Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 ratti vinossa, miten oikaistaan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HarzaTheMan
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 458
    • Sawo

    #46
    Voi varmaan tässä kysyä, että minkä kokoisella mutterilla E30:n ratti on kiinni?
    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

    Comment

    • vilsku
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 729
      • Tampere

      #47
      Originally posted by HarzaTheMan
      Voi varmaan tässä kysyä, että minkä kokoisella mutterilla E30:n ratti on kiinni?
      Muistelisin että 17mm, tai ainakin ite avasin ristikkoavaimella jossa oli sopiva pää.
      e61 525d (2006)
      ex: e36 328i M-Sport (1996)
      ex: e30 316i (1988)

      Comment

      • HarzaTheMan
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 458
        • Sawo

        #48
        Originally posted by vilsku
        Muistelisin että 17mm, tai ainakin ite avasin ristikkoavaimella jossa oli sopiva pää.
        21mm hylsy oli ainakin liian pieni.

        Edit: 22mm oli näköjään sopiva, sain hylsysatsin lainaan.
        Last edited by HarzaTheMan; 20-04-2006, 10:48.
        ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

        Comment

        • Kilpuri
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 831
          • Tampere

          #49
          Nyt on sitten takapään etummaiset puslat vaihdettu. Ratti meni suoraan ja isompi vetely lakkasi. Etupää odottaa vielä innokasta vaihtajaa. Otin hommasta muutamia kuvia ja valmistutin hommaa varten ulosvetäjän/työntäjän, millä homma kävi ihan OK.

          Autossa oli vielä kiinni alkuperäiset puslat, missä on ulosvetämisen estävät helat, joten niiden poisto vaati väkivaltaa. Kuitenkin koko homman paskamaisin osuus oli saada tukivarsi takaisin paikalleen. Vaikka tunkki olikin apuna, niin reikien saaminen kohdalleen oli työlästä.

          Otin hommasta muutamia kuvia, ja tein ohjeet E36 FAQ-osioon.

          Edit1: se piti vielä lisätä, että en tajua kuinka Hepo-Auto ja Metro-Auto väittivät ettei homman jälkeen tarvi tehdä suuntausta! Aivan varmaan tarttee kun yläpäässä on ovaalinmalliset reijät, mitkä menee varmasti uudelleen asennettuna päin vit.ua!

          Edit2: FAQ-osioon ohjeet lisätty. Työkalun royalteista voi lähettää mun tilille hilloa!
          Last edited by Kilpuri; 22-04-2006, 08:27.
          Now: 525xd -09
          Ex: 330d -07
          Ex: 328i -96

          Comment

          • fastandfurious
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1731
            • Tampesteri

            #50
            Originally posted by Kilpuri
            Edit2: FAQ-osioon ohjeet lisätty. Työkalun royalteista voi lähettää mun tilille hilloa!
            Todella hyvät ohjeet olit väsännyt! Kiitos niistä, varmasti monelle hyötyä.
            ---------------------------------------------------
            E91 325d M-Sport
            ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
            E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

            Comment

            • ranXerox
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 25
              • Espoo

              #51
              E36 ratti vinossa?

              Eli uusi auto minulle koko bemari(auto on vanha) mutta jotain häikkääkö tässä nyt on? E36 320i touring 1997 ja tuntuisi että ratissa on jotain vikaa tai laitteistossa siitä eteenpäin. Ratti ei ole suora kuskiin nähden(siis 90 asteen kulmassa) vaan osoittaa vähän vasemmalle. Eli vasen käsi on vähän kauempana kropasta kun oikea. Ero on pieni, mutta sen huomaa kun vähän autoa käsittelee ja rattia vääntelee. Lisäksi ratti natisee ja vinkuu kääntäessä enemmän. Ratti on epäsymmetrinen myös, kun kääntää täyden ympyrän, ja katsoo jotain lakikohtaa, huomaa että uloin säde ei ole suora. Kun ratti on suorassa eli "ylöspäin" se on korkeimmillaan ja muuten käännettäessä kehän säde on hieman(n. 5mm ehkä) alempana.

              Aiheuttaako ongelmia katsastuksessa? Mitä tuolla voisi olla vikana? Auto ei näytä mällätyltä, ei pohjassakaan silmin näy mitään, tosin en ole täysin alle vielä päässyt.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16338
                • Asikkala

                #52
                Originally posted by ranXerox View Post
                Eli uusi auto minulle koko bemari(auto on vanha) mutta jotain häikkääkö tässä nyt on? E36 320i touring 1997 ja tuntuisi että ratissa on jotain vikaa tai laitteistossa siitä eteenpäin. Ratti ei ole suora kuskiin nähden(siis 90 asteen kulmassa) vaan osoittaa vähän vasemmalle. Eli vasen käsi on vähän kauempana kropasta kun oikea. Ero on pieni, mutta sen huomaa kun vähän autoa käsittelee ja rattia vääntelee. Lisäksi ratti natisee ja vinkuu kääntäessä enemmän. Ratti on epäsymmetrinen myös, kun kääntää täyden ympyrän, ja katsoo jotain lakikohtaa, huomaa että uloin säde ei ole suora. Kun ratti on suorassa eli "ylöspäin" se on korkeimmillaan ja muuten käännettäessä kehän säde on hieman(n. 5mm ehkä) alempana.

                Aiheuttaako ongelmia katsastuksessa? Mitä tuolla voisi olla vikana? Auto ei näytä mällätyltä, ei pohjassakaan silmin näy mitään, tosin en ole täysin alle vielä päässyt.
                Kaikki ominaisuudet normaalia, vinkuna tulee pillin/bägin liukurenkaasta.

                Comment

                • ranXerox
                  Newbiemmer
                  • Oct 2010
                  • 25
                  • Espoo

                  #53
                  jaa?

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Kaikki ominaisuudet normaalia, vinkuna tulee pillin/bägin liukurenkaasta.
                  Nyt sun täytyy vääntää rautalangasta koska en usko ekalla kertaa.. Eli ratin epäsymmetrisyys suhteessa kuskiin, eli muutaman asteen heitto vasemmalle reunalle(käytännössä ratti on suoraan takaraivo-nenä-keskiö-akselilla vain jos siirrät päätäsi niskatyynyn vasempaan reunaan) on normaalia?

                  En ole ikinä missään autossa huomannut että ratti olisi vino, vaan se on aina ollut molempiin käsiin istuttaessa tuntunut ja näyttänyt aivan kohtisuoralta. Nyt näyttää siltä että ratti ja sen akseli kaikkineen uppoaa jonnekin konepellin alle oikealle viistoon.. aivan kuin ratti olisi saanut kovan osuman tai sen konepellin alla olevat rakenteet olisivat pois oikealta paikaltaan n. 5-10cm(kolari?).

                  2) voiko liukurenkaalle tehdä mitään jos kitini tulee siitä? voiko tehdä rasvausta esim. crc:llä ilman että rattia pitää irroittaa?
                  Last edited by ranXerox; 13-10-2010, 13:10. Reason: liukurenkaasta..

                  Comment

                  • Soiled
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3217
                    • Mystinen Kuopio

                    #54
                    Originally posted by ranXerox View Post
                    Nyt sun täytyy vääntää rautalangasta koska en usko ekalla kertaa.. Eli ratin epäsymmetrisyys suhteessa kuskiin, eli muutaman asteen heitto vasemmalle reunalle(käytännössä ratti on suoraan takaraivo-nenä-keskiö-akselilla vain jos siirrät päätäsi niskatyynyn vasempaan reunaan) on normaalia?

                    En ole ikinä missään autossa huomannut että ratti olisi vino, vaan se on aina ollut molempiin käsiin istuttaessa tuntunut ja näyttänyt aivan kohtisuoralta. Nyt näyttää siltä että ratti ja sen akseli kaikkineen uppoaa jonnekin konepellin alle oikealle viistoon.. aivan kuin ratti olisi saanut kovan osuman tai sen konepellin alla olevat rakenteet olisivat pois oikealta paikaltaan n. 5-10cm(kolari?).

                    2) voiko liukurenkaalle tehdä mitään jos kitini tulee siitä? voiko tehdä rasvausta esim. crc:llä ilman että rattia pitää irroittaa?

                    Ratti irti ja voitelua sitten, samalla voit keskittää ratin uusiksi renkaiden ollessa suorassa.
                    Mystinen.Fi @ FB
                    IG @tarmohanninen
                    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                    Comment

                    • ranXerox
                      Newbiemmer
                      • Oct 2010
                      • 25
                      • Espoo

                      #55
                      juu

                      Originally posted by Soiled View Post
                      Ratti irti ja voitelua sitten, samalla voit keskittää ratin uusiksi renkaiden ollessa suorassa.
                      Ratti varmaan pitäisikin keskittää, suurin huolenaihe mulle on nyt tuo ratin vasemmalle "vääntyminen": Näyttää härskiltä kun ratti sojottaa jonnekin vasemman olkapään kohdille (jos luo näkymättömän janan ratin akselilta itseään kohti). Eipä tuo ole ajamista haitannut eikä ratti yritä vääntäytyä itsestään minnekään paitsi jos ajaa kanttareisiin niin silloin ratti pistää hanttiin käsissä. Tämä varmaankin on ominaisuus?

                      Comment

                      • Soiled
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3217
                        • Mystinen Kuopio

                        #56
                        Siis rattiakseli on kokonaan vino? Luin hommaa niin, että ratti olisi vain yleisesti vinossa renkaisiin nähden, mutta jos koko ratti on vinossa ajajaan nähden niin kojetaulun olisi pitänyt ottaa jotain muutosta samalla?
                        Mystinen.Fi @ FB
                        IG @tarmohanninen
                        http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                        Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                        Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                        Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                        Comment

                        • Ämmyskä
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2010
                          • 191
                          • fin

                          #57
                          Jos ratti on kierossa (oletan nyt että ei se rattiakseli ole kierossa vaan pelkkä ohjaus), niin paras ku menee nelipyöräsuuntaukseen. Koska useimmin tuon kierouden aiheuttaa vääränlaiset ohjauskulmat. Voi olla myös väljyyttä puslissa/nivelissä/raidetangossa ym. alustan osissa josta johtuu että ratti vääntyy kieroon..Samalla kun viet nelipyöräsuuntaukseen niin pyydät huoltomiestä tarkistamaan löytyykö väljiä kohtia alustasta.

                          Comment

                          • ranXerox
                            Newbiemmer
                            • Oct 2010
                            • 25
                            • Espoo

                            #58
                            juu

                            Originally posted by Soiled View Post
                            Siis rattiakseli on kokonaan vino? Luin hommaa niin, että ratti olisi vain yleisesti vinossa renkaisiin nähden, mutta jos koko ratti on vinossa ajajaan nähden niin kojetaulun olisi pitänyt ottaa jotain muutosta samalla?
                            Joo näyttäisi että rattiakseli on vino, eli joko se rattiin kuuluva "tappi" tai kara jolla ratti kiinnitetään tai sitten koko akseli joka lähtee mittariston alta ja menee sinne toiselle puolelle. Kun silmään näyttäisi että palikka jossa ratti on kiinni, eli heti seuraavat osat jotka eivät liiku kun rattia kääntää, ovan aivan samalla kulmassa kuni ratti. Eli kuin joku olisi liikuttanut akselin alapäätä konehuoneessa, alustassa missä ne sitten ovatkin kiinni, noin 10 senttiä oikealle kuskista katsottuna jolloin koko loppuosa rattiin asti tietenkin(?) vääntyy vasemmalle.

                            Ongelma ei siis ratin keskityksessä niinkään, vaikka rattikin on n. 10 minuuttia oikealle vinossa kun auto menee suoraan.

                            Mun ongelmani on se että josko auto olisi kolariauto jossa on jotain osia alustasta tms siirtynyt ja siksi ratti on vinossa = runko ns. vääntynyt. Että miten katsastaja tuohon sanoo..

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3307
                              • Kajjjaani

                              #59
                              Vie se auto pajalle tai tutki itse nosturilla niin luulis selviävän.
                              Kuulostaa että kipeetä on saanut joskus. :think
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              • Noppe
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 535
                                • Kuopio

                                #60
                                Jos nyt oikein ymmärsin tuon ratin vasemmalle kierouden niin mielestäni se on normaalia. Eli vasen käsi on suorempana kuin oikea kun pidät ratista klo 9 ja 3 kohdilta kiinni. Tai sitten minulla on useammassa bemarissa rattiakselit kieroja.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎