eihän tässä oo mitään sekavaa... Cortina ja Taunus on eriautoja sekä E30 316-325i ovat eriautoja kuin M3. Samoin kuin e21, e30, e36 jne. kaikki ovat eri mallisarjaa.
Tuohon Ford asiaan en sotkeennu, se oli vain esimerkki(lisää täältä jos kiinnostaa...)
Kysymykseen
Is the BMW´s official model serie(baureihe) 3 serie or is the model serie(baureihe) E30, E36 etc.
vastaus oli
The official designation is BMW 3 series, the E30 is a internal designation used only to differentiate it from the earlier and later 3 series.
"Virallinen määritelmä on BMW 3-sarja, E30 on sisäinen nimitys, jota käytetään erottamaan uudet ja vanhat 3-sarjat."
Eli mikäli asian oikein ymmärrän on 3-sarja mallisarjan nimitys. Sama vastaus tulee esim. BMW Suomelta. Sukupolvi ei aina ole yhtäkuin mallisarja, riippuen kylläkin tilanteesta.
Kävin tänään konttorilla ja kysyin tuosta akselisto muutoksesta. Mikäli akselimassat ovat suuremmat kuin nyt siellä olevat, voidaan niitä kasvattaa mikäli sinulla on todistus akselistolle tarkotetuista akselimassoista. Mikäli on pienemmät ne luonnollisesti pienentävät akselimassoja, mutta ei vaikuta auton kokonaismassaan, se seuraa korin mukana.
En tiedä paljon esim. 325ix kokonaismassa on? Kantavuus ei muutu tuossa mihinkään suuntaan, mikäli käyttää M3 akseleita ja kokonaismassa on ennen muutosta yli 1600kg se myös pysyy yli 1600kg:ssa. Akselimassat kyllä saattavat pienentyä, mutta E36 osilla taitaa etuakselimassa lisääntyä, riippuen kyllä alustasarjasta ja nykyisestä akselimassasta.
Mitenkäs tämä tuulimyllyä vastaan taistelu on kehittynyt?
No niin no, enpä tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, jos löytyy joku halukas tai kellä olisi auto jo valmiina niin eikun kokeilemaan kuinka M3 käy vertailumallina Itsellä tämä valitettavasti venyy ja venyy, mutta toivottavasti joskus. Asiahan on nyt siinä pisteessä että AKE:n pitäisi hyväksyä asia, jos saat sen konttorilla hyväksyttyä. Riippuen konttorista tarvitset todistuksen asiasta. Toisaalta AKE:n täytyy ne hyväksyä kun BMW Suomikin kelpuuttaa WBA alkuiset ämmäläiset näihin normaaleihin mallisarjoihin. Se riittää kun noita Sport Evoja löytyy noilla WBA aluilla.
Originally posted by Sädde
Mulla on ainakin punnittu katsastus asemalla ix, paino 1350kg tasan täydellä tankilla, ilma kuskia...
No niin, tuohon vielä kuljettaja päälle niin omamassa on päälle 1400kg, ei ole pitkämatka 1470kg tms, jolloin olisi 210kW rikottu... Ja siis niin että 7kg/kw ei alitu.
No niin no, enpä tiedä mitä tässä pitäisi tehdä, jos löytyy joku halukas tai kellä olisi auto jo valmiina niin eikun kokeilemaan kuinka M3 käy vertailumallina Itsellä tämä valitettavasti venyy ja venyy, mutta toivottavasti joskus. Asiahan on nyt siinä pisteessä että AKE:n pitäisi hyväksyä asia, jos saat sen konttorilla hyväksyttyä. Riippuen konttorista tarvitset todistuksen asiasta. Toisaalta AKE:n täytyy ne hyväksyä kun BMW Suomikin kelpuuttaa WBA alkuiset ämmäläiset näihin normaaleihin mallisarjoihin. Se riittää kun noita Sport Evoja löytyy noilla WBA aluilla.
No niin, tuohon vielä kuljettaja päälle niin omamassa on päälle 1400kg, ei ole pitkämatka 1470kg tms, jolloin olisi 210kW rikottu... Ja siis niin että 7kg/kw ei alitu.
Jani jo aiemmin otti kantaa tuohon kokonaismassaan, mitä kikkaa sen suhteen on tulossa? Kokonaismassaahan ei pysty nostamaan edes toisilla akseleilla? Akselimassoistakin käyttöön jää pienemmät. On se sitten tilallevaihdettujen tai alkuperäisten paino niin pienin paino merkataan otteeseen.
Sitten vielä se että esimerkiksi evo 3:ssa on takapalkki erilainen kuin muissa M3:ssa. Eli miten sen suhteen leimalla jos verrokkina 238hv malli.
Itseäni huokuttelee Janin lailla se s50b30 kone, mutta se pitää saada sinne laillisesti... En halua ottaa riskiä laittomalla paketilla ja testata vakuutusyhtiön kantaa täystuhon sattuessa mitä korvataan ja mitä ei. Perus M3 on kuitenkin jo kohtuu arvokas peli joten haluan turvata sen toimivilla vakuutuksilla.
Jani jo aiemmin otti kantaa tuohon kokonaismassaan, mitä kikkaa sen suhteen on tulossa? Kokonaismassaahan ei pysty nostamaan edes toisilla akseleilla? Akselimassoistakin käyttöön jää pienemmät. On se sitten tilallevaihdettujen tai alkuperäisten paino niin pienin paino merkataan otteeseen.
Kokonaismassaa ei voi nostaa se menee korin mukaan. Akselimassat kasvavat mikäli on näyttöä että juuri autossa olevat akselit ovat tarkoitettu suuremmille akselimassoille, mikäli uusilla akseleilla on pienemmät massat niin sitten toisinpäin, mutta edelleen ei vaikuta kokonaismassaan millään tavalla. Tällä ei ole perjaatteessa muuta etua kuin että M30/S38 koneilla tulevaa etuakselimassaa saadaan edes vähän lievennettyä ja varmasti katsovat paremmalla silmällä itse katsastus vaiheessa. Kokonaismassan takia 325ix olisi loistava aihio ja myös alunperin suuren omamassan.
Sitten vielä se että esimerkiksi evo 3:ssa on takapalkki erilainen kuin muissa M3:ssa. Eli miten sen suhteen leimalla jos verrokkina 238hv malli.
Siinä on taas yksi hyvä kysymys En usko että BEM-300 tms. aikoihin on annettu konttorin tietoon tuosta palkin eroavaisuudesta, joten ei silloin ole tarvinnut vaihtaa... ETK:sta koitin katsoa, mutta en löydä kuvaa, että millä tavalla tuo sitten eroaa. Täytyykin etsiä ja pohtia.
Itseäni huokuttelee Janin lailla se s50b30 kone, mutta se pitää saada sinne laillisesti... En halua ottaa riskiä laittomalla paketilla ja testata vakuutusyhtiön kantaa täystuhon sattuessa mitä korvataan ja mitä ei. Perus M3 on kuitenkin jo kohtuu arvokas peli joten haluan turvata sen toimivilla vakuutuksilla.
Tämä tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta Tuossa tilanteessa kyllä kannattaa miettiä kahdesti kun kyseessä on kuitenkin aito M3, eikä tälläinen normi E30 kuten eräillä
Niin tuohon 7kg/kw sääntöön tietysti voisi kysyä enemmän infoa liikenne -ja viestintäministeriöltä, kun SE on alle 7 jo vakiona. Kyseessä on kuitenkin öölmöyst sama auto. Eli olisko mahdollista käyttää tuota verokkina ja saada tuo sama alle 7 arvo muihinkin.
Tuli etittyä vielä tuota akselipalkkia ja löytyi osa numero 33 31 2 226 183, samaa akselipalkkia on taidettu käyttää myös 320is:ssä :think
Niin tuohon 7kg/kw sääntöön tietysti voisi kysyä enemmän infoa liikenne -ja viestintäministeriöltä, kun SE on alle 7 jo vakiona. Kyseessä on kuitenkin öölmöyst sama auto. Eli olisko mahdollista käyttää tuota verokkina ja saada tuo sama alle 7 arvo muihinkin.
7kg/kW on pyhä raja. Sitä ei saa ohittaa muut kun autotehtaat. Ei vaikka vähennettäisiin tehoa autossa joka menee tehtaan tekeleenä rajan alle. Siis virallisen kannan mukaan näitä viritettäessä pitää tehon pudota niin paljon, että raja ylittyy. Välimaastoon jääminen on kiellettyä.
7kg/kW on pyhä raja. Sitä ei saa ohittaa muut kun autotehtaat. Ei vaikka vähennettäisiin tehoa autossa joka menee tehtaan tekeleenä rajan alle. Siis virallisen kannan mukaan näitä viritettäessä pitää tehon pudota niin paljon, että raja ylittyy. Välimaastoon jääminen on kiellettyä.
Tuli etittyä vielä tuota akselipalkkia ja löytyi osa numero 33 31 2 226 183, samaa akselipalkkia on taidettu käyttää myös 320is:ssä :think
Tuohon eroon on todella looginen selitys, hoksaat sen varmaan hivenen mietittyäsi kun pohdit eri vaihtoehdot mitkä siihen voi vaikuttaa.
Evo 3:ssa on myös erilainen kardaani kuin muissa. Tosin se nyt on pilkun nussimista, mutta joskus aikoinaan sekin piti olla tv:ssä sama kuin vertailumallissa.
The Late kirjoitteli, että E36 ja E30 kuuluisivat samaan mallisarjaan. Onkos kenelläkään tietoa enemmälti asiasta.
AKElle pistin jo kyselyn, mutta vastauksessahan saattaa kestää tovi...
Nostellaan, vaikkei sen suurempaa aihetta ole...
Keskustelin Erik Asplundin kanssa tästä asiasta, että mikä on ns. virallinen mallisarja. AKE kun ei hyväksynyt e30:nen olevan mallisarja.
Originally posted by AKE
E30 M3:
E30 ei ole lainsäädännön tarkoittama mallisarja.
Syy varmasti oli M3, kun oli tullut selväksi että M3 kuuluu e30-sarjaan, joten pelasivat aikaa tms. väittämällä mallisarjan olevan 3-sarja. Noh, 3-sarjaan kuuluu sitten kaikki e21:stä lähtien... AKE ei kuitenkaan hyväksy e36 käyttämistä vertailumallina, kun taka-akselin rakenne on erillainen.
En ole jaksanut pohtia tuota enempää, kun se ei auta missään asiassa. Lain mukaan mallisarja rinnastetaan ajoneuvotyyppiin, jonka määritelmä löytyy taas EY-tyyppihyväksyntä direktiivistä. Mutta mallisarjan voi myös määritellä valmistajan tai valmistajan edustajan lausunnolla.
Mielenkiinnosta, mihin tarvitset e36 vertailumallia? Ja mitä ne sieltä AKE:lta vastasivat?
Hiljaa hyvä tulee Konttorilla voisi käydä näyttämässä noita lappuja, josko näyttäisivät vihreää valoa. Ongelmaksi vain muodostuu sen jälkeen auto, joka on atomeina tallin lattialla No joku muu äkkiä kokeilemaan onnea E30/S38 vehkeellä
On joo todella halpa... Vaikkakin näyttää aika lähelle samoissa hinnoissa pyöriä maailmallakin(ebayssä yksi taisi mennä n.2200€). B36 olisi parempi, vaikkei se jokaista kohtaa laissa täytäkkään. Jos olisi ylimääräistä niin hakisin poikkeuslupaa, tietäisi miten asiaan suhtautuisivat. Mites hra. qwe, joka oli lupaa hakemassa(asiasta kyllä monta vuotta)?
Tätä kannattaa seurata. Uskon todella, että kohta alkaa liikkua isolohko vehkeitä, kilvissä tietysti
Tuohon painohommaan, M30 koneella varustetun cabrion kävin punnitsemassa viime viikolla. Täydellä tankilla tuli kokonaismassaksi 1270kg (700kg etu- ja 570kg taka-akseli). Saksan rekisteriotteessa leergewicht 1255kg joten aikalailla samoissa kg-lukemissa mennään.
edit; tästä on siis vielä todella pitkä matka sinne 1500kg kieppeille, cabriohan on oletusarvoisesti painavin korimalli...
Comment