Niin ja vielä tietysti varoitus, että jos S50-koneessa on vastoin BMW:n ohjeita käytetty jotain tervaa öljynä ei niitä kannata vaihtaa enää notkeampiin, laakerivälykset on jo jotain aivan muuta kuin alunperin ja notkealla öljyllä tulee täystuho väljiin laakereihin. Mutta rempattuun koneeseen notkeaa öljyä sisään niin kone pysyykin kasassa.
S50B30 Rebuild - Mitä osaa kannattaa vaihtaa / laittaa tilalle?
Collapse
X
-
Kiertokangen laakerit siitä meni. samalla sitten todettiin muutenkin kuluneeksi. TWS 10W-60 öljyjä siinä oli käytettyOriginally posted by naukkis View PostMikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.
.
Comment
-
Mitäpä jos tuo ohuempi öljy "poistuu" laakeripinnoilta kun kuuma kone jätetään esim. yöksi seisomaan.Kun moottori sitten käynnistetään uudelleen,niin suojaavaa öljykalvoa ei olekkaan.Originally posted by naukkis View PostLaakereista näkee heti miksi ne ovat hajonneet, tuollaisen öljyn virtauksen riittämättömyyden aiheuttaman voitelukalvon häviämisen jälkeen laakerimetalli on kulunut koko ympyrän alueelta, taas jos öljy on ollut liian notkeaa kestämään laakerin pintapaineen siitä näkee stressipisteet.
Comment
-
Öljy kuin öljy poistuu laakerista sammutettaessa. Varsinainen laakeri moottorin käydessä on se öljykalvo joka puristuu laakerien väliin jatkuvasti virtaavasta öljystä, ja se poistuu laakerin välistä oikeastaan heti kun moottori sammuu.Originally posted by Heguli 31 View PostMitäpä jos tuo ohuempi öljy "poistuu" laakeripinnoilta kun kuuma kone jätetään esim. yöksi seisomaan.Kun moottori sitten käynnistetään uudelleen,niin suojaavaa öljykalvoa ei olekkaan.
Mutta se laakeri toimii ilman öljykalvoakin, suhteellisen suuri kitka laakerimetallin ja kammenkaulan välissä vain nostaa lämpötiloja ja pehmeä laakerimetalli sulaa suhteellisen nopeasti pois, eli korkeilla kierroksilla voitelukatkot eivät saa olla pitkiä, tyhjäkäynnillä minuutin öljykatko ei vielä juuri näy laakerissa.
Jos veivinlaakerissa on suuret välykset koneen käynnistyksessä kuulee milloin öljykalvo ilmestyy laakerin väliin, kiertokanget kolkottavat siihen asti ja hiljenevät öljykalvon vaikutuksesta.
Comment
-
10w-60 hukannee vielä jonkun 10 kaakkia tehoa moottorista huonon voitelun lisäksi, jännää että suomessa leikitään noilla jäykillä öljyillä kun taas kuumissa maissa nimenomaan notkeilla eli suositellun sijaan käytetään 0W-10 ja 0W-20 öljyjä lähinnä tehoedun takia...Originally posted by MikaLaaksonen View PostKiertokangen laakerit siitä meni. samalla sitten todettiin muutenkin kuluneeksi. TWS 10W-60 öljyjä siinä oli käytetty
Comment
-
Vähän tsekkailin, ja vastaus on että paljon. S60/65 koneissa on seostettu alulohko ja V8:n tarvitsemien suurien runkolaakerien takia välyksiä ei saada rakennettua likikään yhtä tarkasti kuin nykyään yleensä, siksi 10W suositus. Em. lohkoon ei myöskään näytä saavan kovin tiiviitä sylintereitä aikaiseksi eli 10W60 pysyy nippanappa sisällä mistä kuumanpään suositus.Originally posted by jannmann View PostMites paljon e39 M5:n välykset eroaa S50 koneen, kun siihen bmw kuitenkin suosittelee tws:sää? Vai onko sekin castrolin sponssin painostusta?
Mutta aivan eri moottorista kysymys ja öljysuositukset eivät ole sattumalta aivan eripäästä asteikkoa, eli kannattaa niissä öljyissä katsoa mitä moottoriin on suositeltu eikä jonkun aivan eri moottorin suosituksia.
Comment
-
Tähän olisi kiva saada joku ehdoton totuus tyyliin " laita näitä öljyjä ja moottori ei koskaan hajoa"Originally posted by naukkis View PostVähän tsekkailin, ja vastaus on että paljon. S60/65 koneissa on seostettu alulohko ja V8:n tarvitsemien suurien runkolaakerien takia välyksiä ei saada rakennettua likikään yhtä tarkasti kuin nykyään yleensä, siksi 10W suositus. Em. lohkoon ei myöskään näytä saavan kovin tiiviitä sylintereitä aikaiseksi eli 10W60 pysyy nippanappa sisällä mistä kuumanpään suositus.
Mutta aivan eri moottorista kysymys ja öljysuositukset eivät ole sattumalta aivan eripäästä asteikkoa, eli kannattaa niissä öljyissä katsoa mitä moottoriin on suositeltu eikä jonkun aivan eri moottorin suosituksia.
Tai edes oikea tieto siitä mitä tehdas suosittelee.
Itsehän en ole vielä ko. moottoriin mitään öljyä laittanut, kun hajos heti oston jälkeen. Nyt kun kone on kokonaan uusiksi rakennettu, niin vois sit käyttää sellaista öljyä, että ei heti tarvii uudelleen....
Ja rataahan meinasin ajella....
Comment
-
ACS:n pajan kautta käynyt hopeanharmaa E36 M3 coupe. Tuttu kampe, meidän sähköpuolen kouluttajan entinen käyttöauto.
I don't lose sleep over the opinion of sheep.
Comment
-
Vaikka Futurezilta.. Redlinee http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf...ucts/RL-15W50EOriginally posted by *makke* View PostAinakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.
Vaparien virittäminen on säälittävää
350hp/480Nm@0,666bar
xxxhp/670Nm@1,6bar
- Mystinen.Fi -
-ISO maailma välillä pelottaa Connection-
Comment
-
-
15W50 Motul 300V competition motorsport.. Saa tilattua vaikka fixuksesta tai AD:stä... Tai köyhä ostaa sakasta huomattavasti halvemmalla.Originally posted by *makke* View PostAinakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.
duke's garage:
Suzuki R50
E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
S38 S54 S62
instagram: _duuk
Comment
-
No jos luulet että se S50 on maailman erikoisin kone niin testaa sitten sillä mutta liukulaakeroituja koneita on romikset täynnä ja voit itse kokeilla jos tuntuu uskomattomalta, tyhjäkäynnillä öljytön kone käy maailman tappiin ja tehoakin voi ottaa ulos aika pitkään ja reilusti ennenkuin laakerointi alkaa pettämään.Originally posted by jannmann View PostVoidaanko sun omaa/kaverisi s50 konetta käyttää tyhjäkäynnillä minuutti ilman öljynpainetta ? Tämän näkisin mielelläni ja moni muukin varmaan.
Apin standardi taitaa määritellä 2,7% eron 5W-30 energy conserving öljylle vs verrokki 10W-40. Ero notkeimpien 0W öljyjen ja 10W-60:n välillä on enemmän, onhan noita eri lehdet aina silloin tällöin testailleet mutta yleensä radikaaleja ääripäitä ei ole testeissä mukana.Onko tehomittaustuloksia luotettavassa penkissä eri öljyillä, vedot saman tunnin sisällä tehtyinä ?
Nämä kiinnostaisi itseäkin kun motohommissa tästä tuli aikoinaan Siukolan Ekin kanssa paljon juteltua. Eki kertoi että he käyttivät Englannin Superbike sarjassa Rizla teamissä 0w20 öljyjä kun se toi tehoa 3-4hv enemmän verrattuna 10w-50 öljyyn. Tosin koneet piti laakeroida joka viikonlopun jälkeen uudestaan ja laatikot menee silpuksi.
Comment
-
Itse ajelin TWS:llä 6 kesää ennen kuin koneremppa tuli eteen. Eikä silloinkaan laakerit konetta rikkoneet. Laakereita ei ollut ainakaan minun aikana koskaan uusittu, joten nyt "uudella" pannulla mennään samalla öljyllä...
Ja konehan on s50b32.e36 M3 -97 "katukilpuri"
e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448
Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140
Comment
Comment