memebuy23buy

M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2509
    • Länsirannikko

    Originally posted by FroZ View Post
    Syytä kannattaa kysyä akelta... Mutta esmes i240 mantaa on valmistettu Irmscherin mukaan 34 kappaletta ja i200 mantaa 3074 kappaletta. Käsittääkseni Englannissahan noita muitakin malleja voi vertailumalleina käyttää. Suomen AKE ei vaan hyväksy niitä vertailumalleiksi pienen valmistusmäärän vuoksi. Eikö heidän mielestä sarjatuotanto "raja" täyty, vai mikä... paha sanoa.
    En tiedä Opeleista yhtään mitään, mutta käsitinkö oikein, että nuo autot ovat Irmscher-malleja? Eihän tuossa siinä tapauksessa mitään ihmeellistä ole, virityspajojen mallit eivät kelpaa vertailumalleiksi minkään merkkisten autojen osalta.

    ...vaikka olisihan se hienoa, jos esim. E34:n vertailumalleina menisi mm. Hartge V12 H5 jne.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • FroZ
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 298
      • jkl

      Originally posted by r.w. View Post
      En tiedä Opeleista yhtään mitään, mutta käsitinkö oikein, että nuo autot ovat Irmscher-malleja? Eihän tuossa siinä tapauksessa mitään ihmeellistä ole, virityspajojen mallit eivät kelpaa vertailumalleiksi minkään merkkisten autojen osalta.

      ...vaikka olisihan se hienoa, jos esim. E34:n vertailumalleina menisi mm. Hartge V12 H5 jne.
      i200 on kuitenkin hyväksytty... eli ooppeleita ne kai vielä on kun tyyppikilvessäkin niin sanotaan.

      Tässä tälläinen copy/paste mikä osui joskus OCF:ltä silmiin... Prostreetiltä olivat olleet yhteyksissä Irmscheriin...

      "Irmscher use the distribution channels of Opel and GM in cause of contract which we have with Opel since over 10 years. That`s also the reason why "Opel" is in the identification plate of our cars. We are the cooperation partner of Opel and we built these cars in the name of "Opel" and "GM". The only car which have "Irmscher" in the identification plate is the Senator 4,0 l engine."

      En nyt hartgesta rupea arpomaan, mutta esmes Alpinahan on ihan oma autovalmistaja...

      edit: käsittääkseni i200:kaan ei ollut ennen vertailukelpoinen malli, vaan se on "tapeltu" läpi. Löytyy tätänykyä esmes liikennetietojärjestelmästä, vai mikä se katsiasemien tietokanta softa olikaan.
      Last edited by FroZ; 05-08-2008, 16:45.

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        Originally posted by TheLate View Post
        Eli siis AKE:n tulkinta on kuitenki väärä? Kumpaa tässä nyt uskoa, virkaintoista inssiä vai kaikkien yläpuolella olevaa Ajoneuvohallintokeskusta?
        Ei kai tässä ole olemassakaan oikeaa ja väärää, vaan eri tulkintoja samasta asiasta. Laki kun ei ole yksiselitteinen. Liikenneministeriön ja Aken välistä kuviota en tunne, mutta tämän päivän Aken ja katsastajien välisen roolin olen ymmärtänyt ikäänkuin siten, että Ake on se isäntä ja inssi koira. Isännän pitäisi antaa määräykset ja koiran totella, mutta eipä se aina niinkään mene. Virkaintoisuudesta harvemmin kai seuraa ainakaan mitään hyvää... Inssille on annettu valta hyväksyä tai hylätä, hänellähän se loppukäden toimeenpanovastuu on? Etsi käsiisi sellainen, jolla on sama tulkinta asiasta kuin sinulla.

        Originally posted by TheLate View Post
        Ota huomioon, vaikka sinun konttorillasi on vain yksi vertailumoottori tulkinta ei tämä tarkoita, että se olisi muualla vallitseva käytäntö.
        Eipä ole kantapaikkaa meikäläisellä... Konttorien suhteen olen sen verran herkkä äänestämään jaloillani, että jos touhu ei miellytä, vaihdan paikkaa. Kuitenkin muutama sata euroa noille tulee vuositasolla kiikutettua. Tampereen seudulla ei onneksi ole pulaa asemista. Muutama paikka onkin jo jättänyt palvelun tasollaan niin lähtemättömän vaikutuksen, etten niihin enää jalallani astu. Eli on näistä juteltu vuosien varrella useammalla tiskillä.

        Vallitsevan käytännön tulkinnan tekemiseen on omalta kohdaltani vaikuttanut myös se, että tuttavapiirissä ei ole onnistuttu leimaamaan useammalla vertailumoottorilla. Eli olisin edelleen sitä mieltä, että useammat vertailumoottorit ovat harvinaisempia. Joskaan en missään vaiheessa väittänyt niitä mahdottomiksi..? Helkkarin hyvä vain, jos tuota jossain tulkitaan myös siten, kuin se on lakiin kirjoitettu.

        Originally posted by TheLate View Post
        Kokemuksia? Olit nähtävästi jotain rakentamassa, mutta yksi inssi sen pilasi, vai? Ihan vain mielenkiinnosta kun nähtävästi olet joskus näitä pohtinut.
        Onko niin katkeraa juttua päässyt tulemaan? Pohtinut ja spekuloinut joo, onneksi persaukisuus on pitänyt pahimmat aivopierut pöytälaatikossa. Kunnon päähänpinttymiä ei onneksi yksi inssi kaada, niinkuin totesit itsekin. Muutaman jälkiturbotuksen ja tekniikanvaihdon olen tehnyt ja teen parhaillaan, mutta ihan mallisarjalaisten puitteissa, tietenkin.

        Raportoi tänne vaan, kun homma etenee?
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1561
          • Helsinki

          Originally posted by FroZ View Post
          Syytä kannattaa kysyä akelta... Mutta esmes i240 mantaa on valmistettu Irmscherin mukaan 34 kappaletta ja i200 mantaa 3074 kappaletta. Käsittääkseni Englannissahan noita muitakin malleja voi vertailumalleina käyttää. Suomen AKE ei vaan hyväksy niitä vertailumalleiksi pienen valmistusmäärän vuoksi. Eikö heidän mielestä sarjatuotanto "raja" täyty, vai mikä... paha sanoa.
          Siis todennäköisempi syy on se, että kyseessä on tuunatut autot eikä se miten monta kpl niitä on tehty. Jos oikein muistan niin 80-luvun puolen välin Callaway Corvette tuplaturbolla uppoaisi samaan mallisarjaan normi Vettejen kanssa koska sitä sai tilata suoraan GM dealereiltä ja tämä näkyy tyyppihyväksyntä papereista. Näinollen AKE katsoo sen olevan samaa mallisarjaa perus Veten kanssa vaikka noita ei tehty kun muutama hassu auto.

          Tosin jotta asia ei olisi liian helppo niin noissa tulee vastaan vähäpäästöisyys ongelmat. Eli tod.näk. AKE vaatii jälkikäteen kotikonstein turbotetuilta pussitestin läpäisemistä koska alkuperäinen malli on vähäpäästöinen. Ainakin mikäli tekniikka on jotain muuta kun täysin vakio Callaway.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • FroZ
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 298
            • jkl

            Originally posted by 928 GTS View Post
            Siis todennäköisempi syy on se, että kyseessä on tuunatut autot eikä se miten monta kpl niitä on tehty. Jos oikein muistan niin 80-luvun puolen välin Callaway Corvette tuplaturbolla uppoaisi samaan mallisarjaan normi Vettejen kanssa koska sitä sai tilata suoraan GM dealereiltä ja tämä näkyy tyyppihyväksyntä papereista. Näinollen AKE katsoo sen olevan samaa mallisarjaa perus Veten kanssa vaikka noita ei tehty kun muutama hassu auto.

            Tosin jotta asia ei olisi liian helppo niin noissa tulee vastaan vähäpäästöisyys ongelmat. Eli tod.näk. AKE vaatii jälkikäteen kotikonstein turbotetuilta pussitestin läpäisemistä koska alkuperäinen malli on vähäpäästöinen. Ainakin mikäli tekniikka on jotain muuta kun täysin vakio Callaway.
            Tiedä häntä...

            Tämän postauksen, emailin mukaan tuolla valmistusmäärällä voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Kannattaa myös huomioida muuta mielenkiintoista tekstistä... se on kuitenkin AKE työntekijän suusta ,)


            -> http://www.opel6070club.com/forum/vi...?p=55482#55482

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1561
              • Helsinki

              Originally posted by FroZ View Post
              Tämän postauksen, emailin mukaan tuolla valmistusmäärällä voisi olla jotain tekemistä asian kanssa. Kannattaa myös huomioida muuta mielenkiintoista tekstistä... se on kuitenkin AKE työntekijän suusta ,)
              "Usein vaadittuna määränä on pidetty n. 100-200 kappaleen määrää (200 kpl on ollut monen kilpasarjan vaatimus luokitteluun sarjatuotantoautoksi)."

              Mihinkähän lakiin tuo tulkinta taas perustuu? Jos valmistaja on tehnyt mallin joka on luokiteltu tieliikennekäyttöön niin mitä väliä valmistusmäärällä on lain kannalta? Ettei vaan taas olisi AKE:n sedillä oma tulkinta mielessä joka ei kestä lähempää tarkastelua? Tuolla tavalla perustellun kielteisen päätöksen saisi todennäköisesti kumottua oikeudessa mutta harva jaksaa taistella asian kanssa niin pitkälle.

              Tässä näkyy taas hyvin se miten virkamiehet omilla tulkinnoillaan ohjaa lain täytäntöönpanoa enemmän kun mihin oikeasti olisi valtuuksia. Samaten maahantuojan lausunnoilla on usein vaikutusta vaikka ne olisi ristiriidassa tehtaan edustajan kannan kanssa. Näinhän tämä menee tuulimyllyjä vastaan taistelu.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2509
                • Länsirannikko

                Sori, menee hiukan ohi aiheen, mutta oli kyllä todella antoisaa tekstiä tuo AKE:n edustajalta lainattu pätkä...

                "Harvinaisten mallien replica-malleja on kuitenkin useissa tapauksissa saanut rakentaa, vaikka näiden moottorin teho menisikin yli muutosrajojen. Tässä tapauksessa 125hv+20% on kuitenkin enemmän kuin 136hv, mutta esim. Manta 400-mallin kopion rakentaminen voisi onnistua. Tällöin muutosprosenttirajoja ei käytetä, vaan autosta tehdään mahdollisimman tarkkaan esikuvaa vastaava kopio. Auton vastaavuus alkuperäiseen on tosin melko vaikeaa osoittaa, sillä joitakin osia voi olla melko vaikea/kallis hankkia vastaamaan täysin esikuvaa. Tällöin päättäminen vaadituista muutoksista tai näistä tinkiminen jäänee muutoskatsastajalle"

                Täytyykin heti huomenna aloittaa soittorumba omille "suosikkikonttoreille", eräisiin kulttimaineessa oleviin Hartge-malleihin liittyen...
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • TheLate
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 418

                  Originally posted by Erich View Post
                  Etsi käsiisi sellainen, jolla on sama tulkinta asiasta kuin sinulla.
                  Siinä se tuli, lyhyesti. Mitä tuohon lisäämään, AKE tuskin lähtee hommaa kaatamaan jos hyväksytty tulee vain muutoskatsastuksessa. Jos kaataa niin valitusta takaisin AKE:lle kaikkine pykälineen.

                  Tärkeintä olisi saada nyt tehtyä kunnollinen auto, jollaista kehtaa näyttää vähän erillaisemmalla tekniikalla. Katsastusta ehtii miettiä sitten kun sen aika tulee, mutta on mukava valmistautua etukäteen.

                  Originally posted by r.w.
                  Sori, menee hiukan ohi aiheen, mutta oli kyllä todella antoisaa tekstiä tuo AKE:n edustajalta lainattu pätkä...

                  "Harvinaisten mallien replica-malleja on kuitenkin useissa tapauksissa saanut rakentaa, vaikka näiden moottorin teho menisikin yli muutosrajojen. Tässä tapauksessa 125hv+20% on kuitenkin enemmän kuin 136hv, mutta esim. Manta 400-mallin kopion rakentaminen voisi onnistua. Tällöin muutosprosenttirajoja ei käytetä, vaan autosta tehdään mahdollisimman tarkkaan esikuvaa vastaava kopio. Auton vastaavuus alkuperäiseen on tosin melko vaikeaa osoittaa, sillä joitakin osia voi olla melko vaikea/kallis hankkia vastaamaan täysin esikuvaa. Tällöin päättäminen vaadituista muutoksista tai näistä tinkiminen jäänee muutoskatsastajalle"
                  Nyt taisin katsoa tekstiä silmät kierossa vai? Wittu, Hartge H35-24 replica

                  Mihinkähän lakiin tuo tulkinta taas perustuu? Jos valmistaja on tehnyt mallin joka on luokiteltu tieliikennekäyttöön niin mitä väliä valmistusmäärällä on lain kannalta?
                  Ei taida perustua mihinkään... Jos valmistaja olisi tehnyt mallin joka ei kuuluisi edellä mainittuun mallisarjaan(joka on mikä on ) niin silloinhan AKE voisi evätä mallin käytön vertailumallina. Tässä tapauksessa malli kuuluu selkeästi mallisarjaan niin mitään erotusta ei voida tehdä edes valmistusmäärien takia.

                  Mallisarja on se juttu, ei malli, korimalli taikka mallimerkintä(joka saattaa kyllä olla yhtäkuin mallisarja).

                  Tässä näkyy taas hyvin se miten virkamiehet omilla tulkinnoillaan ohjaa lain täytäntöönpanoa enemmän kun mihin oikeasti olisi valtuuksia. Samaten maahantuojan lausunnoilla on usein vaikutusta vaikka ne olisi ristiriidassa tehtaan edustajan kannan kanssa. Näinhän tämä menee tuulimyllyjä vastaan taistelu.
                  Näin se menee, jos asiasta ei löydy pätevää näyttöä niin keksitään se. BMW ja BMW Suomi ovat kyllä täysin samaa mieltä WBA-mallien kanssa, mutta WBS sekoittaa Suomen pään ja alkaa löytyä uusia mallisarjoja...

                  Originally posted by 1090/2002 §99
                  Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita katsastukseen liittyvien ilmoitusten tekemisestä, katsastuksessa käytettävistä asiakirjoista, rekisteröinnistä annettuun todistukseen tehtävistä merkinnöistä ja katsastustehtävien suorittamisesta.
                  Ja ei muutakun tulkitsemaan

                  Comment

                  • FroZ
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 298
                    • jkl

                    Originally posted by TheLate View Post

                    Nyt taisin katsoa tekstiä silmät kierossa vai? Wittu, Hartge H35-24 replica
                    Jos tuo toimii, niin toivottavasti ihmiset ei muni tuota kesken eräisillä autoilla tai muuten kikkailemalla. Poikkeuslupien myöntäminen on niin helppo lopettaa...

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5187
                      • Kuopio

                      Originally Posted by r.w.
                      Sori, menee hiukan ohi aiheen, mutta oli kyllä todella antoisaa tekstiä tuo AKE:n edustajalta lainattu pätkä...

                      "Harvinaisten mallien replica-malleja on kuitenkin useissa tapauksissa saanut rakentaa, vaikka näiden moottorin teho menisikin yli muutosrajojen. Tässä tapauksessa 125hv+20% on kuitenkin enemmän kuin 136hv, mutta esim. Manta 400-mallin kopion rakentaminen voisi onnistua. Tällöin muutosprosenttirajoja ei käytetä, vaan autosta tehdään mahdollisimman tarkkaan esikuvaa vastaava kopio. Auton vastaavuus alkuperäiseen on tosin melko vaikeaa osoittaa, sillä joitakin osia voi olla melko vaikea/kallis hankkia vastaamaan täysin esikuvaa. Tällöin päättäminen vaadituista muutoksista tai näistä tinkiminen jäänee muutoskatsastajalle"
                      Originally posted by TheLate View Post

                      Nyt taisin katsoa tekstiä silmät kierossa vai? Wittu, Hartge H35-24 replica

                      Ja ei muutakun tulkitsemaan
                      Joo mutta tämähän tarkoittaisi, että lähtö kohta on E30M3 eikä mikään E30 316 e36 akseleilla... joten hieman silmistä kieroutta pois ja haritusta lisää

                      Ja sitäpaitsi.. kuulostaa suoraan sanottuna Esson baarin jutulta.
                      Last edited by jani; 06-08-2008, 18:03.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5187
                        • Kuopio

                        Originally Posted by r.w.
                        Sori, menee hiukan ohi aiheen, mutta oli kyllä todella antoisaa tekstiä tuo AKE:n edustajalta lainattu pätkä...

                        "Harvinaisten mallien replica-malleja on kuitenkin useissa tapauksissa saanut rakentaa, vaikka näiden moottorin teho menisikin yli muutosrajojen. Tässä tapauksessa 125hv+20% on kuitenkin enemmän kuin 136hv, mutta esim. Manta 400-mallin kopion rakentaminen voisi onnistua. Tällöin muutosprosenttirajoja ei käytetä, vaan autosta tehdään mahdollisimman tarkkaan esikuvaa vastaava kopio. Auton vastaavuus alkuperäiseen on tosin melko vaikeaa osoittaa, sillä joitakin osia voi olla melko vaikea/kallis hankkia vastaamaan täysin esikuvaa. Tällöin päättäminen vaadituista muutoksista tai näistä tinkiminen jäänee muutoskatsastajalle"
                        Originally posted by TheLate View Post

                        Nyt taisin katsoa tekstiä silmät kierossa vai? Wittu, Hartge H35-24 replica

                        Ja ei muutakun tulkitsemaan
                        Joo mutta tämähän tarkoittaisi, että lähtö kohta on E30M3 eikä mikään 316 e36 akseleilla... joten hieman silmistä kieroutta pois ja haritusta lisää

                        Ja tottapuhuen... savossa asuu lentäväkalakukko joka lypsää maanantaisin maitoa, tiistaisin munii kultaa ja muut päivät syleksii 500euron seteleitä minuutin välein.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • TheLate
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 418

                          Originally posted by jani View Post
                          Joo mutta tämähän tarkoittaisi, että lähtö kohta on E30M3 eikä mikään 316 e36 akseleilla... joten hieman silmistä kieroutta pois ja haritusta lisää

                          Ja tottapuhuen... savossa asuu lentäväkalakukko joka lypsää maanantaisin maitoa, tiistaisin munii kultaa ja muut päivät syleksii 500euron seteleitä minuutin välein.
                          Non-M3. On niitä tehty normaalin e30 koppaan myös.

                          Yksi vielä lisää. :think

                          Sattuuko kukaan omistamaan H35-24 osaluetteloa? E30.de sivuille ei näytä nyt pääsevän... Ihan vain mielenkiinnosta.

                          Comment

                          • Miika Tissari
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 1802
                            • Varkaus

                            Originally posted by TheLate View Post
                            Non-M3. On niitä tehty normaalin e30 koppaan myös.

                            Yksi vielä lisää. :think

                            Sattuuko kukaan omistamaan H35-24 osaluetteloa? E30.de sivuille ei näytä nyt pääsevän... Ihan vain mielenkiinnosta.

                            Taitaa kuitenkin kaatua tuo muutos 7kg/1kw rajaan ja siihen ettei noita M88 moottoreita oikeen löydy...
                            E28 ///M-tech V8 -83
                            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                            Comment

                            • FroZ
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 298
                              • jkl

                              Originally posted by Miika Tissari View Post
                              Taitaa kuitenkin kaatua tuo muutos 7kg/1kw rajaan ja siihen ettei noita M88 moottoreita oikeen löydy...
                              Moottorin löytyminen voi olla tietty kiven takana... mutta poikkeuslupa juttuhan tuo joka tapauksessa on... kuten vähän aikaa sitten rakennettu viisi litranen "perana" v8 caprikin. Eli tehopainosuhteella ei välttämättä olisi merkitystä jos se on ylittynyt jo kopioitavassakin autossa.

                              Comment

                              • timpa
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2006
                                • 257
                                • Akaa

                                Tulee ny vähän offtopic mut jos toi M3 saadaa verrattua E30 mallisarjaan ni miten käy kaikkien jo muutettujen esim E30 325 turbotusten?Voidaanko niihin vaatia alustamuutosta jälkikäteen?Ja hyökätäänkö sit samalla vanhojen a-lupasten autojen kimppuun?Mun puolesta M3 saa olla ihan oma lukunsa..
                                speed limits are for pussies

                                Comment

                                Working...
                                X