Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 cabrio katon sähköongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kuuppa
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 23
    • tre

    e36 cabrio katon sähköongelma

    Ostin puolivahingossa avon...

    Katon avaus kytkin oli jo alkuun hieman ongelmainen kun kattoa avatessa sitä piti painaa todella lujaa, että se toimisi. Toiseen suuntaan toimi ihan kivasti. Nyt kun yritin avata kattoa ensin moottorit pitivät vielä kumpaankin suuntaan pientä ääntä. Mutta katto ei kuitenkaan avautunut. Otin kytkimen irti ja avasin nähdäkseni onko se rikki. Kaippa se vaihtokunnossa sitten oli. Kun pistin takaisin ei tullut enää mitään eloa. Mittasin kytkimelle tulevan johdon eikä sinne tule jännitettä. Sulakkeet ovat kunnossa ainakin ne jotka ovat konepellin alla. Onko niitä vielä lisää jossain? Missä katon releet ovat? Voivatko olla rikki?
    ny: 325 e36 cabrio

    ex:328 e46 coupe, 528 e39, 318 e30 coupe ,525 e39, Passat,
    Omega v6, MB c 180, a4 2.5 tdi V6 quattro, 316 e36 coupe, s40 2.0 t, bluebird -67...
  • kuuppa
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 23
    • tre

    #2
    eiks kellää oo tietoo? onko pakko vaan vetää moottorien irroitus vivusta ja talvena aikana katsella sähköhommat kuntoon?
    ny: 325 e36 cabrio

    ex:328 e46 coupe, 528 e39, 318 e30 coupe ,525 e39, Passat,
    Omega v6, MB c 180, a4 2.5 tdi V6 quattro, 316 e36 coupe, s40 2.0 t, bluebird -67...

    Comment

    • intfreak
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 2966
      • Uusikaupunni

      #3
      Takakontissa akun vieressä on muistaakseni 20A sulake liittyen kattoon. Itellä oli talven jäljiltä sulake/liittimet hapettunut niin katto ei toiminut.
      N62 Money Spender Club

      Comment

      • kmn
        Moderator
        • May 2009
        • 6022
        • Sipoo

        #4
        muistelisin jonkun vastaavan kuvauksen aikaisemmin ja silloin vika ollut nimenomaan tuossa kytkimessä... :think

        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
        --
        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

        Comment

        • Ringali
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 91
          • Oulu

          #5
          Oisko arvioita viasta, kun kattoa nostaa/laskee niin kuuluu rutinaa ja joutuu käsin avustamaan? Ilmeisesti sähkömoottorin hammasrattaat mennyt? mitähän tällaiset moottorit maksaa, tai voiko korjata. Olen vasta autoa ostamassa ja eräässä ehdokkaassa on tällaista vikaa. Kertoisko joku myös tarkemmin tietoa missä moottori sijaitsee ym. Kokemusta ainoastaan 3 kopan avo golfista jossa oli hydraulinen katon toiminta. Bmw:n avot vielä vähän oudompia.
          F10 520d ja e36 328i turbo

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #6
            Originally posted by Ringali View Post
            Oisko arvioita viasta, kun kattoa nostaa/laskee niin kuuluu rutinaa ja joutuu käsin avustamaan? Ilmeisesti sähkömoottorin hammasrattaat mennyt? mitähän tällaiset moottorit maksaa, tai voiko korjata. Olen vasta autoa ostamassa ja eräässä ehdokkaassa on tällaista vikaa. Kertoisko joku myös tarkemmin tietoa missä moottori sijaitsee ym. Kokemusta ainoastaan 3 kopan avo golfista jossa oli hydraulinen katon toiminta. Bmw:n avot vielä vähän oudompia.
            Moottorit sijaitsevat kontissa vasemmalla puolella verhoilujen takana. Jos rutisee niin silloin varmaan se itse rätin moottorin ratas. Kai noita moottoreita käytettyinä saa, kuulostaa kuitenkin aika jännältä vialta, ei se ratas toimivasta katosta rikki kulu. :think

            [OT]Multa löytyis sulle syyshintaan E36 avo[/OT]


            EDIT: Mullakin rusahtaa pikkasen laskuvaiheessa, kattomoottori kun kääntää vivustoa niin siellä yksi holkki kolahtaa "paikoilleen".
            Last edited by Supra^; 26-09-2010, 17:28.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • kmn
              Moderator
              • May 2009
              • 6022
              • Sipoo

              #7
              Originally posted by Ringali View Post
              Oisko arvioita viasta, kun kattoa nostaa/laskee niin kuuluu rutinaa ja joutuu käsin avustamaan? Ilmeisesti sähkömoottorin hammasrattaat mennyt? mitähän tällaiset moottorit maksaa, tai voiko korjata. Olen vasta autoa ostamassa ja eräässä ehdokkaassa on tällaista vikaa. Kertoisko joku myös tarkemmin tietoa missä moottori sijaitsee ym. Kokemusta ainoastaan 3 kopan avo golfista jossa oli hydraulinen katon toiminta. Bmw:n avot vielä vähän oudompia.
              Vähän paha sanoa tuosta kyllä nyt, mistä rutina kuuluu? Itsellä rutisee, kun katon sisäverhoilut kiinnitysnarut rutisee terästä vasten kattoa laskiessa - ei vaarallista siis. siellä on kaksi eri moottoria, oma katolle ja oma sille kattokotelon kannelle, jos siis E36 korista kyse..

              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
              --
              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

              Comment

              • Ringali
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 91
                • Oulu

                #8
                Joo e36 kyse.
                Nyt homman nimi on sitten se, että aloin avaamaan kattoa joka nousi moottorilla n. 20cm jonka jälkeen homma tyssäs siihen. (kyseessä siis puoliautomaattinen katto)
                Katon etuosa jäi ylös eikä moottorissa enää minkäänlaista eloa. Eikä myöskään laskenut alas enään. Moottoritilassa sulakkeet ehjänä, mutta takakontista en löytänyt tätä 20A sulaketta mistään. Mikähän mahtaa olla boksi akun takana jossa jonkulainen pultti pystyssä ylöspäin?

                Auton ostin viikko sitten, ja edellinen omistaja sanoi katon toimineen aluksi hyvin, sen jälkeen se toimi siten että piti käsin auttaa ja nyt ei enää ollenkaan.

                Voiko tuossa synkronoinnissa kusta mitään kovin pahasti jos sitä huvin vuoksi vaan kokeilis kun ei tiedä.

                Vai mistä mää nyt alottaisin vian etsinnän.
                Muuten ihan mukava auto kun pääsis tästä katon ongelmasta eroon.
                F10 520d ja e36 328i turbo

                Comment

                • MarQu
                  Moderator
                  • Mar 2006
                  • 5519
                  • Vaasa

                  #9
                  Voi kalibroida ihan huoletta. Sulla on todennäköisesti vääntynyt se pisin työntötanko siellä katon alla. Löytyy kuskinpuolellta semmonen messingin värinen.

                  Itellä oli sama ongelma että kädellä piti auttaa ja sitten yks kerta kun muija sen katon avas eikä auttanut kädellä niin väänsi sen tangon mutkalle eikä toiminut enään. No uus tanko tilalle, kalibrointi ja taas toimii.
                  sigpic

                  Comment

                  • Ringali
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 91
                    • Oulu

                    #10
                    onko tää työntötanko ihan näkösällä vai pitääkö kaivaa jostain esiin?
                    pitää kyllä tarkastaa tuo heti kun pääsen auton luo. kyselen ja taivastelen lauantaina lisää.

                    raskasta offtopickia, mutta eka bemari jonka omistan niin pisti mietityttämään 5 vaihteella 3500rpm 120km/h (mittarin mukaan). kuuluuko olla noin paljon kierroksia? taajamassakin kun ajelee 60km/h niin siinä 2000rpm paikkeilla 5 vaihteella.

                    kierroksia on kyllä niinkö 1.6 tojotassa.
                    F10 520d ja e36 328i turbo

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16350
                      • Leppävirta

                      #11
                      Originally posted by Ringali View Post
                      onko tää työntötanko ihan näkösällä vai pitääkö kaivaa jostain esiin?
                      pitää kyllä tarkastaa tuo heti kun pääsen auton luo. kyselen ja taivastelen lauantaina lisää.

                      raskasta offtopickia, mutta eka bemari jonka omistan niin pisti mietityttämään 5 vaihteella 3500rpm 120km/h (mittarin mukaan). kuuluuko olla noin paljon kierroksia? taajamassakin kun ajelee 60km/h niin siinä 2000rpm paikkeilla 5 vaihteella.

                      kierroksia on kyllä niinkö 1.6 tojotassa.
                      Sit kun vielä kerrot onko automaatti vai manuaali.

                      Edit: Ähh. Eipä se automaatti taida 60:n vauhdissa 5:sta tarjotakaan..
                      Last edited by Haju69; 07-10-2010, 17:22.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Ringali
                        BTCF Member
                        • Feb 2007
                        • 91
                        • Oulu

                        #12
                        juu siis manuaali. ja 320i 5v manuuali -95vm. ihmekään jos ei maantienopeuksissa ole taloudellinen noilla kierroksilla. mutta eipä kyllä haittaa toisaalta, kiertää tai ei, kun hyttiin ei moottori melu häiritse.
                        Last edited by Ringali; 07-10-2010, 21:08.
                        F10 520d ja e36 328i turbo

                        Comment

                        • MarQu
                          Moderator
                          • Mar 2006
                          • 5519
                          • Vaasa

                          #13
                          Se on niistä kahdesta "tangosta" se pidempi. Näkyy kun katonluukku on auki siellä katon alla.
                          Osa nr 1
                          Last edited by MarQu; 08-10-2010, 09:39.
                          sigpic

                          Comment

                          • Ringali
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 91
                            • Oulu

                            #14
                            nojoo asiaa tutkittu taas sen verran ja katto tosiaan liikkuu ja sulkeutuu normaalisti että mekaniikka näyttäis toimivan. Alussa pitää kädellä auttaa aika reilusti koskaa moottorista alkaa kuuluumaan naputtava ääni mikä mun mielestä kuulostaa juurikin siltä että hammasratas hyppii yli.

                            Sama homma kun kattoa alkaa nostamaan päälle, niin aluksi naputtaa ja näkee silmällä kun napsumisen tahtiin katto mekanismi tavallaan nytkyy ja tästä kun kädellä auttaa taas niin lähtee nousemaan.

                            Voisko se olla että näissä tiukoissa paikoissa jos moottorin hammasratas on jo kulunut ja kun vääntöä siihe enemmän kohdistuu niin lähtee pomppimaan yli, mutta nuo 'kevyet' vaiheet menee sitten helposti?

                            Mun mielestä työntötangot on kunnossa. Pitää vielä kokeilla synkronoida, niin samalle näkee sen hammasrattaanki jos se on silminnähden kulunut.

                            btw, oisko ilmamassamittari menossa, kun tyhjäkäynnillä joskus humppaa ja joskus sammuukin.
                            F10 520d ja e36 328i turbo

                            Comment

                            • -Eqqu-
                              Newbiemmer
                              • May 2011
                              • 7
                              • Vantaa

                              #15
                              Vanha aihe näyttää olevan, mutta en halunnut turhaan avata uutta keskustelua kun näitä löytyy jo entuudestaan. Eli ongelmaan:

                              E36 Cabrioletin täyssähkökatto ei mene enää takaisin ylös saakka vaan jää puolitiehen. Katon kanssa on aiemmin ollut hieman ongelmaa, mutta hätäkatkaisijalla ja kalibroinnilla olen saanut sen kuntoon. Enää ei kyseiset toimenpiteet auta, vaan katto jumiutuu tyystin puolitiehen.

                              Todella hankala selittää ongelman laatua, mutta yritän. Eli, kun katto on kokonaan alhaalla, niin homma menee seuraavanalaisesti:

                              "Takalevy" nousee ylös ja katto lähtee normaalisti kiipeämään paikalleen, mutta homma tyssää siihen kohtaan kun itse katon takaosan pitäisi nousta ylös, jonka jälkeen takalevy pääsee laskemaan alas. Kattoa voi auttaa käsin jolloin se jatkaa toimintaansa, mutta lopullinen stoppi tulee siinä vaiheessa kun katto tekisi viimeisen toimenpiteensä eli lukittuisi paikalleen.

                              Alla olevassa videossa on sama ongelma, kuin itselläni eli tohon kohtaan stoppaa ilman käsin avustusta.



                              Avun tarve olisi nyt mallia pikainen, sillä minulla ei ole sisäpaikkaa tällä hetkellä autolle. Eli jos PK-seudulta löytyy asiaan vihkiytyneitä osaajia, niin ottaisin apua mielelläni vastaan ja maksaisin siitä korvauksen.

                              YV:llä voi ottaa yhteyttä, jos kokee voivansa olla avuksi. Myöskään sanallisesta avusta ei ole haittaa.

                              Kiitos jo etukäteen!
                              E46 325i Touring -02

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎