Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B30 Rebuild - Mitä osaa kannattaa vaihtaa / laittaa tilalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    ------------------
    Last edited by jannmann; 27-02-2012, 03:03.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 377
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by jannmann View Post
      Siinä oli siis 340 haave heppaa, tai ainakin pirun optimistinen penkki.
      Onko dyno lappua laittaa?

      Lue toni78 kirjoittama projekti läpi, siellä hyvin juttua s50 piristämisestä.
      On siitä joku Karalan lappu, mutta sen todenperäisyydestä nyt en niin varma ole ja se ei kuitenkaan nyt ole se pointti.

      Comment

      • MikaLaaksonen
        BTCF Member
        • Jan 2011
        • 377
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Mikä sen hajotti? Siitä on hyvä lähteä. Mikäli kone hajosi esim. öljynkierto-ongelmaan, on syytä perehtyä ensin siihen jottei uusi kone leviä myös. Ilman jotain virhettä tekovaiheessa tai osavalinnoissa tuon koneen ei pitäisi hajota noin helposti.

        Osia vaihdettu ja "ohjelmana" halpa alpha-n lastu? Valitettavan yleinen kombinaatio, eikä välttämättä pitkäikäinen. 340hp noilla muutoksilla tuosta koneesta kuulostaa omaankin korvaan aika optimistiselta.
        Toi on totta, että syy hajoamiseen pitää selvittää. Perimmäinen syy on varmaan se, etä oli vaan jo niin vanha kone, joka varmaan oli saanut ihan riittävästi runtua.

        Comment

        • MikaLaaksonen
          BTCF Member
          • Jan 2011
          • 377
          • Vantaa

          #19
          Originally posted by coupe320 View Post
          en tiiä liekkö sama auto mikä tuli itelle mieleen. joskus oli myynnissä ja muistaakseni ac nitserin papat viilannu pannua, jos samasta autosta puhutaan?:think

          Se on just se

          Comment

          • MikaLaaksonen
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 377
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by jannmann View Post
            Mitkäs öljyt muuten koneessa oli ?

            Oma listaus tehtäville hommille vois olla vaikka:

            -uudet männät, ruttua 12 korvilla
            -Schrick 284 nokat (saa kenties päästöistä läpi)
            -kansityö Makkosen Hannulla
            -öljypumpun päivitys
            -kunnon ohjelmointi eculle
            -uus jakopää
            -kiinteä kevyempi vauhtipyörä
            Tässä on hyvää settiä, joista voisi poimia ainakin parhaat

            - Männät: Joo, pitää vaihtaa, onko merkitä mitään suositusta?
            - Schrick nokat on jo, pidetään ne, jos ne on kunnossa
            - Kansityö, tehdään ainakin ohjurit ja seetipinnat
            - Öljypumpun päivitys - Tarkoitatko 3.2 pohjaa ja pumppua?
            - Ohjelmointi, joo, varmaan pakko tehdä, jos muuttuu esim. puristukset (onko paikkaa suositella)
            - Jakopää, joo varmaan hyvä vaihtaa
            - Kiinteä vauhtipyörä, on jo, samoin sintterikytkin


            Öljyt oli Castrol 10w/60


            Ei mitään toiveita/suosituksia laakereistä, kangista, kanentiivisteestä, pulteista?

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              #21
              ------------------
              Last edited by jannmann; 27-02-2012, 03:03.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • MikaLaaksonen
                BTCF Member
                • Jan 2011
                • 377
                • Vantaa

                #22
                Originally posted by jannmann View Post

                Kunhan vaan jätät kaiken aaameriikan mainosshitin ostamatta, niin hyvä tulee.

                Jos sulla ei ole kanavaa ostaa noita BMW Motorsport osia (Suomesta vitun kalliita) niin kannattaa kysellä www.e30shop.de josta lähettää kysely Markus Glaumille. Erittäin avulias, tietävä ja edullinen kaveri.
                Joo, tolta jampalta ostinkin sen oilrestrictorin siihen kanteen. Hyvin toimi se kaupankäynti

                Onks ACL:n laakereista mitään sanottavaa (jos niitä nyt edes tohon koneeseen on saatavilla)

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23
                  --------------
                  Last edited by jannmann; 27-02-2012, 03:02.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • MikaLaaksonen
                    BTCF Member
                    • Jan 2011
                    • 377
                    • Vantaa

                    #24
                    Eli noin a-ryhmän laakerit on parempia, kuin normi M3:n vakiolaakerit ja olet sitä mieltä, että niitä kannattaisi käyttää

                    Comment

                    • MikaLaaksonen
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 377
                      • Vantaa

                      #25
                      Eli mottiin tulee/tehdään:

                      Lohkon poraus
                      Kansityö
                      kampiakselin hionta ja nitraus
                      Mäntäsarja Accralite poraus 86,13
                      Kaikki tiivisteet
                      Kaikki laakerit (alkuperäinen BMW)
                      kytkinasetelma

                      Lisäksi vaihdetaan kaikki kuluvat osat (ohjaimet kiristimet, pumput)
                      Ja laitetaan 3.2 litrasen öljypohja ja pumppu + öljynpaine mittari ja laajakaista lambda

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Mikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.

                        Yleensä korkeavireiseen joku 5W-30 on hyvä ellei jostain syystä öljynlämmöt nouse 150 asteen yli. BMW:n suositus taitaa olla 0W-30 tuohon koneeseen

                        Aikanaan tuhottiin paljon kireitä moottoreita 5W-50 rallyformulalla ja tuo Castrol RS on jopa pahempaa.

                        Yleensähän pelätään että notkeat öljyt ovat liian notkeita kuumana ja pistetään sen takia jotain markkinavalo Castrol RS:ää koneeseen vaikka se on ehtaa myrkkyä nykykoneille.

                        Comment

                        • Mystinen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1206
                          • Kehä3

                          #27
                          Originally posted by naukkis View Post
                          Mikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.

                          Yleensä korkeavireiseen joku 5W-30 on hyvä ellei jostain syystä öljynlämmöt nouse 150 asteen yli. BMW:n suositus taitaa olla 0W-30 tuohon koneeseen

                          Aikanaan tuhottiin paljon kireitä moottoreita 5W-50 rallyformulalla ja tuo Castrol RS on jopa pahempaa.

                          Yleensähän pelätään että notkeat öljyt ovat liian notkeita kuumana ja pistetään sen takia jotain markkinavalo Castrol RS:ää koneeseen vaikka se on ehtaa myrkkyä nykykoneille.
                          Ulkomaailman Bimmerfoorumilla yks isäntä kehuu myös tuota 0w-30 kamaa
                          I have elected to use Amsoil's 0W-30 oil.

                          The reasons for my choice are many.

                          In discussions with Mr. Darren Wallace (Technical Design Engineer and Chemist) of Amsoil Company, he suggested strongly I use the 0W-30 in the M3 for street and track. His suggestion rather surprised me! I asked him, "track too" and he said "most definitely." I will only lightly attempt to explain why he made his suggestion to me.

                          He explained that BMW engines, as are most others, had very tight engine tolerances for their bearings, etc. He said using the Amsoil 0W-30 would protect these bearings (and the entire engine) better than ANY 30 weight grade oil they have ever tested, including their other 30 weight multi-vis grade oils they offer. The anti-wear additive package for this 0W-30 oil, he said, is simply the best they have ever seen! The chemical make-up of the other Amsoil oils don't allow this same anti-wear package to be used. He also explained this particular oil is better at dealing with the contaminents (hydrocarbons left from combustion), dirt and corrosion, etc. than the other oils.
                          Lukekaa lisää ja kommentoikaa http://www.bimmerforums.com/0w30/

                          Vaparien virittäminen on säälittävää
                          350hp/480Nm@0,666bar
                          xxxhp/670Nm@1,6bar
                          - Mystinen.Fi -
                          -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #28
                            Originally posted by Mystinen View Post
                            Ulkomaailman Bimmerfoorumilla yks isäntä kehuu myös tuota 0w-30 kamaa
                            Öljyn viskojen kanssa pätee nyrkkisääntö että jos nokat ja nostajat kuluvat öljy on liian notkeaa ja jos kiertokangenlaakerit niin liian jäykkää. Nykyään osataan tehdä notkeita öljyjä joilla kireätkin nokat kestävät mutta kiertokangenlaakerit on edelleen helppo tuhota liian jäykällä, tai pikemminkin liian laaja-alaiseksi lisäaineistetulla öljyllä.

                            Castrol RS:n kuumanpään visko taitaa tosin pudota SAE40 luokkaan heti kun öljy joutuu kovalle rasitukselle mutta vahinkoa siinä välissä voi helposti tapahtua.

                            Ja yleensähän pelätään niitä alhaisia öljynpaineita vaikka korkeita pitäisi, korkea öljynpaine varsinkin alle huippukierrosten kertoo että öljy on liian jäykkää eikä kierrä koneessa kunnolla, tilanne esimerkiksi kylmäkäynnistyksen jälkeen....
                            Last edited by naukkis; 09-07-2011, 22:15.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #29
                              -----------------
                              Last edited by jannmann; 27-02-2012, 02:48.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by jannmann View Post
                                Mites paljon e39 M5:n välykset eroaa S50 koneen, kun siihen bmw kuitenkin suosittelee tws:sää? Vai onko sekin castrolin sponssin painostusta? Ja toi mystisen laittama linkki missä öljy-yhtiön mies kehuu omaa tuotettaan parhaaksi on uskottava? S50 on kuitenkin 18v vanha kone joten en laskis sitä "uudeksi" koneeksi(m5 v8 on uudempi...). Varsinkaan kun niihin takuuaikana vaihdettiin veivinlaakereita jus tolla 0w-30 ajettuna.
                                S50 kiertää sen verran että veivinlaakerit kaipaavat jo voiteluakin, E39 M5:n kone on maatalaousmoottoripuolelta kierrosalueeltaan, 7K kiertävän moottorin voitelee vielä vaikka banaaneilla.

                                Ja edes se 0w-30 ei ole riittävän notkeaa korkeille kierroksille kylmänä eli kyllä ne veivinlaakerit saa silläkin poltettua ongelmitta, BMW:llä taisi tulla dynaaminen kierrorajoitin noiden jälkeen eli kylmää konetta ei saa kierrätettyä voitelun kannalta vaikealle alueelle.

                                Ja siis laajan viskositeettialueen ainoa etu on että se pysyy moottorissa hyvin, jos sisällä pysyy notkeampikin tavara niin mitään järkeä käyttää jotain 10W-60 ei ole vaikka matalalle kiertävä moottori sillä riittävän voitelun saakin. Kuumaan koneeseen kunnollinen 10W-öljy omaa korkeintaan SAE40 kuumanpään viskositeetin, ne aineet joilla kuumanpään viskositeetti nostetaan eivät paranna voitelua vaan estävät varsinaisen voitelevan öljyn virtaamista ja siten voitelua ja jos laakerien voitelu on liukunopeuden suhteen lähellä kriittistä öljykalvo oheneen liikaa.

                                Laakereista näkee heti miksi ne ovat hajonneet, tuollaisen öljyn virtauksen riittämättömyyden aiheuttaman voitelukalvon häviämisen jälkeen laakerimetalli on kulunut koko ympyrän alueelta, taas jos öljy on ollut liian notkeaa kestämään laakerin pintapaineen siitä näkee stressipisteet. Bensakoneissa harvemmin, vanhat Toyotan 4A-ge:t nakuttaessaan pienillä kierroksilla jättävät aavistuksen em. jälkiä, muissa koneissa ei ole tullut vastaan, Toyotakin sittemmin suurensi aavistuksen laakerin halkaisijaa. Ja suurilla kierroksilla nuo 4A-GE:n naurettavan pienet laakeritkin (halkaisija 40mm)kestävät ihan mitä vain kunhan öljyä virtaa riittävästi.

                                Ja S50B30 ongelma on ne suurihalkaisijaiset kiertokangenlaakerit(50mm) joista seuraa korkeat liukunopeudet ja vaatimukset öljyn virtaavuudelle. BMW rakensi nuo S50:t aika limitille sen suhteen, S50B32 veivinlaakerikokoa jouduttiin kait millillä pienentämään niiden parinsadan lisäkierroksen takia. Ylipäätään tavan M50:n pienempi 45mm laakeri olisi parempi korkeilla kierroksilla mutta suoran kuutosen kampura nähtävästi vaatii kestääkseen vähän enemmän tavaraa kauloille. Suora kutonen ei ole mikään kisakone.....
                                Last edited by naukkis; 10-07-2011, 08:00.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎