Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ilmastointi ei pelitä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bman
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 222
    • Mikkeli

    E36 ilmastointi ei pelitä..

    Elikkästä pääsi joskus käymään niin että ilmastoinnin jäähdytin kenno puhkesi ja kaasut karkasivat taivaantuuliin, reikä paikattiin ja ilmastointi systeemi käytettiin testilaitteessa jossa todettiin että ei vuoda enää ja paineet pysyy sisällä, elikkästä kaasut ovat sisällä ja painetta on tarpeaksi ja ainetta oikea määrä mutta ilmastointi ei lähde päälle.

    Mahtaisiko joku tietää missä vika? Sulakkeet, liittimet jne tarkistettu. Ennen kaasujen karkaamista ilmastointi toimi täydellisesti.
  • Jacce
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 34
    • Kerava

    #2
    Tarkista vielä että kompuran liittimeen asti tulee virta ja että kompura on kunnolla maadoitettu. Tarkista myös kompuran magneettikytkimen ja levyn välinen välys, se ei saisi olla 0,7mm isompi. Mikäli virtaa tulee ja välys kunnossa niin epäilisin kompuran käämiä vialliseksi.
    - J.Aspinen -
    040-7049099
    [email protected]

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #3
      ilmastointi

      Uusitko vuodon jälkeen kuivaimen? se kun pääsee kyllästymään hapella, alkaa siitä irrota fariinisokerin kaltaista paskaa ja se taas tukkii höyrystin venttiilin ja sitten se ei toimi... näin ainakin e30 malleissa
      Aprilia RSV4

      Comment

      • bman
        Bimmer Fanatic
        • May 2004
        • 222
        • Mikkeli

        #4
        Eipä tullut uusittua, itse kun en sen enempi nuista tiedä, liikkeessä tyrkkäsivät aineet sisään eivätkä puhuneet mitään kuivaimen vaihtamisesta jne, eivät kyllä muutenkaan taineet paljoa tietää.

        Pakko kysyä että mistäpaikkein löydän sen magneettikytkimen ja pystyykö sitä rassaamaan ilman että ei tule paineet ulos, entäpä sitä venttiiliä, voiko sitä laitella ilman että aineet tulee ulos.

        Comment

        • Jacce
          Bimmer Rookie
          • Jul 2003
          • 34
          • Kerava

          #5
          Alla olevassa kuvassa näkyy hihnapyörä sekä sen edessä oleva magneettikytkin. Kuvassa välyksen A täytyy olla kompuramallista riippuen n. 0,5-0,7mm.

          - J.Aspinen -
          040-7049099
          [email protected]

          Comment

          • bman
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 222
            • Mikkeli

            #6
            Kävin juuri mittaamassa kyseisen raon ja se oli aivan oikea, tuli vielä samalla paineilmalla puhdistettua sitä rakoa kaikenvaralta. Meneekö tuo rako siis kiinni kun tämä magneettikytkin alkaa toimimaan, vai miten...ei niinku mitään havaintoa miten noiden juttujen kuuluis tuossa toimia?

            Comment

            • Jacce
              Bimmer Rookie
              • Jul 2003
              • 34
              • Kerava

              #7
              Hihnapyörän sisällä/takana oleva käämihässäkkä magnetisoituu ja vetäsee tuon kytkinpakan hihnapyörään kiinni jolloin se alkaa pyöriä. Kytkinpakka taasen on yhteydessä kompuran akseliin.

              Kun mittaat tuleeko sinne johdon päähän virta niin auton pitää olla käynnissä ja ac nappula kytkettynä. Pelkän virran ollessa päällä sinne ei tule virtaa.
              Last edited by Jacce; 18-06-2005, 17:07.
              - J.Aspinen -
              040-7049099
              [email protected]

              Comment

              • bman
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 222
                • Mikkeli

                #8
                Nostetaas tämä vaihteeks ylös..

                Tulipa tässä ainakin tarkistettua että kompura toimii moitteetta, tyrkkäsin 12 volttia kompuralle ja magneettikytkinhän nappasi kiinni ja kompura alkoi pyörimään ja kyllä muuten puhalsi kylmää. Mutta muuten ei sitten toimi koko järjestelmä kun painaa napista.

                Voisiko se sitten olla tuosta kuivaimesta kiinni?

                Olisiko kenelläkään mitään vinkkiä joistakin antureista/termostaateista jne jne painekytkimestä että mitenkä voisi mittailla ja hakea mahdollista vikaa?

                Comment

                • Jacce
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2003
                  • 34
                  • Kerava

                  #9
                  Apukuskin puolella, ajovaloumpion alla sijaitsee kuivaaja. Siinä kuivaajan yläpuolella on paineanturi josta lähtee 4 johtoa. Seuraa näitä johtoja kunnes tulee vastaan 1 valkoinen sekä 1 musta liitin, katso että mustaan liittimeen tulee virta. Voit kokeilla johdonpätkällä oikosulkea nämä liittimet yksi kerrallaan, musta ohjaa kompuraa ja valkoinen flektiä. Mikäli kompura käynnistyy, niin painenaturissa on vika.
                  Ja lisätään vielä että mikäli anturissa on vika niin sen pystyy vaihtamaan vauhdissa ilman että kylmäaineet tulee pihalle.
                  Anturilla on hintaa 48,- ja on hyllytavaraa.
                  - J.Aspinen -
                  040-7049099
                  [email protected]

                  Comment

                  • Jacce
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2003
                    • 34
                    • Kerava

                    #10
                    Toinen vaihtoehto on sitten kompuran rele mikä voi olla rikki. Releen sijainti riippuu vähän autosta mutta kannattaa tarkistaa myös sen kunto.
                    - J.Aspinen -
                    040-7049099
                    [email protected]

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      vuoto

                      vika voi olla myös siinä että järjestelmä vuotaa edelleen ja paine on liian alhainen eikä lyö siksi kompuraa päälle.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • bman
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 222
                        • Mikkeli

                        #12
                        Ei pitäisi vuotaa sillä täytön jälkeen tuli käytyä uudestaan tarkistuttamassa paineet ja ne olivat ok eikä vuotoja löytynyt.

                        Comment

                        • bman
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 222
                          • Mikkeli

                          #13
                          Kiitos Jacce!

                          Vika selvisi neuvomalla tavallasi ja se oli juuri tuossa painekytkimessä. Pitääpäs käydä ruuvaamassa se irti ja katella. Uskaltaisikohan tuota ilmastointia käyttää niin että unohtaisi koko painekytkimen ohittamalla sen?

                          Comment

                          • bman
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 222
                            • Mikkeli

                            #14
                            Muuten vielä, kun tuota painekytkintä katsoo niin sen juuressahan on tavallaan kuin yksi isompi mutteri ja alempana toinen pienempi, täytyykö se painekytkin pyörittää sen pienen mutterin kanssa pois vaiko sen ison kanssa ja pitää pienestä kiinni vai mitenkä ku en oikein tajunnu, ku se vaan näyttäis siltä että paineet tulis sillon ulos.

                            Comment

                            • Jacce
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2003
                              • 34
                              • Kerava

                              #15
                              Lähtee kummastakin auki pyörittämällä vastapäivään. Sen anturin takana PITÄISI olla neulaventtiili, saman tapainen kuin auton renkaassa, joka pitää kylmäaineen järjestelmässä. Ole kuitenkin varovainen vaihtaessasi sitä tai anna korjaamon tehdä se. Itselleni on sattunut muutama auto josta tuo kyseinen neula on puuttunut ja tällöin karkaa kylmäaineet vauhdilla ulos.

                              Suosittelen kyseisen anturin uusimista koska se tarkkailee matala-, keski-, sekä korkeapainetta ja lisäksi ohjaa lauhdutinpuhallinta. Minun kautta ostettuna anturi maksaa 48,- ja löytyy tukkurilta varastotavarana.
                              Last edited by Jacce; 05-07-2005, 21:22.
                              - J.Aspinen -
                              040-7049099
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎