Announcement

Collapse
No announcement yet.

......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mika68
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1966
    • ......

    ......

    ......
    Last edited by mika68; 06-09-2012, 12:26.
  • samtheMan
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 4759
    • Tikkaslovakia

    #2
    Piti ihan lukea toiseen kertaan ennenkuin meni jakeluun.. mutta aikas mielenkiintoinen juttu!
    Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
    PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella

    Comment

    • BMW M3 Coupe -93
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 283
      • Seinäjoki

      #3
      Onkos tää filtteri mallia kaikki "lämmin ilma koneeseen konehuoneesta" vai koteloitu ulkoa ilmaa haukkaava malli? Dynopenkis kun paikallaan rääkkään niin konehuoneen lämmöt nousee kummasti vaikka edessä olisi isokin flekti. Ajettaessa maantienopeuksia vapari varmaan antais vielä pari heppaa. Sinällään en tätä tehoeroa kiellä. Vaparien hyöty heppoihin kun tahtoo usein olla laskeva. En omaan pirssii juuri siksi vielä oo laittanu. Vois ihan mielenkiinnosta joskus kokeilla hyvää koteloitua mallia ja penkittää kun meillä on koulussa oma 4-vetopenkki. Onhan siitä ollu ennenkin juttua et 328 vois olla enemmänkin kuin 193hp...
      In memoriam:
      BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
      http://www.minunauto.com/?8813

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei se ilman lämpötila pelkästään, tehtaan paketti luultavasti hyödyntää resonanssejakin. Ne menee päin persettä tuollaisilla kartioilla ja siinä ei sitten auta enää selittää että vähemmän on virtausvastusta, tehot meni saman tien.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • BMW M3 Coupe -93
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 283
          • Seinäjoki

          #5
          juuh ja ilmamassamittarille pitäs ilma mennä pyörteilemättä ettei mee sekasin...
          In memoriam:
          BMW M3 3.0 E36 Coupe -93
          http://www.minunauto.com/?8813

          Comment

          • Juice
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 820

            #6
            Niin, pelkästään 325 -> 328 koneiden litratilavuuksien eron mukaan tehoja samalla viriasteella pitäisi löytyä 192 -> 215hp. Joten melkoisesti bemarilla kuristettu 2.8 litraista, jos tosiaan vain 193hp löytyisi.

            Tosin 2.8 huipputehot ilmoitettu tulevan jo niinkin matalalla, kuin 53-5500r/min, joten ehkä sieltä -10-15hp on tosiaan katkaistu yläpäästä pois. Silloin joku 203hp vakiona tuntuisi luonnolliselta.
            Onko käppyrää, että millä kierroksilla tuo huipputeho saatiin eli missä vaiheessa käyrä tippuu / virivaraa yläpäässä jollain chipillä tms.?

            Comment

            • Susi
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 473
              • Kuopio, Suomi

              #7
              Virityshan on onnistunut jos tehot tippuvat vain 10hv...

              Comment

              • Juice
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 820

                #8
                Jenkki M3 3.0L -> 240hp vakiona... sama mylly, eri viritysaste.

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #9
                  Tehot ilmeisesti mitattu/laskettu takapyöriltä sisältäen erilaiset vimansiirron häviöt? Ts. itse moottoriteho on vieläkin suurempi! (Siis se mikä yleensä ilmoitetaan)

                  En siis tarkoita, että sillä ilmoitetulla olisi mitään väliä. Sillä kuitenkin usein Corolla-kuskit elvistelee Essolla, vaikka takapyörille tulisi kokonaiset 50 heppaa.
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • mika68
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1966
                    • ......

                    #10
                    Originally posted by BMW M3 Coupe -93
                    Onkos tää filtteri mallia kaikki "lämmin ilma koneeseen konehuoneesta" vai koteloitu ulkoa ilmaa haukkaava malli? Dynopenkis kun paikallaan rääkkään niin konehuoneen lämmöt nousee kummasti vaikka edessä olisi isokin flekti. Ajettaessa maantienopeuksia vapari varmaan antais vielä pari heppaa. Sinällään en tätä tehoeroa kiellä. Vaparien hyöty heppoihin kun tahtoo usein olla laskeva. En omaan pirssii juuri siksi vielä oo laittanu. Vois ihan mielenkiinnosta joskus kokeilla hyvää koteloitua mallia ja penkittää kun meillä on koulussa oma 4-vetopenkki. Onhan siitä ollu ennenkin juttua et 328 vois olla enemmänkin kuin 193hp...
                    Eipä ollut mitenkään ihmeellisesti koteloitu, mutta vakioputsarin ilmanottoputken edessä kuitenkin.
                    Ja dynossa pyöritettäessä helvetillinen puhallin auton edessä!
                    Ja kun lukee noita "nahkahousumaan" tuning lehtiä, ei niissäkään sen kummemmin kotelointeja harrasteta?

                    Comment

                    • BMW 325I avo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 832
                      • Tampere

                      #11
                      Siis tuo teholukema oli moottorista.

                      Itsekin olin tuolla tapahtumassa ja ehkä tätä eroa suurensi vielä se tosiasia, että jokaisen autolla tehtiin kaksi rykäisyä peräkkäin, mistä se toine rykäisy antoi aina paremmat lukemat. Janne sanoi, että siinä toisessa rykäisyssä vehkeet paremmassa käyntilämpöitilassa, joten siitä tuo parannus.

                      Ja siis tässä tapauksessa ensin vedettiin kartiolla, ja sitten pikavaihto ja heti perään vakiolla. Eli luultavasti kartiollakin olisi tulokset hiukan parantunut toisella vedolla. Eli ero olisi hiukan pienentynyt "paperilla", mutta ei siis tosiaan olisi muuttanut käyrän muotoa, eli se katvealue väännössä olisi toki pysynyt.
                      // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                      Comment

                      • mika68
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2004
                        • 1966
                        • ......

                        #12
                        Originally posted by Juice
                        Niin, pelkästään 325 -> 328 koneiden litratilavuuksien eron mukaan tehoja samalla viriasteella pitäisi löytyä 192 -> 215hp. Joten melkoisesti bemarilla kuristettu 2.8 litraista, jos tosiaan vain 193hp löytyisi.

                        Tosin 2.8 huipputehot ilmoitettu tulevan jo niinkin matalalla, kuin 53-5500r/min, joten ehkä sieltä -10-15hp on tosiaan katkaistu yläpäästä pois. Silloin joku 203hp vakiona tuntuisi luonnolliselta.
                        Onko käppyrää, että millä kierroksilla tuo huipputeho saatiin eli missä vaiheessa käyrä tippuu / virivaraa yläpäässä jollain chipillä tms.?
                        Käppyrä kyllä tulossa jutun liitteeksi.
                        Käppyrästä katsottuna huiput tulevat tosiaan jossain tuolla mainitsemallasi kierrosalueella.
                        Samassa kordinaatistossa näkyy myös vaparin teho -ja vääntökäyrät.
                        Mutta analysoidaan sitä enemmän, kun saan sen näkyviin...

                        Comment

                        • mika68
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2004
                          • 1966
                          • ......

                          #13
                          Originally posted by BMW 325I avo
                          Siis tuo teholukema oli moottorista.

                          Itsekin olin tuolla tapahtumassa ja ehkä tätä eroa suurensi vielä se tosiasia, että jokaisen autolla tehtiin kaksi rykäisyä peräkkäin, mistä se toine rykäisy antoi aina paremmat lukemat. Janne sanoi, että siinä toisessa rykäisyssä vehkeet paremmassa käyntilämpöitilassa, joten siitä tuo parannus.

                          Ja siis tässä tapauksessa ensin vedettiin kartiolla, ja sitten pikavaihto ja heti perään vakiolla. Eli luultavasti kartiollakin olisi tulokset hiukan parantunut toisella vedolla. Eli ero olisi hiukan pienentynyt "paperilla", mutta ei siis tosiaan olisi muuttanut käyrän muotoa, eli se katvealue väännössä olisi toki pysynyt.
                          Jos nyt selvennetään vielä asiaa, että kyseiselle autolle tehtiin ensin KAKSI vetoa VAPARILLA!
                          Sitten samat KAKSI vetoa VAKIOPUTSARILLA.
                          Ja koneen lämpötila ero kyseisten vetojen välillä tuskin erosi yhtään!
                          Kone oli valmiiksi normilämmöissä jo ennen ensimmäistä vetoa!

                          Comment

                          • BMW 325I avo
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 832
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by mika68
                            Jos nyt selvennetään vielä asiaa, että kyseiselle autolle tehtiin ensin KAKSI vetoa VAPARILLA!
                            Sitten samat KAKSI vetoa VAKIOPUTSARILLA.
                            Ja koneen lämpötila ero kyseisten vetojen välillä tuskin erosi yhtään!
                            Kone oli valmiiksi normilämmöissä jo ennen ensimmäistä vetoa!
                            Jahas, mun moka. En nähnyt kun yhet vedot ennen ja jälkeen. Mutta päivän piristys tuo kokeilu kyllä oli
                            // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                            Comment

                            • Rockwell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 1713
                              • Helsinki

                              #15
                              Aivan loistava testi!!

                              Kartiofiltteri on vaan all show no go juttuja

                              Kuka ajaa vakiosta kuristetulla autolla käsi pystyyn


                              edit: en tarkoita ahdettuja koneita
                              Last edited by Rockwell; 14-10-2005, 10:47.
                              BMW F31 330d M-Sport -13
                              ex. BMW F21 116i -13
                              ex. BMW 540i(g) Touring -01
                              ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                              ex. BMW 316g -99
                              ex. BMW M5 Touring -92
                              ex. BMW 535i -91
                              ex. BMW M5 -91
                              ex. BMW 325i Touring -90

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎