Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 S50B32 moottoriöljy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #16
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Eikö tuohon vanhempaan S-moottoriin 0W öljy ole kuitenkin aivan kuraa (jopa talvellakin)?
    On ja etenkin tuo matalan ZDDP:n edge. Ennemmin talveksi Mobil 5w-50.

    Lisäksi Mobilin hyvä puoli, sitä saa jopa Prismasta halvalla ja kaikenkukkuraksi bonusta päälle

    Comment

    • A.S
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 396
      • Kouvola

      #17
      Originally posted by naukkis View Post
      En tiedä mistä TWS:n kehut on peräisin, täälläkin joku piti hyvänä asiana sitä että öljy ei poistu pinnoilta paperilla pyyhkimällä, no ehkä se on joidenkin mielestä hyvän öljyn merkki.....
      No täältä olen ainakin lukenut joskus haukkuja tuon Mobilin 5w-50 suuntaan kärjistetysti tyyliin "mobil vaan lisäaineilla terästettyä peruskuraa, toisin kuin tws tehdään vain parhaista ainesosista ja kaikista harvinaisimmista mineraaleista"

      Hegulille : No olen nyt 3 talvea päästellyt tuolla 0w-40 edgellä. Paljon pehmeämpi kylmästarteissa ja eikä tuota nyt tule talvikeleillä ihmeemmin kuritettua, niin en usko öljyltä vaadittavan 40 jäykempää kuumapäätä. Ei myöskään syö tuota edgeä yhtään n. 7500km talviajeluissa eli siltä osin ainakin tarpeeksi jäykkää.

      Tuo 0w-40 edge on myöskin castrollin itsensä parhaaksi suosittelema vaihtoehto S50B32...

      Bmw Master: "Lisäksi Mobilin hyvä puoli, sitä saa jopa Prismasta halvalla ja kaikenkukkuraksi bonusta päälle "

      Tämän takia ostin sitä aikanaa 320i ja 328i, mutta ympäri interwebbiä hypettiin Castrollia parhaaksi perusöljyksi, niin oli pakko lähteä villitykseen mukaan ämmän ja 325 kanssa.
      E36 M3 3.2 Evolution Coupe 1998

      Comment

      • Paha Arkkitehti
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 836
        • World

        #18
        Originally posted by Bmw Master View Post
        TWS:ssä on alhainen HTHS eli syö laakereita, myös ZDDP on matala joten syö nokkia. Tarut TWS paremmuudesta on ajalta ennen kuin Castrol muutti sen koostumusta 2000 luvun alkupuolella, samaan aikaan kun Bmw poisti sen suositeltujen öljyjen listalta esim. S38 moottorin kohdalla.
        Laakereita tuntuu menevän kaikissa m-moottoreissa (korjatkaa jos olen väärässä) mutta onko oikeasti menny nokkiakin?

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #19
          Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
          Laakereita tuntuu menevän kaikissa m-moottoreissa (korjatkaa jos olen väärässä) mutta onko oikeasti menny nokkiakin?
          S38:ssa jossa ei ole rullakeinuja, matalan ZDDP:n öljyt saattaa aiheuttaa nokan kulumista. Asiasta löytyy tarinaa m5boardilta.


          Laakereita ei tunnu menevän s38:ssa jos on käytetty hyvää öljyä ja ne on joskus vaihdettu. Vanhassa TWS:ssä oli HTHS 5.7, nykyisestä Castrol ei kerro muuta kuin että täyttää vaatimuksen mikä on ~3.7. Esim. Mobili 5w-50 HTHS ~5.0, Teboil 10w-60 5.8. Eli s38:sit joilla suurin osa kilometreistä ajettu Wintershallilla tai vanhalla TWS:llä ei kärsi laakeri ongelmista, mutta uudemmat esim. s62 jolla ajettu uudesta lähtien kuravesi TWS:llä laakeita on mennyt, samoin S85:sta. Tietysti koneetkin on eri yms, mutta eräskin S moottori korjaaja suosittaa nykyään Mobilia Castrollin sijasta.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10043
            • KVLA

            #20
            Originally posted by A.S View Post
            Hegulille : No olen nyt 3 talvea päästellyt tuolla 0w-40 edgellä. Paljon pehmeämpi kylmästarteissa ja eikä tuota nyt tule talvikeleillä ihmeemmin kuritettua, niin en usko öljyltä vaadittavan 40 jäykempää kuumapäätä. Ei myöskään syö tuota edgeä yhtään n. 7500km talviajeluissa eli siltä osin ainakin tarpeeksi jäykkää.

            Tuo 0w-40 edge on myöskin castrollin itsensä parhaaksi suosittelema vaihtoehto S50B32...
            Enemmänkin tuo kylmäpään 0W luokitus "tuntuu turhan laihalle".Kävin aikoinaan sähköposti keskustelun Casrtrol Suomen kanssa noista heidän öljysuosituksistaan S-moottoreihin.Mm. kyselin korvausvastuuta mahdollisten kk-laakerien vauriotapauksissa heidän suosittelemilla öljyillään vs.Bmw:n omiin öljysuosituksiin.Jotenkin vaan jäi sellainen maku,että nuo suositukset oli "hatusta vedettyjä" ja korvauksia olisi turhaa vahinkojen sattuessa turhaa penätä.

            Mutta anna mennä vaan jos hyvältä tuntuu.Omallasihan ajelet.

            Comment

            • TNT
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 3522

              #21
              Eihän sitä kohta voi öljyjä vaihtaa ikinä kun tuntuu että litku kuin litku on huonoa. S50B30 täällä ja Castrollia laitettu kun käskettiin.

              En muista enää että mitä mutta helvetin kallista se ainakin oli
              Originally posted by Jube
              Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

              Comment

              • Paha Arkkitehti
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 836
                • World

                #22
                Originally posted by TNT View Post
                Eihän sitä kohta voi öljyjä vaihtaa ikinä kun tuntuu että litku kuin litku on huonoa. S50B30 täällä ja Castrollia laitettu kun käskettiin.

                En muista enää että mitä mutta helvetin kallista se ainakin oli
                Tämä.

                Itekin edelleen Castrollin litkuja liputan mutta Raikun mielipide painaa kyllä tässä asiassa.

                Comment

                • Jamppa
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 387
                  • Kerava

                  #23
                  Itse olen tämän kesän ajellut mobilin 5w-50:llä (raikun suosituksesta). Saattaa kuumina kesäpäivinä ehkä hivenen lämpimämpänä käydä moottori, mitä tws:llä. Tosin siinäki puhutaan max asteen-kahden erosta. Muita eroja en ole itse havainnut. Moottori s65. Näillä kokemuksilla voisin kuitenkin suositella.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10043
                    • KVLA

                    #24
                    ^Samat öljyt ei välttämättä kuitenkaan toimi kaikissa S-sarjan moottoreissa.Skaala on kuitenkin laaja jo ihan iän puolesta.Esim. täälläkin "mainostettu" 0W öljy kuullostaa lähinnä kirosanalle puhuttaessa noista vanhemmista S50 moottoreista.
                    Last edited by Heguli 31; 05-09-2014, 11:12.

                    Comment

                    • ea_M5
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 205
                      • Finland - Espoo/Turku

                      #25
                      Raikun pajalla muinoin keskustelin asiasta ja ymmärtääkseni TWS:n jäykkyys kylmäkäynnistyksissä on hänen mielipiteensä takana. Lisäksi hän mainitsi että tuo Mobil 1 5W-50 on Porschen virallisesti hyväksymä öljy moottoreihinsa joissa kierrosluvut ovat selvästi korkeampia. Asialla ei ilmeisesti ole paljoa merkitystä jos vain kesäkuukausina ajelee. Vaihtovälikin jää tällöin melkein pakosta lyhyeksi.

                      Itse asiassa Englannista voi tilata myös Mobilin TWS-vastinetta:
                      The UK's largest independent supplier of automotive oils, fluid and parts. We've products to suit any vehicle, from full blown Race / Track weapons, to Daily Drivers looking to save money. Plus FREE expert advice & recommendations - OPIE KNOW OILS


                      M5Boardilla ainakin monet CPC:n (Phil Crouch) pajalla Lontoon lähistöllä autoaan huollattavat käyttävät kyseistä öljyä ainakin S62-moottoreissaan. Hänellä on Euroopassa ja varsinkin Englannissa Raikun kaltainen M-gurun maine.
                      2001 Le Mans Blue ///M5
                      Black/Blue sport interior
                      Titanium Trim
                      Supersprint X-pipe

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Enemmänkin tuo kylmäpään 0W luokitus "tuntuu turhan laihalle".Kävin aikoinaan sähköposti keskustelun Casrtrol Suomen kanssa noista heidän öljysuosituksistaan S-moottoreihin.Mm. kyselin korvausvastuuta mahdollisten kk-laakerien vauriotapauksissa heidän suosittelemilla öljyillään vs.Bmw:n omiin öljysuosituksiin.Jotenkin vaan jäi sellainen maku,että nuo suositukset oli "hatusta vedettyjä" ja korvauksia olisi turhaa vahinkojen sattuessa turhaa penätä.

                        Mutta anna mennä vaan jos hyvältä tuntuu.Omallasihan ajelet.
                        0w--öljyt on nykyaikaa ja laakerit eivät notkeasta öljystä ota itseensä, jos jostain ottavat niin markettiöljyistä joissa viskositeettialue on laajennettu, eli kuumanpään jäykistäminen öljyssä haittaa sen virtaamista ja öljyn lämpötila laakerissa saattaa nousta liian suureksi. Aikanaan oli suurikin ongelma kun 5W-50 öljyt tulivat markkinoille ja oli vielä moottoreita joissa öljyn virtaus kiertokangenlaakereille oli vähän niin ja näin niin kiertokangenlaakerivaurioita tuli paljon.

                        Nokka-akselin rasitus kaipaisi sitä jäykempää perusöljyä ja liruilla öljyillä öljykavon pettäessä seuraavaksi paras vaihtoehto on sitten se sinkki öljyssä estämässä katastrofaalista nokan kulumista.

                        Jos ajaa vain kesällä niin hyvä öljyvinkki on raskaan kaluston 15W-40, kestää veivinlaakerit ja nokan voiteluun ei parempia öljyjä olekaan, toki on niin halpaa öljyä että eihän sellaista voi mihinkään M-koneeseen laittaa. On muuten juuri sitä öjylaatua mitä esimerkiksi S38-koneisiin alunperin suositeltiin.....

                        Comment

                        • A.S
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 396
                          • Kouvola

                          #27
                          Originally posted by naukkis View Post
                          0w--öljyt on nykyaikaa ja laakerit eivät notkeasta öljystä ota itseensä, jos jostain ottavat niin markettiöljyistä joissa viskositeettialue on laajennettu, eli kuumanpään jäykistäminen öljyssä haittaa sen virtaamista ja öljyn lämpötila laakerissa saattaa nousta liian suureksi. Aikanaan oli suurikin ongelma kun 5W-50 öljyt tulivat markkinoille ja oli vielä moottoreita joissa öljyn virtaus kiertokangenlaakereille oli vähän niin ja näin niin kiertokangenlaakerivaurioita tuli paljon.
                          En oikein ymmärtänyt juuri tuota miten tuo 5w tai isompi kylmäpään jäykkyys auttaa talvisin, kun kylmäkäynnistyksessä luulisi tuon öljyn notkeuden olevan vain eduksi? Tuo 0w edge / mobilin 0w new life hypetetty ominaisuus ja myyntivaltti on juuri tuo parempi kylmäkäynnistyksessä suojaus.

                          Silloin kun ostin tuon ämmäläisen marraskuussa, niin oli edellisellä omistajalla käytössä tws. Ensimmäinen käynnistys yli -10 pakkasesta ja vanoksen + venakoneiston yli minuutin jatkunut rouskutus sai kyllä minut vaihtamaan öljyt ohuempaan. Castrollin suositus oli tuo 0w-40 edge, joten päädyin siihen. Niillä tuo S50 ääntelee sen max 10sek yön jälkeisessä ensikäynnistyksessä, aivan kuten tws:llä kesäisin.

                          Tuon 15w-40 kokeilun kesällä jätän jollekkin muulle, mutta tuota rally formulaa koitan tyypätä sitten nykyisen 18l tws tukkupaketin loputtua.
                          Samoihin aikoihin ajattelin teettää kk-laakerirempan, niin näkee millaista jälkeä tuli 300tkm aikana tws kesällä + edge talvisin combolla.
                          E36 M3 3.2 Evolution Coupe 1998

                          Comment

                          • turbobliz
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1010
                            • e-suomi

                            #28
                            Melkoista uskontojuttua koko aihe

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by A.S View Post
                              En oikein ymmärtänyt juuri tuota miten tuo 5w tai isompi kylmäpään jäykkyys auttaa talvisin, kun kylmäkäynnistyksessä luulisi tuon öljyn notkeuden olevan vain eduksi? Tuo 0w edge / mobilin 0w new life hypetetty ominaisuus ja myyntivaltti on juuri tuo parempi kylmäkäynnistyksessä suojaus.
                              Ei mitenkään mutta en sitä tarkoittanutkaan vaan jos perehdyt öljyihin paremmin huomaat että kaikki varsinaiset kilpa/kovaan käyttöön tehdyt öljyt ovat kapealla viskositeetilla. Eli 0W-20, 5W-20, 5W-30, 10W-40 yms synteettisillä. Eivät vain ole myyviä viskositeetti-alueita joten markettiöljyihin kuumaapäätä sakeutetaan viskositeetti-indeksin laajentajilla, jotka tasan vain ja ainoastaan huonontavat öljyn voitelu-ominaisuuksia mutta saadaan aikaiseksi myyvempi luku, ja tietysti se etu että väljästä koneesta tuollainen notkea kapean viskositeetin öljy poistuu huomattavan nopeasti mikä sai aikanaan ensimmäisille synteettisille öljyille huonon maineen(joissa ei em. kapeaa visko-indeksiä edes painettu purkkiin)

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by A.S View Post
                                Tuon 15w-40 kokeilun kesällä jätän jollekkin muulle, mutta tuota rally formulaa koitan tyypätä sitten nykyisen 18l tws tukkupaketin loputtua.
                                Samoihin aikoihin ajattelin teettää kk-laakerirempan, niin näkee millaista jälkeä tuli 300tkm aikana tws kesällä + edge talvisin combolla.
                                15W-40 öljyn ongelma on että se on jäykkää eli ei sitä kylmissä olosuhteissa kannata käyttää, yläkertaan öljynpaineen nousu voi pakkasella kestää minuutteja. Mutta muuten se on kireään virikoneeseen nappiöljy, kestää korkeat laakerikuormat ja paksu öljykalvo kestää nokissa paljon pintakuormaa, ja lisäksi sitä sinkkiä on noissa raskaan kaluston öljyissä paljon enemmän kuin puhtaasti bensaluokituksille tehdyissä öljyissä.

                                Tosin asiahan on nyt vakiossa S-koneessa ihan teoreettista kun se ei ole kireää nähnytkään, ite pistäisin siihen 5W-30:stä longlife öljyä kesät talvet.

                                S54:n ongelma kiertokangenlaakereissa on ihan spesiaali, eli kuutosen pitkän kampuran saamiseksi riittävän vahvaksi kiertokangenlaakerit piti kasvattaa halkaisijaltaan aivan ylärajalle jolloin sen liukunopeus on lähellä kriittistä ja öljyltä tarvitaan hyvää virtaavuutta ja paksua kalvoa. Jompikumpi kun puuttuu niin siinä meni veivinlaakerit, 0W-30:llä kalvo ohenee kuumana ja 10W-60:llä virtaus on huono, ite pistäisin kuumaan ajoon 10W-30 synteettistä tai sitä 15W-40 HD mineraalia ja ehkä välttäisin pitkiä sessioita korkeilla kierroksilla myös kun moottori ei niistä hirveästi pidä. Sinkki öljyssä vain hidastaa väistämätöntä, jos öljykalvo pettäää laakerissa niin laakerivaurio tulee nopeasti lisäaineista riippumatta.

                                Ja laakerivauriot on väistämättömiä jos moottori alkaa kerätä nokikarstaa eli mustaa paskaa ei saa moottorin sisällä olla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎