikä merkkaa ja josta 7kg/kw lasketaan? Turbot jne hieman tietysti nostaisi painoa...
Ja onhan täällä suomenmaalla noita uusien säännösten puitteissa leimattuja e30 m5 turbojakin... eli jotenkin sitä pitää pystyä kiertämään. Ei kai inssi voi leimata ko. yhdistelmää jollain 225hp penkkilapulla... vaikka ois kuinka omavalmistemoottori?
HUOM: Painot voi heittää, kaivoin ne netistä.
edit: mikä muuten tulee e30:sen painoksi käytettäessä painavinta mahdollista vertailumoottoria? Eli eikös se oo se diisselimotti +20%?
Ja samaan ihmettelyyn oikeastaan voisi lisätä e28 kopalla olevat m5 turbo konversiot. Netistä kaivettu m5:sen paino on siinä 1430kg kieppeessä jolloin tehopainosuhde sääntö jää kirkkaasti alle 286hp...
[QUOTE=FroZ;994133]Ja onhan täällä suomenmaalla noita uusien säännösten puitteissa leimattuja e30 m5 turbojakin... eli jotenkin sitä pitää pystyä kiertämään. Ei kai inssi voi leimata ko. yhdistelmää jollain 225hp penkkilapulla... vaikka ois kuinka valmistemoottori?[QUOTE]
Täällä Suomenmaalla ei todellakaan ole yhtään leimattua e30 m5 turboa.
Mistä vitusta näitä idiootteja oikein sikiää mitkä todella uskovat että jollain on muka laillisesti e30 korissa s38 tai m88 moottori vieläpä ahdettuna?
Kun kyseisiä moottoreita ei ole edes vapareina niissä laillisesti.
Kaikki ovat enemmän tai vähemmän kusetuksia ja tutun katsastajan leimaamia.
Se 7kg/kw koskee rakennettuja ja muutettuja autoja, ei uusia/tehtaan tekemiä.
Sääntö ollut asetuksissa ilmeisesti jo pidempään, sitä vaan on ruvettu noudattamaan vasta 2000 luvulla.
Sitä ennen oli mahdollista ahtaa esim. e28 M5 tehorajojen puitteissa.
Nyt virkamiehet tuijottaa sitä tehopainosuhdetta, eikä toi poliisin yliajaminen ainakaan vaikuta positiivisesti tämän hienon merkin harrastukseen.
Mistä vitusta näitä idiootteja oikein sikiää mitkä todella uskovat että jollain on muka laillisesti e30 korissa s38 tai m88 moottori vieläpä ahdettuna?
Kun kyseisiä moottoreita ei ole edes vapareina niissä laillisesti.
Kaikki ovat enemmän tai vähemmän kusetuksia ja tutun katsastajan leimaamia.
Kiitos vaan kehuista.
Tosi fiksulta itsekkin vaikutat kommenttisi perusteella ,)
mutta asiaan...
Laillisuuteenhan en ottanut kantaa. Mutta sellaisen kuvan ovat antaneet että ko. tekniikka on ollut keulilla kun leima on haettu. (kun m5 tekniikka+turbo on keulilla niin kerrotaan miten katastetaan). Eli mielenkiintoista olisi tietää miten ne on leimattu. Nytkun niitä alkaa kuulemma olemaan jo joka kulmalla, niin ehkä joku "salaisuuksien ovea" raottaa. Tuosta leimaamisen salailusta voi jo vetää omat johtopäätöksensä vehkeiden laillisuudesta.
Laillisuudesta kun alotettiin höpöttää niin varmaan 90% foorumilla esiintyvistä jälkikäteen turbotetuista autoista on oikeasti laittomia tehojen osalta normi ajossa. Katsastuspaineet on sitten eri juttu...
Se 7kg/kw koskee rakennettuja ja muutettuja autoja, ei uusia/tehtaan tekemiä.
Sääntö ollut asetuksissa ilmeisesti jo pidempään, sitä vaan on ruvettu noudattamaan vasta 2000 luvulla.
Sitä ennen oli mahdollista ahtaa esim. e28 M5 tehorajojen puitteissa.
Nyt virkamiehet tuijottaa sitä tehopainosuhdetta, eikä toi poliisin yliajaminen ainakaan vaikuta positiivisesti tämän hienon merkin harrastukseen.
Jeps. Tuo tehoraja on kyllä aika syvältä. Eli ilmeisesti autoja joissa on vakiona alle seitsemän kiloa per kw, ei voi virittää... mikäli haluaa pitää auton täysin laillisena. Käytännössähän tämä estää muutoskatsastusta vaativien muutosten teon. Mutta jos haluaa lakia kirjaimellisesti noudattaa, niin sport evoakaan ei paljoa modailla nokkia vaihtamalla tms...
Ja tarvittavan lisäpainon määrä olisi lähes 300kg. sellaisen rautamäärän upottaminen autoon vaatii jo aika tekoja(että päästään 7kg/kW rajan "paremmalle puolelle").
Tai käyttää 260hv (KAT?) versiota, jolloin omamassa täytyy olla 1337kg. Yhtä laiton/laillinen kuin kaikki turbo vempeleet.
Niin ja kyllähän tässä pitää tutkia akselimassatkin, koska nehän muuttuvat kanssa luonnollisesti. JA muistutan tässä vaiheessa jo että M30B35 koneen kanssa on tietääkseni jo aika kriittisiä pisteitä tuon kantavuuden kanssa. Puhumattakaan 300kg lisämassan kanssa. JA VIELÄ lisäksi se että E30M3 akseleiden kantavuus on pienempi kuin esim. E30 325i mallin. Joten uskaltaisin väittää että jotain muita ongelmia taas tulee kierrettäväksi kun painoa lisätään tehorajan takia!
Eikös kantavuutta saa nostettua kunnon alustasarjalla? Vai ihan vakio iskareilla/jousilla ajattelit ajella?
Ja taas sitten pitää muistaa ETTÄ 238+20% on alle 286heppaa! Eli tarvitset kumminkin vieläkin poikkeusluvan.
Niin siis se lasketaan kw:stä ei hv:stä.
Ja lähtökohtana jos on 316-318i malli. PIDÄN hyvin epätodennäköisenä että n. 100 heppaiseen autoon saa poikkeusluvan lähes 300hepan koneelle suomen maassa.
Ei tässä kukaan ole poikkeuslupaa hakemassakaan
Kumminkin AKEn silmissä sä oot tekemässä juuri siitä 318i autosta nyt lähes 300hepan autoa. Ja vielä lisäksi jossa on kokonaan toisen mallisarjan(E36) alusta. Eivät ne siellä AKElle ihan tyhmiä ole. Varmasti tietävät, että E36 osat eivät ihan bolt-on käy E30seen.
Kerro minulle mikä estää E36:den osien käytön E30:ssä? Laissa kohdat ovat selvät ja niiden mukaan mennään eteenpäin.
E30M3 akseleilla kantavuus on 1600kg. Autosi ihannepaino 1473kg. Kantavuus jaetaan kahdella ja saatava osamäärä vastaavasti jaetaan yhden matkustajan massalla, 68 kilolla. Laskukaava perustuu EU-direktiiviin. 1600kg-1473kg/2 = 63.5 eli kantavuutta ei jää edes yhdelle ihmiselle!
Esim. Touringin FK alustasarjassa on akselimassat 860kg ja 1035kg. 1895kg-1337kg/2=4,1 eli yksi matkustaja tippuu pois.
Esimerkki Cabrio. Omamassa 1280kg + 57kg = 1337kg. 57kg on erotus S38 ja M20(B27) painoista apulaitteineen. Mitään lisäpainoa edes tuossa tarvita. Ja tuskin tuo paino "jää noin vähäiseksi" kun ottaa kaikki muutokset huomioon. Läpi menee että heilahtaa, mikäli auto on muuten vertailukelpoinen.
Vielä tietysti uupuu tuo tilavuus, joka vielä tällä hetkellä ylittyy M88 ja S38 koneissa, kuin myös M30B34/B35 koneissa."335i:sia" voi pitää yhtä laillisina/laittomina kun suurin osa noita katsastetaan 3.2l tai 3.3l tilavuudella...
Eikös kantavuutta saa nostettua kunnon alustasarjalla? Vai ihan vakio iskareilla/jousilla ajattelit ajella?
kantavuutta ei todellakaan saa nostettua millään alustasarjalla ? vai meinasitko että jäykemmät ja lyhemmät jouset tekevät laakereista, alatukivarsista yms. osista lujemmat ?
Kerro minulle mikä estää E36:den osien käytön E30:ssä? Laissa kohdat ovat selvät ja niiden mukaan mennään eteenpäin.
Se että jos sulla on perusteluna tehoille E30M3 akselit, olen varma siitä että katsastuksessa myös katsovat että ne on ne! E36 osat ovat ihan erinäköiset ja sen huomaa jopa tyhmempikin inssi. Taas E36M3 etupäänosat + Z3M takapään osat ( ainoat osat joissa on tarvittavat jarrut tehoille) maksavat varmasti saman kuin E30M3 osat
Esim. Touringin FK alustasarjassa on akselimassat 860kg ja 1035kg. 1895kg-1337kg/2=4,1 eli yksi matkustaja tippuu pois.
Ei ees KW Var3 alustalla se kantavuus muutu miksikään. Auton kokonaismassa on just se mittä otteessa lukee. E30M3 kohdalla 1600kg. (akseli massat 790kg ja 865kg)
Esimerkki Cabrio. Omamassa 1280kg + 57kg = 1337kg. 57kg on erotus S38 ja M20(B27) painoista apulaitteineen. Mitään lisäpainoa edes tuossa tarvita. Ja tuskin tuo paino "jää noin vähäiseksi" kun ottaa kaikki muutokset huomioon. Läpi menee että heilahtaa, mikäli auto on muuten vertailukelpoinen.
S38 moottorista ainakaan ei ole mitään 260hepan katti versiota olemassa!
Vielä tietysti uupuu tuo tilavuus, joka vielä tällä hetkellä ylittyy M88 ja S38 koneissa, kuin myös M30B34/B35 koneissa."335i:sia" voi pitää yhtä laillisina/laittomina kun suurin osa noita katsastetaan 3.2l tai 3.3l tilavuudella...
Niin mutta M30B32 moottorin on olemassa, mutta S38B32 ei !
Mutta toivotan vieläkin kerran onnea yritykselle! JA lisäksi koskenkorva pullon siitä että rekisteriotteessa on leiman kanssa S38B36 moottori !
Vai oliko se katillinen versio? Muistaisin jostain lukeneeni, että e28 M5:sta sai katillisena (260hv) ja katittomana (286hv)?
Katillinen kone on juuri tuo s38b35 jossa 260hv (DIN) 256hv (SAE)
M88 aina ilman kattia ja 286hv (DIN)
Pitää muistaa että Toi teho pitää olla ilmoitettu saman normin mukaan kuin vertailumoottorin.
Sieltä käy kohtalaisen selvästi selväksi että jos vertailumoottorin teho otetaan M3:sta, pitää autossa olla juurikin sen auton akselit.
Sieltä tosin selviää myös että 7kg/kw on ylijumala lainsäätäjille.
Jeps. Tuo tehoraja on kyllä aika syvältä. Eli ilmeisesti autoja joissa on vakiona alle seitsemän kiloa per kw, ei voi virittää... mikäli haluaa pitää auton täysin laillisena. Käytännössähän tämä estää muutoskatsastusta vaativien muutosten teon. Mutta jos haluaa lakia kirjaimellisesti noudattaa, niin sport evoakaan ei paljoa modailla nokkia vaihtamalla tms...
Kaupasta on saanut jo vuosikymmeniä autoja joissa tuo 7kg/kw menee rikki jo liukuhihnalla. AKE:n virallisen kannan mukaan näitä saa virittää ilman poikkeuslupaa vain alentamalla moottoritehoa. Kuka uskoo isomman ja paremmin jo tehtaalla viritetyn tai peräti ahdetun koneen olevan tehottomampi kun vakion? Ja poikkeuslupiahan saa tunnetusti todella helposti.
Asia on tehty tarkoituksella hankalaksi eikä AKE:n insseillä ole mitään aikomustakaan lieventää tulkintoja ellei Eduskunta heitä siihen erikseen pakota.
ja tässä(kin) keskustelussa ollaan taas aika offtopic
kannatta varmaan nyt ensin saada se M3 mallisarjaan ja sitten miettiä lisää..
Enpä tiedä viitsinkö ajaa asiaa loppuun saakka, kun yli puolet kommenteista viittaa siihen ettei suurin osa sitä sinne halua/se pilaa joidenkin nykyiset projektit.
Ehkä kaikkien kannalta paras ratkaisu on alkaa etsimään konttoria joka hyväksyy tai jonka saa hyväksymään M3:sen E30 mallisarjaan.
"Jos saat dokumentin jossa selkeästi todetaan M3:n kuuluvan
samaan mallisarjaan, voit toki käyttää sitä muutoskatsastuksessa."
Mikäli joku konttori ei hyväksy, vaihtaa konttoria. Fakta on kuitenki se, että M3 kuuluu E30 mallisarjaan. AKE kun väitää 300-sarjan olevan mallisarja, jota se ei kyllä ole.
Tuo B35:sen 260hv kone löytyy 35 6E E moottorikoodin takaa.
Ja mites tuo moottorintehon alentaminen, vähän ristiriitaista jos AKE sanoo toiselle, että moottoria saa "virittää" vain alentamalla tehoa(mikäli on alle 7kg/kw). Toiselle on vastattu että moottorin kuristaminen on kielletty...
Jani: Se on sitten sovittu, paitsi otteessa tulee olemaan M88 tai S38B35
Ehkä kaikkien kannalta paras ratkaisu on alkaa etsimään konttoria joka hyväksyy tai jonka saa hyväksymään M3:sen E30 mallisarjaan.
Maa on täynnä autoja jotka on hyväksytty jollain konttorilla vaikka AKE:n virallisen tulkinnan mukaan näin ei olisi saanut tehdä. Ongelma näissä kaikissa on, että jossain myöhemmässä katsastuksessa mikä tahansa konttori voi hylätä katsastuksen eikä autolla sen jälkeen ajeta. Konttorin vaihto ei auta jos AKE:n ilkeä setä on laittanut tietokantaan sopivan täpän päälle jonka mukaan autoa ei saa päästää läpi katsastuksesta.
Ja mites tuo moottorintehon alentaminen, vähän ristiriitaista jos AKE sanoo toiselle, että moottoria saa "virittää" vain alentamalla tehoa(mikäli on alle 7kg/kw). Toiselle on vastattu että moottorin kuristaminen on kielletty...
Kuristamisen sijaan 325i:n padan tilalle voi vaihtaa 316:sen motin. Tämän AKE kyllä sallii etenkin jos jarrut ja alusta jää edelleen 325i:n mukaisiksi.
Ehkä kaikkien kannalta paras ratkaisu on alkaa etsimään konttoria joka hyväksyy tai jonka saa hyväksymään M3:sen E30 mallisarjaan.
"Jos saat dokumentin jossa selkeästi todetaan M3:n kuuluvan
samaan mallisarjaan, voit toki käyttää sitä muutoskatsastuksessa."
Mikäli joku konttori ei hyväksy, vaihtaa konttoria. Fakta on kuitenki se, että M3 kuuluu E30 mallisarjaan. AKE kun väitää 300-sarjan olevan mallisarja, jota se ei kyllä ole.
Tuo B35:sen 260hv kone löytyy 35 6E E moottorikoodin takaa.
Jani: Se on sitten sovittu, paitsi otteessa tulee olemaan M88 tai S38B35
No sitten siellä on todellakin oltava S38B35 kone EIKÄ S38B36... ja tässä herääkin jo kysymys että mitä järkeä on tuollainen ali tehoinen kallis malmikasa sinne laittaa ? Paremman lopputuloksen saa käyttämällä esim. M52 moottoria mikä menee katsastuksestakin ilman ihmettelyjä läpi
Comment