Jenkkipojat vaihtelee noihin 2.8 koneisiin imusarjaa M50B25-koneesta.. Jos haluaa seuraavilla penkkipäivillä hiukan enemmän jerkkua niin kantsii koittaa. Hintakaan ei päätä huimaa.
Huipputeho nousee sen 5 hevosta, vääntö vastaavasti häviää kokonaan. Näyttäähän se toki kivalta dynolapulla ku max power on enemmän ku ennen viritystä
Itekin keskittysin imupuolen virittelyssä lähinnä laadukkaisiin paneeli-suodattimiin, alkuperäsessä kotelossa.
Siirryinpä sitten minäkin lopulta takaisin orggis paperisuodattimeen! Syynä epävarmuus vaparin suodatuskyvystä -> ilmamassamittarin mahdollinen tuhoutuminen. Enpä taida ottaa riskiä, kun vasta vaihdoin uuden massamittarin...
BMC:n vähänajettu paneelifiltteri odottelee pestynä ja öljyttynä parempia aikoja Ainoana ideanani tuolle olikin, että olisi aina puhdas suodatin paikoillaan, kun pesee ja öljyää max 10000km välein..
Muistaakseni joku vapaavirtaus suodattimen valmistaja (BMC?) piti paneeli vaparin etuna nimenomaan suurempaa pinta alaa, verrattuna alkuperäiseen paperisuotimeen. Mielestäni tuo on kuitenkin paskapuhetta. Kyllä alkuperäiseen paperisuotimeen on taiteltu reilusti enemmän tuota suodatinpaperia. Taitokset on huomattavasti pidempiä ja niitä on enemmän, eli siinä on varmasti enemmän suodatinpintaa kuin tuossa BMC:n vaparissa. Jotenkin jäi vielä sellainenkin perstuntuma, että nyt vetää alakierroksilla paremmin kuin vaparilla (ja se oli vasta pesty ja öljytty)?
Pitänee käydä kiihdyttelemässä vitosella 60-80-100-120 ja verrata edellisiin mittauksiin, kun olin juuri vaihtanut ilmamassamitarin...
Edit: Eipä tuolla juurikaan tuntunut olevan merkitystä kumpi filtteri siellä on paikoillaan. Molempi parempi.
Onkos tehtaan mittauksissa laturi ja flekti kiinni ja laturilla kuormaa? Entäs pakoputki? Taatusti on moottoreissa tehtaalta lähtiessä pieniä teho eroja. Tällä haen takaa sitä, että ei kannata niin hirveästi ottaa paineita jos paikallisen pajan dyno näyttää laskennallista moottori tehoa 5-10heppaa alle tehtaan ilmoituksen.
Mitäs maksaa tuo dynottelu?
Ootteko kokeillut kiihtyvyysmittarilla, eli sellaisella mikä näyttää vetopyörätehoa ja 0-100 aikaa, niin miten tarkkaan ne näyttää suhteesssa dynoon? Olisi kiva tietää miten tarkkoja ne on.
Perkele, kun tänään en kerinnyt itse penkkiin autoni kanssa.
Siirtyi ensi maanantaille.
Mulla näyttäisi ainakin olevan 5-satasen imupuoli, siis suuttimille mevät putket ei ole normaalin 328 koneen laisia vaan samoja mitkä on 528:ssa ja kaasuläppä boxi on samanlainen kuin 528:ssa on. Mielenkiinnolla odotan mitä mun dynolaput näyttää.
Niin siis ihan ok tehothan nuo oli mitä nyt toisesta puuttuu parikyt nm:ä ja toisessa jopa vakiona 207hp ja väännöt liki 20nm:ä enemmän kuin tehdas lupaa. Huomioitavaa mielestäni on, että noista lievistä virityksistä ei suurempaa hyötyä ole (no ei kovin yllättävää). Mutta toi kahden likimain samanlaisen auton tehoerot on aika suuret 15hp 40nm ja nimen omaan vakion eduksi toisessa oli tehty putkisto ja vapaavirtaussuodatin.
Siis noiden sun antamien mittausten mukaan kyseiset koneet antavat vakiona reilusti sen mitä tehdas lupaa. Noilla "tuunausvirityksillä" ollaan taasen onnistuttu tehokkaasti tiputtamaan tehoja. Ei lien e tehtaan vika jos laittavat jo vakiona sen verran toimivat putkistot imu- ja pakopuolelle, että kuka tahansa lippilakkitunari ei parempia saa tehtyä.
Aika skeptisesti suhtaudun tuohon sun mutuun siitä, että bemarit jäisivät yleensä tehoiltaan tehtaan ilmoittamista arvoista. Täysin aukottomasti todistettuja päinvastaisia esimerkkejä kun on vaikka kuinka paljon, kuten nyt esim. e36 328i ja e39 523. Ja vielä olennaisempaa on se, että bemarit kulkevat kellolla mitaten useimmissa testeissä vähintäänkin riittävän hyvin ilmoitettuihin tehoihinsa nähden.
Siirryinpä sitten minäkin lopulta takaisin orggis paperisuodattimeen! Syynä epävarmuus vaparin suodatuskyvystä -> ilmamassamittarin mahdollinen tuhoutuminen. Enpä taida ottaa riskiä, kun vasta vaihdoin uuden massamittarin...
BMC:n vähänajettu paneelifiltteri odottelee pestynä ja öljyttynä parempia aikoja Ainoana ideanani tuolle olikin, että olisi aina puhdas suodatin paikoillaan, kun pesee ja öljyää max 10000km välein..
Muistaakseni joku vapaavirtaus suodattimen valmistaja (BMC?) piti paneeli vaparin etuna nimenomaan suurempaa pinta alaa, verrattuna alkuperäiseen paperisuotimeen. Mielestäni tuo on kuitenkin paskapuhetta. Kyllä alkuperäiseen paperisuotimeen on taiteltu reilusti enemmän tuota suodatinpaperia. Taitokset on huomattavasti pidempiä ja niitä on enemmän, eli siinä on varmasti enemmän suodatinpintaa kuin tuossa BMC:n vaparissa. Jotenkin jäi vielä sellainenkin perstuntuma, että nyt vetää alakierroksilla paremmin kuin vaparilla (ja se oli vasta pesty ja öljytty)?
Pitänee käydä kiihdyttelemässä vitosella 60-80-100-120 ja verrata edellisiin mittauksiin, kun olin juuri vaihtanut ilmamassamitarin...
Joo laita ihmeessä tuloksia tänne samalle palstalle. Odotellaan mielenkiinnolla!
Perkele, kun tänään en kerinnyt itse penkkiin autoni kanssa.
Siirtyi ensi maanantaille.
Mulla näyttäisi ainakin olevan 5-satasen imupuoli, siis suuttimille mevät putket ei ole normaalin 328 koneen laisia vaan samoja mitkä on 528:ssa ja kaasuläppä boxi on samanlainen kuin 528:ssa on. Mielenkiinnolla odotan mitä mun dynolaput näyttää.
Laitan sit lukemia maanantaina.
Onko kyseessä E36 328i ?
No laita kuitenkin tulokset tänne jutun jatkoksi, niin ihmetellään :=)
Mittaushan ei oo ihan noin yksinkertaista. Vaikka mittari olisikin tarkka, niin eri asia on onko se kalibroitu oikein! Voihan hepan pari tarkkuudella ollakin oikeassa. Lisäksi kun tehdään autoja sarjatuotantona, niin aina esiintyy mitoissa vaihtelua sekä muita satunnaistekijöitä mitkä vaikuttavat teholukemaan. Lisäksi jos verrataan tehtaan ja paikan X välisiä mittaustuloksia, niin pitäisi tietää molempien koejärjestelyt -onko ne samanlaisia. Jotkut valmistajat pitävät mallinimen samana (ja ilmoitetun teholukeman) vaikka se joskus saattaa vaihtua mallin aikana (esim 1.8t, jossa teho kasvoi 180hp vaik mainittu teho 150hp). Vertailukelpoisia on vain siis samalla laitteella tehdyt testit keskenään.
Virilastuissa tärkeämpää kuin huipputehon tarkastelu, olisi siis tarkastela vääntökäyrää -tehoa koko kierrosalueella. Jos teho nousee vaikkapa vain keskialueen kierroksilla, niin onhan siitä myös silloin hyötyä!
No laita kuitenkin tulokset tänne jutun jatkoksi, niin ihmetellään :=)
Siis kyseessä E36 328i Vm.-95
Rupesin asentamaan tuohon vakionopeudensäädintä ja huomasin koneen olevan erilainen kuin piti..
Siis kone on oikea, mutta ilmeisesti ruisku/imusarja/kaasuläppäsysteemi ei ole..
Ei ainakaan etk:n mukaan tuollasita kun mulla, ollut kuin E39:ssä..
Siis noiden sun antamien mittausten mukaan kyseiset koneet antavat vakiona reilusti sen mitä tehdas lupaa. Noilla "tuunausvirityksillä" ollaan taasen onnistuttu tehokkaasti tiputtamaan tehoja. Ei lien e tehtaan vika jos laittavat jo vakiona sen verran toimivat putkistot imu- ja pakopuolelle, että kuka tahansa lippilakkitunari ei parempia saa tehtyä.
Aika skeptisesti suhtaudun tuohon sun mutuun siitä, että bemarit jäisivät yleensä tehoiltaan tehtaan ilmoittamista arvoista. Täysin aukottomasti todistettuja päinvastaisia esimerkkejä kun on vaikka kuinka paljon, kuten nyt esim. e36 328i ja e39 523. Ja vielä olennaisempaa on se, että bemarit kulkevat kellolla mitaten useimmissa testeissä vähintäänkin riittävän hyvin ilmoitettuihin tehoihinsa nähden.
No penkityksien tarkoituksena oli näissä tapauksissa juuri katsoa mitä tehoille tapahtuu kun autoon tehdään ns.muotiviritykset eli lastu,putkisto ja suodatin ja kuten tuloksista selviää ko. tapauksissa hyötyä ei juurikaan ollut. Itse olen myös sitä mieltä, että bemarien insinöörit on suunnitelleet pako-ja imupuolen sen verran hyviksi, että en lähtisi niitä muuttamaan ko. muutoksilla ainakaan tehonlisäyksen toivossa. Asia erikseen, jos aletaan virittämään kunnolla..
Ja tuon meikäläisen mutun perustana on siis reilut 10 bemaria, josta yli puolet on jäänyt alle tehtaan ilmoittamien tehojen, toki autoilla on ollut ajettuna lähes jokaisella reilut 200tkm:ä siis mittarin mukaan. Ja koska ei ole tullut testattua bemareita enempää, niin en uskalla alkaa henkeen ja vereen yleistämään, että kaikki olisivat "alitehoisia", koska varmaan löytyy myös toisin päin kuten esim. edellisissä kirjoituksissa mainitsemani 325:nen, josta löytyi vakiona 207hv ja 260nm.
Voisit Loyal laittaa kuvan konehuoneesta niin näkisi minkälainen imusarjahässäkkähärveli sulla on siellä... Kiinnostaisi vaan nähdä että minkä muunkin mallin imusarjan sinne saa laitettua kuin 325 M50:sen, ja varsinkin penkityksen jälkeen että onko siitä jopa hyötyä! :o
Comment