Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Test Driver
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 334
    • Turku

    #61
    Jos pelkkä ratti on vinossa niin eikös pelkkä nelipyöräsuuntaus auta asiaan?

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #62
      Perseellään olevat pyöränkulmat saattaa vetää rattia vinoon ajettaessa. Kokemusta asiasta on. Kaveri luotti, että peräpää olis kohdallaan kun suuntasi vaan etupyörät. Koeajolenkillä ratti meni entistä enemmän vinoon. Sitten säädettiin pielessä oleva peräkin kuntoon ja sen jälkeen rattikin pysyi suorassa.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #63
        Taitaa nyt olla väellä pieniä hahmotusvaikeuksia, ratti ei ole kysyjällä pyörimissuunnassa vinossa joka johtuissi esim. pyöränkulmista tms.

        Ratti on vinossa siten, ettei se osoita kohti kuskia.

        Rattiakselin suoruuteen vaikuttavat osat löytyy kojelaudan sisältä ja jalkatilasta läpiviennin kohdalta. Hammastangon ja akselin välissä kyllä on niveltä ym. ettei vika varmasti niin pitkällä ole. Ota ne rattiakselin ylä- ja alamuovit pois ja jalkatilasta se iso pahvi niin että näet koko matkalta kapistuksen.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • ranXerox
          Newbiemmer
          • Oct 2010
          • 25
          • Espoo

          #64
          hmm

          Originally posted by Noppe View Post
          Jos nyt oikein ymmärsin tuon ratin vasemmalle kierouden niin mielestäni se on normaalia. Eli vasen käsi on suorempana kuin oikea kun pidät ratista klo 9 ja 3 kohdilta kiinni. Tai sitten minulla on useammassa bemarissa rattiakselit kieroja.
          Tätä mietin että onko ominaisuus vai onko akselini tosiaan kiero? Jos kuvittelet laittavasi suoran laudan ratin päälle eteen keskiön peittävästi, pitääkö sen olla tässä autossa 90 asteen kulmassa kuskiin vai onko siinä pientä kallistumaa? Itselläni on selvästi joku 5 asteen heitto eli vasen kauempana - oikea lähempänä kuskin oikeaa olkapäätä. Jos siirryn penkissä hieman vasemmalle, ratti on lähes suoraan päin. Joko istun liian oikealla jotenkin, tai penkki on vino tms. Mutta ratti selvästi osoittaa vasemmalle verrattuna "janaan joka lähtisi kojelaudasta ja jatkuisi auton mukaisesti suoraan taaksepäin".
          Last edited by ranXerox; 13-10-2010, 17:29. Reason: hahmotusta

          Comment

          • Noppe
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 535
            • Kuopio

            #65
            Originally posted by ranXerox View Post
            Tätä mietin että onko ominaisuus vai onko akselini tosiaan kiero? Jos kuvittelet laittavasi suoran laudan ratin päälle eteen keskiön peittävästi, pitääkö sen olla tässä autossa 90 asteen kulmassa kuskiin vai onko siinä pientä kallistumaa? Itselläni on selvästi joku 5 asteen heitto eli vasen kauempana - oikea lähempänä kuskin oikeaa olkapäätä. Jos siirryn penkissä hieman vasemmalle, ratti on lähes suoraan päin. Joko istun liian oikealla jotenkin, tai penkki on vino tms. Mutta ratti selvästi osoittaa vasemmalle verrattuna "janaan joka lähtisi kojelaudasta ja jatkuisi auton mukaisesti suoraan taaksepäin".
            Huomaa selvästi että on vinossa kun japsista hyppää bemarin/mersun rattiin. Väittäisin ominaisuudeksi jos se ei sitä viittä astetta enempää ole. Helpompi veivata yhellä kädellä.

            Comment

            • ranXerox
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 25
              • Espoo

              #66
              jaa

              Originally posted by Noppe View Post
              Huomaa selvästi että on vinossa kun japsista hyppää bemarin/mersun rattiin. Väittäisin ominaisuudeksi jos se ei sitä viittä astetta enempää ole. Helpompi veivata yhellä kädellä.
              Itse asiassa kun astemittaa vähän silmäilin, heitto suoralle linjalle olisi aika lähelle 5 astetta. Jos jana on suora, vasen puoli olisi -2(tai 3) ja oikea +2(tai 3).

              Tosiaan entinen auto oli japsi jossa ratti oli aivan suoraan 90 asteen kulmassa silmiini nähden.

              Onkohan bemarissa se nivelkohta tms vain keskemmällä autoa ja siksi ratti(akseli) tulee kulmassa ylös?

              En tiedä, voi se silti olla oikeasti vahingoittunutkin jotenkin.

              Comment

              • Soiled
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3217
                • Mystinen Kuopio

                #67
                Onko sulla tuollainen 4-puolainen perusratti? Nyt vaan mittaamaan vastaavanlaisesta bemusta ratista matkaa esim. a-pilariin tai vastaavaan kiintopisteeseen niin näkee jos heittoa on useampi sentti
                Mystinen.Fi @ FB
                IG @tarmohanninen
                http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #68
                  ranxerox , käytä jossain pajalla niin osaavat sanoa onko ruori saanut kipeää vai ei. Ei sitä netin välityksellä kuvauksesta osaa arpoa mitä on tapahtunut tai ei.
                  Originally posted by Soiled View Post
                  Ratti irti ja voitelua sitten, samalla voit keskittää ratin uusiksi renkaiden ollessa suorassa.
                  OT , ohjauspyörä keskitetään (keskitetyn-) ohjausvaihteen suhteen. Muuten menee seuraavassa kulmien säädössä juttuja pieleen.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • ranXerox
                    Newbiemmer
                    • Oct 2010
                    • 25
                    • Espoo

                    #69
                    joo

                    Mitä urkin muiden autoista ratin asentoa niin näyttäisi että suurimmassa osassa autoista ratti ei ole 90 asteen kulmassa kuskiin nähden. Jos ottaa esim kuskin ikkunasta katsoessa luotilangan silmllä ratin vasemmasta reunasta oikeaan, niin jana jatkuu epäsuorasti viistoon. Eli kammottava ilmestys minulle, edellisessä autossani ratti olikin varmaan aivan suora ja nyt perspektiivi on totutteluvaiheessa.

                    Oma ratti oli aivan samassa kulmassa muiden autojen kanssa kun vertailin. Tosin autossa istuessa sen huomaa selvemmin, ero entiseen autoon on huomattava. Mutta viimeisen sanan annan pajalle johon auto on menossa muutenkin, posket punaisena kysyn että "onko ratti vinossa, voisitko tarkistaa.."

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16338
                      • Asikkala

                      #70
                      Originally posted by ranXerox View Post
                      Mitä urkin muiden autoista ratin asentoa niin näyttäisi että suurimmassa osassa autoista ratti ei ole 90 asteen kulmassa kuskiin nähden. Jos ottaa esim kuskin ikkunasta katsoessa luotilangan silmllä ratin vasemmasta reunasta oikeaan, niin jana jatkuu epäsuorasti viistoon. Eli kammottava ilmestys minulle, edellisessä autossani ratti olikin varmaan aivan suora ja nyt perspektiivi on totutteluvaiheessa.

                      Oma ratti oli aivan samassa kulmassa muiden autojen kanssa kun vertailin. Tosin autossa istuessa sen huomaa selvemmin, ero entiseen autoon on huomattava. Mutta viimeisen sanan annan pajalle johon auto on menossa muutenkin, posket punaisena kysyn että "onko ratti vinossa, voisitko tarkistaa.."
                      Väittäisin että autossa ei ole mitään vikaa vaan olet eri merkistä siirtyneenä totutteluvaiheessa ja ratti ei ole täysin pyöreä, sekin normijuttu.

                      Comment

                      • Valtsude
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2007
                        • 739
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Väittäisin että autossa ei ole mitään vikaa vaan olet eri merkistä siirtyneenä totutteluvaiheessa ja ratti ei ole täysin pyöreä, sekin normijuttu.
                        Eikös se ratti ole pyöreä, mutta on vaan hieman keskikohtaa alempaa kiinni..? Saattaa olla nussimista, anteeksi.
                        E34

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #72
                          Tuo pieni ratin "vinous" saattaa olla vaikka tarkoituksella laitettu helpottamaan autoon menoa ja poistumista :think

                          ...ihan mutututua...
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16338
                            • Asikkala

                            #73
                            Originally posted by Valtsude View Post
                            Eikös se ratti ole pyöreä, mutta on vaan hieman keskikohtaa alempaa kiinni..? Saattaa olla nussimista, anteeksi.
                            Joo näin se muuten saattaakin olla mutta kuitenkin, kun pyörittää niin kehä "heittää"

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • Vihti

                              #74
                              Originally posted by Jürgen_ View Post
                              Tuo pieni ratin "vinous" saattaa olla vaikka tarkoituksella laitettu helpottamaan autoon menoa ja poistumista :think

                              ...ihan mutututua...
                              Syytä en ole miettinyt, mutta rattiakseli ei tule suoraan konehuoneesta vaan vähän vinossa joka selittää sen että vasen reuna ratista on pikkasen kauempana kuskia.
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎