paljos teijä e30 325:ssa on....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #46
    Originally posted by mabo
    hieman offtopic mutta kummasta noita tarkempia kierroksia saa kun originaali antaa ~200rpm enemmän kuin puolasta katottuna.
    Laadukas yleismittari puolalle kytkettynä on varmin. Sit jos vertaa originaalia johonkin bilteman mittariin niin heittoa on suuntaan jos toiseen kummassakin, riippuen vaikka sun mistä.
    Olli.

    Comment

    • Laud
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 335
      • Espoo

      #47
      Jos/kun Bemaristille ja monelle muullekin saattoi vielä jäädä epäselväksi, niin Roclan pointtihan oli siinä, että ajettaessa (vitos- edit: nelosvaihteella) 110 km/h kierroslukumittari näyttää perän välityssuhteen 1:x TUHATkertaisena, jolloin ei tarvitse sen kummempia laskutoimituksia tehdä kuin siirtää pilkkua. Ihan yhtä hyvin tietysti voisi ajaa esim. 55 km/h, jolloin mittari myöskin näyttää kerrannaista, tässä tapauksessa 500x jne.
      Last edited by Laud; 04-03-2005, 17:27.
      E36 320i coupé (M50TU)

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #48
        [QUOTE=Laud] niin Roclan pointtihan oli siinä, että ajettaessa (vitosvaihteella) QUOTE]
        Tuskin jäi epäselväksi, kuhan tahallaan vääntää ja kyseessä yleensä 4. vaihde.
        Last edited by Rocla; 04-03-2005, 17:24.
        Olli.

        Comment

        • Bemaristi
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 240
          • Kaarina

          #49
          Originally posted by Laud
          Jos/kun Bemaristille ja monelle muullekin saattoi vielä jäädä epäselväksi, niin Roclan pointtihan oli siinä, että ajettaessa (vitos- edit: nelosvaihteella) 110 km/h kierroslukumittari näyttää perän välityssuhteen 1:x TUHATkertaisena, jolloin ei tarvitse sen kummempia laskutoimituksia tehdä kuin siirtää pilkkua. Ihan yhtä hyvin tietysti voisi ajaa esim. 55 km/h, jolloin mittari myöskin näyttää kerrannaista, tässä tapauksessa 500x jne.
          Tuhatkertaa uskoin Roclan tarkoittaneenkin. Jotta pilkkua voidaan siirtää ja "lukea perän välitys" kiekkamittarista, tarvitsee kuitenkin tietää millä nopeudella tuo tuhatkerta toteutuu, eikö? Siihen tarvitaan valitettavasti taas laskukaavaa ja pyörän kehää. Rocla arvioi, että vauhti olisi n. 110km/h ja varmasti onkin jollain rengastuksella. Koska en jaksa laskea millä, lasken nopeuden käyttäen edelleen sitä 195/60-15 rengaskokoa :

          (X/193,2)/60 = 1000

          X = 193,2 * 60 * 1000 = 11592000cm/h eli noin 116 km/h

          Jos autostasi löytyy sama tai vastaava rengaskoko ja yleinen muutaman pinnan mittarivirhe, niin eikun nopeusmittari sinne 120:een ja kokeilemaan

          Uskon antaneeni oman panokseni tähän threadiin.

          Comment

          • Laud
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 335
            • Espoo

            #50
            Originally posted by Bemaristi
            Tuhatkertaa uskoin Roclan tarkoittaneenkin. Jotta pilkkua voidaan siirtää ja "lukea perän välitys" kiekkamittarista, tarvitsee kuitenkin tietää millä nopeudella tuo tuhatkerta toteutuu, eikö? Siihen tarvitaan valitettavasti taas laskukaavaa ja pyörän kehää. Rocla arvioi, että vauhti olisi n. 110km/h ja varmasti onkin jollain rengastuksella. Koska en jaksa laskea millä, lasken nopeuden käyttäen edelleen sitä 195/60-15 rengaskokoa :
            Luulisin, että Roclalla on joskus ollut tiedossa jonkun tietyn E30:n oikea perävälitys, eli esim. perästä on voitu lukea, että välitys on 3,91. Eihän sen jälkeen tarvitse kuin katsoa, millä vaihteella ja millä mittarinopeudella moottorin kierrokset ovat 3910 r/min. Tämä nopeus on sama jokaisessa autossa (rengastuksesta riippumatta), jossa käytetyn vaihteen välitys on sama, ja jossa nopeusmittari on kalibroitu saman vetoakselin pyörimisnopeuden mukaan (eli ts. vähintäänkin kaikissa niissä autoissa joissa orkkisrenkaan kehä on sama). Tai eihän vaihteen välityksenkään tarvitse olla sama, kunhan tietää, mikä se on. Välityksen vaikutus on vieläpä helppo laskea, koska Roclan "tutkimuksessa" oli käytössä suora vaihde. Eli esim. jos vitosvaihteen välitys on 0,80, niin "perävälitys-kiekkamittariin" -mittarinopeus on vitosvaihteella 110/0,8 km/h eli 137,5 km/h.
            Last edited by Laud; 04-03-2005, 19:46.
            E36 320i coupé (M50TU)

            Comment

            • Bemaristi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 240
              • Kaarina

              #51
              Poimin tuossa Tomin meille iltaa viettämään, niin olihan se pakko vielä testata empiirisesti. Ajotietokone sanoi 115 km/h:n kohdalla "bling" ja silloin neula oli aika tarkalleen 120:n kohdalla. Päätelkää itse onko tässä nyt sitten 3,73 vai 3,91 perä?!
              Attached Files
              Last edited by Bemaristi; 19-02-2017, 15:38.

              Comment

              • Larry
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2002
                • 646
                • höpö

                #52
                back to the roots

                100km/h 3000rpm 5v

                Comment

                • henri
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 5752
                  • Kiuruvesi/Iisalmi

                  #53
                  mulla on sellaset 3200rpm satasen vauhtia todellista nopeutta, talvikumeilla n.3400 todellista talvikumit ovat pienemmät ku kesäkumit
                  Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                  Ex. E30 320i 2d GTS -88


                  E46 330Cd (projekti V.2)


                  ----------------------------

                  Comment

                  Working...
                  X