Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 E30 mallisarjaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLate
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 418

    #31
    Netistä löytys tämmönnen:

    Ajoneuvohallintokeskus on aiemmin hyväksynyt vaatimustenmukaisuustodistusten antajana muitakin riippumattomia tutkimuslaitoksia, kuten TÜV-Hansen. Todistuksissa ilmenneiden valitettavien virheellisyyksien vuoksi käytäntöä on kuluvan vuoden aikana tarkennettu ja enää vain ajoneuvolain 48 §:n määrittelemät ilmoitetut tutkimuslaitokset kelpaavat vaatimustenmukaisuustodistusten antajina valmistajan tai tämän edustajan lisäksi.

    Comment

    • FroZ
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 298
      • jkl

      #32
      Originally posted by TheLate View Post
      Eli lainsäädännön tarkoittama mallisarja on nyt sitten nähtävästi 300-sarja...

      Eikös tuolloin kaikki kolmesataset olisivat keskenään vertailukelpoisia... ,)
      Mikäs sitä tuliskaan suurimmaksi moottori vaihtoehdoksi kun alettais laskea vaikka e30 koppaan suurinta kuutiotilavuutta uuden 335i:n mukaan ,)
      Lähes 4.4 litraa... Jos aken kanta on että kaikki kolmesataset ovat keskenään vertailumalleja niin ei siitä kannata lähtee vääntämään =))

      Mutta eiköhän se kuitenkin ole se e30 mallisarja...

      Comment

      • TheLate
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 418

        #33
        Originally posted by FroZ View Post
        Eikös tuolloin kaikki kolmesataset olisivat keskenään vertailukelpoisia... ,)
        Mikäs sitä tuliskaan suurimmaksi moottori vaihtoehdoksi kun alettais laskea vaikka e30 koppaan suurinta kuutiotilavuutta uuden 335i:n mukaan ,)
        Lähes 4.4 litraa... Jos aken kanta on että kaikki kolmesataset ovat keskenään vertailumalleja niin ei siitä kannata lähtee vääntämään =))

        Mutta eiköhän se kuitenkin ole se e30 mallisarja...
        No siis lainsäädännön mukaan, eli siis tässä tapauksessa AKE:n . Mallisarja on 3-sarja. Siihen taas kuuluu korimallit(eli toisin sanoen mallisarjat) E21, E30 jne.

        Laissa sanotaan:

        1702/1992

        4. Samana mallina pidetään ajoneuvoja, jotka ovat toistensa kaltaisia rakenteeltaan, akseliväliltään ja mallimerkinnältään. Autorekisterikeskuksen ajoneuvohallinnon yksikkö määrää tarvittaessa ajoneuvomallille annetun tyyppikatsastustodistuksen voimassaolosta ajoneuvoja koskevien säännösten muuttuessa.

        Vaikka mallimerkintä 325i(E30) ja 325i(E36) olisi sama, autot eroaa toisistaan rakenteellisesti.

        Sama se onko 3-sarja vai E30. Vertailumalleina ei voi kuitenkaan käyttää...

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5175
          • Kuopio

          #34
          Originally posted by TheLate View Post
          Elikkäs AKE ei hyväksy M3:sta E30 mallisarjaan, sain heiltä vastauksen:

          AKE ei siis määrittele mallisarjoja. Emme voi tehdä muutoksia
          mallisarjoihin ilman valmistajan tai valmistajan edustajan lausuntoa.
          Mallisarja-asiasta esimerkiksi e30 M3:n kohdalla on keskusteltu viimeksi
          meidänkin toimestamme n. 10v sitten, vastaus sekä maahantuojalta että
          valmistajalta oli edelleen sama kuin tyyppihyväksyntää tehdessä.

          Sitten laitoin postia BMW Mobile Traditionille:

          There were several variants of the BMW M3 until today but the first series
          was
          based on the BMW 3 series E30. In fact the BMW M3 is always based on the
          current
          BMW 3 series. The first BMW M3 (E30 series) was produced from 1986 until
          1990,
          the M3 convertible E30 from 1988 until 1991. The new BMW M3 based on the E36
          series came in 1992.

          The BMW 333i was part of the E30 series too. The type is not widely known
          because it was built and sold exclusively in South Africa. It was built as a
          normal street car.

          We hope this is helpful for you.

          Aken vastaus tähän:

          E30 M3:
          E30 ei ole lainsäädännön tarkoittama mallisarja.

          :think

          Eli lainsäädännön tarkoittama mallisarja on nyt sitten nähtävästi 300-sarja... Mutta minusta se, että M3 kuuluu 300/E30 mallisarjaan näkyy tuossa viestissä.

          Sitten 333i:stä

          "Tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen":
          AKE toimii pykälien mukaan, tulkintamme laista tuossa kohti on juurikin se mitä
          ohjeessa lukee, perustuen samaan mitä aikaisemmin jo totesinkin - säädökset
          Euroopassa ja USA:ssa ovat sen verran yhtäläiset omiimme että voimme katsoa
          siellä tieliikenteeseen tarkoitettujen ajoneuvojen kelpaavan myös täkäläisten
          pykälien mukaan tieliikenteeseen tarkoitetuiksi vertailumalleiksi.

          Tulkintoja on monenlaisia ja ensinnäkin tuo on OHJE ei määräys. Jos se lukisi laissa voisin sen uskoa, mutta kun ei niin ei.

          Kaikki auttava neuvo olisi ny tarpeen
          Mitäs sinä yleensä takaa haet sillä että saisit m3sen e30 mallisarjaan? Itse kun en näe mitään merkittävää hyötyä siitä!
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • TheLate
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 418

            #35
            Originally posted by jani View Post
            Mitäs sinä yleensä takaa haet sillä että saisit m3sen e30 mallisarjaan? Itse kun en näe mitään merkittävää hyötyä siitä!
            M88 ja S38 koneet kiinnostaa sen verran paljon E30 kopassa.

            Ja kun aiemmin kirjoitit, että alusta pitää olla juuri M3:sta. Näin ajoin itse kyllä tehdä, vaikkei se halvinta olekkaan.

            Comment

            • cojama
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1421
              • www.e30m3.fi

              #36
              Myy nykyinen pois ja ostat nettiautosta reilulla 9000€:lla aidon M3:sen, siitä kone myyntiin josta saat rahat veroihin, S38:iin tai M88:iin oletkin jo varannut ilmeisesti rahaa, alustahan on jo autossa valmiina kuten paljon muutakin.

              Ei tarvitse kinastella tehorajoista niin kovasti ja tulevaisuudessa, JOS kyllästyt autoon niin vaihdat koneen alkuperäiseksi ja myyt sen suurella todennäköisyydellä pikku voitolla.
              Last edited by cojama; 06-07-2007, 21:56.

              Comment

              • HC91
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 999
                • 29100/310053

                #37
                Originally posted by TheLate View Post
                M88 ja S38 koneet kiinnostaa sen verran paljon E30 kopassa.

                Ja kun aiemmin kirjoitit, että alusta pitää olla juuri M3:sta. Näin ajoin itse kyllä tehdä, vaikkei se halvinta olekkaan.
                Ei kait noita moottoreita saa enää laittaa M3:n keulalle? S38 menee teho ja tilavuus yli, M88:ssa tilavuus. S50B30 sen sijaan olisi määräysten sallimissa puitteissa ja muutenkin hieno moottori :think
                92' ///M5 3.8 individual
                09' 320d xDrive
                16' NIU N1 Sport
                19' NIU U+ Sport

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #38
                  Originally posted by HC91 View Post
                  Ei kait noita moottoreita saa enää laittaa M3:n keulalle? S38 menee teho ja tilavuus yli, M88:ssa tilavuus. S50B30 sen sijaan olisi määräysten sallimissa puitteissa ja muutenkin hieno moottori :think
                  Minkä takia Etelä-Afrikan 333i-mallia ei saa käyttää vertailumallina?

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #39
                    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                    Minkä takia Etelä-Afrikan 333i-mallia ei saa käyttää vertailumallina?
                    sitä ei ole maahantuotu suomeen kuten ei myöskän 325 is:ää
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #40
                      Originally posted by GOOFY View Post
                      sitä ei ole maahantuotu suomeen kuten ei myöskän 325 is:ää
                      Entäs 320is? Niitä ainakin on vertailumalleina kaiketi käytetty? Onko niitä tuotu maahan virallisen maahantuojan kautta?

                      Originally posted by AKEn ohje 10/208/2004
                      "Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen."
                      Tuon perusteella 325is menee heittämällä vertailumalliksi, mutta entä 333i? Tässä topicissahan on jo Mobile Traditionin lausunto:

                      Originally posted by Mobile Tradition
                      "The BMW 333i was part of the E30 series too. The type is not widely known because it was built and sold exclusively in South Africa. It was built as a normal street car."
                      Miltäköhän taholta saisi varmistuksen saako Etelä-Afrikan markkinoilla yleiseen liikenteeseen tarkoitetun mallin moottoria käyttää vertailumoottorina samaisessa mallisarjassa?
                      Last edited by SledgeHammer82; 07-07-2007, 14:36.

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5175
                        • Kuopio

                        #41
                        Originally posted by TheLate View Post
                        M88 ja S38 koneet kiinnostaa sen verran paljon E30 kopassa.

                        Ja kun aiemmin kirjoitit, että alusta pitää olla juuri M3:sta. Näin ajoin itse kyllä tehdä, vaikkei se halvinta olekkaan.
                        Joo tottahan se on, että sport evoon vertaamalla saa nippanappa sen 286heppaa pellin alle, mutta kun taas silloin tehopainosuhde on lähempänä 6kg/kw kun taas laki haluaa sen pysyvän 7kg/kg yläpuolella.

                        Täten 320is vertailutehot ovat ihan tarpeeksi riittävät!

                        ps. suomeksi sama : M88, S38 ja S50 kone ei mene leimalle suomessa e30 keulalla, piste!
                        Last edited by jani; 07-07-2007, 15:16.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • Heksula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 2285
                          • Porvoo

                          #42
                          Originally posted by jani View Post
                          Joo tottahan se on, että sport evoon vertaamalla saa nippanappa sen 286heppaa pellin alle, mutta kun taas silloin tehopainosuhde on lähempänä 6kg/kw kun taas laki haluaa sen pysyvän 7kg/kg yläpuolella.

                          Täten 320is vertailutehot ovat ihan tarpeeksi riittävät!

                          ps. suomeksi sama : M88, S38 ja S50 kone ei mene leimalle suomessa e30 keulalla, piste!
                          Aamen. Poikkeusluvalla tuon voisi saada, mutta niiden saaminen on käytännössä mahdotonta.

                          Jos noiden motorsport kutosten saaminen pellin alle olis mahdollista, niin eiköhän niitä olisi tehty vähän enemmän kuin mitä on. 4 kilvissä ollutta/olevaa autoa tiedän, missä S38/M88 on keulalla. 2 on vieläkin tieliikenteessä, yksi on kilpurina ja yhden kohtalosta ei ole tietoa.
                          2020 G20 320i xdrive

                          Comment

                          • Heksula
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 2285
                            • Porvoo

                            #43
                            Originally posted by HC91 View Post
                            Ei kait noita moottoreita saa enää laittaa M3:n keulalle? S38 menee teho ja tilavuus yli, M88:ssa tilavuus. S50B30 sen sijaan olisi määräysten sallimissa puitteissa ja muutenkin hieno moottori :think
                            Ei saa laittaa, eikä ole koskaan saanutkaan laittaa. Ennen vaan sai hakemalla poikkeuslupia, jotka mahdollistivat tuon. S50B30 ei onnistu, koska teho/painosuhde alittaa tuon 7kg/kw rajan. Eli tarvitsisi poikkeusluvan sekin.

                            Eräs tapa, joskin todella kaukaa haettu olis, että leimaa e30 M30 3.2 tekniikalle ja sen jälkeen "vaihtaa" s38 kannen siihen. Tiedän, että eivät käy ihan suoraan ristiin. En tosiaan tiedä onnistuuko tämä.

                            Paras ja varmaan luotettavimpia tapoja saada oikeaa voimaa voisi olla seuraava:

                            M50 lohko, M54B30 kampi ja kanget+männät, S50B30 nokat. Tuolla kokoonpanolla peruskone ja sitten valmis remmiahdinsarja kiinni. Varmasti liikutaan jo yli 300hv:n lukemissa noilla.
                            2020 G20 320i xdrive

                            Comment

                            • TheLate
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 418

                              #44
                              Originally posted by jani View Post
                              Joo tottahan se on, että sport evoon vertaamalla saa nippanappa sen 286heppaa pellin alle, mutta kun taas silloin tehopainosuhde on lähempänä 6kg/kw kun taas laki haluaa sen pysyvän 7kg/kg yläpuolella.

                              Täten 320is vertailutehot ovat ihan tarpeeksi riittävät!

                              ps. suomeksi sama : M88, S38 ja S50 kone ei mene leimalle suomessa e30 keulalla, piste!
                              Sain 6.1 kg/kw, laskin sen painolla 1320kg. Laskin uudestaan painolla 1500kg ja sain 7.1 kg/kw. Mikä estää laittamasta lisäpainoa?

                              333i:stä. AKE on tiukka tässä asiassa, koska Etelä-Afrikan tieliikennelaki VOI poiketa omistamme. Mutta Yhdysvaltojen ei

                              Muttaaaaaaaah, nopealla vilkaisulla tuota 333i:n teknistä pdf.filua, auto on sama(moottoria ja vaihteistoa ei oteta mukaan) kun 320is. Ja toiseksi nuo Englannissa rekisterissä olevat autot.

                              Ja tuohon, että mikä on Englannin "AKE"?

                              Comment

                              • Heksula
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 2285
                                • Porvoo

                                #45
                                Originally posted by TheLate View Post
                                Sain 6.1 kg/kw, laskin sen painolla 1320kg. Laskin uudestaan painolla 1500kg ja sain 7.1 kg/kw. Mikä estää laittamasta lisäpainoa?

                                333i:stä. AKE on tiukka tässä asiassa, koska Etelä-Afrikan tieliikennelaki VOI poiketa omistamme. Mutta Yhdysvaltojen ei

                                Muttaaaaaaaah, nopealla vilkaisulla tuota 333i:n teknistä pdf.filua, auto on sama(moottoria ja vaihteistoa ei oteta mukaan) kun 320is. Ja toiseksi nuo Englannissa rekisterissä olevat autot.

                                Ja tuohon, että mikä on Englannin "AKE"?
                                Laki estää, auton massaa ei saa muuttaa. Muutenhan tuo olisi jo tyhmän yksinkertaista. Sitäpaitsi käyttämäsi painot ovat väärin, 2d sedan 1150kg, touring&M3 1270kg ja cabrio 1310kg. Nämä siis noin arvoja.

                                Vieläkään en kyllä ymmärrä pointtiasi, näitä on väännetty ja käännetty viimeiset 10 vuotta päätymättä mihinkään. Viimeisen naulan arkkuun tuo juurikin 7kg/kw sääntö.
                                2020 G20 320i xdrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎