Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemuri
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 7
    • Kaarina

    #31
    Kiitos vinkeistä, aukes nyt toi raidetankojen ruuvaaminen vähän kovapäisemmällekin! Noinhan sen tietysti kuuluu mennä. Voin vaan kuvitella paljonko ois vit*ttanut jos oisin ensin pamauttanut naamalleni sen bägin ja vasta sen jälkeen kysellyt täältä.

    Niin siis asiaan jonkin verran perehtyneenä tiedän, että sen hammastangon tosiaan joissakin autoissa tulee olla aivan keskellä. Johtuu ymmärtääkseni siitä, että keskellä on harvempi hammastus kuin reunoilla. Tämä on tehty pysäköinnin helpottamiseksi. Renkaiden ääriasennoissa rattia tarvii vääntää suhteessa vähemmän ja renkaat kääntyy enemmän. Mut tuskinpa tossa kymmenisen vuotta vanhassa BMW:ssä semmoista on?

    Comment

    • Sami
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 1332
      • Kajaani

      #32
      Joo eipä oo e36 mallissa merkkiä siinä tangossa...kannattaa tosin tehdä se siihen ennen irrottamista niin tietää sitten lähtökohdan....Ja joskus ratin kääntäminen auttaa oman mielenterveyden säästämiseksi jos alla niin paskat renkaat että ratti kääntyy vinoon vaikka nelipyörä suuntaus tehty....

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Vanquish
        Puslathan ne ovat syyllisiä. Vaihtoon, katsotaan paraneeko.

        !Kiitokset avusta!
        Auttoiko puslien vaihto?

        Itsellä ilmeni samaa perän "vatkausta" ja ratti aavistuksen (tosin oikelle) vinossa, heti kun sain kesäpallot alle (235/40 17"). Tarvii tutkia alustaa lisää tänään, josko vaikka olisin painanu vanteet pyssyllä vinoon...

        Siis viimekesänä samoilla kumeilla / vanteilla ei mitään vastaavaa ilmennyt, eikä muuten eilenkään talvirenkailla...

        Kumma tosiaan kun high respect talvipalloilla (185/65 15") ei moista vatkausta ilmennyt.(?) Talvirenkaat oli tosin hieman jumiutuneet keskiöön kiinni, joten niiden irrotus vaati hieman konsteja ja voimaa (pikkuisia iskuja vanteen reunaan). Olisiko tuo saattanut lähettää lähellä loppuaan olevat puslat lopulliseen kuolemaan?

        Olisiko muita hyviä ideoita?
        Last edited by Kilpuri; 18-04-2006, 12:00.
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • kolkaksviis
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 161

          #34
          Mä ostin jokin aika sitten e36 325i-92 ja siihen on laitettu madaltava(jäykkyyssäädettäv&#2 28 alustasarja ja 17 alut.Ratti on oikealle vinossa kun auto menee suoraan ja auto kampeaa välillä vasemmalle tai oikealle.Tietyissä nopeuksissa esiintyvää ratissa tärinää.Aivan kauhea ajettava.
          Puuttuukohan soviteholkit vanteista vai pitäskö viedä nelipyöräsuuntaukseen vai mitä nyt pitäisi tehdä.Eturenkaissa kyllä hiukan välystä kun ravistaa sivusuunnassa molemmin puolin.

          Comment

          • Dawg-
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 258
            • Vesanto

            #35
            vaihdoin tuossa eilen talvirenkaat kesärenkaisiin, niin alkoi auto puoltaa oikealle, ja rattikin on vähän oikealle vinossa suoraan ajaessa. Talvirenkailla homma on ok, mutta kesärenkaillla tuommonen häikkä ilmenee. Talvirenkaat on 185/65/15 ja kesät 215/45/17
            _____
            BMW - Fahren des Vergnügens



            e34 525ix touring -93
            ex. e36 316i -91

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #36
              Ratti vinossa=alustakulmat pielessä=auto säätöön...
              Eli miksi ihmeessä pitäisi ajella puoltavalla, vetelevällä, arvaamattomasti käyttäytyvällä pulkalla kun 60-100€:n alustamittauksella+säädöllä homman saa kuntoon? Aivan käsittämätön paikka säästää...samalla kun kiistellaan siitä onko jonkin tietyn merkkisen rengas turvallisempi kuin jokin toinen merkki...
              Se rengasmarkkinoinnin käyttämä ja kuluttajiin hyvin vetoava slogan siitä kuinka auton pitää tiessä vain kämmenen kokoinen alue per nurkka saa ihan omat mittasuhteet kun perseellään olevilla alustakulmilla tästä pinta-alasta on käytössä pahimmillaan vain.50%... On siis aika ihmeellistä että tässä kohdin samat sloganit eivät enään tehoakkaan ja vasta viimeisessä hädässä ollaan valmiita käyttämään auto "aurauksien tarkistuksessa"?

              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #37
                Originally posted by kolkaksviis
                Mä ostin jokin aika sitten e36 325i-92 ja siihen on laitettu madaltava(jäykkyyssäädettävä) alustasarja ja 17 alut.Ratti on oikealle vinossa kun auto menee suoraan ja auto kampeaa välillä vasemmalle tai oikealle.Tietyissä nopeuksissa esiintyvää ratissa tärinää.Aivan kauhea ajettava.
                Puuttuukohan soviteholkit vanteista vai pitäskö viedä nelipyöräsuuntaukseen vai mitä nyt pitäisi tehdä.Eturenkaissa kyllä hiukan välystä kun ravistaa sivusuunnassa molemmin puolin.
                Kuulostaa jo sille että siellä on alapallot menny..Itellä vispas toinen etupyörä kun oli alapallo kaput.
                Jäykkä alusta varsinkin raiskaa noita palloniveliä ihan kiitettävästi.
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • eeki
                  BTCF Member
                  • Jul 2003
                  • 1966
                  • HKI

                  #38
                  Mistähän muuten löytyisi paja joka osaisi laittaa kaikki kulmat kohdalleen, myös takaa? Euromasterilla eivät varmaan rupea mihinkään kiinnitysreikien viilailuun..
                  Ducati 998 -02 //

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Riippuu ihan euromasterista ja siellä tätä työtä tekevästä henkilöstä/politiikasta. Itse teetän vuodessa kymmeniä alustojen "viilauksia" juuri euromasterilla, mutta jonkin verran toki muuallakin. Pointti on kuitenkin se että ennen työn teettämistä myös säätöjen mahdollisuus juuri kyseiseen autoon on olemassa ja että näitä on tehty aiemminkin. Pelkällä mittauksella ei kuluttajalle mitään merkitystä. Kannattaa heti kysyä onnistuuko e36:n etupään camberkulmien säätö? Jos ei onnistu,kannattaa tällainen "paja" unohtaa saman tien.
                    Last edited by Hemi; 18-04-2006, 12:47.

                    Comment

                    • Kilpuri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 831
                      • Tampere

                      #40
                      Mystisintä mulla on se, että ennen kesäpallojen alle vääntöä ei moista esiintynyt! Voipi tietty olla, että talvikumeilla ei moista huomannut, vaikka väittäisin perseeni olevan melkoisen tarkka...

                      Noh, tutkailen illalla tilannetta lisää...

                      Näkeekö / tunteeko paskan takatuennan etupuslan jotenkin? Siis käsin.
                      Now: 525xd -09
                      Ex: 330d -07
                      Ex: 328i -96

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Talvikumien runko ja pintarakenne on täysin erilainen kuin matalampien kesäkiekkojen. Eli korkeat/pehmeät talvikiekot sallivat alustan epäsymmetriaa ilman että rengas alkaa kantamaan vai toiselta kyljeltään. Talvikiekot siis kestävät pielessä ja epäsymmetrisiä camberkulmia vähän pirusti paremmin pitäen koko kulutuspintansa helpommin ajoalustassa, jolloin auton kulkukulmat voivat olla huomattavankin erilaiset erilaisilla renkailla. Tämä on varma merkki siitä että jotai on pielessä ja erityisesti epäsymmetrisesti pielessä.
                        Mars säätöön...

                        Comment

                        • petepii
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 280
                          • Joensuu

                          #42
                          tartut tukivarresta kiinni ja ravistat niin perkeleesti, omassa ainaki kolisi kun oli pusla kabut.

                          Näkeekö / tunteeko paskan takatuennan etupuslan jotenkin? Siis käsin.[/QUOTE]

                          Comment

                          • Kilpuri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 831
                            • Tampere

                            #43
                            Tutkinnat suoritettu, syyt seuraavat:

                            1. Molemmat etu/alatukivarsien takakumit hele..tin väljät

                            Osa nro. 5


                            Osaa näyttää olevan kahdella varaosanumerolla ja toinen on 5 - kertaa kalliimpi kuin toinen. Itsellä M-alusta, joten ei kai vaan ole sijoitettava noihin kalliisiin? Onko vaihdossa jotain ihmeellistä huomioitavaa? Luulis ettei.

                            2. Kuskin puoleinen taka/etupusla paskana => Molemmat vaihtoon.

                            Osa nro. 4


                            Tässäkin kaksi eri varaosanumeroa?? Mitä vi..ua?

                            Mää en KL:n nettisivuista päässy oikeen jyvälle mikä osa on mikäkin, joten hinnoista ei hajua, onko jollain mulla haisua? Tampereen Motonetissä on "hullut päivät" -10%, mutta oon vannottanu että rakkaani osat ostan aina KL:stä. Turhaako?

                            ETUTUENNAN HELAT BMW 300-SARJA E36 91--98
                            Hinta / 1 kpl
                            300s E36 91-- Alatukivarren takahela (ei TD) 1kpl/puoli. . 18-1232 20.86

                            Mikäs näistä on oikea?

                            TAKATUENNAN HELAT BMW 300-SARJA E36 91--98
                            Hinta / 1 kpl
                            E36 Taka-apurungon takakumityynypari (Ø62,5mm). . . . . . . 18-1590 33.50
                            E36 Taka-apurungon etukumityyny (Ø60,5mm/tarve 2). . . . . 18-1589 34.40
                            Yllämainitut: pystysuora reikä / allamainitut: vaakasuora
                            E36 Taka-apurungon värinänvaimennin. . . . . . . . . . . . 18-1587 57.86 ???
                            E36 Perän kannakekumi (taakse sivulle). . . . . . . . . . . 18-1680 12.40 ???
                            E36 Taka-ylätukivarren sisähela v/o. . . . . . . . . . . . 18-1676 14.13 ???
                            E36 Taka-alatukivarren sisähela v/o. . . . . . . . . . . . 18-1677 9.60 ???
                            E36 Taka-alatukivarren ulkohela v/o. . . . . . . . . . . . 18-1678 12.00 ???
                            E36 Takanavan hela (ei tukivarteen). . . . . . . . . . . . 18-1679 12.00 ???
                            Now: 525xd -09
                            Ex: 330d -07
                            Ex: 328i -96

                            Comment

                            • eeki
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 1966
                              • HKI

                              #44
                              Originally posted by Kilpuri
                              Tutkinnat suoritettu, syyt seuraavat:

                              1. Molemmat etu/alatukivarsien takakumit hele..tin väljät

                              Osa nro. 5


                              Osaa näyttää olevan kahdella varaosanumerolla ja toinen on 5 - kertaa kalliimpi kuin toinen. Itsellä M-alusta, joten ei kai vaan ole sijoitettava noihin kalliisiin? Onko vaihdossa jotain ihmeellistä huomioitavaa? Luulis ettei.
                              M-sport alustallahan (mikä sinulla 99% todennäköisyydellä on) tuo näyttäis olevan sama kuin normaalialustaisellakin, sitten jos on Motorsport-alusta (vastaa m3:n alustaa) "tarvitaan" tuo kalliimpi malli.
                              Ducati 998 -02 //

                              Comment

                              • kolkaksviis
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2006
                                • 161

                                #45
                                Originally posted by Janzki
                                Kuulostaa jo sille että siellä on alapallot menny..Itellä vispas toinen etupyörä kun oli alapallo kaput.
                                Jäykkä alusta varsinkin raiskaa noita palloniveliä ihan kiitettävästi.
                                Onko helppo itse vaihtaa?Vaihdoin joskus renault 19 alapallon ja oli helppo homma vaikka olen aika kädetön remonttimies.Eli onnistuuko itseltä ja saako motonetista alapallot??

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎