Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 jäähdytinneste ei pysy sisällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • system1
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 167
    • Järvenpää

    #46
    tein nytte ton sun ohjeen mukaa, ilmaruuvi pois korkki auki ja sinne täytee nestettä sitte molemmat kiinni, ja auto käyntii ja puhallin kuumalle ja täysille. Ei laskenut siitä mihinkään nesteet ja siellä seon täynnä nyt. Kuumaaa ei puhaltanut tyhjäkäynnillä, kierroksia kun laittoi niin sitten kylläkin.
    BMW e92 325i coupe -08
    ex. BMW e82 123d -08
    ex. BMW e36 325i cabrio -94
    ex. BMW e46 328i -99
    ex. BMW e36 325i cabrio -93
    ex. BMW e38 735ia -98
    ex. BMW e36 325i coupe -92
    ex. BMW e39 523i -97

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      #47
      Puhalsiko myöhemmin normaalisti ajossa kuumaa?
      Ilmeisesti ongelma siis ratkennut?
      Tyhjäkäynnillä ei taida pumpun teho riittää pitämään kennoa lämpimänä.

      Miten ajaessa toimi? Ajoit kuumaksi ja tarkistit nesteen tason?
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • majgul
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 891
        • Oulu

        #48
        Originally posted by Mikkeri View Post
        Öööö.... Siis tottakai ne nesteet tulee ulos kun kuumalla koneella avaat korkin, siellä on painetta ja ilmeisesti hieman ilmaakin, avaat korkin -> paine laskee -> pinta nousee ja tulvii yli. Samalla myös neste alkaa kiehumaan jos sen lämpötila on yli 100 astetta.

        Kylmällä koneella täytät sen järjestelmän ilmausruuvi auki ihan täyteen, auto käyntiin, puhallus kuumalle ja korkit yms. kiinni. Ilma puristuu kasaan ja hakeutuu paisariin.

        Onko sulla jotain lämpöongelmia lisäksi? Ei tule kuumaa sisälle? Flekti ei pyöri? Lämmöt seilaa tms?
        Hei,

        Itse mietin tuota sun lausetta tässä, en yritä kyseenalaistaa siis tuota sun sanomista vaan ite tässä pähkäilin tuota niin eikä tuon asian pitäs olla niin että terveessä autossa jossa toimii flekti oikein sun muut ja ei ole ilmaa järjestelmässä (ainakaan paljoa) tehdä niin että neste ei tule yli kun korkin avaa? Myös se että ei kait nesteen pitäisi edes alkaa kiehumaan vaikka korkin aukaisee? Pitäishän sen flektin pitää se alle 100c kuitenkin?

        Nämä ovat siis omia pähkäilyjä, tuntuu vaan hullulta ku miettii koska kunnossa olevassa autossa ei ole ikinä alkanut nesteet kiehumaan/ tulvinut yli jos jäähdytys ollut kunnossa.

        Comment

        • system1
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 167
          • Järvenpää

          #49
          Originally posted by Mikkeri View Post
          Puhalsiko myöhemmin normaalisti ajossa kuumaa?
          Ilmeisesti ongelma siis ratkennut?
          Tyhjäkäynnillä ei taida pumpun teho riittää pitämään kennoa lämpimänä.

          Miten ajaessa toimi? Ajoit kuumaksi ja tarkistit nesteen tason?
          ajossa puhaltaa normaalisti kuumaa, nytkun ajoin töihin ja tarkistin nesteen tason se oli puolivälissä paisaria kalt viivan kohdalla ehkä yhden viivan alle.
          BMW e92 325i coupe -08
          ex. BMW e82 123d -08
          ex. BMW e36 325i cabrio -94
          ex. BMW e46 328i -99
          ex. BMW e36 325i cabrio -93
          ex. BMW e38 735ia -98
          ex. BMW e36 325i coupe -92
          ex. BMW e39 523i -97

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            #50
            Originally posted by system1 View Post
            ajossa puhaltaa normaalisti kuumaa, nytkun ajoin töihin ja tarkistin nesteen tason se oli puolivälissä paisaria kalt viivan kohdalla ehkä yhden viivan alle.
            Tarkistitko kuumana vai kylmänä? Lisäsitkö nestettä?
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #51
              Originally posted by majgul View Post
              Hei,

              Itse mietin tuota sun lausetta tässä, en yritä kyseenalaistaa siis tuota sun sanomista vaan ite tässä pähkäilin tuota niin eikä tuon asian pitäs olla niin että terveessä autossa jossa toimii flekti oikein sun muut ja ei ole ilmaa järjestelmässä (ainakaan paljoa) tehdä niin että neste ei tule yli kun korkin avaa? Myös se että ei kait nesteen pitäisi edes alkaa kiehumaan vaikka korkin aukaisee? Pitäishän sen flektin pitää se alle 100c kuitenkin?

              Nämä ovat siis omia pähkäilyjä, tuntuu vaan hullulta ku miettii koska kunnossa olevassa autossa ei ole ikinä alkanut nesteet kiehumaan/ tulvinut yli jos jäähdytys ollut kunnossa.
              Se moottorin lämpö voi olla yli 100 astetta paikoitellen heti sammutuksen jälkeen, ne kohdat alkavat kiehuttamaan vettä herkästi.

              Tuon oman auton kun sammutan, annan muutaman minuutin jäähtyä, voi korkin avata varovasti eikä nestettä tule ulos.
              Varmaan tulisi pihalle jos heti sammutuksen jälkeen korkin avaisi.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11047
                • Oulu

                #52
                Niin vedenhän kiehumispiste nousee paineen kasvaessa. Senhän takia siellä jäähdytinjärjestelmässä on painetta, ettei se kiehuis niin helposti. Paine kun löysätään, niin kiehumaanhan se rupee jos kone on tarpeeksi lämmin.



                Mutta! Jos sulla ei tyhjäkäynnillä tule lämmintä, niin sulla A on siellä ilmalukko. B sulla ei toimi vesipumppu. Jos siellä on ilmalukko, niin paineen noustessa tämä ilmatasku painuu kasaan sillä koneen uumenissa. Sitten kun aukaset korkin, niin tämä ilmatasku taas laajenee ja työntää nesteet ulos paisarista. B tapauksessa se rupeaa vaan kiehumaan, kun ei kone jäähdy kunnolla.

                Ainoa tapa millä sen ilman saa pois on se pullopatentilla lypsäminen.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • system1
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 167
                  • Järvenpää

                  #53
                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Tarkistitko kuumana vai kylmänä? Lisäsitkö nestettä?
                  kuumana heti ajon jälkeen, nyt kävin katsomassa konehuone oli kyllä lämmin vielä ja paisarikin, niin siinä samassa kohtaa nesteen pinta oli puolivälissä.
                  BMW e92 325i coupe -08
                  ex. BMW e82 123d -08
                  ex. BMW e36 325i cabrio -94
                  ex. BMW e46 328i -99
                  ex. BMW e36 325i cabrio -93
                  ex. BMW e38 735ia -98
                  ex. BMW e36 325i coupe -92
                  ex. BMW e39 523i -97

                  Comment

                  • system1
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 167
                    • Järvenpää

                    #54
                    Pazi88 joo voinhan mä vielä yrittää tota pullopatenttiakin uudestaan, sen jälkee sitte vissii vaa uus vesipumppu jos ei toimi vieläkää ? Kannattiko siihen ostaa metallisiipinen vai ei ja onko helppo homma tehä ite.

                    Ja vielä, että tossa pullopatentti ilmauksessako ei avata ollenkaan ilmausruuvia missään vaiheessa?
                    BMW e92 325i coupe -08
                    ex. BMW e82 123d -08
                    ex. BMW e36 325i cabrio -94
                    ex. BMW e46 328i -99
                    ex. BMW e36 325i cabrio -93
                    ex. BMW e38 735ia -98
                    ex. BMW e36 325i coupe -92
                    ex. BMW e39 523i -97

                    Comment

                    • Kissvesala
                      Moderator
                      • Jun 2010
                      • 3110
                      • Liminka

                      #55
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Niin vedenhän kiehumispiste nousee paineen kasvaessa. Senhän takia siellä jäähdytinjärjestelmässä on painetta, ettei se kiehuis niin helposti. Paine kun löysätään, niin kiehumaanhan se rupee jos kone on tarpeeksi lämmin.



                      Mutta! Jos sulla ei tyhjäkäynnillä tule lämmintä, niin sulla A on siellä ilmalukko. B sulla ei toimi vesipumppu. Jos siellä on ilmalukko, niin paineen noustessa tämä ilmatasku painuu kasaan sillä koneen uumenissa. Sitten kun aukaset korkin, niin tämä ilmatasku taas laajenee ja työntää nesteet ulos paisarista. B tapauksessa se rupeaa vaan kiehumaan, kun ei kone jäähdy kunnolla.

                      Ainoa tapa millä sen ilman saa pois on se pullopatentilla lypsäminen.
                      Nyt ku kerran pilkkua alettiin nusasoon niin, jäähdytin nesteen/glogolin määräki vaikuttaa tuohon kiehumispisteeseen ja lämpöjen nousuun. Pelkkä vesihän ois huomattavasti tehokkaampi jäähdyttämään jos ei se jäätyis! Ja lisäaineena voi käyttää ruosteenestoainetta niin ei tarvis ees ruosteesta huolehtia. Nimeä en nyt tuolle litkulle muista mutta joku rd se tais olla...
                      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                      Kissvesala.fi
                      Priva tai o443424479

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        #56
                        Originally posted by system1 View Post
                        Pazi88 joo voinhan mä vielä yrittää tota pullopatenttiakin uudestaan, sen jälkee sitte vissii vaa uus vesipumppu jos ei toimi vieläkää ? Kannattiko siihen ostaa metallisiipinen vai ei ja onko helppo homma tehä ite.

                        Ja vielä, että tossa pullopatentti ilmauksessako ei avata ollenkaan ilmausruuvia missään vaiheessa?
                        On helppo ja osta vaan se metallisiipinen, ei maksa juuri enempää. Ja vaiha samalla termari ku purat flektit ja remmit edestä pois.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11047
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by system1 View Post
                          Pazi88 joo voinhan mä vielä yrittää tota pullopatenttiakin uudestaan, sen jälkee sitte vissii vaa uus vesipumppu jos ei toimi vieläkää ? Kannattiko siihen ostaa metallisiipinen vai ei ja onko helppo homma tehä ite.

                          Ja vielä, että tossa pullopatentti ilmauksessako ei avata ollenkaan ilmausruuvia missään vaiheessa?
                          Täyttövaiheessa ruuvi auki ja nestettä kaadetaan HITAASTI. Sitten kun on saatu nestettä niin täyteen kun saa, niin pullolla lypsäminen. Lypsämisen jälkeen annetaan jähtyä, katsotaan nesteen taso cold kohtaan ja korkki kiinni.

                          Itse en metallisiipistä laittaisi. Tuntuvat kierrättävän huonommin nestettä kuin orkkis ja laakeri antaa helpommin periksi. Semmonen komposiittisiipinen tarvike on ainakin minusta paras. Kevyt, kestävä ja muotoilu vastaa orkkis "bakeliitti" siipistä.

                          EDIT siihen että tyhjäkäynnillä ei tuu kuumaa on kyllä vielä C vaihtoehto, eli rikkinäinen vesiventtiili. Sen kyllä ei pitäs muita ongelmia aiheuttaa. Eikä muuten oo ihan ilmanen se venttiili...
                          Last edited by Pazi88; 09-08-2013, 09:55.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            #58
                            Periaatteessa saman painonen se metalliratas on lähes muovisenkin kans. Muotoilusta en osaa sanoa enkä tehoista, mutta kestävyys on parempi. Ja jäähdyttää sekä kierrättää varmana sen mitä normi olosuhteet vaatii. Vaikka harvemmin se kyllä pettää sekään pakelliitti
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              #59
                              Jos ajossa tulee lämmintä, tyhjäkäynnillä ei tule. Ei sillon enään oikein se ilmalukko siellä kiusaa.
                              Eli tarkoittaisi sitä että olisi välillä paikalla, välillä ei...
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • system1
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2010
                                • 167
                                • Järvenpää

                                #60
                                joo no jossitä nyt vaihtas ton vesipumpun ja termostaatin samalla, mites pitäskö siihe ostaa uus termarin kotelo ja sen tiivistekki sitte vai vaa termari ja siihe uus o rengas.

                                kattoo sitte taas toimiiko
                                BMW e92 325i coupe -08
                                ex. BMW e82 123d -08
                                ex. BMW e36 325i cabrio -94
                                ex. BMW e46 328i -99
                                ex. BMW e36 325i cabrio -93
                                ex. BMW e38 735ia -98
                                ex. BMW e36 325i coupe -92
                                ex. BMW e39 523i -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎