Originally posted by mabo
paljos teijä e30 325:ssa on....
Collapse
X
-
Jos/kun Bemaristille ja monelle muullekin saattoi vielä jäädä epäselväksi, niin Roclan pointtihan oli siinä, että ajettaessa (vitos- edit: nelosvaihteella) 110 km/h kierroslukumittari näyttää perän välityssuhteen 1:x TUHATkertaisena, jolloin ei tarvitse sen kummempia laskutoimituksia tehdä kuin siirtää pilkkua. Ihan yhtä hyvin tietysti voisi ajaa esim. 55 km/h, jolloin mittari myöskin näyttää kerrannaista, tässä tapauksessa 500x jne.Last edited by Laud; 04-03-2005, 18:27.E36 320i coupé (M50TU)
Comment
-
Tuhatkertaa uskoin Roclan tarkoittaneenkin. Jotta pilkkua voidaan siirtää ja "lukea perän välitys" kiekkamittarista, tarvitsee kuitenkin tietää millä nopeudella tuo tuhatkerta toteutuu, eikö? Siihen tarvitaan valitettavasti taas laskukaavaa ja pyörän kehää. Rocla arvioi, että vauhti olisi n. 110km/h ja varmasti onkin jollain rengastuksella. Koska en jaksa laskea millä, lasken nopeuden käyttäen edelleen sitä 195/60-15 rengaskokoaOriginally posted by LaudJos/kun Bemaristille ja monelle muullekin saattoi vielä jäädä epäselväksi, niin Roclan pointtihan oli siinä, että ajettaessa (vitos- edit: nelosvaihteella) 110 km/h kierroslukumittari näyttää perän välityssuhteen 1:x TUHATkertaisena, jolloin ei tarvitse sen kummempia laskutoimituksia tehdä kuin siirtää pilkkua. Ihan yhtä hyvin tietysti voisi ajaa esim. 55 km/h, jolloin mittari myöskin näyttää kerrannaista, tässä tapauksessa 500x jne.
:
(X/193,2)/60 = 1000
X = 193,2 * 60 * 1000 = 11592000cm/h eli noin 116 km/h
Jos autostasi löytyy sama tai vastaava rengaskoko ja yleinen muutaman pinnan mittarivirhe, niin eikun nopeusmittari sinne 120:een ja kokeilemaan
Uskon antaneeni oman panokseni tähän threadiin.
Comment
-
Luulisin, että Roclalla on joskus ollut tiedossa jonkun tietyn E30:n oikea perävälitys, eli esim. perästä on voitu lukea, että välitys on 3,91. Eihän sen jälkeen tarvitse kuin katsoa, millä vaihteella ja millä mittarinopeudella moottorin kierrokset ovat 3910 r/min. Tämä nopeus on sama jokaisessa autossa (rengastuksesta riippumatta), jossa käytetyn vaihteen välitys on sama, ja jossa nopeusmittari on kalibroitu saman vetoakselin pyörimisnopeuden mukaan (eli ts. vähintäänkin kaikissa niissä autoissa joissa orkkisrenkaan kehä on sama). Tai eihän vaihteen välityksenkään tarvitse olla sama, kunhan tietää, mikä se on. Välityksen vaikutus on vieläpä helppo laskea, koska Roclan "tutkimuksessa" oli käytössä suora vaihde. Eli esim. jos vitosvaihteen välitys on 0,80, niin "perävälitys-kiekkamittariin" -mittarinopeus on vitosvaihteella 110/0,8 km/h eli 137,5 km/h.Originally posted by BemaristiTuhatkertaa uskoin Roclan tarkoittaneenkin. Jotta pilkkua voidaan siirtää ja "lukea perän välitys" kiekkamittarista, tarvitsee kuitenkin tietää millä nopeudella tuo tuhatkerta toteutuu, eikö? Siihen tarvitaan valitettavasti taas laskukaavaa ja pyörän kehää. Rocla arvioi, että vauhti olisi n. 110km/h ja varmasti onkin jollain rengastuksella. Koska en jaksa laskea millä, lasken nopeuden käyttäen edelleen sitä 195/60-15 rengaskokoa
:Last edited by Laud; 04-03-2005, 20:46.E36 320i coupé (M50TU)
Comment
-
-
mulla on sellaset 3200rpm satasen vauhtia todellista nopeutta, talvikumeilla n.3400 todellista talvikumit ovat pienemmät ku kesäkumitNykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
Comment