Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 alusta- ja jarrupäivitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5857
    • Joccis City

    #16
    Originally posted by jussi_r View Post
    Tuo on aika lähelle mitä meillä on kilpurissa. Meiltä on jarrukilvet toki niistetty, mutta tilalla on palikka joka ohjaa ilman tiiviisti nimenomaan keskiöön. Jäähdytysilman pitää tulla levyn pintojen välistä ulospäin, jotta levyn molemmat puolet ovat samoissa lämmöissä. Jos sinne sisäpinnalle vaan ruuttaa vilpoista, voi toinen puoli olla liiankin vilpoinen toisen ollessa liian kuuma.

    EDIT: katselin tuota kuvaa vielä uudestaan ja vinkkinä tosiaan sellainen, että älä ohjaa ilmaa levyn sisäpinnalle, vaan sinne keskiöön. Koitan kaivella, jos löytäisin jostain kuvan siitä miten se pitää tehdä.
    Levy on sen verran iso, että ilma menee vain keskiöön.
    Jarrukilpi olis kiva ottaa pois, mutta osa katsastusmiehistä valittaa siitä.....
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2532
      • .

      #17
      Originally posted by Jochen View Post
      Jos jollakin on nurkissa ylimääräiset E36 M3 3.0/3.2 vakiojarrut niin voin lunastaa ne pois kuleksimasta nimellistä korvausta vastaan. E36 318is:lle nuo M3:n vakiojarrut on varmaan halvin Big Brake Kit mitä voi olla ja pitäisi riittää aika pitkälle kun painoa autolla on taistelukunnossa jotain 1100 kg tai alle.
      Jochen.

      Vaihdoitkos siihen ämmääs jarrulevyt tässä taannoin? Onko (etu)levyt vielä tallella? Tarttisin niistä muutamia mittoja eli levyn kokonaiskorkeus. Kuvasta mitta C.
      Last edited by Freak; 25-03-2021, 17:46.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #18
        Originally posted by Freak View Post
        Jochen.

        Vaihdoitkos siihen ämmääs jarrulevyt tässä taannoin? Onko (etu)levyt vielä tallella? Tarttisin niistä muutamia mittoja eli levyn kokonaiskorkeus. Kuvasta mitta C.
        Etulevyt loppui vuosia sitten saksanmatkalla ja ne vaihdettiin siellä merkkihuollossa enkä saanut vanhoja mukaan. Uudet takalevyt kyllä olisi toistaiseksi irrallaan odottamassa asennusta.

        Mihin sä tommoista mittatietoa tarttet, rupeat sorvaamaan piraattilevyjä?

        Ja muuhun keskusteluun liittyen, eikä noita peltiläpysköitä tosiaan saa poistaa? Ajattelin että niistä lähtisi mukavat 0,5 kg jousittamatonta massaa / kulma...

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • kake
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 590
          • Kerava

          #19
          Originally posted by Freak View Post
          Jochen.

          Vaihdoitkos siihen ämmääs jarrulevyt tässä taannoin? Onko (etu)levyt vielä tallella? Tarttisin niistä muutamia mittoja eli levyn kokonaiskorkeus. Kuvasta mitta C.
          3.0 etulevy, C = 53mm. Mitattu rullamitalla uudesta levystä, joten tarkkuus millin luokkaa.
          Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #20
            Ruottistahan löytyy tuommosia tötteröitä:
            We manufacture motorsport parts in our top modern factory. Welcome to check our webshop to see a fraction of what we can offer.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2532
              • .

              #21
              Originally posted by Jochen View Post
              Etulevyt loppui vuosia sitten saksanmatkalla ja ne vaihdettiin siellä merkkihuollossa enkä saanut vanhoja mukaan. Uudet takalevyt kyllä olisi toistaiseksi irrallaan odottamassa asennusta.

              Mihin sä tommoista mittatietoa tarttet, rupeat sorvaamaan piraattilevyjä?
              Pientä jarrupäivitystä Sprint Cupia ajatellen...

              Originally posted by Jochen View Post
              Ja muuhun keskusteluun liittyen, eikä noita peltiläpysköitä tosiaan saa poistaa? Ajattelin että niistä lähtisi mukavat 0,5 kg jousittamatonta massaa / kulma...
              Hmmm.... Miksi BMW tarvitsisi niitä käytettynä, kun Ford ei tartte niitä uutenakaan. Ei kaikki katsurit niistä nipota, kunhan vaan on sama tilanne molemmin puolin.

              Originally posted by kake View Post
              3.0 etulevy, C = 53mm. Mitattu rullamitalla uudesta levystä, joten tarkkuus millin luokkaa.
              Kaunis kiitos, mutta kyseessä on E46 M3.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • HKM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 427
                • Sipoo

                #22
                Noista alustasarjoista. Porsaisiin on ainakin paljon laitettu noita Bilsteinin settejä PSS9 tai viimeisintä PSS10iä. Ero H&R:n alustaan on iskunvaimennuksen säätömahdollisuus Bilsteinissä. Itse olen kallistumassa H&R:n puoleen koska en taida iskareita juurikaan loppuviimein säädellä. Jos taas alusta tulee sulla pelkkään rata-ajoon ja tonnin hintaero ei ole ongelma niin kyllä Bilstein taitaisi voiton viedä
                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                Ex. E30 318is
                Ex. Jaguar XJR
                Ex. E39

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1637

                  #23
                  Yhteenvetoa jarruista kun jarruista on tullut eniten juttua

                  - vakiojarrut riittää pitkälle. Vaihtaa nesteet korkeamman kiehumispisteen omaaviin (Racing Blue, Motul ym.) ja esim. hyvät vakiopalat tai maz. esim. DS2500:t. Kannattaa väsätä tuuletusputket jarruille. Teräspunosletkut voi vaihtaa jos siltä tuntuu.

                  - Jos vaihtaa levyt, niin 3.2 levyihin ja siitä eteenpäin mennään 4-5-6 -mäntäisiin (AP racing, Wilwood ym.)

                  Alustasta vielä - onko kenelläkään kokemusta tällaisesta setistä (ei säädettävä): http://www.motorsport24.de/products/...R-Cup-Kit.html

                  Mitenkäs säädettävä yläpää eteen ja taakse, oletteko hankkineet ja mistä?

                  Comment

                  • asvirkku
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 514
                    • Bern

                    #24
                    Originally posted by MarttiKK View Post
                    Alustasta vielä - onko kenelläkään kokemusta tällaisesta setistä (ei säädettävä): http://www.motorsport24.de/products/...R-Cup-Kit.html

                    Mitenkäs säädettävä yläpää eteen ja taakse, oletteko hankkineet ja mistä?
                    "Das BMW E36 Sportfahrwerk H&R Cup Kit ist auch unter den Namen H&R Cup Kit Komfort und H&R Cup Kit Sport bekannt. "
                    --> Tämä ei siis ole "rankomisalusta", mutta toisaalta sillä on varmaan ihan kiva ajella sitten mukulakivilläkin. Riippuu mitä haet, ääripäätä vai allroundia.

                    Camber plate-esimerkkejä


                    Ekana lähtisin tosin söötsäämään mitä löytyy saksan ebaysta.

                    Mielestäni e36 takaripustus on niin hyvä, että taakse ei tarvi camber platea, itse asiassa en tiedä saako sellaisia edes.

                    Mites Donin jarrut kesti Alastarolla?

                    T AV
                    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #25
                      Originally posted by Freak View Post
                      Pientä jarrupäivitystä Sprint Cupia ajatellen...
                      Jeh. Mäkin investoin alustaan nyt oikein urakalla ja ostin käytetyn M3 3.2 sedanin alusta eli iskarit ja jouset eteen ja taakse 115€ yhteishintaan

                      Pitäis olla bolt on modi ja taatusti on jäykempi kun tuo on tarkoitettu 300 kg painavampaan autoon... Saa nähdä miten korkeus asettuu. Tuon lisäksi tosiaan pitäisi hommata vielä E36 M3 etujarrut ja keskiöt ja kenties takajarrutkin vielä.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #26
                        Ajoin maksimissaan kolme nopeaa kierrosta.
                        Kolme nopeaa, kaksi jäähdyttelyä ja varikolle. Varikolla mittasin etujarrulevyistä 180-220 astetta (CSL:stä mitattiin 460 astetta). Kolmen nopean loppuvaiheilla tuntui että jarruvoima muuttui. Palat ja levyt selvisivät ajoista ja talvella askarrellaan lisää jäähdytystä.

                        Tällä kerralla loppui takapalat. Talvella sinnekkin DS2500.

                        Olen ajanut koko kauden vakio rengaskulmilla. Talvella ajattelin laittaa 3.2l M3:n etuyläpäät väärinpäin. Tämä lisää camberia ja lukemat jäävät -2.5 tietämille. Tämä pitäisi olla vielä ihan ajettava kadullakin.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • Freak
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2532
                          • .

                          #27
                          Originally posted by asvirkku View Post
                          Camber plate-esimerkkejä


                          Ekana lähtisin tosin söötsäämään mitä löytyy saksan ebaysta.

                          Mielestäni e36 takaripustus on niin hyvä, että taakse ei tarvi camber platea, itse asiassa en tiedä saako sellaisia edes.
                          T AV
                          Noita UUC:n camberplateja (tai ainakin saman näköisiä) löytyy myös Iso-Britaniasta. Selviää tulli ym. muodollisuuksilta ja punnan kurssikin on taas suotuisa. Tässä muitakin vaihtoehtoja...

                          Esim.

                          Täältä SPC nimellä, Täällä Eibachina ja samoin täällä.

                          Lisäksi Vorshlag tarjoaa omiaan
                          , Ground Controllilla on useampaa eri versiota. Itse ajattelin ostaa mahdollisesti nämä.

                          Takana camberit on säädettävät vakiona, mutta sinne saa toki myös palikkaa mikäli alkuperäinen säätövara ei jostain syystä riitä.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • asvirkku
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 514
                            • Bern

                            #28
                            Originally posted by Doni View Post
                            Kolmen nopean loppuvaiheilla tuntui että jarruvoima muuttui.
                            Joo, itse päättelin, että se on se vaihe missä ne alkaa ylikuumentua ja murentua ne palat. Kyllä ne sinällään ajaa paukuttaa kesti nesteet kiehumatta vielä 10 rundia, mutta tosiaan jäljellä ei ollut maalissa enää paljoa. Hyvä näin, ja hyvä jos foorumin kautta saadaan jaettua kokemuksia ja estettyä kalustovaurioita

                            "Turhat kuvat" -threadin otosten perusteella se sininen Decatec M3:nen on vedetty Apparalla tuhannen paskaksi. Ei helvetti...

                            T AV
                            Ps. mulla on etucamberit tosiaan sen -1.47, kyllä se puskee jos ei seiso kaasun päällä mutkissa ja vie hilu sladissa, mutta ihan siedettävä viellä ja renkaat kuluu tasaisesti. Ikalla tais olla -4 (!)...
                            Edit: olihan tosta habaracing:in auton mällistä näköjään juttuakin foorumilla
                            Last edited by asvirkku; 28-09-2009, 16:50.
                            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1637

                              #29
                              Originally posted by Freak View Post
                              Noita UUC:n camberplateja (tai ainakin saman näköisiä) löytyy myös Iso-Britaniasta. Selviää tulli ym. muodollisuuksilta ja punnan kurssikin on taas suotuisa. Tässä muitakin vaihtoehtoja...

                              Takana camberit on säädettävät vakiona, mutta sinne saa toki myös palikkaa mikäli alkuperäinen säätövara ei jostain syystä riitä.
                              Katselin noita ground controlin tuotteita ja tuotteen kohdalla olisi pitänyt tietää esim. jousen koko sekä #strut type eli onko Koni (16mm) tai stock 14. Jostain syystä sitä ei suositeltu Bilsteineille. MIkäs taika tuossa hommassa on eli voiko jousen koko olla muutakuin tuon 2,5" mikä on ilmoitettu tiedoissa



                              Auto olisi m3 3.0

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                #30
                                Kuulostaa siltä että tuo kapistus toimii jousen yläpään tukena joten jousen halkaisija on tärkeä tietää että mahtuu lautasen sisällä. tuo 14-16mm taas viittaa mun mielestä lautasen keskireiän halkaisijaan. Korjatkaa jos olen väärässä. tuosta Bilsteinin sopimattomuudesta en tiedä

                                Käsittääkseni jousia saa eri halkaisijalla joten 2,5" ei ole ainoa vaihtoehto
                                Last edited by HKM; 14-10-2009, 23:34.
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎