------------------
Announcement
Collapse
No announcement yet.
S50B30 Rebuild - Mitä osaa kannattaa vaihtaa / laittaa tilalle?
Collapse
X
-
Originally posted by jannmann View PostSiinä oli siis 340 haave heppaa, tai ainakin pirun optimistinen penkki.
Onko dyno lappua laittaa?
Lue toni78 kirjoittama projekti läpi, siellä hyvin juttua s50 piristämisestä.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostMikä sen hajotti? Siitä on hyvä lähteä. Mikäli kone hajosi esim. öljynkierto-ongelmaan, on syytä perehtyä ensin siihen jottei uusi kone leviä myös. Ilman jotain virhettä tekovaiheessa tai osavalinnoissa tuon koneen ei pitäisi hajota noin helposti.
Osia vaihdettu ja "ohjelmana" halpa alpha-n lastu? Valitettavan yleinen kombinaatio, eikä välttämättä pitkäikäinen. 340hp noilla muutoksilla tuosta koneesta kuulostaa omaankin korvaan aika optimistiselta.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMitkäs öljyt muuten koneessa oli ?
Oma listaus tehtäville hommille vois olla vaikka:
-uudet männät, ruttua 12 korvilla
-Schrick 284 nokat (saa kenties päästöistä läpi)
-kansityö Makkosen Hannulla
-öljypumpun päivitys
-kunnon ohjelmointi eculle
-uus jakopää
-kiinteä kevyempi vauhtipyörä
- Männät: Joo, pitää vaihtaa, onko merkitä mitään suositusta?
- Schrick nokat on jo, pidetään ne, jos ne on kunnossa
- Kansityö, tehdään ainakin ohjurit ja seetipinnat
- Öljypumpun päivitys - Tarkoitatko 3.2 pohjaa ja pumppua?
- Ohjelmointi, joo, varmaan pakko tehdä, jos muuttuu esim. puristukset (onko paikkaa suositella)
- Jakopää, joo varmaan hyvä vaihtaa
- Kiinteä vauhtipyörä, on jo, samoin sintterikytkin
Öljyt oli Castrol 10w/60
Ei mitään toiveita/suosituksia laakereistä, kangista, kanentiivisteestä, pulteista?
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View Post
Kunhan vaan jätät kaiken aaameriikan mainosshitin ostamatta, niin hyvä tulee.
Jos sulla ei ole kanavaa ostaa noita BMW Motorsport osia (Suomesta vitun kalliita) niin kannattaa kysellä www.e30shop.de josta lähettää kysely Markus Glaumille. Erittäin avulias, tietävä ja edullinen kaveri.
Onks ACL:n laakereista mitään sanottavaa (jos niitä nyt edes tohon koneeseen on saatavilla)
Comment
-
-
Eli mottiin tulee/tehdään:
Lohkon poraus
Kansityö
kampiakselin hionta ja nitraus
Mäntäsarja Accralite poraus 86,13
Kaikki tiivisteet
Kaikki laakerit (alkuperäinen BMW)
kytkinasetelma
Lisäksi vaihdetaan kaikki kuluvat osat (ohjaimet kiristimet, pumput)
Ja laitetaan 3.2 litrasen öljypohja ja pumppu + öljynpaine mittari ja laajakaista lambda
Comment
-
-
Mikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.
Yleensä korkeavireiseen joku 5W-30 on hyvä ellei jostain syystä öljynlämmöt nouse 150 asteen yli. BMW:n suositus taitaa olla 0W-30 tuohon koneeseen
Aikanaan tuhottiin paljon kireitä moottoreita 5W-50 rallyformulalla ja tuo Castrol RS on jopa pahempaa.
Yleensähän pelätään että notkeat öljyt ovat liian notkeita kuumana ja pistetään sen takia jotain markkinavalo Castrol RS:ää koneeseen vaikka se on ehtaa myrkkyä nykykoneille.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostMikä koneesta muuten kyrvähti? Mahdollisesti kiertokangenlaakerit? Eli tuollainen laaja-viskositeettinen 10W-60 on paskinta mahdollista öljyä koneelle joka rasittaa kiertokangenlaakereitaan, hirveä määrä viskositeetinlaajentajia estää kunnon virtauksen laakereille jolloin ne ylikuumenevat ja kuluvat väljiksi.
Yleensä korkeavireiseen joku 5W-30 on hyvä ellei jostain syystä öljynlämmöt nouse 150 asteen yli. BMW:n suositus taitaa olla 0W-30 tuohon koneeseen
Aikanaan tuhottiin paljon kireitä moottoreita 5W-50 rallyformulalla ja tuo Castrol RS on jopa pahempaa.
Yleensähän pelätään että notkeat öljyt ovat liian notkeita kuumana ja pistetään sen takia jotain markkinavalo Castrol RS:ää koneeseen vaikka se on ehtaa myrkkyä nykykoneille.
I have elected to use Amsoil's 0W-30 oil.
The reasons for my choice are many.
In discussions with Mr. Darren Wallace (Technical Design Engineer and Chemist) of Amsoil Company, he suggested strongly I use the 0W-30 in the M3 for street and track. His suggestion rather surprised me! I asked him, "track too" and he said "most definitely." I will only lightly attempt to explain why he made his suggestion to me.
He explained that BMW engines, as are most others, had very tight engine tolerances for their bearings, etc. He said using the Amsoil 0W-30 would protect these bearings (and the entire engine) better than ANY 30 weight grade oil they have ever tested, including their other 30 weight multi-vis grade oils they offer. The anti-wear additive package for this 0W-30 oil, he said, is simply the best they have ever seen! The chemical make-up of the other Amsoil oils don't allow this same anti-wear package to be used. He also explained this particular oil is better at dealing with the contaminents (hydrocarbons left from combustion), dirt and corrosion, etc. than the other oils.
Vaparien virittäminen on säälittävää
350hp/480Nm@0,666bar
xxxhp/670Nm@1,6bar
- Mystinen.Fi -
-ISO maailma välillä pelottaa Connection-
Comment
-
-
Originally posted by Mystinen View PostUlkomaailman Bimmerfoorumilla yks isäntä kehuu myös tuota 0w-30 kamaa
Castrol RS:n kuumanpään visko taitaa tosin pudota SAE40 luokkaan heti kun öljy joutuu kovalle rasitukselle mutta vahinkoa siinä välissä voi helposti tapahtua.
Ja yleensähän pelätään niitä alhaisia öljynpaineita vaikka korkeita pitäisi, korkea öljynpaine varsinkin alle huippukierrosten kertoo että öljy on liian jäykkää eikä kierrä koneessa kunnolla, tilanne esimerkiksi kylmäkäynnistyksen jälkeen....Last edited by naukkis; 09-07-2011, 22:15.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostMites paljon e39 M5:n välykset eroaa S50 koneen, kun siihen bmw kuitenkin suosittelee tws:sää? Vai onko sekin castrolin sponssin painostusta? Ja toi mystisen laittama linkki missä öljy-yhtiön mies kehuu omaa tuotettaan parhaaksi on uskottava? S50 on kuitenkin 18v vanha kone joten en laskis sitä "uudeksi" koneeksi(m5 v8 on uudempi...). Varsinkaan kun niihin takuuaikana vaihdettiin veivinlaakereita jus tolla 0w-30 ajettuna.
Ja edes se 0w-30 ei ole riittävän notkeaa korkeille kierroksille kylmänä eli kyllä ne veivinlaakerit saa silläkin poltettua ongelmitta, BMW:llä taisi tulla dynaaminen kierrorajoitin noiden jälkeen eli kylmää konetta ei saa kierrätettyä voitelun kannalta vaikealle alueelle.
Ja siis laajan viskositeettialueen ainoa etu on että se pysyy moottorissa hyvin, jos sisällä pysyy notkeampikin tavara niin mitään järkeä käyttää jotain 10W-60 ei ole vaikka matalalle kiertävä moottori sillä riittävän voitelun saakin. Kuumaan koneeseen kunnollinen 10W-öljy omaa korkeintaan SAE40 kuumanpään viskositeetin, ne aineet joilla kuumanpään viskositeetti nostetaan eivät paranna voitelua vaan estävät varsinaisen voitelevan öljyn virtaamista ja siten voitelua ja jos laakerien voitelu on liukunopeuden suhteen lähellä kriittistä öljykalvo oheneen liikaa.
Laakereista näkee heti miksi ne ovat hajonneet, tuollaisen öljyn virtauksen riittämättömyyden aiheuttaman voitelukalvon häviämisen jälkeen laakerimetalli on kulunut koko ympyrän alueelta, taas jos öljy on ollut liian notkeaa kestämään laakerin pintapaineen siitä näkee stressipisteet. Bensakoneissa harvemmin, vanhat Toyotan 4A-ge:t nakuttaessaan pienillä kierroksilla jättävät aavistuksen em. jälkiä, muissa koneissa ei ole tullut vastaan, Toyotakin sittemmin suurensi aavistuksen laakerin halkaisijaa. Ja suurilla kierroksilla nuo 4A-GE:n naurettavan pienet laakeritkin (halkaisija 40mm)kestävät ihan mitä vain kunhan öljyä virtaa riittävästi.
Ja S50B30 ongelma on ne suurihalkaisijaiset kiertokangenlaakerit(50mm) joista seuraa korkeat liukunopeudet ja vaatimukset öljyn virtaavuudelle. BMW rakensi nuo S50:t aika limitille sen suhteen, S50B32 veivinlaakerikokoa jouduttiin kait millillä pienentämään niiden parinsadan lisäkierroksen takia. Ylipäätään tavan M50:n pienempi 45mm laakeri olisi parempi korkeilla kierroksilla mutta suoran kuutosen kampura nähtävästi vaatii kestääkseen vähän enemmän tavaraa kauloille. Suora kutonen ei ole mikään kisakone.....Last edited by naukkis; 10-07-2011, 08:00.
Comment
-
Comment