Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLate
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 418

    Originally posted by jani View Post
    Ja mielestäni nuo poikkeusluvat ovat sitten vielä kaikenlisäksi "oikotie onneen", eli jos kaikessa tyhmyydessään sellaiset myöntävät, minusta peli ei ole voitettu tällöin. Paljon parempi olisi se lopputulos, että saat niin selvät pelisäännöt aikaiseksi, että kuka tahansa voi käydä leimaamassa e30korisen auton S50B30 tekniikalla ilman suurempia taisteluja ilman ensimmäistäkään kusetusta !

    Mutta kuten aikaisemmin sanottua, toivottavasti näistä keskusteluista saat lisää "virtaa" asian eteen viemiseen.
    Niin poikkeuslupa on valitettavasti aina ajoneuvo kohtainen... e30s50 kuulostaa hyvältä, eikä se periaatteessa tarvitse kuin taistelua 7kg/kw osalta. :think

    Sitä vartehan tämän topicin pystytin, että asiasta saisi aikaan keskustelua, mahdollista kun se on sanotte mitä tahansa Jonskua lainaten taas tuli opittua uutta tai on tullut aika paljonkin

    jannmann:in suunnitelmat kuulostaa todella hyviltä, varsinkin tuo aihio

    Mietitään mietitään...

    Originally posted by Jani
    Muistaakseni tuo 210kw on se maksimiteho jonka jälkeen tulevat kilowatit tarviivat poikkeusluvan. Poikkeusluvan saamisella ja E30M3+333i mallisarjaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ja uskallanpahan väittää että jos poikkeusluvan kohteena on suomi 316i vm. -85, jossa E36 akselistot sovitettuna niin luvan saaminen tuntuu äkkiseltään aika heikolta.
    Kyllä 210kW on maksimiteho. Oikeassa olet että poikkeuslupa ei nyt itse aiheeseen sovellu, mutta M3 + 333i kuulostaa aika hyvälle jos vertaat siihen, että hakisit poikkeuslupaa 325e + 320is vertailumalleina 21.6kW:lle + 7kg/kw hommalle pitäisi siis hakea poikkeuslupaa, ellei M3 + 333i olisi niin joutuisi hakemaan 90.5kW lupaa + tilavuus + 7kg/kw. Luvan saanti onkin sitten asia erikseen, mutta huomattavasti suurempi todennäköisyys onnistua kun näillä "nykyisillä" vertailumalleilla.
    Last edited by TheLate; 16-05-2008, 16:24.

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5175
      • Kuopio

      muistutan vielä tästä :

      E30M3 akseleilla kantavuus on 1600kg. Autosi ihannepaino 1473kg. Kantavuus jaetaan kahdella ja saatava osamäärä vastaavasti jaetaan yhden matkustajan massalla, 68 kilolla. Laskukaava perustuu EU-direktiiviin. 1600kg-1473kg/2 = 63.5 eli kantavuutta ei jää edes yhdelle ihmiselle! (siis matkustajalle)

      Ja nyt kun vielä laki tiukentui ettei enää väliaikais matkustajia saa olla niin kivapa se on sitten ajella E30M3 M-tech2 Cabriolla S50B30 padalla aina yksinään
      Last edited by jani; 16-05-2008, 16:25.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • TheLate
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 418

        Originally posted by jani View Post
        muistutan vielä tästä :

        E30M3 akseleilla kantavuus on 1600kg. Autosi ihannepaino 1473kg. Kantavuus jaetaan kahdella ja saatava osamäärä vastaavasti jaetaan yhden matkustajan massalla, 68 kilolla. Laskukaava perustuu EU-direktiiviin. 1600kg-1473kg/2 = 63.5 eli kantavuutta ei jää edes yhdelle ihmiselle! (siis matkustajalle)

        Ja nyt kun vielä laki tiukentui ettei enää väliaikais matkustajia saa olla niin kivapa se on sitten ajella E30M3 M-tech2 Cabriolla S50B30 padalla aina yksinään
        Juuri tämän takia pitää kiinnittää kaikki huomio tuohon 7kg/kw.

        Ja mitäs vikaa olisi ajella yksinään?

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by TheLate View Post
          Ja mitäs vikaa olisi ajella yksinään?
          BMW:hän on tunnetusti kikkelin jatke, pitäähän autoon nyt paikalliset pissikset saada kyytiin
          Aprilia RSV4

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5175
            • Kuopio

            Originally posted by jannmann View Post
            BMW:hän on tunnetusti kikkelin jatke, pitäähän autoon nyt paikalliset pissikset saada kyytiin
            Totta!

            Ja yksinään ajaa vain Jorma Otsat
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              Originally posted by jannmann View Post
              Joo, unohdin mainita et tarkoitin M3 cabriota.
              Sinne takaluukkuun se akku kannattaa sen lisäpainon kanssa laittaakkin.
              Saa akselipainot paremmin hanskaan ja saa isomman akun mahtumaa sinne.


              Muistaakseni sinne menee suojakannen alle 105ah:n akku.
              Luulis et isommalla akulla ja lisäpainolla saa helposti sen 35kg lisää painoa autoon.. Myös virtakaapeli takaa eteen painaa jo +2kg

              Takaluukkuun vielä iso työkalusarja ja lisätankki jos sen saa kattokoneiston alle sovitettua. Niin taas on huomaamattomasti +17kg lisää tullut...

              Rättikatto koteloon , kovakatto päälle ja tuulisuoja paikoilleen ja taas on +35kg lisää painoa..

              Varapyöräkoteloon vielä 9l alkuperäinen lisäkanisteri niin taas on +10kg lisää..

              Noilla keinoilla paino kasvaa jo lähes 100kg ilman mitään "kikkailua" joka voisi herättää katsastuksessa ihmettelyä.

              Ja aihioksi vielä täysin varusteltu (ilmastointi, cruise,obc jne jne mtech 2 korisarjalla ja sähkökatolla=painavampi kuin manuaali koneisto) oleva 325i cabrio, niin periaatteessa s50b30 voisi olla mahdollinen.
              Varmuudeksi ottaa äänieristeet lattiaan suomiautosta, niin se vesi painaa vielä 20kg lisää.

              O.t. paskaa huumoria, anteeksi.
              Olli.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                pieni repeeminen...
                Aprilia RSV4

                Comment

                • M325i
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 1529
                  • Etelä-pohjanmaa

                  Mitenkäs nämä projektit on edistyneet AKEn kanssa?
                  E30 ja E46 ///M

                  Comment

                  • TheLate
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 418

                    Originally posted by M325i View Post
                    Mitenkäs nämä projektit on edistyneet AKEn kanssa?
                    Jaa-a :think

                    Keskittyminen siirtynyt enempi auton rakentamiseen, joka toivon mukaan tulee ylittämään tämän hetkiset 320is ja 325e rajat. Eli tavoite on että yli 230hv ja tilavuus jää 3400-3600cm3 välille.

                    HUOM! Kyseiset numerot pitää saada myös otteeseen merkittynä.

                    Lukenut kyllä vanhoja viestejä, joista löytyy aika paljon takaisin laitettavaa, mitä en ole aiemmin huomannut, mutta toisaalta se taistelu on +-0 kun eivät mitään muutoksia omiin järjestelmiinsä tee pelkästään yhden hullun tekniikanvaihtajan takia.

                    AKE kyllä hyväksyy(ainakin omien sanojensa mukaan ) ja inssin tulee(no jos ei hyväksy = konttori vaihtoon) hyväksyä M3 e30/3-sarjaa, mikäli on näyttää valmistajan todistus. Sellainen löytyy, mutta vähän... Epäselvä? No onneksi sain toisen vastauksen mailitse, joka siinä rinnalla täydentää.

                    Ja nyt hitsaamaan

                    Comment

                    • TheLate
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 418

                      Lisää tylsää tekstiä:

                      Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.
                      Eli mikäli tilavuus lisääntyy alle 10% sitä ei rinnasteta moottorin vaihtoon(?)

                      i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW.
                      Kun tilavuuden nostoa ja siitä seurannutta tehon kasvua ei rinnasteta moottorin vaihtoon ei kohtaa i) voida käyttää, kun kyseessä ei ole moottorin vaihto.

                      Tässä yksi tie saada 7kg/kw alittava ajoneuvo laillisesti, ilman poikkeuslupaa?

                      260hv + 10% = 286hv. :think

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Tuo 10% ei koske sitä jos vaihdat sinne eri koneen, vaan esim. poraus/stroukkaus. Samahan on vähäpäästöisissä, laki sallii tilavuuden muutoksen ilman muutoskatsastusta kunhan kone ei vaihdu.

                        Näin muistaakseni :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          Originally posted by Cell View Post
                          Tuo 10% ei koske sitä jos vaihdat sinne eri koneen, vaan esim. poraus/stroukkaus. Samahan on vähäpäästöisissä, laki sallii tilavuuden muutoksen ilman muutoskatsastusta kunhan kone ei vaihdu.

                          Näin muistaakseni :think
                          Juurikin näin, eli esimerkkinä voisin stroukata oman dieselini 3,2 litraiseksi ilman muutoskatsastusta, penkkilappuja tai pussitestiä.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1561
                            • Helsinki

                            Onneksi eivät ole niin hulluja edes ministeriössä etteivät sallisi vakiokoneen ylikokoon poraamista. Miten pirussa tuota edes valvoisi?
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • TheLate
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 418

                              Originally posted by Cell View Post
                              Tuo 10% ei koske sitä jos vaihdat sinne eri koneen, vaan esim. poraus/stroukkaus. Samahan on vähäpäästöisissä, laki sallii tilavuuden muutoksen ilman muutoskatsastusta kunhan kone ei vaihdu.
                              Öö...

                              Miten niin en voisi kasvattaa tilavuutta moottorin vaihdon jälkeen? Mikään pykälä kun ei sitä estä/kiellä. :think

                              Vai ymmärsinkö nyt väärin eli tarkoitit että mikäli vaihdettavan moottorin tilavuus kasvaa alle 10% vrt. vanhaan niin kyseistä kohtaa ei voi käyttää?

                              Esimerkki:

                              1600cc moottorin tilalle -> 2000cc moottori. Tehot nousee 200hv:aan, nyt kasvatan tilavuutta 10%, jolloin tilavuudeksi tulee 2200cc ja tehot ilman mittausta lasketaan nousevan 10% eli 20hv -> 220hv. Ja leikitään, että yli 200hv jälkeen alittuu myös 7kg/kw.

                              Nyt kun kyseessä ei ole moottorin vaihto, niin 7kg/kw käytäntöä ei voida käyttää kun se on voimassa vain ja ainoastaan mikäli kyse on moottorin vaihdosta tai siihen rinnastettavasta muutoksesta(tai mikäli muutos on joku kohdassa 1. mainituista(pakosarjan vaihto jne.)).

                              Tuliko nyt selvästi vai ymmärsinkö vain väärin.

                              Comment

                              • Patriot
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 274

                                Painoa saat lisää kun vedät hitsauslankaa vararenkaan täyteen..
                                E39 540iA M62TUB44

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎