Announcement

Collapse
No announcement yet.

328i Rikkinäinen Vanos?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hatch
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 81
    • Finlandia

    328i Rikkinäinen Vanos?

    Kyseessä Vm. 98 328i M52TUB28 koneella.

    Autossa lievää tehottomuutta alakierroksilla (alle 3500 rpm). Nappaa tuon jälkeen tehopiikin ja ylärekisterissä tehoa siis ihan kiitettävästi. Tämä siis viimeisen 1,5v aikana.

    Mitä nyt omistin aikoinani samanlaisen vekottimen, niin alhaalla oli tehoa kyllä selkeästi enemmän.

    Vikakoodit luettu. Herjailee Air pump tms. jatkuvasti mitä autossa ei ilmeisesti ole. Satunnaisesti myös kampiakselin anturista on alkanut herjailemaan viime aikoina. Uusi on jo tilattu, varmuuden vuoksi sekin .

    Autoon on tähän mennessä vaihdettu: Vanos tiivisteet, Nokka-akselin anturit molemmat, haitariputki, ilmamassamittari (oli täynnä halkeamia), separaattorille menevä huohotinletku (Oli poikki). Ei mielestäni juuri mitään vaikutusta tehoihin näillä toimenpiteillä.

    Päätin kokeilla vaikuttaako vanos tehoihin. Otin imupuolen vanosin solenoidista piuhan irti. Ei mitään vaikutusta auton kulkupuoleen. Tämän jälkeen luin vikakoodit, ja hämmästyin kun auto ei anna vikakoodia vaikka koko piuha ei ole edes kiinni. Irrotin myös pakopuolen piuhan, kaasuttelin -> ei vikakoodia.

    Inpalla ajattelin selvittää, että mahtaako tuo koko Vanos edes toimia. Mitä nyt itse noita arvoja tulkitsen, niin vaikka kaasua polkee punarajalle asti, niin mitään ei tunnu tapahtuvan.

    Ohessa kuva, josta arvot eivät siis muutu vaikka kaasua tyhjäkäynnillä polkisi.Click image for larger version

Name:	WP_20140504_005.jpg
Views:	1
Size:	41.4 KB
ID:	4849234. Ja tässä vielä linkki isompaan kuvaan josta saa paremmin selvää http://aijaa.com/NYbbUO

    Lisäksi pieni videopätkä jossa siis on tuo Inpan Vanos valikko auki. Mitään ei valikoissa näytä tapahtuvan vaikka kaasua polkee. Lähinnä ajattelin jos jotain merkillistä noista voi havaita. Kuvanlaatu nyt on mitä on.



    Eli missä mahtais olla vika? Ja kai tuon vanosin asento tyhjäkäynnillä pitäis muuttua?
    Last edited by Hatch; 05-05-2014, 13:20. Reason: Kuvaa esiin.
  • nevari
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 256
    • jyväskylä

    #2
    eikös näissä voi ainakin mennä nuo vanoksen solenoidit jumiin? eli paskaa täyteen ja ei sen takia pelitä.. ainakin vaihtoehto. mutta juu pitäisi noiden arvojen inpalla katsoen liikkua. tai ainakin omassa autossa kun katsoo niin liikkuu. (328i 98)

    tehottomuus voi myös johtua edelleen imuvuodosta. itse juuri vaihdoin sen imusarjan "yläosan" ja sen lyhyen alipaineletkun joka siinä on kiinni. ja oli erittäin positiivinen vaikutus juuri alavääntöihin

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11079
      • Oulu

      #3
      En kyllä osaa sanoa miten inpalla tms. katotaan että vanos varmasti toimii. Mutta jos jaksaa käyttää venttiilikopan auki ja on paineilmaa saatavilla, niin tällä tavalla onnistuu helposti kattoa että se toimii edes jollain tavalla, eikä oo esim. solenoidit tukossa: https://www.youtube.com/watch?v=MVPWL-tQG2s

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Hatch
        Bimmer Rookie
        • Jun 2011
        • 81
        • Finlandia

        #4
        Voiko noita solenoideja testata ihan niin, että ottaa irti ja katsoo että tapahtuuko mitään kun kaasuttelee? Siksi aikaa tietysti tukkii sen vanokseen menevän reijän. Tai jopa niin, että kun lyö virrat päälle, niin pitäisikö sen solenoidin tapin liikahtaa?

        Comment

        • Rider
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2014
          • 211
          • Tampere

          #5
          Eikös sitä voi kokeilla, että ottaa vaan liittimet irti solenoideista niitten ollessa paikallaan.

          Comment

          • Hatch
            Bimmer Rookie
            • Jun 2011
            • 81
            • Finlandia

            #6
            Originally posted by Rider View Post
            Eikös sitä voi kokeilla, että ottaa vaan liittimet irti solenoideista niitten ollessa paikallaan.
            Tuli äsken tehtyä kyseinen toimenpide. Molemmille solenoideille tuli samanlainen jännite n.8.3v. Moottorin kierrosten määrällä ei ollut mitään vaikutusta jännitteen suuruuteen vaan pysyi koko ajan vakiona. Konetta kierrätettiin tyhjäkäynniltä 5000rpm:n. Eli onko normaalia?

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11079
              • Oulu

              #7
              Niitä solenoideja ohjataan pwm signaalilla. Et voi mitata siis jännitemittarilla, vaan pitää olla skooppi.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Hatch
                Bimmer Rookie
                • Jun 2011
                • 81
                • Finlandia

                #8
                Originally posted by Pazi88 View Post
                Niitä solenoideja ohjataan pwm signaalilla. Et voi mitata siis jännitemittarilla, vaan pitää olla skooppi.
                Voisko noita solenoideja edes testata siten, että ottaa irti vanosista ja kytkee akkuun/kierrättää konetta johtojen ollessa kiinni solenoideissa?

                Ja tosiaan paineilmaa ei ole saatavilla.
                Last edited by Hatch; 12-05-2014, 17:36.

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11079
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Hatch View Post
                  Voisko noita solenoideja edes testata siten, että ottaa irti vanosista ja kytkee akkuun/kierrättää konetta johtojen ollessa kiinni solenoideissa?

                  Ja tosiaan paineilmaa ei ole saatavilla.
                  No sillon sulla syytää öljyä sieltä solenoidin paikasta melko paineella. Eli siis ei.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Hatch
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2011
                    • 81
                    • Finlandia

                    #10
                    Nythän se myrkyn lykkäs.

                    Elikkäs irrottelin imupuolen Vanosin solenoidin. Katselin josko jotain merkillistä tulisi vastaan. Solenoidin näyttää työntävän jotain tappia siellä vanosin sisällä ja sormilla kokeilin sitten työntää kyseistä tappia. Sehän liikahti sisälle, mutta ei takaisin. Pistin kaikki rojut takaisin paikalleen ja löin auton tulille. Kävi hieman epätasaisesti. Tein pienin testilenkin, ei mitään ihmeellistä, muuta kuin tyhjäkäynnissä joka paheni moottorin lämmetessä. Pääsin kotipihalle ja siihen auto sammui. Tyhjäkäynnissä koko auto hytkyi ja tuntui kuin kävisi neljällä pytyllä.

                    Tarkistin kaikki liitännät, ei mitään. Kaikki oli kunnossa. Kytkin koneen autoon, ei mitään vikakoodeja.

                    Otin solenoidin irti ja kas kummaa, työntämäni tappi oli edelleen alhaalla, eikä ollut palautunut.

                    Löin auton tulille ja katsoin inpalla. Tällä kertaa inpan mukaan vanosin asento oli hieman muuttunut. Eli aiemmin oli noin 125 (astettako) ja nyt noin 85:ttä (vasen ylänurkka). Mitään muutosta ei aiheuttanut kun kierroksia antoi. Ainoastaan kun auton sammutti, lukuarvo muuttui 120:n.

                    Eli miksi tappi ei palautunut. Ja vinkkejä jolla sen saisi sieltä takaisin revittyä?

                    Liitteenä kuva inpasta

                    Ja edittiä. Tappi saatiin revittyä ulospäin ja nyt liikkuu edestakaisin kuten ilmeisesti kuuluukin. Kytken vielä illalla koneeseen kiinni nii nähdään vaihtuuko vanosin asento kenties inpan mukaan. (Näemmä inpa ainakin jotain asentoja osaa ilmoittaa)
                    Attached Files
                    Last edited by Hatch; 14-05-2014, 20:40. Reason: Tappi liikkuu taas

                    Comment

                    • Hatch
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 81
                      • Finlandia

                      #11
                      Eli vanosin tappi (siis se jota imupuolen solenoidi työntää) liikuu nyt ihan kevyesti edes takas. Netistä löysin, niin vaikuttais että siellä on joku jousi takana joka palauttaa tapin solenoidille, ja oli jostain syystä jumissa.

                      Joka tapauksessa, inpan mukaan imupuolen vanos on nyt asennossa 126, eli lähes samassa (varmaan käytännössä samassa) kuin ennen koko prosessia. Ja siitä se ei siis liiku. Silmämääräisesti tappi näyttää myös olevan samassa asennossa kuin ennen työntämistä sisälle.

                      Näyttäisi nyt, että vanos mekaanisesti ainakin imupuolella reagoi sen solenoidin luona olevan tapin liikkeisiin, koska kun tappi oli alhaalla, niin inpa osoitti eri lukemaa + käynti on ihan kauheaa tyhjäkäynnillä. Kysymys kuuluu, että miksi tapin ollessa alhaalla auto ei meinannut pysyä käynnissä?

                      Irrottelen huomenissa vielä pakopuolen solenoidin ja herkistelen sitä. Katsotaanko josko operaatiosta apua.

                      Comment

                      • Hatch
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2011
                        • 81
                        • Finlandia

                        #12
                        Nyt on tuo pakopuolenkin solenoidi + tappi käyty läpi. Tilanne oli sielläkin hyvin samankaltainen kuin imupuolella, eli vanosin tappi jota solenoidin pitäisi työntää oli jumissa. Tällä kertaa en tosin pystynyt tappia työntämään sisälle vaikka kuinka koitin, mutta pihdeillä sain kiinni ja vetäsemällä se tappi tuli sielä ulospäin. Muutaman kerran kun toistin ko. operaation niin alkoi tappi liikkua kevyesti edes takaisin. Eli näemmä noi vanosin tapit sitten jumittaa kohtuu herkästi.

                        Samalla vaihdoin solenoidit ristiin (imu ja pakopuoli). Koeajolla en huomannut edelleenkään mitään muutosta kulkupuoleen. Alta 3000-3500 kierroksen ei jaksa oikein liikkua mihinkään.

                        Inpan mukaan ei mitään muutosta alkuperäisen tilanteeseen. Mitään ei tapahdu.

                        Sellanenhan tuossa on kanssa, että Disa tuli vaihdettua uuteen (romuttamolta, tehty disatesti ja pitäs olla kunnossa), mutta ei näytä sekään reagoivan mihinkään. Eli pimeenä on siis Vanos + Disa. Niin ja käytiinkän se ei aina lähde ekalla, eika tokalla . Mutta onneks aina kolmannella . Tai no lähtee se ekalla käyntii jos oikein kauan starttaa, mutta sitten ei oo tehoja yhtään. Tähän auttaa auton starttaaminen 2 kertaa uudelleen ja päästään tähän nykytilanteeseen.

                        Mitähän sitten?

                        Comment

                        • Hatch
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 81
                          • Finlandia

                          #13
                          Leikin tänään taas inpalla ja kokeilin tota vanos testiä. Ohjelma herjaili jotain vikakoodeja, eli ei onnistunut. Mutta ainakin tuon Disan sain sen kautta aktivoitua. Tai ainakin laitteesta kuului naksaus kun sitä aktivoin. Mitään liikettä en havainnut.

                          Sitten luin vikakoodit. Ilmestyi tällainen:

                          65 Signal Camshaft sensor intake.

                          Eli viittaisi imupuolen nokka-akseliin. Kyseinen anturi kuitenkin vaihdettu juuri viime talvena. Oli kylläkin tarvikelaatu. Onko tuon anturin toiminnalla vaikutusta vanosin toimintaan?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Hatch View Post
                            Onko tuon anturin toiminnalla vaikutusta vanosin toimintaan?
                            Todellakin.

                            Comment

                            • peto2
                              BTCF Member
                              • Jan 2007
                              • 8257
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #15
                              Originally posted by Hatch View Post
                              Leikin tänään taas inpalla ja kokeilin tota vanos testiä. Ohjelma herjaili jotain vikakoodeja, eli ei onnistunut. Mutta ainakin tuon Disan sain sen kautta aktivoitua. Tai ainakin laitteesta kuului naksaus kun sitä aktivoin. Mitään liikettä en havainnut.

                              Sitten luin vikakoodit. Ilmestyi tällainen:

                              65 Signal Camshaft sensor intake.

                              Eli viittaisi imupuolen nokka-akseliin. Kyseinen anturi kuitenkin vaihdettu juuri viime talvena. Oli kylläkin tarvikelaatu. Onko tuon anturin toiminnalla vaikutusta vanosin toimintaan?
                              Näissä asioissa se vaan menee niin että jos tarviketta meinaa ostaa niin pääsee helpommalla kun polttaa rahat.. Ei tarvii tehä työtä kahteen kertaan
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎