memebuy23buy

Kallistuskulmat E30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Enzo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2003
    • 106
    • Riihimäki

    Kallistuskulmat E30

    Saako 90' E30 säädettyä takarenkaiden kallistuskulmia?
    Madallettu on 60mm ja on aika kulmassa kyllä renkaat... Joskus kuullut että epäkeskopuslilla saisi jotain aikaseksi...?
  • jvakeva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2432
    • Kouvola

    #2
    tyypillistä...
    B10 V8 # 108
    saab r560 8X4

    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

    Comment

    • Pluto
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1860
      • Raisio

      #3
      Re: Kallistuskulmat E30

      Originally posted by Enzo
      Joskus kuullut että epäkeskopuslilla saisi jotain aikaseksi...?
      Saahan niillä jotain aikaseks. En ole käyttänyt, niin en tiedä kuinkapaljon ne muuttaa.
      BMW F32 435d

      Comment

      • M_Power
        Moderator
        • Jul 2003
        • 2772
        • Espoo, HML

        #4
        Tuo on kyllä tyypillinen ongelma e30 madaltaessa.
        Juurikin samasta syystä ne takarenkaat tahtovat kulua sisäreunoista.
        Tietääkseni ei pysty säätämään.
        BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
        BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

        Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
        Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
        Team vier Zylinder!

        Comment

        • JOuMan
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 587
          • E-Pohojanmaa

          #5
          Tunexilla on säädettäviä puslasarjoja taka akselille, joilla saa säädettyä camberin ja aurauksen takapäässä.Mutta en tiedä saako E30:iin tota sarjaa,pitäis kysyä???Olis kyllä itelläkin tarpeellinen koska madallusta tulee ens kesäksi n.80mm ja tietää sitten kuinka viturallaan taka renkaat sen jälkeen on ...

          Linkistä lisää: http://www.tunex.fi/puslat/index.htm
          E30 329i M50 Turbo (SOLD)
          E39 M5 Twinturbo
          Audi Coupe Quattro 2.5 20vT
          Transporter T5GP 2.0tdi 132Kw
          Audi A8l 4.0tfsi
          E24 635Csi

          Comment

          • NHB
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1120

            #6
            Epäkeskopuslilla saa parannettua tilannetta. Oelmana niissä on se että et voi säätää camberia tai aurausta yksistään. Molemmat muuttuvat samanaikaisesti. Alla olevasta linkistä löytyy ohjeet epäkeskopultilla toteutetun säädön rakentamiseen. Tuolla saa jo kulmat kohdilleen ja se vinoheiluristen laskettujen perien olematon pito paranee huomattavasti.

            Comment

            • bmwcruiser
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 412
              • Lappeenranta

              #7
              Tuol tunexin sivuil näyttäs olevan E30:seen taka-akseliston säätösarjoja (camber ja auraus). Aika rasvasen hintasia, 352 oiroo... Ite painiskelen saman ongelman kanssa ja ei kai tässä auta ku vähän pienentää madallausta :(
              E30

              Comment

              • aatu_
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 57
                • Oulainen

                #8
                minä olen kuullut puhuttavan jossain että kun ne puslat kääntää puolelta toiselle keskenään niin pitäisi renkaat tulla suoraan....mut en sitten tiedä miten se on mahdollista.....ja sen verran voin sanoo puslien vaihtamisesta että se ei todellakaan ole mikään helppo homma!!!!!!

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin vai olenko vain pihalla kuin postilaatikko...kun en tajua ollenkaan tätä usein täällä käsiteltyä ongelmaa? Pultti irti, vinkulla reikä soikeaksi, pultti takaisin ja kulmat kohdalleen? 5min/per puoli ja homma on hoidettu...vai?

                  Comment

                  • m-power
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 731
                    • TAMPERE

                    #10
                    siis ongelma on siinä et mitä katsastus setä sanoo kun huomaa!!!! kai nyt jokainen osaa tommoset tehdä ei pitäis olla vaikeeta???? ps multa jää kohta 1 ylimääräinen takarunko palkki sit kun saan ton laitetun omaani kiinni eli jos kiinnostaa niin privaa tuleen
                    sitä saa mitä tilaa

                    http://www.btcf.fi/showcar.php?id=420

                    R.I.P. 327i
                    R.I.P. 535i
                    audi a6 2.7 t

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Kun korinpuoleisiapuoleisia reikiä "säädetään" ei katsastusmiehellä ole siihen mitään sanomista. Periaatteessa perssonin alapään navan kiinnityksiä ei saisi "viilailla", mutta nyt on kysymys millin kymmenesosista/ korkeinaan parista millistä joihin en ole koskaan kuullut puututtavan. Luonnollisesti osin siksi että "säätöä" ei havaitse lavennettujen pulttien alta. Mikäli joudutaan vinguttamaan niin paljon että reiät levenee pulttien alta näkyviin, on jotain vialla. Millin vinguttamalla tehty säätö kiinnityspisteissä kun muuttaa kulmia jo aivan älyttömästi. Mikäli kuitenkin vingutettu reikä alkaa tulemaan prikan/mutterin alta näkyviin, kannattaa vaihtaa isompihalkaisijaiset korilevyt/prikat muttereiden alle ja radikaaleimmissa virityksissä hitsata ne kiinni. Perssonin yläpään lautaseen voi kiinnityspisteet muuttaa oikeaa casteria haettaessa niin että lyö vanhat pultit irti reijistään sekä kääntää ylälautasta hieman ja laskee auton alas. Kulmat alustavasti paikalleen ja tussilla merkit lautaseen tornin reijistä. Uudet reijät lautaseen ja pultit paikalleen ja kiinni. Kulmien hienosäätö. Usein kyllä ylälautasen eri asetus voi muuttaa kulmat kohdalleen. Ohjearvot ylittävä caster ei kuitenkaan ole välttämättä huono juttu, eikä se aiheuta renkaiden kulumista tai vetelyä, tms., päinvastoin.

                      Comment

                      • mupe000
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 237

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin vai olenko vain pihalla kuin postilaatikko...kun en tajua ollenkaan tätä usein täällä käsiteltyä ongelmaa? Pultti irti, vinkulla reikä soikeaksi, pultti takaisin ja kulmat kohdalleen? 5min/per puoli ja homma on hoidettu...vai?
                        Mikä v***n pultti?

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Alustassa on muutama pultti/mutteri jolla tuennat/akselit on kiinni korissa...

                          Comment

                          • Freak
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 2565
                            • .

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            Kun korinpuoleisiapuoleisia reikiä "säädetään" ei katsastusmiehellä ole siihen mitään sanomista. Periaatteessa perssonin alapään navan kiinnityksiä ei saisi "viilailla", mutta nyt on kysymys millin kymmenesosista/ korkeinaan parista millistä joihin en ole koskaan kuullut puututtavan. Luonnollisesti osin siksi että "säätöä" ei havaitse lavennettujen pulttien alta. Mikäli joudutaan vinguttamaan niin paljon että reiät levenee pulttien alta näkyviin, on jotain vialla. Millin vinguttamalla tehty säätö kiinnityspisteissä kun muuttaa kulmia jo aivan älyttömästi. Mikäli kuitenkin vingutettu reikä alkaa tulemaan prikan/mutterin alta näkyviin, kannattaa vaihtaa isompihalkaisijaiset korilevyt/prikat muttereiden alle ja radikaaleimmissa virityksissä hitsata ne kiinni. Perssonin yläpään lautaseen voi kiinnityspisteet muuttaa oikeaa casteria haettaessa niin että lyö vanhat pultit irti reijistään sekä kääntää ylälautasta hieman ja laskee auton alas. Kulmat alustavasti paikalleen ja tussilla merkit lautaseen tornin reijistä. Uudet reijät lautaseen ja pultit paikalleen ja kiinni. Kulmien hienosäätö. Usein kyllä ylälautasen eri asetus voi muuttaa kulmat kohdalleen. Ohjearvot ylittävä caster ei kuitenkaan ole välttämättä huono juttu, eikä se aiheuta renkaiden kulumista tai vetelyä, tms., päinvastoin.
                            Tässä tais olla kuitenkin kyseessä takapään kulmat.

                            Originally posted by Enzo
                            Saako 90' E30 säädettyä takarenkaiden kallistuskulmia?
                            Madallettu on 60mm ja on aika kulmassa kyllä renkaat... Joskus kuullut että epäkeskopuslilla saisi jotain aikaseksi...?
                            Tuo etupää on tosiaan kyllä aika helppo juttu. Homma hoituu kotiin aika tyylikkäästi, kun ostaa/tekee epäkesko puslan alatukivarren takapäähän. Samalla saadaan vähän casteria lisää. Säätö vara on vaan aika pieni eikä ainakaan mulla ole tietoa montako astetta camper tällä muuttuu. Lisää säätöä saadaan vinguttamalla puslan kiinnikkeen reiät soikeaksi ja siirtämällä sitä hieman ulospäin. Homma taitaa vaan olla hieman kyseenalaista.

                            Takapäähän taitaa paras keksintö olla tämä:

                            Originally posted by NHB
                            Epäkeskopuslilla saa parannettua tilannetta. Oelmana niissä on se että et voi säätää camberia tai aurausta yksistään. Molemmat muuttuvat samanaikaisesti. Alla olevasta linkistä löytyy ohjeet epäkeskopultilla toteutetun säädön rakentamiseen. Tuolla saa jo kulmat kohdilleen ja se vinoheiluristen laskettujen perien olematon pito paranee huomattavasti.

                            http://www.e30m3performance.com/inst..._sub/index.htm
                            Ei vaan ole ole tietoa mitä katsastusmies tuosta sanoo.
                            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                            Vanha Uuden liiton mies...

                            Comment

                            • Arto
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 1078
                              • Vaasa

                              #15
                              :shock: itelle tilasin 60/60 alustan tässä yks päivä ja rupesi ihan hirvittämään tätä lukiessa :lol:
                              325tds -97
                              GSX-R1000 -04

                              Comment

                              Working...
                              X