E30 M50/M52 swap FAQ/how-to

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Itse itselleni vastaten, ei mahdu vaan poistattaa loiskelevyä myös "patista", mahtaisiko kenellekään olla kuvaa mitenkä paljon vai poistanko koko levyn?


    TU lambdojen johdot riittää varmaankin sopivalla telineellä M52 pakosarjoihin? M52 pakosarjoissahan lambdan paikka on huomattavasti kauempana.
    Itse poistin koko öljypohjan loiskelevyn ja käytän lohkon loiskelevyä. Tosin sinkkuvanos, mutta sama periaate.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Meneekö E34M50 öljypohja loiskelevyt poistamalla M52TU koneeseen vai pitikö tehdä öljypumpulle tilaa?

    Itse itselleni vastaten, ei mahdu vaan poistattaa loiskelevyä myös "patista", mahtaisiko kenellekään olla kuvaa mitenkä paljon vai poistanko koko levyn?


    TU lambdojen johdot riittää varmaankin sopivalla telineellä M52 pakosarjoihin? M52 pakosarjoissahan lambdan paikka on huomattavasti kauempana.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Meneekö E34M50 öljypohja loiskelevyt poistamalla M52TU koneeseen vai pitikö tehdä öljypumpulle tilaa?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by elias View Post
    Voi olla näinkin, varmaa tietoa ei tunnu löytyvän. Selviää myöhemmin kun saadaan tuo laite käymään.
    Vetää mustan piuhan hanskalokeron liittimestä moottorin johtosarjan liittimeen, mistä tulee kiekkasignaali ja kierroslukumittari alkaa pelaamaan. Muut johdot löytyy alkuperäisestä moottorin johtosarjan kulmikkaasta liittimestä. Kaasarikoneen ollessa kyseessä, sun pitää vielä lisätä erikseen bensapumpun johdot. Tarvittavat kytkentäkuvat on kyl ekalla sivulla.

    Leave a comment:


  • elias
    replied
    Originally posted by bmw89 View Post
    Eikai sieltä hanskalokerolta tarvii kytkeä, kuin musta johto josta menee kierroslukumittarille tieto.
    Voi olla näinkin, varmaa tietoa ei tunnu löytyvän. Selviää myöhemmin kun saadaan tuo laite käymään.

    Leave a comment:


  • bmw89
    replied
    Originally posted by elias View Post
    M50b25tu eli vanos-moottori menossa paikoilleen prefacelift e30:iin. Mistään ei meinannut löytää yksiselitteisiä ohjeita kytkentään, kun auto on alunperin kaasari koneella ja osa moottorin piuhoista on hankalokerossa ja osa puuttuu kokonaan. Uudemmissahan nuo kaikki johdot ovat suoraan konehuoneen pyöreässä liittimessä. Liitteenä PDF josta voi katsoa kytkentäohjeet vastaavalle autolle.

    Taulukossa "HL" tarkoittaa hanskalokeron takana sijaitsevaa kolmenapaista liitintä. Värit ovat oman autoni mukaan (vm86) ja ne tuntuvat vaihtelevan melko useasti. Helpoin tapa noille hanskalokeroon meneville johdoille lienee repiä ne ulos koneen johtosarjasta ja viedä ecun liittimen kanssa hanskalokeroon jossa yhdistää ne korin johtoihin.


    [ATTACH]150165[/ATTACH]
    Eikai sieltä hanskalokerolta tarvii kytkeä, kuin musta johto josta menee kierroslukumittarille tieto.

    Leave a comment:


  • elias
    replied
    M50b25tu eli vanos-moottori menossa paikoilleen prefacelift e30:iin. Mistään ei meinannut löytää yksiselitteisiä ohjeita kytkentään, kun auto on alunperin kaasari koneella ja osa moottorin piuhoista on hankalokerossa ja osa puuttuu kokonaan. Uudemmissahan nuo kaikki johdot ovat suoraan konehuoneen pyöreässä liittimessä. Liitteenä PDF josta voi katsoa kytkentäohjeet vastaavalle autolle.

    Taulukossa "HL" tarkoittaa hanskalokeron takana sijaitsevaa kolmenapaista liitintä. Värit ovat oman autoni mukaan (vm86) ja ne tuntuvat vaihtelevan melko useasti. Helpoin tapa noille hanskalokeroon meneville johdoille lienee repiä ne ulos koneen johtosarjasta ja viedä ecun liittimen kanssa hanskalokeroon jossa yhdistää ne korin johtoihin.


    [ATTACH]150165[/ATTACH]
    Last edited by elias; 10-08-2018, 18:02.

    Leave a comment:


  • lappihullu
    replied
    Missä huohotin venttiilin pitäisi sijaita? Mitä haittoja tulee jos se on poistettu? Nimittäin m50 swäpistä ei taida löytyä sitä, kun imusarjaa irrottelin

    Leave a comment:


  • harry s morgan
    replied
    ,

    Originally posted by Ranep View Post
    Meneekö m51 öljypohja m52 koneeseen, toimiiko bensakoneessa kun diesel koneet vissiin vähemmän kalleellaan?
    Ei mene. Reikäjako eri. Kokeiltu on.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Ranep View Post
    M51 öljypohjan tiiviste näyttää samalta kuin m52. Voisikohan tuon m52 koneen laittaa 20 asteen kulmaan, jos laittaisi laatikonkin dieselistä:think imujalkakin tulisi m51 koneesta.
    Kuvissa kieltämättä näyttävät saman kaltaisilta. Sehän selviää, kun ottaa osat rinnakkain ja vertaa. En ole itse juuri perehtynyt dieselin ja bensan osien yhteneväisyyksiin, eikä tule juuri projekteja mieleen, jossa olisi tehty, joten joutunet toimimaan itse vähän pelle pelottomana. Koneen nostamiselle pystympään ei liene muuta estettä, kuin se, että E30 korissa tuppaa olemaan imupuolella ahdasta. Jos jarrutehostin ja muu mahtuu ja kone istuu vielä pellin alle, niin mikäs siinä. Pakosarjoille tulee ainakin hyvin tilaa.
    Last edited by Skarpa; 18-05-2018, 17:42.

    Leave a comment:


  • Ranep
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Useimmat bemarin rivibensakoneet on 30 asteen kulmassa pystysuorasta. M20 ja dieselit ovat 20 asteen kulmassa. Vaikka laippa olisi sopiva (mitä se ei varmaankaan ole, koska öljypohjan tiiviste on eri osanumerolla), olisi 10 asteen ero öljypohjan kulmassa aika iso ja aiheuttanee ongelmia öljypumpun imujalan, apurunkoon sopivuuden tai maavaran suhteen.
    M51 öljypohjan tiiviste näyttää samalta kuin m52. Voisikohan tuon m52 koneen laittaa 20 asteen kulmaan, jos laittaisi laatikonkin dieselistä:think imujalkakin tulisi m51 koneesta.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Ranep View Post
    Meneekö m51 öljypohja m52 koneeseen, toimiiko bensakoneessa kun diesel koneet vissiin vähemmän kalleellaan?
    Useimmat bemarin rivibensakoneet on 30 asteen kulmassa pystysuorasta. M20 ja dieselit ovat 20 asteen kulmassa. Vaikka laippa olisi sopiva (mitä se ei varmaankaan ole, koska öljypohjan tiiviste on eri osanumerolla), olisi 10 asteen ero öljypohjan kulmassa aika iso ja aiheuttanee ongelmia öljypumpun imujalan, apurunkoon sopivuuden tai maavaran suhteen.

    Leave a comment:


  • Ranep
    replied
    Meneekö m51 öljypohja m52 koneeseen, toimiiko bensakoneessa kun diesel koneet vissiin vähemmän kalleellaan?

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by sgarage View Post
    Mikäs vaihe vivusto menee suoraan vai meneekö mikään? E30 m10 ja e34 m50 kummatkin ~10cm liian pitkiä...
    Riippuu laatikosta. M50 Getrag 260 laatikolla E30 M20 vakio (E36 325i sopinee myös) ja ZF S5D 320Z -laatikolla E36 328i vivusto. Jos käyttää E30 laatikkoa, joutuu vivustoa muokkaamaan moottorien erilaisen kulman takia. Muilla laatikoilla sitten kokeillen ja soveltaen.
    Last edited by Skarpa; 20-03-2018, 12:48.

    Leave a comment:


  • sgarage
    replied
    E30 m50 vaihdevivusto onkelmaa

    Mikäs vaihe vivusto menee suoraan vai meneekö mikään? E30 m10 ja e34 m50 kummatkin ~10cm liian pitkiä...

    Leave a comment:

Working...
X