Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 Rebuild - Mitä osaa kannattaa vaihtaa / laittaa tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #31
    Niin ja vielä tietysti varoitus, että jos S50-koneessa on vastoin BMW:n ohjeita käytetty jotain tervaa öljynä ei niitä kannata vaihtaa enää notkeampiin, laakerivälykset on jo jotain aivan muuta kuin alunperin ja notkealla öljyllä tulee täystuho väljiin laakereihin. Mutta rempattuun koneeseen notkeaa öljyä sisään niin kone pysyykin kasassa.

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 377
      • Vantaa

      #32
      Originally posted by naukkis View Post
      Mikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.

      .
      Kiertokangen laakerit siitä meni. samalla sitten todettiin muutenkin kuluneeksi. TWS 10W-60 öljyjä siinä oli käytetty

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10035
        • KVLA

        #33
        Originally posted by naukkis View Post
        Laakereista näkee heti miksi ne ovat hajonneet, tuollaisen öljyn virtauksen riittämättömyyden aiheuttaman voitelukalvon häviämisen jälkeen laakerimetalli on kulunut koko ympyrän alueelta, taas jos öljy on ollut liian notkeaa kestämään laakerin pintapaineen siitä näkee stressipisteet.
        Mitäpä jos tuo ohuempi öljy "poistuu" laakeripinnoilta kun kuuma kone jätetään esim. yöksi seisomaan.Kun moottori sitten käynnistetään uudelleen,niin suojaavaa öljykalvoa ei olekkaan.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Mitäpä jos tuo ohuempi öljy "poistuu" laakeripinnoilta kun kuuma kone jätetään esim. yöksi seisomaan.Kun moottori sitten käynnistetään uudelleen,niin suojaavaa öljykalvoa ei olekkaan.
          Öljy kuin öljy poistuu laakerista sammutettaessa. Varsinainen laakeri moottorin käydessä on se öljykalvo joka puristuu laakerien väliin jatkuvasti virtaavasta öljystä, ja se poistuu laakerin välistä oikeastaan heti kun moottori sammuu.

          Mutta se laakeri toimii ilman öljykalvoakin, suhteellisen suuri kitka laakerimetallin ja kammenkaulan välissä vain nostaa lämpötiloja ja pehmeä laakerimetalli sulaa suhteellisen nopeasti pois, eli korkeilla kierroksilla voitelukatkot eivät saa olla pitkiä, tyhjäkäynnillä minuutin öljykatko ei vielä juuri näy laakerissa.

          Jos veivinlaakerissa on suuret välykset koneen käynnistyksessä kuulee milloin öljykalvo ilmestyy laakerin väliin, kiertokanget kolkottavat siihen asti ja hiljenevät öljykalvon vaikutuksesta.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by MikaLaaksonen View Post
            Kiertokangen laakerit siitä meni. samalla sitten todettiin muutenkin kuluneeksi. TWS 10W-60 öljyjä siinä oli käytetty
            10w-60 hukannee vielä jonkun 10 kaakkia tehoa moottorista huonon voitelun lisäksi, jännää että suomessa leikitään noilla jäykillä öljyillä kun taas kuumissa maissa nimenomaan notkeilla eli suositellun sijaan käytetään 0W-10 ja 0W-20 öljyjä lähinnä tehoedun takia...

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #36
              Originally posted by jannmann View Post
              Mites paljon e39 M5:n välykset eroaa S50 koneen, kun siihen bmw kuitenkin suosittelee tws:sää? Vai onko sekin castrolin sponssin painostusta?
              Vähän tsekkailin, ja vastaus on että paljon. S60/65 koneissa on seostettu alulohko ja V8:n tarvitsemien suurien runkolaakerien takia välyksiä ei saada rakennettua likikään yhtä tarkasti kuin nykyään yleensä, siksi 10W suositus. Em. lohkoon ei myöskään näytä saavan kovin tiiviitä sylintereitä aikaiseksi eli 10W60 pysyy nippanappa sisällä mistä kuumanpään suositus.

              Mutta aivan eri moottorista kysymys ja öljysuositukset eivät ole sattumalta aivan eripäästä asteikkoa, eli kannattaa niissä öljyissä katsoa mitä moottoriin on suositeltu eikä jonkun aivan eri moottorin suosituksia.

              Comment

              • MikaLaaksonen
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 377
                • Vantaa

                #37
                Originally posted by naukkis View Post
                Vähän tsekkailin, ja vastaus on että paljon. S60/65 koneissa on seostettu alulohko ja V8:n tarvitsemien suurien runkolaakerien takia välyksiä ei saada rakennettua likikään yhtä tarkasti kuin nykyään yleensä, siksi 10W suositus. Em. lohkoon ei myöskään näytä saavan kovin tiiviitä sylintereitä aikaiseksi eli 10W60 pysyy nippanappa sisällä mistä kuumanpään suositus.

                Mutta aivan eri moottorista kysymys ja öljysuositukset eivät ole sattumalta aivan eripäästä asteikkoa, eli kannattaa niissä öljyissä katsoa mitä moottoriin on suositeltu eikä jonkun aivan eri moottorin suosituksia.
                Tähän olisi kiva saada joku ehdoton totuus tyyliin " laita näitä öljyjä ja moottori ei koskaan hajoa" Tai edes oikea tieto siitä mitä tehdas suosittelee.

                Itsehän en ole vielä ko. moottoriin mitään öljyä laittanut, kun hajos heti oston jälkeen. Nyt kun kone on kokonaan uusiksi rakennettu, niin vois sit käyttää sellaista öljyä, että ei heti tarvii uudelleen....

                Ja rataahan meinasin ajella....

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #38
                  -------------------------
                  Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:48.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • *makke*
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 884
                    • Klaukkala

                    #39
                    Ainakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.

                    Comment

                    • Pretoriaani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 3842
                      • Hyvinkää, Finland

                      #40
                      ACS:n pajan kautta käynyt hopeanharmaa E36 M3 coupe. Tuttu kampe, meidän sähköpuolen kouluttajan entinen käyttöauto.
                      I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                      Comment

                      • Mystinen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1206
                        • Kehä3

                        #41
                        Originally posted by *makke* View Post
                        Ainakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.
                        Vaikka Futurezilta.. Redlinee http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf...ucts/RL-15W50E

                        Vaparien virittäminen on säälittävää
                        350hp/480Nm@0,666bar
                        xxxhp/670Nm@1,6bar
                        - Mystinen.Fi -
                        -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                        Comment

                        • MikaLaaksonen
                          BTCF Member
                          • Jan 2011
                          • 377
                          • Vantaa

                          #42
                          Originally posted by Pretoriaani View Post
                          ACS:n pajan kautta käynyt hopeanharmaa E36 M3 coupe. Tuttu kampe, meidän sähköpuolen kouluttajan entinen käyttöauto.
                          Juurikin se

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10510
                            • Saaressa

                            #43
                            Originally posted by *makke* View Post
                            Ainakin 3.0 malliin ohjekirja kertoo öljyksi 15w40 tai 15w50, mistä semmosta sitten saa on toinen asia.
                            15W50 Motul 300V competition motorsport.. Saa tilattua vaikka fixuksesta tai AD:stä... Tai köyhä ostaa sakasta huomattavasti halvemmalla.

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by jannmann View Post
                              Voidaanko sun omaa/kaverisi s50 konetta käyttää tyhjäkäynnillä minuutti ilman öljynpainetta ? Tämän näkisin mielelläni ja moni muukin varmaan.
                              No jos luulet että se S50 on maailman erikoisin kone niin testaa sitten sillä mutta liukulaakeroituja koneita on romikset täynnä ja voit itse kokeilla jos tuntuu uskomattomalta, tyhjäkäynnillä öljytön kone käy maailman tappiin ja tehoakin voi ottaa ulos aika pitkään ja reilusti ennenkuin laakerointi alkaa pettämään.

                              Onko tehomittaustuloksia luotettavassa penkissä eri öljyillä, vedot saman tunnin sisällä tehtyinä ?
                              Nämä kiinnostaisi itseäkin kun motohommissa tästä tuli aikoinaan Siukolan Ekin kanssa paljon juteltua. Eki kertoi että he käyttivät Englannin Superbike sarjassa Rizla teamissä 0w20 öljyjä kun se toi tehoa 3-4hv enemmän verrattuna 10w-50 öljyyn. Tosin koneet piti laakeroida joka viikonlopun jälkeen uudestaan ja laatikot menee silpuksi.
                              Apin standardi taitaa määritellä 2,7% eron 5W-30 energy conserving öljylle vs verrokki 10W-40. Ero notkeimpien 0W öljyjen ja 10W-60:n välillä on enemmän, onhan noita eri lehdet aina silloin tällöin testailleet mutta yleensä radikaaleja ääripäitä ei ole testeissä mukana.

                              Comment

                              • Mica
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 689
                                • Häme

                                #45
                                Itse ajelin TWS:llä 6 kesää ennen kuin koneremppa tuli eteen. Eikä silloinkaan laakerit konetta rikkoneet. Laakereita ei ollut ainakaan minun aikana koskaan uusittu, joten nyt "uudella" pannulla mennään samalla öljyllä...
                                Ja konehan on s50b32.
                                e36 M3 -97 "katukilpuri"
                                e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

                                Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎