Niin ja vielä tietysti varoitus, että jos S50-koneessa on vastoin BMW:n ohjeita käytetty jotain tervaa öljynä ei niitä kannata vaihtaa enää notkeampiin, laakerivälykset on jo jotain aivan muuta kuin alunperin ja notkealla öljyllä tulee täystuho väljiin laakereihin. Mutta rempattuun koneeseen notkeaa öljyä sisään niin kone pysyykin kasassa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
S50B30 Rebuild - Mitä osaa kannattaa vaihtaa / laittaa tilalle?
Collapse
X
-
Originally posted by naukkis View PostMikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.
.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostLaakereista näkee heti miksi ne ovat hajonneet, tuollaisen öljyn virtauksen riittämättömyyden aiheuttaman voitelukalvon häviämisen jälkeen laakerimetalli on kulunut koko ympyrän alueelta, taas jos öljy on ollut liian notkeaa kestämään laakerin pintapaineen siitä näkee stressipisteet.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMitäpä jos tuo ohuempi öljy "poistuu" laakeripinnoilta kun kuuma kone jätetään esim. yöksi seisomaan.Kun moottori sitten käynnistetään uudelleen,niin suojaavaa öljykalvoa ei olekkaan.
Mutta se laakeri toimii ilman öljykalvoakin, suhteellisen suuri kitka laakerimetallin ja kammenkaulan välissä vain nostaa lämpötiloja ja pehmeä laakerimetalli sulaa suhteellisen nopeasti pois, eli korkeilla kierroksilla voitelukatkot eivät saa olla pitkiä, tyhjäkäynnillä minuutin öljykatko ei vielä juuri näy laakerissa.
Jos veivinlaakerissa on suuret välykset koneen käynnistyksessä kuulee milloin öljykalvo ilmestyy laakerin väliin, kiertokanget kolkottavat siihen asti ja hiljenevät öljykalvon vaikutuksesta.
Comment
-
-
Originally posted by MikaLaaksonen View PostKiertokangen laakerit siitä meni. samalla sitten todettiin muutenkin kuluneeksi. TWS 10W-60 öljyjä siinä oli käytetty
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMites paljon e39 M5:n välykset eroaa S50 koneen, kun siihen bmw kuitenkin suosittelee tws:sää? Vai onko sekin castrolin sponssin painostusta?
Mutta aivan eri moottorista kysymys ja öljysuositukset eivät ole sattumalta aivan eripäästä asteikkoa, eli kannattaa niissä öljyissä katsoa mitä moottoriin on suositeltu eikä jonkun aivan eri moottorin suosituksia.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostVähän tsekkailin, ja vastaus on että paljon. S60/65 koneissa on seostettu alulohko ja V8:n tarvitsemien suurien runkolaakerien takia välyksiä ei saada rakennettua likikään yhtä tarkasti kuin nykyään yleensä, siksi 10W suositus. Em. lohkoon ei myöskään näytä saavan kovin tiiviitä sylintereitä aikaiseksi eli 10W60 pysyy nippanappa sisällä mistä kuumanpään suositus.
Mutta aivan eri moottorista kysymys ja öljysuositukset eivät ole sattumalta aivan eripäästä asteikkoa, eli kannattaa niissä öljyissä katsoa mitä moottoriin on suositeltu eikä jonkun aivan eri moottorin suosituksia.
Itsehän en ole vielä ko. moottoriin mitään öljyä laittanut, kun hajos heti oston jälkeen. Nyt kun kone on kokonaan uusiksi rakennettu, niin vois sit käyttää sellaista öljyä, että ei heti tarvii uudelleen....
Ja rataahan meinasin ajella....
Comment
-
-
Originally posted by *makke* View PostAinakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.
Vaparien virittäminen on säälittävää
350hp/480Nm@0,666bar
xxxhp/670Nm@1,6bar
- Mystinen.Fi -
-ISO maailma välillä pelottaa Connection-
Comment
-
-
Originally posted by *makke* View PostAinakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.
duke's garage:
Suzuki R50
E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
S38 S54 S62
instagram: _duuk
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostVoidaanko sun omaa/kaverisi s50 konetta käyttää tyhjäkäynnillä minuutti ilman öljynpainetta ? Tämän näkisin mielelläni ja moni muukin varmaan.
Onko tehomittaustuloksia luotettavassa penkissä eri öljyillä, vedot saman tunnin sisällä tehtyinä ?
Nämä kiinnostaisi itseäkin kun motohommissa tästä tuli aikoinaan Siukolan Ekin kanssa paljon juteltua. Eki kertoi että he käyttivät Englannin Superbike sarjassa Rizla teamissä 0w20 öljyjä kun se toi tehoa 3-4hv enemmän verrattuna 10w-50 öljyyn. Tosin koneet piti laakeroida joka viikonlopun jälkeen uudestaan ja laatikot menee silpuksi.
Comment
-
-
Itse ajelin TWS:llä 6 kesää ennen kuin koneremppa tuli eteen. Eikä silloinkaan laakerit konetta rikkoneet. Laakereita ei ollut ainakaan minun aikana koskaan uusittu, joten nyt "uudella" pannulla mennään samalla öljyllä...
Ja konehan on s50b32.e36 M3 -97 "katukilpuri"
e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448
Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140
Comment
-
Comment