Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Kolina??!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by bmwjack
    ainoa hankala noissa takaiskarihommissa on se peräkontin verhoilu. Vittumainen sedanissa ainakin. jos on vielä paikallaan ne alkuperäiset kaiutinboxit, niin nekin täytyy ottaa pois.

    BmwJack
    Tässä takapään ylätukien vaihto selvitettynä alusta loppuun....
    --->Kaiutinritilät hattuhyllyn puolelta nostamalla irti. Alta löytyy molemmilta puolilta kaksi ristipää-ruuvia ja rautainen "klipsu". Nämä ruuvit kun ruuvaa irti ja raottaa tätä rautaista klipsiä niin kotelot suorastaan tippuu pois.
    --->Verhoilu lähtee vetämällä kun vähän avittaa yläreunasta ja muistaa ottaa polttimojen suojakotekon irti. Tämän jälkeen iskarinpää jo näkyy.
    --->Tunkkaat sitä puolta autosta hieman ylemmäs johon vaihdat ensin että saat hieman työskentelytilaa ja pääset esim alapäähän käsiksi. (vakio-alustallisia horokkeja ei tarvitse tunkata ollenkaan)
    --->Seuraavaksi irrottaa iskarin alapään (18mm lenkki/räikkä) ja sitten ruuvaa yläpään tukineen irti (2kpl 12mm/13mm mutteria). Tässävaiheessa iskari tipahtaa tukineen lattialle.
    --->Uusi tuki kiinni iskariin ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä!

    Välttämätöntä ei ole irrottaa koko alapäätä, mutta usein itse iskarin yläpäässä oleva mutteri on sen verran tiukalla että ruuvaaminen kontin puolella ei onnistu. Täten kun tiputtaa koko keksinnön pois niin sen saa kiinni esim. ruuvipenkkiin ja homma sujuu huomattavasti mutkattomammin. Ja kerran alapäissä on vain yhdet 18mm pultit en näe järkeä tunkea itseään konttiin ja nyhjätä siellä jalka perseessä...


    Ps. Missä vaiheessa homma meni hankalaksi/aikaa vieväksi/vittumaiseksi??
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

    Comment

    • Slow_M3
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 779

      #17
      Originally posted by Gonzalez
      Tässä takapään ylätukien vaihto selvitettynä alusta loppuun....
      Kiitoksia hyvistä ohjeista
      sigpic

      Comment

      • hepa69
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 87
        • Pori

        #18
        eiköhän tämä tullut selväksi....ja eikun korjaamaan.

        Comment

        • JH.
          Bimmer Fanatic
          • May 2007
          • 779
          • PKS

          #19
          Originally posted by Gonzalez View Post
          Mikäli auto ei "vaeltele" urissa niin 99% varmuudella takaiskareiden ylätuet.
          Nostetaan vanhaa topiccia kun omaani tuli saman oloinen vika ja missään alakautta näkyvässä osassa ei mielestäni selkeää vikaa ollut.

          Voisiko joku osoittaa esim RealOEM:n kuvasta mitä osaa tarkoitetaan tuolla osalla "takaiskarin ylätuki" tai "takaiskarin yläpään kiinnityslaakeri"?

          Kyseessä on -94 E36 325i Coupe.
          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

          Käyttis i4 eDrive40
          Kesällä E36 M3
          Radalla E36 325i track day tool

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #20
            Originally posted by JH. View Post
            Voisiko joku osoittaa esim RealOEM:n kuvasta mitä osaa tarkoitetaan tuolla osalla "takaiskarin ylätuki" tai "takaiskarin yläpään kiinnityslaakeri"?

            Kyseessä on -94 E36 325i Coupe.
            Tuosta #8.

            Ota takarengas irti ja tartu iskarista lokarin sisältä niin ylhäältä kiinni kuin saat ja riuhdo kunnolla. Jos liikkuu ja muljuaa, niin vaihda nuo yläpään tuet.
            E61 525d LCI

            Comment

            • JH.
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 779
              • PKS

              #21
              Kiitokset avusta. Katsottiin kolinaa pajalla tarkemmin ja näytti siltä, että tuo kuvassa merkkaamani alatukivarren etupään iso pusla oli rikki. (tosin merkkasin kuvaan väärän puolen... )Toivotaan, että vaihto auttaa.
              Attached Files
              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

              Käyttis i4 eDrive40
              Kesällä E36 M3
              Radalla E36 325i track day tool

              Comment

              • JH.
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 779
                • PKS

                #22
                Puslan vaihto korjasi vian, hintaa kertyi 138€ @ Roihupellon autokorjaamo, Helsinki. Suosittelen!
                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                Käyttis i4 eDrive40
                Kesällä E36 M3
                Radalla E36 325i track day tool

                Comment

                • Mötti
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2008
                  • 36
                  • Joensuu

                  #23
                  Originally posted by JH. View Post
                  Kiitokset avusta. Katsottiin kolinaa pajalla tarkemmin ja näytti siltä, että tuo kuvassa merkkaamani alatukivarren etupään iso pusla oli rikki. (tosin merkkasin kuvaan väärän puolen... )Toivotaan, että vaihto auttaa.

                  mulla piti auto kans hirveetä kolinaa apumiehen puolelta ja veteli minne sattuu auton peräpäätä....tänään sitten sain vaihdettua sinne Powerflexin puslat ja ero on kun yöllä ja päivällä ajettavuudessa...
                  ex- e36 320 Sedan Diamantschwarz Metallic 1991
                  ex- e30 316 1986

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16368
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by JH. View Post
                    Puslan vaihto korjasi vian, hintaa kertyi 138€ @ Roihupellon autokorjaamo, Helsinki. Suosittelen!
                    Yhden puslan (ko. puslan voi vaihtaa vaikka lattiapaikalla) vaihto + osa 138 € ? Onko hinnassa pyöränkulmien tark/säätö ?

                    Comment

                    • JH.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 779
                      • PKS

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Yhden puslan (ko. puslan voi vaihtaa vaikka lattiapaikalla) vaihto + osa 138 € ? Onko hinnassa pyöränkulmien tark/säätö ?
                      Joo, hinta on yhteensä. Hinnassa ei ole kulmien tarkistusta. Ensiksi sanoivat, että se pitää tehdä, mutta hakiessa sanoivat, että ei tarvinnutkaan avata sellaisia osia, jotka säätöön vaikuttavat ja jättivät näin tekemättä. Oliko tuo oikein, sitä en itse osaa arvioida.
                      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                      Käyttis i4 eDrive40
                      Kesällä E36 M3
                      Radalla E36 325i track day tool

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by JH. View Post
                        Joo, hinta on yhteensä. Hinnassa ei ole kulmien tarkistusta. Ensiksi sanoivat, että se pitää tehdä, mutta hakiessa sanoivat, että ei tarvinnutkaan avata sellaisia osia, jotka säätöön vaikuttavat ja jättivät näin tekemättä. Oliko tuo oikein, sitä en itse osaa arvioida.
                        Tuon tukivarren etupään irrottaminen kyllä vaikuttaa pyöränkulmiin, mut ehkä ne on sit siellä pajalla laittanu samoihin kiinnityspulttien jälkiin ton tukivarren kiinni.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Ranger Walker
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 113
                          • Suomen paikkeilla

                          #27
                          Laitoin kesäpyörät alle ja samantien alkoi takapää kolista.

                          Tarkemmin tutkiessani huomasin molempien takajousien olevan poikki.

                          Jouset ovat kuitenkin kiinni ei helise irtonaisena vaikka rengas olisi ilmassa.

                          Ihmettelenkin nyt miksi heti hieman isompien pyörien allelaiton jälkeen kolina alkoi?

                          Kolisee terävissä töyssyissä ja moottorijarrulla.

                          Mikään ei tunnu irti olevan kun käsin rykii, mistä lähdetään vikaa etsimään?

                          Kehällä ajellessa menee urissa aika ikävän oloisesti(225/50R16), ja yhdessä mutkassa takapää heijasi kuin jenkkilulla. Myös liikkeellelähdöissä sutii helposti (vaikka on vain 320i vanoksella)ja perä heijaa enemmän ylös/alas kuin sivulle.

                          Nastoilla(195/? R15) ei mitään ongelmia ollut.

                          -Iskarien Yläpään kiinnitys?

                          -Uudet jouset?

                          -Uudet iskarit?

                          -täh?
                          Last edited by Ranger Walker; 20-03-2009, 16:22.
                          sigpicE36 320i Coupe -92

                          Comment

                          • ace.of.spades
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2007
                            • 130
                            • Helsinki

                            #28
                            Lainaan hieman topikkia myös omaan kysymykseen.
                            Huomasin tossa, kun talven jälkeen on päässyt pari kertaa ajelemaan niin jännä kolahdus esim. montussa mutta ei läheskään aina. Ääni muistuttaa ns. rautaista kolahdusta ja mieleeni tuli ensiksi esim. jouset kun kuulosta "pingottuneelta" ääneltä. Auton alle en ole päässyt vielä katselemaan, mutta aattelin kysästä mitä kannattaisi ekana tsekata mitä on kulunt loppuun kenties?

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 779
                              • PKS

                              #29
                              Originally posted by Ranger Walker View Post
                              Laitoin kesäpyörät alle ja samantien alkoi takapää kolista.

                              Tarkemmin tutkiessani huomasin molempien takajousien olevan poikki.

                              Jouset ovat kuitenkin kiinni ei helise irtonaisena vaikka rengas olisi ilmassa.

                              Ihmettelenkin nyt miksi heti hieman isompien pyörien allelaiton jälkeen kolina alkoi?

                              Kolisee terävissä töyssyissä ja moottorijarrulla.

                              Mikään ei tunnu irti olevan kun käsin rykii, mistä lähdetään vikaa etsimään?

                              Kehällä ajellessa menee urissa aika ikävän oloisesti(225/50R16), ja yhdessä mutkassa takapää heijasi kuin jenkkilulla. Myös liikkeellelähdöissä sutii helposti (vaikka on vain 320i vanoksella)ja perä heijaa enemmän ylös/alas kuin sivulle.

                              Nastoilla(195/? R15) ei mitään ongelmia ollut.

                              -Iskarien Yläpään kiinnitys?

                              -Uudet jouset?

                              -Uudet iskarit?

                              -täh?
                              Kannattaa nyt ihan ensin vaihtaa ne jouset. Uskoisin, että kolina voi aiheutua siitä, että huomattavasti jäykempirakenteinen rengas suurentaa monia alustaan kohdistuvia voimia ja näin aikaisemmin oireeton ongelma alkaa oireilla. Itsellä on juuri samankokoiset kesä- ja talvirenkaat ja alustaan kohdistuvassa rasituksessa on kyllä huomattava ero.
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              • Ranger Walker
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2009
                                • 113
                                • Suomen paikkeilla

                                #30
                                Originally posted by JH. View Post
                                Kannattaa nyt ihan ensin vaihtaa ne jouset. Uskoisin, että kolina voi aiheutua siitä, että huomattavasti jäykempirakenteinen rengas suurentaa monia alustaan kohdistuvia voimia ja näin aikaisemmin oireeton ongelma alkaa oireilla.
                                Ok, näin vähän ajattelinkin. -pitää huomenna käydä motonetissa siis.

                                -kannattaako samalla jotain pikkuhiluja napata mukaat? (mitä voisi samalla vaivalla laittaa)
                                sigpicE36 320i Coupe -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎