Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #16
    Puslathan ne ovat syyllisiä. Vaihto auttoi!
    !Kiitokset avusta!
    Last edited by Vanquish; 18-04-2006, 12:10.

    Comment

    • Bemuri
      Newbiemmer
      • Oct 2004
      • 7
      • Kaarina

      #17
      E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

      Säädettiin talkovoimin auton auraukset kohdilleen alapallonivelten vaihdon jälkeen. Ratti jäi tietystikin vinoon just sen verran että häiritsee. Miten sen saisi parhaiten suoraan? Lähinnä ajatellen tota airbagia. Ei huvittaisi laukaista sitä vahingossa tommosen homman takia. Täytyy kevään tullen viedä kärry kuitenkin pyörien suuntaukseen, oisko järkevämpi jättää se ratin kääntökin sinne?

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6463
        • Tuusula

        #18
        Sieltä se pitäis oikasta mistä niitä aurauksiakin on säädetty.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #19
          Re: E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

          Originally posted by Bemuri
          Säädettiin talkovoimin auton auraukset kohdilleen alapallonivelten vaihdon jälkeen. Ratti jäi tietystikin vinoon just sen verran että häiritsee. Miten sen saisi parhaiten suoraan? Lähinnä ajatellen tota airbagia. Ei huvittaisi laukaista sitä vahingossa tommosen homman takia. Täytyy kevään tullen viedä kärry kuitenkin pyörien suuntaukseen, oisko järkevämpi jättää se ratin kääntökin sinne?
          Ota akunkenkä irti ja sitten voit rauhassa ottaa ratin pois ja kääntää, mutta meneekö se sitten toiseen suuntaan vinoon kun on kuitenkin aika "iso" se boorien väli...

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4317
            • Turku

            #20
            Eli raidetangon päistä säätämällä asia korjautuu.
            Sääd ä molempien puolien jengoista yhtä monta kierrosta vasemmalle tai oikealle.

            Comment

            • tomata1
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 41
              • Turku

              #21
              Re: E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

              Originally posted by Sami
              Originally posted by Bemuri
              Säädettiin talkovoimin auton auraukset kohdilleen alapallonivelten vaihdon jälkeen. Ratti jäi tietystikin vinoon just sen verran että häiritsee. Miten sen saisi parhaiten suoraan? Lähinnä ajatellen tota airbagia. Ei huvittaisi laukaista sitä vahingossa tommosen homman takia. Täytyy kevään tullen viedä kärry kuitenkin pyörien suuntaukseen, oisko järkevämpi jättää se ratin kääntökin sinne?
              Ota akunkenkä irti ja sitten voit rauhassa ottaa ratin pois ja kääntää, mutta meneekö se sitten toiseen suuntaan vinoon kun on kuitenkin aika "iso" se boorien väli...
              Ja sitte akunkengän irrotuksen jälkeen odottelet sellaiset viisitoista minuuttia
              Pecunia rerum omnium!!

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9909
                • KVLA

                #22
                Re: E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

                Originally posted by Bemuri
                Säädettiin talkovoimin auton auraukset kohdilleen alapallonivelten vaihdon jälkeen. Ratti jäi tietystikin vinoon just sen verran että häiritsee. Miten sen saisi parhaiten suoraan? Lähinnä ajatellen tota airbagia. Ei huvittaisi laukaista sitä vahingossa tommosen homman takia. Täytyy kevään tullen viedä kärry kuitenkin pyörien suuntaukseen, oisko järkevämpi jättää se ratin kääntökin sinne?
                Vai että talkoovoimin aurauksen säätö :lol: Oliko teillä vain talkooporukka,vai oikein jotain mittalaitteitakin?Meinaan että jos rattikin on vinossa,niin onko auraus varmasti kohdillaan.Voipi olla muuten ,että kun viet autosi nelipyörä mittaukseen "keväällä",niin pääset ostamaan uudet renkaatkin.Jos auraus on säädetty ilman mitään "mittakeppiä".No jos auraus on kohdillaan,niin edellisten ohjeiden mukaisesti raidetankoja molemmin puolin yhtä paljon säätämällä ratti oikeaa.Kuten ilmoitit,ettei se ole paljoa vinossa.Jos ratti on paljon vinossa(ja asnnukset tehty oikein)on oikaisu tehtävä ratti irroittamalla,ettei raidetankojen kierteet jää isosta ruuvaamisesta liian "huulille".

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Tai sitten nelipistesuuntauksen tekee pakollisena se kuka ostaa romun AVK:lta...??? Eiköhän se suuntaus pidä tehdä juuri talveksi. Jos rahat ei riitä n.60e:n suuntaukseen, on tullut valittua kaksi pyörää liikaa?

                  Comment

                  • Bemuri
                    Newbiemmer
                    • Oct 2004
                    • 7
                    • Kaarina

                    #24
                    Eikun vaihdettiin uloimmat alapallot ja siksi ratti vinoutui. Ja auraukset on kohillaan ja mittatikkujakin käytettiin. Ratti vaan jäi jostain syystä vinoon. Käsittääkseni ei ole mitenkään tavatonta? Jos on auraus kohillaan ja ratti vinossa, niin ei kai siinä auta raidetangon päitä ruuvailla?

                    Kun ottaa akunkengän (varmaan aika sama kumman?) pois, miksi pitää venailla 15 min? Onko jossain räjäytyskuvaa tms. ohjetta sen keskiön irroittamisesta?

                    Comment

                    • Touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1310
                      • Järvenpää

                      #25
                      Keskiö on kahdella ruuvilla kiinni ratin takaa...
                      Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                      Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                      Comment

                      • Frendiz
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 501
                        • Kajaani

                        #26
                        Eli tässä ois aika hyvät ohjeet ratin irrotukseen. Jopa äitisikin osaisi irroittaa ratin näillä ohjeilla. Niin ja kun koitat vetää rattia niin varmista että rattilukko ei ole päällä, muuten ratti ei lähe ulos. http://www.bimmernut.com/~billr/imag...gAndBulbs.html
                        BMW M5 3.8 -92 Mitt Volleder
                        EX:Ford Fiesta 1.1 8V -89 | BMW 525 24V -91 | Opel C kadett -76

                        "Ei Riemulla Rajaa, Ku Bemarilla Ajaa"

                        Comment

                        • juhape
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 321
                          • Pieksämäki

                          #27
                          Ei helvetissä sitä rattia pidä irroittaa eikä siitä yrittää korjata !!!
                          Ratti on varmasti kohdallaan hammastankoon nähden. Jos nyt otetaan ratti irti ja laitetaan eri asentoon niin voipi käydä niin että pyörät kääntyy toiseen suuntaan enemmän kuin toiseen.
                          Eli ratin ollessa suoraan hammastanko ei olekaan keskellä.
                          (kai siinä on hammastanko?? mutta sama se vaikka olis simpukkakin)
                          Järki käteen pojat ja raidetangoista säätämällä se ratti suoraan!!
                          Vinous johtuu siitä että alapallot ei ole ihan tarkasti samalla kohti tai niissä on vähän mittaheittoa !!
                          -BMW 530d Touring -14 LCI
                          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                          -Zetor 6245-89
                          -David Brown 996 -76
                          -MF 35 -58
                          -Tunturi Super Sport -85
                          -Tunturi Super Sport -77

                          Comment

                          • tatu
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2004
                            • 77
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by Bemuri
                            Eikun vaihdettiin uloimmat alapallot ja siksi ratti vinoutui. Ja auraukset on kohillaan ja mittatikkujakin käytettiin. Ratti vaan jäi jostain syystä vinoon. Käsittääkseni ei ole mitenkään tavatonta? Jos on auraus kohillaan ja ratti vinossa, niin ei kai siinä auta raidetangon päitä ruuvailla?

                            Kun ottaa akunkengän (varmaan aika sama kumman?) pois, miksi pitää venailla 15 min? Onko jossain räjäytyskuvaa tms. ohjetta sen keskiön irroittamisesta?
                            No raidetangon päitähän siinä todellakin ruuvaillaan! Eli yksinkertaisuudessaan ratti suoraksi ja raidetagonpäistä ruuvaillaan pyörät näyttämään suoraan eteenpäin! Ainakin uudemmissa autoissa raidetangolla on "keskikohta" jolloin ratti on suorassa ja pyörät tulee säätää suoraksi tässä kohtaa, muuten auto alkaa vetelemään mihin sattuuu koska mm ohjaustehostin ei toimi niin kuin on tarkoitettu
                            ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
                            EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

                            Comment

                            • tatu
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 77
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by Bemuri
                              Eikun vaihdettiin uloimmat alapallot ja siksi ratti vinoutui. Ja auraukset on kohillaan ja mittatikkujakin käytettiin. Ratti vaan jäi jostain syystä vinoon. Käsittääkseni ei ole mitenkään tavatonta? Jos on auraus kohillaan ja ratti vinossa, niin ei kai siinä auta raidetangon päitä ruuvailla?

                              Kun ottaa akunkengän (varmaan aika sama kumman?) pois, miksi pitää venailla 15 min? Onko jossain räjäytyskuvaa tms. ohjetta sen keskiön irroittamisesta?
                              No raidetangon päitähän siinä todellakin ruuvaillaan! Eli yksinkertaisuudessaan ratti suoraksi ja raidetagonpäistä ruuvaillaan pyörät näyttämään suoraan eteenpäin! Ainakin uudemmissa autoissa raidetangolla on "keskikohta" jolloin ratti on suorassa ja pyörät tulee säätää suoraksi tässä kohtaa, muuten auto alkaa vetelemään mihin sattuuu koska mm ohjaustehostin ei toimi niin kuin on tarkoitettu
                              ja minua kun ei niinsanotut ammattimiehet kyni!
                              EI OLE bemaria!, ja tuskin tuleekaan...

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                RAUTALANKAA LISÄÄ VAAN!!! Toista palloniveltä avataan ja toista kiristetään...ja vot` ratti on suorassa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎