Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    #61
    Pitäis vaihtaa tohon omaan kiesiin termari(-89 E30 M40).
    Ilmeisesti Hemin metodi toimii myöskin siinä?:think
    Sitten vielä sellainen tyhmä kysymys, että eihän termostaatin vaihdon yhteydessä ole merkistystä onko moottori kylmä vai lämmin?
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D

    Comment

    • M40 Power
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 584
      • Turun seutu

      #62
      No niin, nyt on termari vaihdettu. Osottautui toi hemin metodi erittäin toimivaksi. Jännää oli kyllä, kun nestettä tuli termarin vaihdon yhteydessä
      ulos n. 1,5-2l mutta silti järjestelmä nieli uutta nestettä melkein 5 litraa.:think
      EX: E30, E34, E36, E36 compact

      Nyk. -99 320D

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #63
        Vaihdoin tuossa pumpun omaani M52:seen... ensinnäkin vit**ti huomata, että pumppu oli jo sakemanneilla vaihdettu terässiipiseen, eli homma turha. Toki samalla paisuntasäiliö o-renkaan vaihto oli aiheellista...

        Mutta, ihmettelin aluksi, ettei järjestelmä ilmaa itse itseään, kun ei näytä olevan minkäänlaista ylivuotoletkua jäähdyttimeltä... mutta huomasin sen löytyvän kuitenkin paisuntasäiliön yläreunasta, eli kyllähän tämä kuormituksen alaisena itsensä ilmaa. Ilmausruuvit taas helpottamassa sitä ensi-ilmaustyötä.

        Suoritin jäähdytysnesteen täytön alipaineella, eli laitteella, joka veti järjestelmään alipaineen (letkut lyttyyn) ja nestettä sitten ajettiin sisään letkun välityksellä. Kaikki meni turhankin hyvin ja jäin ihmettelemään, että miksi nestettä joutu jälkikäteen kuitenkin täyttelemään. Noh, ajoin kotiin (n. 3 km) ja kylmää tuli ainoastaan lämppäristä ja lämmöt nousi loppuvaiheessa reilusti yli puolenvälin. Ilmaa siis jäi. Avasin ilmausruuvit ja savua nousi urakalla, mutta ei nestettä ollenkaan. Paisuntasäiliössä nestetaso oli reilusti yli ylämerkin, mutta ajattelin täyttää kuitenkin ja nestettähän sinne meni vielä 4 litraa! Eli ilmeisesti jäähdytin täyttyy nesteestä paisuntasäiliön yläreunassa olevasta pienestä reiästä ja tämä reikä on kaikenlisäksi ihan yläreunassa. Seuraavaksi kone käyntiin (auton keula hiukan korkeammalla) ja nestetaso pidettiin ihan yläreunassa ja ilmausruuvit auki. Aika pian ruuveista tuli pelkkää nestettä ja sisätilat muistutti saunaa. Loput mahdolliset ilmat ilmautunee automaattisesti...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Pointti vain on siinä, pelattaessa näillä "ilmausruuveilla", että vähintään koneen takapäässä kiehuu ennen kuin ilmaa on tulossa ulospäin.
          Kansivaurion riski on aivan ilmeinen ja ihan kaikki ilmasta ei kuitenkaan tahdo tulla ulos. Sellainen 1/2-1L:n kupla jää helposti takapäähän aiheuttaen pulputtelua ja vesien pikkuhiljaa katoamista.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #65
            Originally posted by Valkman View Post
            Vaihdoin tuossa pumpun omaani M52:seen... ensinnäkin vit**ti huomata, että pumppu oli jo sakemanneilla vaihdettu terässiipiseen, eli homma turha. Toki samalla paisuntasäiliö o-renkaan vaihto oli aiheellista...
            mulla E39:ssä oli ainakin alkuperäinen pumppu metallisiipinen...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #66
              Tais ensimmäisissä E39:ssä olla tuo muovisiipinen pumppu

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #67
                Originally posted by Hemi View Post
                Pointti vain on siinä, pelattaessa näillä "ilmausruuveilla", että vähintään koneen takapäässä kiehuu ennen kuin ilmaa on tulossa ulospäin.
                Kansivaurion riski on aivan ilmeinen ja ihan kaikki ilmasta ei kuitenkaan tahdo tulla ulos. Sellainen 1/2-1L:n kupla jää helposti takapäähän aiheuttaen pulputtelua ja vesien pikkuhiljaa katoamista.
                Eli ilmeisesti BMW:llä ei oltu ilmausta huoltotoimenpiteissä mietitty loppuun saakka? Ja eikös tuossa nuo ilmausruuvit ole korkeimmassa kohdassa kuitenkin, vaikka auto olisikin suoralla tiellä? Mielestäni kierroksilla kun konetta pitää, niin ilman on lähettävä liikkeelle vaikka väkisin... ja tosiaan ilmautuu ajaessa itsestään. Asia sitten erikseen, että mistä syystä nämä muutamat kansivauriot ovat syntyneet.. Osaatko sanoa miten kauan saattaa mennä jos ilmaa on koneeseen jäännyt ja kansi korkkaa? Vai puhutaanko vaan vaurioista, jotka eivät varsinaisesti vaikuta koneen toimintaan?

                Tuota pullotemppua tehtiin Mazdan merkkiliikkeessä lohkisasennuksen yhteydessä ja siinä syy oli ilmeinen. Paisuntasäiliö oli oikeasti alempana kuin kone ja sisätilan lämppäri. Silloinkaan kaikkea ei saatu pois vaan lähes järjestään ensimmäisessä huollossa nestepinta oli normaalia alempana.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #68
                  Originally posted by Valkman View Post
                  Tais ensimmäisissä E39:ssä olla tuo muovisiipinen pumppu
                  -96 mallissa oli mulla jo metallisiipinen...
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #69
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    -96 mallissa oli mulla jo metallisiipinen...
                    Eli ostitko sen auton missä vaiheessa (uutena vai käytettynä esim. 150 tkm ajettuna)? Ja olet varma, ettei siihen oltu sitä vaihdettu? Vai menikö tämä kyseinen metallisiipinen pumppukin rikki, jolloin joudut sen vaihtamaan? Eli ehkeipä vaihtoni ollutkaan turha... vanha pumppu ei kyllä pyörinyt juurikaan niin nihkeästi mitä uusi.. ja vanha oli varmaan puolet kevyempi mitä tämä uusi.

                    Kl-varaosien tiskillä osasivat sanoa vaan, että alkuperäinen oli muoviisipinen, joka oli puristettu akselille ja haljetessaan lähti välittömästi pyörimään tyhjää... taisivat sitten olla väärässä...

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #70
                      Originally posted by Valkman View Post
                      Eli ostitko sen auton missä vaiheessa (uutena vai käytettynä esim. 150 tkm ajettuna)? Ja olet varma, ettei siihen oltu sitä vaihdettu? Vai menikö tämä kyseinen metallisiipinen pumppukin rikki, jolloin joudut sen vaihtamaan? Eli ehkeipä vaihtoni ollutkaan turha... vanha pumppu ei kyllä pyörinyt juurikaan niin nihkeästi mitä uusi.. ja vanha oli varmaan puolet kevyempi mitä tämä uusi.

                      Kl-varaosien tiskillä osasivat sanoa vaan, että alkuperäinen oli muoviisipinen, joka oli puristettu akselille ja haljetessaan lähti välittömästi pyörimään tyhjää... taisivat sitten olla väärässä...
                      kyllä siellä oli vuosiluku ja bmw:n leima, eli ei ollut vaihdettu. ellei niitä ole jo heti uutena vaihdettu :think
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • M40 Power
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 584
                        • Turun seutu

                        #71
                        Originally posted by M40 Power View Post
                        No niin, nyt on termari vaihdettu. Osottautui toi hemin metodi erittäin toimivaksi. Jännää oli kyllä, kun nestettä tuli termarin vaihdon yhteydessä
                        ulos n. 1,5-2l mutta silti järjestelmä nieli uutta nestettä melkein 5 litraa.:think
                        Voi perkele. Tarkistin tänään jäähdytysnesteen pinnan korkeuden ja se oli
                        n. 5cm alle KALT-merkinnän. Mitään näkyviä nestevuotoja ei löydy(mistä E30 yleensä vuotaa?). Täytyy vielä huomenna töissä tarkistaa, että vuotaako mahdollisesti kannentiiviste tai onko kansi peräti halki.
                        EX: E30, E34, E36, E36 compact

                        Nyk. -99 320D

                        Comment

                        • Will_E39
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 920
                          • Seinäjoki

                          #72
                          mites sitte toi hemin metodi kun autoa pitää käyttää noinki pitkään niin onnistuu ihan normaalilla tomaattilaatikolla joka ei tunnetustikkaa pidä tyhjäkäynnistä pitkään?? vittumainen homma sekin jos joutuu jonku helvetinmoisen pukin autolle rakentaa...
                          e39 520ia-96

                          Comment

                          • 328 e36
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 488
                            • pori

                            #73
                            Originally posted by tuftuf View Post
                            mites sitte toi hemin metodi kun autoa pitää käyttää noinki pitkään niin onnistuu ihan normaalilla tomaattilaatikolla joka ei tunnetustikkaa pidä tyhjäkäynnistä pitkään?? vittumainen homma sekin jos joutuu jonku helvetinmoisen pukin autolle rakentaa...
                            älä nyt mitään pukkeja ala tekemään,ei se automaattilaatikko miksikään mene tossa hommassa..
                            e36 320 cabrio.
                            e36 328 coupe.

                            Comment

                            • Will_E39
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 920
                              • Seinäjoki

                              #74
                              mut jos tos saa aikaa menee esim reilu puol tuntii ni miten mä oon käsittäny et toi normi tomaatti ottaa siitä itteensä aika tavalla ku pitää useamman kymmenen minsaa tyhjäkäynnillä...korjatkaa jos oon vääräs
                              e39 520ia-96

                              Comment

                              • Ape
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 474
                                • Savonlinna

                                #75
                                Mikähän mahtaa olla kun kylmänä kahtoo paisuntasäiliöstä niin se on melkein tyhjä, mut kun kone lämpiää niin sit nestettä on ihan oikean verran. Vai kuuluuko se ollakkin noin? Lämmöt on aina pysyny puolessa välissä tai alle sen. Eikä oo mitään savukuplia jäähytysnesteen seassa näkyny.:think
                                auto on e36 320i
                                Id.4
                                ex: Toyota avensis
                                Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
                                ex:Audi a6 avant 1.8t
                                ex: Suzuki gsx-r750 k6
                                ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
                                ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
                                ex: e36 320 coupe -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎