Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 328 putkisto/takapönttöasiaa + M52 ohjelmointia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoK
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 748
    • Oulu

    e36 328 putkisto/takapönttöasiaa + M52 ohjelmointia

    Elikkäs itellä kehonsiirtovälineenä -97 e36 328i. Kattelin searchilla aiheesta, jotain löysinkin mut jäi hieman epäselväksi että mikä sen läppävirityksen merkitys viimesessä vaimentimessa on? Minkä perusteella se säätyy? Meneekö moottorinohjaus sekaisin jos takapöntön vaihtaa? Mitä pitää tietää ja ottaa huomioon takapönttöä vaihdettaessa? Olis tarkotus saada hieman miehekkäämmät murinat ku vakiopöntöstä, ei kuitenkaan mitään järettömiä teinipörinöitä eikä merkittävää tehonlaskua! Laittakaa ehdotuksia, kuvia linkkejä aiheeseen liittyen sekä tärkeimpänä kaikista, omia kokemuksia/ratkaisuja!
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6759
    • PK-seutu

    #2
    Ko. läpän ainut tarkoitus on äänen vaimennus tyhjäkäynnillä / pienillä kierroksilla. En muista tarkalleen millä kierroksilla se läppä aukeaa, mutta oli jo erittäin alhaisilla kierroksilla (alle 2000?). Takapöntön voi vaihtaa läpättömään.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • MikkoK
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2007
      • 748
      • Oulu

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      Ko. läpän ainut tarkoitus on äänen vaimennus tyhjäkäynnillä / pienillä kierroksilla. En muista tarkalleen millä kierroksilla se läppä aukeaa, mutta oli jo erittäin alhaisilla kierroksilla (alle 2000?). Takapöntön voi vaihtaa läpättömään.
      Joku tarinoi sivustolla että ko läpän sulkeutuminen pienillä kierroksilla parantaisi alavääntöä, mut tuon vaikutus arveluttaa... Ainakin se hyöty ois melko pieni.

      Mut kiitos vastauksesta!! Näillä mennään

      Comment

      • Tomi T
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 3856
        • Nokia

        #4
        2500rpm se läppä avautuu.
        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

        ex. 53*BMW

        Comment

        • mika68
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2004
          • 1966
          • ......

          #5
          Originally posted by Kimita00 View Post
          Joku tarinoi sivustolla että ko läpän sulkeutuminen pienillä kierroksilla parantaisi alavääntöä, mut tuon vaikutus arveluttaa... Ainakin se hyöty ois melko pieni.

          Mut kiitos vastauksesta!! Näillä mennään
          Jos vaihdat pöntön, niin muista tukkia läpälle tuleva alipaineletku:think

          Comment

          • MikkoK
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2007
            • 748
            • Oulu

            #6
            Originally posted by mika68 View Post
            Jos vaihdat pöntön, niin muista tukkia läpälle tuleva alipaineletku:think
            Ok. Mietinki että onko se sähkötoiminen vai alipaineella... Kylläpä on taas tehty sellanen viritys että kustannukset on kovat mutta hyöty sitäki pienempi. Tuollanen alkuperänen pönttö läppineen maksaa varmasti maltaita, mut ei taida merkittävästi ääni muuttua oli läppä sit auki tai kiinni...

            Comment

            • culli
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 378
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Kimita00 View Post
              Ok. Mietinki että onko se sähkötoiminen vai alipaineella... Kylläpä on taas tehty sellanen viritys että kustannukset on kovat mutta hyöty sitäki pienempi. Tuollanen alkuperänen pönttö läppineen maksaa varmasti maltaita, mut ei taida merkittävästi ääni muuttua oli läppä sit auki tai kiinni...
              Tulee siitä pikkuisen paremmat pörinät alakierroksille jos läppä on auki.
              Ota alipaineletku irti niin läppä jää auki. (ja tuli letku)
              G20 320i M-sport
              Alfa GTV 1750

              Comment

              • MikkoK
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 748
                • Oulu

                #8
                Originally posted by culli View Post
                Tulee siitä pikkuisen paremmat pörinät alakierroksille jos läppä on auki.
                Ota alipaineletku irti niin läppä jää auki. (ja tuli letku)

                "ja tuli letku"? =tuki letku? Joo, pitääpä kokeilla josko se pörisis tarpeeksi ku molemmat putket jatkuvasti auki... Toisaalta tekis mieli vaihtaa se koko pönttö nii sais vähä fiksumman näköset ulostulotki... Jotenki en oikeen innostu pelkistä "bilteman tee-se-itse bolt-on" putkenpäistä...

                Comment

                • mika68
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1966
                  • ......

                  #9
                  Originally posted by Kimita00 View Post
                  "ja tuli letku"? =tuki letku? Joo, pitääpä kokeilla josko se pörisis tarpeeksi ku molemmat putket jatkuvasti auki... Toisaalta tekis mieli vaihtaa se koko pönttö nii sais vähä fiksumman näköset ulostulotki... Jotenki en oikeen innostu pelkistä "bilteman tee-se-itse bolt-on" putkenpäistä...
                  Maagisesta Ebay:sta löytyy rosterisia pönttöjä sopu hintaan.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    #10
                    E36 328i on todella hyvät äänet alkuperäispöntöllä ja se läppä auki kokoajan, dynotin omaa autoani läpänkanssa ja ilman ja vaikutus tehoon/vääntöön on 0% millään kierrosalueella.

                    Comment

                    • intfreak
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 2966
                      • Uusikaupunni

                      #11
                      Kerran pari vuoteen tätä näköjään kysytään
                      N62 Money Spender Club

                      Comment

                      • MikkoK
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2007
                        • 748
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by intfreak View Post
                        Kerran pari vuoteen tätä näköjään kysytään
                        http://btcf.fi/forum/showpost.php?p=451064&postcount=4
                        Tämä oli juurikin sellanen vastaus jota toivoin, selvä ja valaiseva! Kiitos!!!

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1020
                          • Pikis

                          #13
                          Originally posted by Kimita00
                          Toisaalta tekis mieli vaihtaa se koko pönttö nii sais vähä fiksumman näköset ulostulotki... Jotenki en oikeen innostu pelkistä "bilteman tee-se-itse bolt-on" putkenpäistä...
                          Oletko nähnyt pönttöä jossa bemun omat kromipäät paikallaan? Osanumero 82 12 9 404 730:

                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • Bemu500
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 2992
                            • INvaLA

                            #14
                            Originally posted by kooma View Post
                            Oletko nähnyt pönttöä jossa bemun omat kromipäät paikallaan? Osanumero 82 12 9 404 730:

                            Tollaset tötsät se ja sama ostaako ne biltemasta vai bemarilta nii suunnilleen samalta se näyttää IMO
                            -Official member of BTCF-Sauna team-


                            e91 325i -06

                            Comment

                            • MikkoK
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2007
                              • 748
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by kooma View Post
                              Oletko nähnyt pönttöä jossa bemun omat kromipäät paikallaan? Osanumero 82 12 9 404 730:

                              Hmm...oon kyl vannonu kautta vasemman pallin...mutta mutta...voi olla et joutuu kokeileen sellasen ratkasun et eliminois sen läpän sieltä putkesta ja kävis kahteleen minkälaisia putkenpäitä on tarjolla...

                              Ja sitten tietenkin se M50 imusarja kans ostoslistalle...:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎