Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #76
    Originally posted by Jonsku View Post
    Mutta lain mukaan matkustajamäärä saa ylittyä 30%:lla pidempiaikaisesti ja 50%:lla tilapäisesti

    Joten sikälimikäli no problemos.
    30%:lla tilapäisesti, paitsi että ensi vuoden alusta tämä ei enää päde ja autossa (linja-autoja lukuunottamatta) saa olla vain paikkaluvun verran matkustajia..

    Onkos topikin aloittaja muuten jo keksinyt miten meinaa kiertää tuon 7kW/kg-säännön?
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • tonnikala
      Bimmer Rookie
      • Dec 2002
      • 199
      • Mikkeli

      #77
      Originally posted by mortimer View Post
      Olen varmaan ahdasmielinen, mutta jos ko. mallia käytetään verrokkina niin luulenpa että leimainssi voi katsoa hieman kieroon esim. E36 etupään osia tässä tapauksessa. Silloinhan koko M3-malli verrokkina menettää merkityksensä. Jarrujen osalta varmaan onnistuukin, mutta etutolppien yms osalta olen kovin epäileväinen.
      Laki sanoo:

      1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

      a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa

      Eikä homma iskarienkaan kohdalta ole sen suurempaa taidetta.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4647
        • Tuusula

        #78
        Originally posted by eeki View Post
        30%:lla tilapäisesti, paitsi että ensi vuoden alusta tämä ei enää päde ja autossa (linja-autoja lukuunottamatta) saa olla vain paikkaluvun verran matkustajia..
        No mutta perkele, kaikki kiva kielletään
        ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • [Riku]
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 499
          • Pirkkala

          #79
          Jos tuo m3 saataisiin hyväksyttyä mallisarjaan, mitenkäs se vaikuttaisi sitten vaikuttaisi tälläiseen tilanteeseen:
          Minulla on alkuperäinen e30 325i, mikä tällä hetkellä on kohtuullinen virityskohde, koska alusta on jo tehon lisäystä ajatellen pykälien mukainen. Jos tuo m3 hyväksytään, niin onko näin etten saa enää esim turbotettua (auto ei ole vähäpäästöinen) sitä omalla alustallaan, vaan pitäisi alkaa sitäkin sitten laittamaan?
          Onnistuisiko mahdollinen tehonlisäys omalla alustalla, niin ettei ylitetä auton omista tehoista laskettua +20%?

          Comment

          • bandit
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 489
            • oulu

            #80
            joskus kyselin aikanaan tuota miksi e30 m3 ei voi verrata e30 sarjaan...vastaus tuli näin auton mitat ovat eri luokkaa juuri tuon c-pilarin takia...mutta todistettavasti koska itse olen tehnyt perus e30 koriin tuon c.pilari swapin on kyseessö korillisesti täysin sama auto eli ainut mikä tuosta tekee e30 m3:sen on tuo pilari joka selvästi jatkaa esim katon linjaa taaksepäin ja muuttaen tuon perän enemmän coupemmaksi...ja koska m3: mm taka kontti nousee tuon pilarin takia pikkasen korkeemmaksi ja lyhyemmäksi saadaan eroavaisuudet perus e30 koriin melko selvästi...eli tehtaalla näin otetaan 1 kappale perus e30 runkoa lisätään pullistukset c-pilari kontteineen puskurit ja spoileri vuela meillä on m3 kori! maalikon silmin eroja ei paljon huomaa mutta tarkempi tarkistus niin eroja on aika paljon..
            NHF- Nerd Home Function

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #81
              Originally posted by Riku
              Jos tuo m3 saataisiin hyväksyttyä mallisarjaan, mitenkäs se vaikuttaisi sitten vaikuttaisi tälläiseen tilanteeseen:
              Minulla on alkuperäinen e30 325i, mikä tällä hetkellä on kohtuullinen virityskohde, koska alusta on jo tehon lisäystä ajatellen pykälien mukainen. Jos tuo m3 hyväksytään, niin onko näin etten saa enää esim turbotettua (auto ei ole vähäpäästöinen) sitä omalla alustallaan, vaan pitäisi alkaa sitäkin sitten laittamaan?
              Onnistuisiko mahdollinen tehonlisäys omalla alustalla, niin ettei ylitetä auton omista tehoista laskettua +20%?
              Verrokkina käytettäisiin silloin sitä mallisarjan tehokkainta, eli M3:sta. Tuo 20%:n sääntö pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan. Mutta jos esim. virität 316:sta niin jos tehot menevät yli 320:sen mutta jäävät alle 325:n niin verrokkina käytetään 325:sta.

              AKE sanoo:

              Originally posted by AKE
              Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

              Esimerkki

              Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

              Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

              Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2562
                • .

                #82
                Originally posted by bandit View Post
                joskus kyselin aikanaan tuota miksi e30 m3 ei voi verrata e30 sarjaan...vastaus tuli näin auton mitat ovat eri luokkaa juuri tuon c-pilarin takia...mutta todistettavasti koska itse olen tehnyt perus e30 koriin tuon c.pilari swapin on kyseessö korillisesti täysin sama auto eli ainut mikä tuosta tekee e30 m3:sen on tuo pilari joka selvästi jatkaa esim katon linjaa taaksepäin ja muuttaen tuon perän enemmän coupemmaksi...ja koska m3: mm taka kontti nousee tuon pilarin takia pikkasen korkeemmaksi ja lyhyemmäksi saadaan eroavaisuudet perus e30 koriin melko selvästi...eli tehtaalla näin otetaan 1 kappale perus e30 runkoa lisätään pullistukset c-pilari kontteineen puskurit ja spoileri vuela meillä on m3 kori! maalikon silmin eroja ei paljon huomaa mutta tarkempi tarkistus niin eroja on aika paljon..
                Älä unohda M3:n liimalaseja vs. normaalin tiivistelaseja!
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • TheLate
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 418

                  #83
                  Originally posted by muggo View Post
                  WTF?!

                  Tämän estäisi tulevaisuudessa maamoottorit E30:n keulalla...
                  Laissa ei lue, että paino, tilavuus ja teho pitäisi ottaa samasta vertailumallista.

                  Ja itseasissa kyllä olen keksinyt joitakin ratkaisuja tuohon.

                  S38B35 on tehty myös 191kw(260hv) ja jos ottaa korimalliksi cabrion. Olettaen, että se painaa 1320kg, foorumilta löytyneiden painojen mukaan M20 ja S38 ero on 57kg apulaitteineen. 1320+57=1377/191=7,2

                  286hv tarvii 1470kg omamassan ja silloin lukema on tasan 7.

                  "Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa"

                  Liimalaseja ei ole pakko laittaa. Eriasia jos kyse olisi korinvaihdosta.

                  Comment

                  • [Riku]
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 499
                    • Pirkkala

                    #84
                    Eli toisin sanoen toi m3 hyväksyntä mallisarjaan ei olisi mitenkään hyvä juttu. Mitäs tapahtuu jo katsastetuille turboille, joissa on 325 alusta? Katsastusmies tuskin uskoo että tehot eivät nouse jos tuon turbottaa, vaikka selittäisikin että paineita otetaan vasta radalle. Miksi alunperin tuo pitää saada mallisarjaan hyväksyä, alustan osien hankinta kustannukset nousevat, tulee vaikeammaksi monelle. Eikö toi nykyinen 204hp raja riitä katsastukseen, niitä tehojahan voi penkissä säätää monessa autossa sopiviksi. Turbolupiakin hankitaan jollain naurettavilla 0.3bar paineilla, mihin pystyisi paljon halvemmillakin hiluilla

                    Comment

                    • TheLate
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 418

                      #85
                      Originally posted by [Riku] View Post
                      Eli toisin sanoen toi m3 hyväksyntä mallisarjaan ei olisi mitenkään hyvä juttu. Mitäs tapahtuu jo katsastetuille turboille, joissa on 325 alusta? Katsastusmies tuskin uskoo että tehot eivät nouse jos tuon turbottaa, vaikka selittäisikin että paineita otetaan vasta radalle. Miksi alunperin tuo pitää saada mallisarjaan hyväksyä, alustan osien hankinta kustannukset nousevat, tulee vaikeammaksi monelle. Eikö toi nykyinen 204hp raja riitä katsastukseen, niitä tehojahan voi penkissä säätää monessa autossa sopiviksi. Turbolupiakin hankitaan jollain naurettavilla 0.3bar paineilla, mihin pystyisi paljon halvemmillakin hiluilla
                      En halua lähteä pilaamaa projektejanne. Minulle riittää, että voin konttorilla todistaa M3 E30 mallisarjaan. Ei varmasti mene heti jakeluun, mutta se on sen ajan murhe.

                      Ahtamisesta ei nyt ole pääasiassa kyse vaan S-sarjan moottoreiden laittaminen ja katsastaminen.

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2069
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by TheLate View Post
                        "Auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet (esimerkiksi jousitus ja akselistot) on muutettava vastaamaan vertailumoottorilla varustettua autoa"

                        Liimalaseja ei ole pakko laittaa. Eriasia jos kyse olisi korinvaihdosta.
                        Eikö koria tarvi vahvistaa/jäykistää vastaamaan vertailumallia (= E30 M3)?
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • S.Kaulaote
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1579
                          • Woikkaalla

                          #87
                          Originally posted by Tzeimi View Post
                          Eikö koria tarvi vahvistaa/jäykistää vastaamaan vertailumallia (= E30 M3)?
                          Tuohon viitaten niin joku kutina perseessä että noissa e30 & M3 pohjalevytkin ihan eri!? :think
                          Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                          -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                          -Mitsubishi "runkkari"

                          Comment

                          • [Riku]
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 499
                            • Pirkkala

                            #88
                            En syytäkkään sinua projektiemme pilaamisesta, harmi vaan että jos se hyväksytään niin sitten vaihtoehdoista "helpoin" alusta virityskäyttöön poistuu. Ahtaminen nyt on tällä hetkellä ainoa "järkevä" vaihtoehto hankkia tehoa tuohon louskuun, toki sellainen s-sarjan kutoskone olisi hieno saada pellin alle hyrräämään. No katsotaan nyt miten asia etenee. Toivoisin että saataisiin tuohonkin joku välimalli, ettei aina sitä m3/parempaa alustaa tarvitse tehdä. Mitäs kaikkia eroja m3 alustassa on 325i alustaan?

                            Comment

                            • FroZ
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 298
                              • jkl

                              #89
                              Originally posted by [Riku] View Post
                              Eli toisin sanoen toi m3 hyväksyntä mallisarjaan ei olisi mitenkään hyvä juttu. Mitäs tapahtuu jo katsastetuille turboille, joissa on 325 alusta? Katsastusmies tuskin uskoo että tehot eivät nouse jos tuon turbottaa, vaikka selittäisikin että paineita otetaan vasta radalle. Miksi alunperin tuo pitää saada mallisarjaan hyväksyä, alustan osien hankinta kustannukset nousevat, tulee vaikeammaksi monelle. Eikö toi nykyinen 204hp raja riitä katsastukseen, niitä tehojahan voi penkissä säätää monessa autossa sopiviksi. Turbolupiakin hankitaan jollain naurettavilla 0.3bar paineilla, mihin pystyisi paljon halvemmillakin hiluilla
                              Käytännössäse olisi niin että kun 320is:n 192hp rikkoontuu, pitää alustan vastata m3:sta...

                              edit: tosin 325i ja 320is välilläkin jotain pieniä eroja oli. Eli oletin että alusta vastaa jo 320is mallia.. =)

                              Comment

                              • kalle7876
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2005
                                • 493

                                #90
                                Originally posted by TheLate View Post
                                En halua lähteä pilaamaa projektejanne. Minulle riittää, että voin konttorilla todistaa M3 E30 mallisarjaan. Ei varmasti mene heti jakeluun, mutta se on sen ajan murhe.

                                Ahtamisesta ei nyt ole pääasiassa kyse vaan S-sarjan moottoreiden laittaminen ja katsastaminen.
                                eikö sulle kelpaa M-sarjan moottori:think vaikka m88
                                semmoinen löytyis tallista
                                www.kkdmotorsport.com
                                www.pirkanmaanturbo.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎