Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mysteeri ilmausvika e36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Naara
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 9
    • kuhmo

    Mysteeri ilmausvika e36

    Joo elikkäs on tullut ilmattua tuota rotteloa mutta ei näytä onnistuvan millään, limpparipullo tekniikalla teen ilmauksen, onko muuten paisarinkorkin vieressä olevalla ilmausruuvilla tuolla ilmaustavalla mitään hyötyä? ja kun laittaa limpparipullon puolilleen vettä niin se vesi nousee siitä pullosta yli. "ilmauksen" jälkeen kun käy ajamassa jonkun 500m niin letkut on ihan kivikovina ja sittenkun ilmaruuvia raottaa niin se ihan vähän roiskii ja heti letkut normaalina??? mistä tekee tuollaisen paineen mutta juuri yhtään sieltä ei paineita tule. syylärin tuossa puhdistin ja oli melko paskanen sisältä että pitää kokeilla uudestaan ilmata. vesipumppu ja termostaatti uusittu, kansi ja pahvi vaihettu, näiden vaihtojen jälkeen ei näytä millään saavan ajoon. Puhallin moottori kylläkin puuttuu että ei tiedä puhaltaako lämmintä mutta kennolla vesi kierää.


    Voi olla sekavasti selvitetty mutta jospa jotain selkoa saatte.
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #2
    Eli otat ilmaruuvin irti, kaadat nestettä syylärin aivan täyteen niin kauan kuin nestettä menee sisään, sen jälkeen ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni ja käyntiin. Ilmausohje BMW:n service manualista. Systeemi ilmaa itsensä loppuun paineiden noustessa ja nestepinnankin pitäisi laskea juuri täyden rajaan, ilmausohje tosin neuvoo tarkistamaan lopuksi.

    Kaikki muut keinot ovat enemmän tai vähemmän vääriä tuon ilmaamiseen......

    Eli oleellisin ilmauksessa on se että kone on sammuksissa nestettä lisättäessä ja ilmaruuvin ollessa auki, vesipumppu työntää nestettä moottorista poispäin näissä ja ilmaaminen ei yksinkertaisesti vain onnistu moottori käynnissä.
    Last edited by naukkis; 15-07-2013, 20:47.

    Comment

    • Naara
      Newbiemmer
      • May 2013
      • 9
      • kuhmo

      #3
      Originally posted by naukkis View Post
      Eli otat ilmaruuvin irti, kaadat nestettä syylärin aivan täyteen niin kauan kuin nestettä menee sisään, sen jälkeen ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni ja käyntiin. Ilmausohje BMW:n service manualista. Systeemi ilmaa itsensä loppuun paineiden noustessa ja nestepinnankin pitäisi laskea juuri täyden rajaan, ilmausohje tosin neuvoo tarkistamaan lopuksi.

      Kaikki muut keinot ovat enemmän tai vähemmän vääriä tuon ilmaamiseen......

      Eli oleellisin ilmauksessa on se että kone on sammuksissa nestettä lisättäessä ja ilmaruuvin ollessa auki, vesipumppu työntää nestettä moottorista poispäin näissä ja ilmaaminen ei yksinkertaisesti vain onnistu moottori käynnissä.

      kiitti vinkistä, voiko muuten olla paisuntakorkissa vikaa? kun aukasin sen korkin ja näyttäisi että siinä olisi joku termostaatti

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16328
        • Leppävirta

        #4
        Kannattaa uusia se korkkikin jos ei tietoa onko uusittu.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Naara View Post
          kiitti vinkistä, voiko muuten olla paisuntakorkissa vikaa? kun aukasin sen korkin ja näyttäisi että siinä olisi joku termostaatti
          Toki voi, mutta ongelma kuulostaa pikemminkin siltä että et ole saanut moottoriin menemään nestettä. Letkujen tulee systeemin paineistuessa ollakin suhteellisen kovat, 2 baria painetta pitäisi jäähdytysjärjestelmään kuitenkin muodostua.

          Pistä syyläri aivan täyteen ja avaa vasta sen jälkeen ilmaruuvi, moottori imaisee samantien noin puoli syylärillistä nestettä sisään jos aikaisempi ilmaus ei ole onnistunut.

          Comment

          • NPScoupe
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 41
            • Oulu

            #6
            Toimi ainakin minulla.

            Itse tuossa talvella ilmailin kans kun käytin jäähdittimen pöydällä.

            Tein seuraavasti:
            ->keulan ajoin hiukan ylämäkeen (tämä sen takia että ilma luonnollisesti nousee ylöspäin) ja sitten melkein täyteen nestettä samalla pumppailla letkua.

            ->Auto käyntiin lämmöt täysille ja puhaltamaan 2-3 asentoon. Muista seurata lämpötilaa ettei nouse yli puolenvälin.

            ->Korkki on auki ja pumppaat letkua

            ->Jos ei lähde heti neste kiertään kun lämmöt noussu optimiin noin viisarin verran alle puoliväliin. Käy ajaa pikku lenkki ja heti kun hyttiin tulee kuumaa niin korkki auki nestettä niin paljon kun on ylärajassa. Pumppailla samalla.

            ->Sitten kun ilmakuplien tulo loppuu paisariin korkki kiinni ja viimeiset ilmat lähtee ilmausruuvin avulla kun järjestelmä ottaa paineen ja raottelet

            -> ilmausruuvista ei tule kuin nestettä järjestelmä on ok.

            Ei tän pitäs ihan paska puhetta olla ja toimi ainakin minulla..

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by NPScoupe View Post
              Ei tän pitäs ihan paska puhetta olla ja toimi ainakin minulla..
              Siis tuo ilmaus BMW:n omalla service manualista löytyvällä ohjeella ei vois helpompaa olla, ei todellakaan tarvitse tehdä mitään ylimääräistä. Nesteiden laitto kestää maksimissaan sen minuutin. Yksi helpoimpia ilmattavia automalleja mitä on kunhan vain ilmaa sen niin kuin tehdas neuvoo.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11047
                • Oulu

                #8
                Originally posted by naukkis View Post
                Eli otat ilmaruuvin irti, kaadat nestettä syylärin aivan täyteen niin kauan kuin nestettä menee sisään, sen jälkeen ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni ja käyntiin. Ilmausohje BMW:n service manualista. Systeemi ilmaa itsensä loppuun paineiden noustessa ja nestepinnankin pitäisi laskea juuri täyden rajaan, ilmausohje tosin neuvoo tarkistamaan lopuksi.

                Kaikki muut keinot ovat enemmän tai vähemmän vääriä tuon ilmaamiseen......

                Eli oleellisin ilmauksessa on se että kone on sammuksissa nestettä lisättäessä ja ilmaruuvin ollessa auki, vesipumppu työntää nestettä moottorista poispäin näissä ja ilmaaminen ei yksinkertaisesti vain onnistu moottori käynnissä.
                e36 m5x koneella ei 100% varmasti ilmaudu tuollakeinoin. Lämppärin kennokin jää täysin tyhjäksi ja ilma lähtee ennemmin tai myöhemmin kiertämään ja tuloksena on ilmataskuja kannessa. Se hemin ohjeiden ilmaustapa on toimiva. Neloskoneiden ilmauksesta en tiiä.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Naara
                  Newbiemmer
                  • May 2013
                  • 9
                  • kuhmo

                  #9
                  jooho

                  Joo eli tuli tuos kokeiltuu ilmausta Naukkiksen tapaan, että nestettä niin paljon kun menee ja korkit kiinni ja käymään, noin puolen tunnin jälkeen letkut oli aika jämäkät ja kennollakin tuntu lämpöä ja lämmöt puolessa, siinä lähdin testilenkille niin jonkun matkan ajettua lämmöt pomppas puolesta ensimmäiselle viivalle ja sit lähti nousee takas puoleen väliin, sit vähänmatkan ajettua kokeilin letkuja niin oli suht norm ja jatkoin ajamista, kun lämmöt lähti vähän nousemaan ja kokeilin letkuja niin olivat jo kovemmat kun pitäisi joten päästin paineita ilmausruuvista josta ryki höyryä ja osittain vettä. laitoin korkin kiinni ja lähdin ajelemaan kotia päi n. 400m jolloin nosti lämmöt yli puolen ja taivaalliset paineet, raotin ilmausruuvia ja puskee pelkkää höyryä jumalattomasti. sinne se jäi parkkiin suhuamaan. liekkö ilmaus onnistunu, en tiedä....

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8253
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by Naara View Post
                    Joo eli tuli tuos kokeiltuu ilmausta Naukkiksen tapaan, että nestettä niin paljon kun menee ja korkit kiinni ja käymään, noin puolen tunnin jälkeen letkut oli aika jämäkät ja kennollakin tuntu lämpöä ja lämmöt puolessa, siinä lähdin testilenkille niin jonkun matkan ajettua lämmöt pomppas puolesta ensimmäiselle viivalle ja sit lähti nousee takas puoleen väliin, sit vähänmatkan ajettua kokeilin letkuja niin oli suht norm ja jatkoin ajamista, kun lämmöt lähti vähän nousemaan ja kokeilin letkuja niin olivat jo kovemmat kun pitäisi joten päästin paineita ilmausruuvista josta ryki höyryä ja osittain vettä. laitoin korkin kiinni ja lähdin ajelemaan kotia päi n. 400m jolloin nosti lämmöt yli puolen ja taivaalliset paineet, raotin ilmausruuvia ja puskee pelkkää höyryä jumalattomasti. sinne se jäi parkkiin suhuamaan. liekkö ilmaus onnistunu, en tiedä....
                    juu naukkiksen jutut ilmaamisesta voi jättää ihan omaan arvoonsa. päin helvettiähän se meni niinkuin totesit.

                    limupullopatentilla, keula hiukan ylämäkeen. letkujen puristelua, ilmausruuvin aukomista ja nesteiden lisäilyä välillä ryntäytellen.. jos ei ole kansivikaa tms. niin 45min kohdalla alkaa kuplat loppumaan. sitten sinne koeajolle
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Nutcase
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 280
                      • Kymenlaakso

                      #11
                      Itsellä sen vielä toinen keino tässä:
                      -mitä se limupullo patentti tekee? Sehän käytännössä blokkaa tuon paluulinjan paisarista eli sen pienen röörin joka on paisarin yläpäässä.

                      Itse olen saanut ilmattua loistavasti:
                      1. täyttämällä sen paisarin
                      2. laittamalla oman/kaverin/mummon sormen siihen paisarin pieneen reikään tukkeeksi
                      3. pumppaamalla ylä ja alavesiletkua vuorotellen
                      4. välillä kannattaa toki laskea sormi irti ja tasata paineet + lisää nestettä

                      Comment

                      • Rytinä
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 138
                        • Kylmäoja/Joensuu

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        juu naukkiksen jutut ilmaamisesta voi jättää ihan omaan arvoonsa. päin helvettiähän se meni niinkuin totesit.

                        limupullopatentilla, keula hiukan ylämäkeen. letkujen puristelua, ilmausruuvin aukomista ja nesteiden lisäilyä välillä ryntäytellen.. jos ei ole kansivikaa tms. niin 45min kohdalla alkaa kuplat loppumaan. sitten sinne koeajolle
                        Näin ilmannut itsekin vuosikaudet ja voi vielä tunkilla nostaa keulaa jos ei muuten ilmaannu. Viimeksi jouduin itsellä vielä pullopatentin lisäksi nostamaan keulaa ylös.
                        Noin tunti mulla mennyt yleensä kun järjestelmä ilmattu, jättää yöksi jäähtymään ja seuraavana aamuna lisää nestettä, jos tarvis ja eiku kovaa ajoa sen jälkeen!
                        Ford Fiesta '15
                        Bmw E46 320i touring '03
                        Suzuki SJ410 '83
                        Suzuki GSX-R 1216 Turbo '92

                        Comment

                        • Haju69
                          Administrator
                          • Nov 2005
                          • 16328
                          • Leppävirta

                          #13
                          En ole tarvinnut pullopatenttia koskaan. Eikä ole tuntiakaan tarvinnut ilmata. Olen kyllä maininnut aiemminkin asiasta mutta minun kanta tuohon limupullohommaan on että saa sitä harjoittaa jos tarpeeseen tulee mutta en vain näe itse sille tarvetta. Näitä ilmaustekniikoita on varmaankin yhtä monta kuin on persereikiäkin maailmassa <-- Tämä viimein lause oli huumoria jos joku ei ymmärtänyt.
                          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                          Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            e36 m5x koneella ei 100% varmasti ilmaudu tuollakeinoin. Lämppärin kennokin jää täysin tyhjäksi ja ilma lähtee ennemmin tai myöhemmin kiertämään ja tuloksena on ilmataskuja kannessa. Se hemin ohjeiden ilmaustapa on toimiva. Neloskoneiden ilmauksesta en tiiä.
                            No olen jokusen ilmannut ilman mitään ongelmia, myös niille kavereille joilla ilmaus ei nyt vaan omin nokin onnistunut. Ja itsellä on E36 M52:lla jolla voin vaikka demota ilmauksen sille joka sitä vaikeana pitää.

                            Ja ei edes tarkoitus ole saada systeemiä täysin ilmattomaksi suoraan, tarve on saada moottoriin niin paljon nestettä että vesipumppu sitä lähtee pyörittämään ja termostaatti aukeaa, termarin aukeamisen jälkeen paineistettu systeemi ilmaa itse itsensä aivan varmasti. Eikä tarvitse arvailla, em. ilmausohje sellaisenaan on painettu BMW:n service manualeihin, ilmaushan on moottorista riippumatta sama kaikissa noissa vastaavalla jäähdytysjärjstelmällä varustetuissa moottoreissa(m20,m40,m5X)

                            Ja jos se ilmaus ei onnistu BMW:n ohjeilla niin hyvin todennäköisesti vika on kannentiivisteessä/haljenneessa kannessa joka on seurausta siitä että konetta on käytetty ilman nesteitä, syyläri täyttämällä ilman ilmojen päästämistä pois täyttövaiheessa moottoriin ei mene vielä yhtään nestettä. Aivan turha pelleillä ilmauksen kanssa jos ongelma on jokin ihan muu.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Haju69 View Post
                              En ole tarvinnut pullopatenttia koskaan. Eikä ole tuntiakaan tarvinnut ilmata. Olen kyllä maininnut aiemminkin asiasta mutta minun kanta tuohon limupullohommaan on että saa sitä harjoittaa jos tarpeeseen tulee mutta en vain näe itse sille tarvetta. Näitä ilmaustekniikoita on varmaankin yhtä monta kuin on persereikiäkin maailmassa <-- Tämä viimein lause oli huumoria jos joku ei ymmärtänyt.
                              Noissa on täysin suora puolentoistatuuman rööri moottoriin ylävesiletkun kautta, ainoa este nesteen saamiseksi moottoriin painovoimaisesti ihan tasaisella on että ilma pitää laskea ilmaruuvin kautta pois. Ei siinä ilmauksessa yksinkertaisesti voi epäonnistua eikä siihen saa tuhrattua montaa minuuttia kunhan joku vaan kertoo sen oikean ilmaustyylin(mikä löytyy service manualista) mutta kait BMW:n omistajilla on joku hinku tehdä autonsa perushuoltotoimenpitäistäkin ylimaallisen vaikeita.....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎