Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 jäähdytinneste ei pysy sisällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • majgul
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 891
    • Oulu

    #31
    Originally posted by Mikkeri View Post
    Sä voit tota tekstiä koittaa selventää vaikka kuinka paljon, en yrittänyt päteä..

    Se järjestelmä on ns. suljettu, eli kun avaat korkin, se paine pääsee ulos, jolloin se yli 100 asteinen vesi alkaa kiehumaan, paineessahan se ei kiehu, eikö vain? Fysiikan tunnilla seiskalla näitä opeteltiin jo.
    Se neste on koko ajajn siellä "kierrossa", se ei tule sieltä pois tai lähde erikseen takaisin kiertoon, sisäistä jäähdytysjärjestelmän periaate niin ymmärrät.

    Korkki kiinni kylmänä, auto käyntiin, jos siellä on pelkkää nestettä eikä ilmaa, sen ei pitäisi laskea. Letkut tietty hieman venyy, johtuisiko se sitten siitä se pinnan laskeminen, jos laskee.

    Jos paljonkin laskee pinta lämmetessä, kannattaa vaihtaa jo letkuja, ei tule kosteita ja kuumia yllätyksiä.
    Joo, näinhän se juuri menee, lähinnä tarkoitin että jos kuumalla koneella on vesi rajassa A, sitten aikaiset korkin raja nousee rajaan B niin kyllä sitten ku korkin laitat kiinni ajalet autolla ym niin pitäisi sen jossain vaiheessa mennä taas rajaan A koska kyllähän se vesi kiertää siellä paremmin ja jäähtyy kun siellä on paine järjestelmässä.

    Huomasin juuri että tuolla oli juuri sanottu että se oli kylmällä koneella se raja laskenut, eli nesteitä kadonnut joten siitä oma moka koska en huomannut, luulin että tarkoitti että lämpimällä koneella oli raja laskenut hieman korkin aukaisun/ajon jälkeen joten ymmärrän kyllä sitten jos tuli vähän sekavia tunteita.

    Comment

    • system1
      Bimmer Rookie
      • Jan 2010
      • 167
      • Järvenpää

      #32
      siis ei nesteet seistessä kylmällä koneella mihinkään katoa vaan juuri lämpimällä, eilen kun ajelin illalla pitkään ja lopuksi tulin kotiin ja tarkistin nesteet niin paisarissa ei näkynyt ollenkaan nestettä mutta kun avasin korkin niin kuului sihinää eli paineet pääsi pois ja kuului myöskin kuplintaa/kiehuntaa jolloin nesteet oli nousseet puoleenväliin paisaria? mikä tässä nyt mättää. ei kylläkään noussut nuo nesteet niin ylös kuin eilen
      BMW e92 325i coupe -08
      ex. BMW e82 123d -08
      ex. BMW e36 325i cabrio -94
      ex. BMW e46 328i -99
      ex. BMW e36 325i cabrio -93
      ex. BMW e38 735ia -98
      ex. BMW e36 325i coupe -92
      ex. BMW e39 523i -97

      Comment

      • majgul
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 891
        • Oulu

        #33
        Originally posted by system1 View Post
        siis ei nesteet seistessä kylmällä koneella mihinkään katoa vaan juuri lämpimällä, eilen kun ajelin illalla pitkään ja lopuksi tulin kotiin ja tarkistin nesteet niin paisarissa ei näkynyt ollenkaan nestettä mutta kun avasin korkin niin kuului sihinää eli paineet pääsi pois ja kuului myöskin kuplintaa/kiehuntaa jolloin nesteet oli nousseet puoleenväliin paisaria? mikä tässä nyt mättää. ei kylläkään noussut nuo nesteet niin ylös kuin eilen
        Itse käsitin niin että olit tarkistanut nesteenpinnan kylmällä koneella ja todennut että ne olivat vähentyneet. Kyllähän nyt vähän pahalta tuo kyllä vaikuttaa jos sieltä kuplintaa/kiehuntaa kuuluu, mutta ilmaa siellä tosiaan on. Kokeile tosiaan sitä ilmausta uudelleen jos et ole vielä kokeillut.

        Comment

        • system1
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 167
          • Järvenpää

          #34
          joo no oon kokeillu kyllä ilmailla, ja siis joo aina ajon jälkee nesteitä hävinny johki paisarista ja kun korkin avaa ajon jälkeen kuuluu kuplintaa/kiehuntaa ja nesteet nousee taas ylös, mutta nähtävästi ei kuitenkaa joka kerta niin ylös eli väheneekin myös:o ei kuitenkaa öljyissä näy mitään :o ja kylmällä koneella kun pistää käyntii nii ei sillon näy mitään kuplintaa paisarissa, tietenki pelkään tuota kantta tai pahvia..
          BMW e92 325i coupe -08
          ex. BMW e82 123d -08
          ex. BMW e36 325i cabrio -94
          ex. BMW e46 328i -99
          ex. BMW e36 325i cabrio -93
          ex. BMW e38 735ia -98
          ex. BMW e36 325i coupe -92
          ex. BMW e39 523i -97

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 891
            • Oulu

            #35
            Originally posted by system1 View Post
            joo no oon kokeillu kyllä ilmailla, ja siis joo aina ajon jälkee nesteitä hävinny johki paisarista ja kun korkin avaa ajon jälkeen kuuluu kuplintaa/kiehuntaa ja nesteet nousee taas ylös, mutta nähtävästi ei kuitenkaa joka kerta niin ylös eli väheneekin myös:o ei kuitenkaa öljyissä näy mitään :o ja kylmällä koneella kun pistää käyntii nii ei sillon näy mitään kuplintaa paisarissa, tietenki pelkään tuota kantta tai pahvia..
            Käyppä jossain vielä mittauttamassa ne pakokaasut sieltä paisarista niin sitte selviää varmuudella tuo homma. Ei paljoa maksa ja saat mielenrauhan ainaki siitä että onko pahvi entinen vai ei.

            Comment

            • majgul
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 891
              • Oulu

              #36
              Originally posted by system1 View Post
              joo no oon kokeillu kyllä ilmailla, ja siis joo aina ajon jälkee nesteitä hävinny johki paisarista ja kun korkin avaa ajon jälkeen kuuluu kuplintaa/kiehuntaa ja nesteet nousee taas ylös, mutta nähtävästi ei kuitenkaa joka kerta niin ylös eli väheneekin myös:o ei kuitenkaa öljyissä näy mitään :o ja kylmällä koneella kun pistää käyntii nii ei sillon näy mitään kuplintaa paisarissa, tietenki pelkään tuota kantta tai pahvia..
              Käyppä jossain vielä mittauttamassa ne pakokaasut sieltä paisarista niin sitte selviää varmuudella tuo homma. Ei paljoa maksa ja saat mielenrauhan ainaki siitä että onko pahvi entinen vai ei.

              Comment

              • system1
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 167
                • Järvenpää

                #37
                Jooo keskiviikkona mittauttaa ne pakokaasut ilmasiksku viel pääsee ku kaveri töissä audi centerillä

                jaa pääseeki vasta viikonpäästä. Eilen illalla kun tulin pihaan (lämmin kone) katoin nesteitä näky paisarin pohjalla iha vähä, no en tehny mitää aamulla ku katoin (kylmä kone) nii ei näkyny enää ollenkaan, sitte aamulla avasin korkin pihahti vieläkin vaikka yön yli oli ja nesteet nousi sen verran että näky taas paisarin pohjalla iha vähä ku sivusta katto..
                Last edited by system1; 05-08-2013, 11:02.
                BMW e92 325i coupe -08
                ex. BMW e82 123d -08
                ex. BMW e36 325i cabrio -94
                ex. BMW e46 328i -99
                ex. BMW e36 325i cabrio -93
                ex. BMW e38 735ia -98
                ex. BMW e36 325i coupe -92
                ex. BMW e39 523i -97

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  #38
                  No kai sä lisäsit sitten sitä nestettä kun on vähissä? Sulla on ollut siellä ilmaa, se on lähtenyt pois, jolloin se nesteenpinta vajoaa paisarissa, koska se menee nyt sinne missä on aiemmin ollut ilmaa.

                  Jos kansipahvi vuotaa, ei sitä painetta olisi välttämättä aamulla.
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • majgul
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 891
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Mikkeri View Post
                    No kai sä lisäsit sitten sitä nestettä kun on vähissä? Sulla on ollut siellä ilmaa, se on lähtenyt pois, jolloin se nesteenpinta vajoaa paisarissa, koska se menee nyt sinne missä on aiemmin ollut ilmaa.

                    Jos kansipahvi vuotaa, ei sitä painetta olisi välttämättä aamulla.
                    Just niinku hän sano, että jos pahvi vuotaa nii sitte ei kyllä paineita enää aamulla varmasti ole. Kokeile tosiaan nyt vaan sitä lisäystä ja kattele miten toimii.

                    Comment

                    • system1
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 167
                      • Järvenpää

                      #40
                      joo lisäilin tottakai nesteet kylmänä siihe kalt viivalle ja mitä tässä nyt pari päivää ajellu ja kattellu aina tasoo nii vähitellen pudonnu taso, aluks kyllä heitteli vähä ensin lämpimänä nous normaalisti pikkasen mut sitte oli taas laskenu ja joku aamu oli kylmänä sitte korkeemmalla pinta ku lämpimänä. Mutta kaikenkaikkiaan kokoajan laskenu pinta vähän, nyt sitte tänä aamuna ajoin 70km töihin pinta siellä jonku verran kylmän alapuolella ja mietin että nouseekohan toi pinta enää samanlailla ku ennen ku avaa korkin nii sehä pihis iha sikana ja valtoimenaan pursus yli sieltä paisarista nesteet?
                      BMW e92 325i coupe -08
                      ex. BMW e82 123d -08
                      ex. BMW e36 325i cabrio -94
                      ex. BMW e46 328i -99
                      ex. BMW e36 325i cabrio -93
                      ex. BMW e38 735ia -98
                      ex. BMW e36 325i coupe -92
                      ex. BMW e39 523i -97

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        #41
                        Miten se on koko ajan alhaalla jos lisäät sitä nestettä?
                        Lisää sitä nestettä sinne, ilmeisesti on ilmaa järjestelmässä edelleen.
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • system1
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 167
                          • Järvenpää

                          #42
                          siis kyllähän mä sitä nestettä oon lisäilly, mutta ongelmahan on se että niitä johonki sieltä häviää. nytte säiliö on kyllä täynnä ku aamulla ku korkin avasin ajettuani töihin sieltä pursus yli ja nyt on paisari täynnä. Autoa on kyllä moneen otteeseen yritetty ilmata vaikka millä tekniikalla ja tyhjäkäynnilläkin tullu kuumaa eikä oo enää nestettä vajonnu letkuja pumppaillessa. Aina jos avaa korkin sillee että järjestelmässä on painetta nesteet nousee vauhilla, ja nytte ku en ollu muutamaan päivään sitä avannu nii nous näköjää iha kunnolla. Eli mitä pidempää en korkkia avaa sitä enemmän ne nesteet sieltä paisarista sitte nousee ku sen avaa sen korkin lämpimällä koneella?
                          BMW e92 325i coupe -08
                          ex. BMW e82 123d -08
                          ex. BMW e36 325i cabrio -94
                          ex. BMW e46 328i -99
                          ex. BMW e36 325i cabrio -93
                          ex. BMW e38 735ia -98
                          ex. BMW e36 325i coupe -92
                          ex. BMW e39 523i -97

                          Comment

                          • Mikkeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 805
                            • Suomi

                            #43
                            Öööö.... Siis tottakai ne nesteet tulee ulos kun kuumalla koneella avaat korkin, siellä on painetta ja ilmeisesti hieman ilmaakin, avaat korkin -> paine laskee -> pinta nousee ja tulvii yli. Samalla myös neste alkaa kiehumaan jos sen lämpötila on yli 100 astetta.

                            Kylmällä koneella täytät sen järjestelmän ilmausruuvi auki ihan täyteen, auto käyntiin, puhallus kuumalle ja korkit yms. kiinni. Ilma puristuu kasaan ja hakeutuu paisariin.

                            Onko sulla jotain lämpöongelmia lisäksi? Ei tule kuumaa sisälle? Flekti ei pyöri? Lämmöt seilaa tms?
                            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                            TDS osaa.

                            Comment

                            • system1
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2010
                              • 167
                              • Järvenpää

                              #44
                              en ole koskaan huomannu että moottorin lämpötila ois puolesta välistä noussu mihkään, ja paikalla ollessaan ei ole puhaltanut lämmintä sisään, flekti pyörii normaalisti. Joo no kokeillaa viel just noilla sun ohjeilla, mutta johonki niit aina on hävinny paisarista pikkuhiljaa ku se pinta siellä laskee ku aika ajoin kattelen tilannetta.

                              Täytänkö paisarin ihan piripintaan siis ja sitte korkit kii auto käymää lämppäri kuumalle täysille ?
                              BMW e92 325i coupe -08
                              ex. BMW e82 123d -08
                              ex. BMW e36 325i cabrio -94
                              ex. BMW e46 328i -99
                              ex. BMW e36 325i cabrio -93
                              ex. BMW e38 735ia -98
                              ex. BMW e36 325i coupe -92
                              ex. BMW e39 523i -97

                              Comment

                              • Mikkeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2011
                                • 805
                                • Suomi

                                #45
                                Jep.


                                Voit vielä valuttaa nestettä pois ja kaataa takaisin, jos johonkin on jäänyt ilmatasku tms.

                                Toimiiko se vesiventtiili?
                                Milloin lämpimän tulo sisään loppui?
                                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                                TDS osaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎