Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320 ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 483
    • Vantaa

    E46 320 ahtaminen

    Pari kuukautta ajellu vakiona ja nyt iski tehon tarve. Vaihtoehtojen miettimisen jälkeen olisin kaatumassa ahtamiseen. Eli auto on siis 2.0 litrainen vm. 2000 ja tämmöstä pakettia olisin siihen näillä näkymin laittamassa ahdin

    Kysymys kuulukin näin:
    Onko kyseistä yhdistelmää mahdollista muutoskatsastaa ja millä edellytyksin?

    Oon monta tuntia yrittäny kaivaa tietoa, mutta ku ei ni ei...

    Moni varmaan ehdottaa koko auton vaihtamista, mutta kun tuli nyt hommattua toi pari kk sitten ni ei heti viittis alkaa hakee tehokkaampaa. Ja kyseinen ahdinpaketti sisältää kaikki tarvittavat osat niin hinta ei oo niin päätä huimaava.

    Kiitos etukäteen kaikista auttavista ja fiksuista kommenteista.
  • dre
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1805
    • Heinävesi

    #2
    No kilpiin saaminen on semmonen homma, että täytyy tehdä vtt:n pakokaasutesti joka maksaa kai tonnin kieppeitä. Se vaaditaan vähäpäästöisistä autoista. Muuta tietoa ei itsellä katsastuksen suhteen ole, tuskin muita ongelmia sen suhteen on.

    Comment

    • Janzu
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 483
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by dre
      No kilpiin saaminen on semmonen homma, että täytyy tehdä vtt:n pakokaasutesti joka maksaa kai tonnin kieppeitä. Se vaaditaan vähäpäästöisistä autoista. Muuta tietoa ei itsellä katsastuksen suhteen ole, tuskin muita ongelmia sen suhteen on.
      Mut tuleekohan jarrujen ja alustan osalta sanottavaa...? tehoa kun luvataan ahtimen jälkeen vajaa 250 hv. Pitäs viel ottaa selvää kuinka paljon 330i jarrut ja alusta eroaa mun omasta, jos ottas osat sellasest.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Ikävä kyllä, mutta unohda koko juttu. Ei kertakaikkiaan tule Suomessa onnistumaan laillisesti tuon ahtimen asennus...tai ainakaan vielä tätä kirjoitettaessa ei kukaan ole onnistunut.
        Search:lla löydät juttua miksi ei.

        Comment

        • jyrka
          Bimmer Rookie
          • Dec 2002
          • 138

          #5
          Aiheestä löytyy jonkin verran kirjoittelua foorumilta, mutta tässäpä kertauksena seikat, mitä itelle tulee mieleen.

          1.) Pyydä (vaadi) ESS:ltä TÜV -todistus mukaan tuohon settiin (säästyt tuolta pakokaasumittaukselta Suomessa)

          2.) Setti taitaa luvata 242 hp, joten joudut muuttamaan autosi alustan, jarrut jne jne vastaamaan mallisarjan tehokkaampaa versiota. Todennäköisesti vertailukohteena käytetään 330:stä, joten sitä vastaavat hilut joudut vaihtamaan autoosi. Jos konttorilla/AKE:lla ovat vmäisiä, niin joudut esim ETK:n osalistojen kanssa tekemään selvityksen 320:n ja 330:n eroavaisuuksista.

          3.) Jos ei taistelu konttorin ja AKE:n kanssa kiinnosta, niin asenna setti autoosi ja aina katsastukseen mennessä vaihdat hihnan lyhempään, jolloin ahdin ei ole käytössä. Jos ahtimesta tulee kuittailua, niin kerrot sen olevan ratakäyttöä varten. Tämä menee tod.näk konttorilla läpi, mutta jos tarkistavat asian AKE:lta niin voi olle että ei mene. Tosin Paavola ei minulle osannut perustella miksi tuo olisi laitonta. Pelkän hihnan poiston jälkeen voi tosin olla vaikeuksia päästöjen kanssa. Näin katsastettuna sen hihnan kanssa ajelu yleisillä teillä on laitonta ja bla bla bla.... )) mahdollisissa onnettomuustilanteissa voi tulla vak.yhtiön kanssa vaikeuksia, ehkä....

          En edes ehdota valmiiksi tehokkaamman auton hankintaa, vaan toivotan onnea ja voimia mikäli projektiin ryhdyt

          -Jyrka-
          Last edited by jyrka; 28-06-2005, 22:19.
          -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
          -= VW Golf R32 3.2 =-

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            #6
            Originally posted by jyrka
            2.) Huomioi tehon ylitys, eli 150 hp x 1.2 = 180 hp on suurin sallittu teho ilman muita muutoksia.
            Suurin sallittu teho on juuri tuo 150hp koska se 20% sääntö pätee vain mallisarjan tehokkaimpaan malliin.
            Retard Member

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #7
              Originally posted by jyrka
              Aiheestä löytyy jonkin verran kirjoittelua foorumilta, mutta tässäpä kertauksena seikat, mitä itelle tulee mieleen.

              1.) Pyydä (vaadi) ESS:ltä TÜV -todistus mukaan tuohon settiin (säästyt tuolta pakokaasumittaukselta Suomessa)

              En edes ehdota valmiiksi tehokkaamman auton hankintaa, vaan toivotan onnea ja voimia mikäli projektiin ryhdyt

              -Jyrka-
              Oletko aivan varma, attä TÜV-todistusta vilauttamalla pääset pussitestistä+melutestistä? Jos näin, niin sitten pitäisi TÜV-hyväksyttyjen viriboksienkin mennä läpi, mutta kun ei mene.

              Comment

              • Janzu
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 483
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by jyrka
                Aiheestä löytyy jonkin verran kirjoittelua foorumilta, mutta tässäpä kertauksena seikat, mitä itelle tulee mieleen.

                1.) Pyydä (vaadi) ESS:ltä TÜV -todistus mukaan tuohon settiin (säästyt tuolta pakokaasumittaukselta Suomessa)

                2.) Huomioi tehon ylitys, eli 150 hp x 1.2 = 180 hp on suurin sallittu teho ilman muita muutoksia. Setti taitaa luvata 242 hp, joten joudut muuttamaan autosi alustan, jarrut jne jne vastaamaan mallisarjan tehokkaampaa versiota. Todennäköisesti vertailukohteena käytetään 330:stä, joten sitä vastaavat hilut joudut vaihtamaan autoosi. Jos konttorilla/AKE:lla ovat vmäisiä, niin joudut esim ETK:n osalistojen kanssa tekemään selvityksen 320:n ja 330:n eroavaisuuksista.

                3.) Jos ei taistelu konttorin ja AKE:n kanssa kiinnosta, niin asenna setti autoosi ja aina katsastukseen mennessä vaihdat hihnan lyhempään, jolloin ahdin ei ole käytössä. Jos ahtimesta tulee kuittailua, niin kerrot sen olevan ratakäyttöä varten.

                En edes ehdota valmiiksi tehokkaamman auton hankintaa, vaan toivotan onnea ja voimia mikäli projektiin ryhdyt

                -Jyrka-
                Siis toimiiko tollanen "ratakäyttöä varten" kuittaus?

                On muutama tuttu tuolla maahantuonnissa ja laakkosella ni voin saada noita 330 osia vähän halvemmalla, joten se ei oo kynnyskysymys...

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Suomessa AKE ei hyväksy mitään TUV tms. todistuksia/speksejä vähäpäästöisyyden säilymisestä, vaan mittaus on joka tapauksessa tehtävä täällä. Itse taistelin tänä keväänä ko.asiasta(530I/speksattu Enem ahdinpaketti) ja törmäsin aivan yksiselitteisen kielteiseen kantaan tässä asiassa.
                  Tosin valitustie EU:n suuntaan on tässä asiassa olemassa ja voisi jopa mennä läpi, mutta tämä tie on sitten vuosien pituinen.
                  Tuo VTT:n testi maksaa kaikkineen n.1250€ ja on vain ja ainoastaan testi joka ei sisällä säätöjä tms. toimenpiteitä. Eli jos/kun kiesi ei sitä läpäise on palattava pisteeseen A. Ongelma on siinä että hommaa ei pääse "harjoittelemaan" eikä kiesiä säätämään/modifioimaan Suomessa missään haettaessa testiarvoja. Kovin kevyesti tästä ei läpi mennä. Jo pelkkä ahtimen pyörimisvastus muuttaa moottorin päästöarvoja niin että läpimenon sokkona voi todellakin unohtaa.
                  Jos joku Suomessa tämän bemun M52TU/M54 pohjaisella koneella läpäisee, niin äkkiä YV:tä/puhelinnumeroita tähän suuntaan...vihjeetkin palkitaan.
                  Last edited by Hemi; 28-06-2005, 21:28.

                  Comment

                  • Janzu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 483
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Suomessa AKE ei hyväksy mitään TUV tms. todistuksia/speksejä vähäpäästöisyyden säilymisestä, vaan mittaus on joka tapauksessa tehtävä täällä. Itse taistelin tänä keväänä ko.asiasta(530I/speksattu Enem ahdinpaketti) ja törmäsin aivan yksiselitteisen kielteiseen kantaan tässä asiassa.
                    Tosin valitustie EU:n suuntaan on tässä asiassa olemassa ja voisi jopa mennä läpi, mutta tämä tie on sitten vuosien pituinen.
                    Tuo VTT:n testi maksaa kaikkineen n.1250€ ja on vain ja ainoastaan testi joka ei sisällä säätöjä tms. toimenpiteitä. Eli jos/kun kiesi ei sitä läpäise on palattava pisteeseen A. Ongelma on siinä että hommaa ei pääse "harjoittelemaan" eikä kiesiä säätämään/modifioimaan Suomessa missään haettaessa testiarvoja. Kovin kevyesti tästä ei läpi mennä. Jo pelkkä ahtimen pyörimisvastus muuttaa moottorin päästöarvoja niin että läpimenon sokkona voi todellakin unohtaa.
                    Jos joku Suomessa tämän bemun M52TU/M54 pohjaisella koneella läpäisee, niin äkkiä YV:tä/puhelinnumeroita tähän suuntaan...vihjeetkin palkitaan.
                    Mikä niissä päästöissä on sääntönä? ei saa nousta yhtään vai onko siinä joku toleranssi? Eikö katsastusasemalla tehtävällä päästötestillä pysty yhtään hakemaan oikeita säätöjä? Tutun kans vois laakkosella perustaa vaikka tontin siihen päästötesterin ääreen...

                    Comment

                    • jyrka
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2002
                      • 138

                      #11
                      HERJA: Kiitos oikaisuista...

                      Minulla on oma G-Powerin setti päästöjen/saasteluokkien osalta hyväksytty katsastuksessa Saksalaisen otteen ja G-Powerin todistuksen perusteella. Jäin kyllä siihen käsitykseen, että mikäli setin valmistaja toimittaa TÜV todistuksen päästöistä ja päästöluokista, niin pitäis mennä kilpiin ilman mutinoita. Näin siis päästöjen ja saasteluokkien osalta, tehot on sitten toinen juttu.

                      Voi tosin olla, että uudempien autojen osalta on muutoksia tullut, mutta näin ainakin vm-95 328:ssa. Asiasta keskustelin tammikuussa AKE/Paavolan kanssa jotain tunnin verran.

                      Kannattaa tarkkaan selvittää 320:n ja 330.n erot, sillä pahimmassa tapauksessa voit joutua vaihtamaan osia ohjausjärjestelmää myöten.

                      -Jyrka-
                      -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                      -= VW Golf R32 3.2 =-

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Näitä Saksassa ja Hollannissa asennettuja ja Saksalaisella TUV todistuksella hyväksyttyjä settejä on täällä muutamia tuotiautoihin hyväksytty(olisiko pari bemaria ja kymmenkunta muuta).
                        Toisaalta muutamia on täällä silti hylättykin joten ihan 100% yhtenäinen linja tässä ei tunnu olevan.
                        Sitä tosiasiaa tämä ei kuitenkaan muuta miksikään, että jo kerran täällä vähäpäästöiseksi tullattua/rekisteröityä autoa ei enään ilman VTT:n pussitestiä saa lailliseksi.
                        Janzu: Näillä katsastuspäästömittauksilla ei ole mitään tekemistä tämän VTT:n suorittaman ajokokeen/mittauksen kanssa.

                        Comment

                        • Janzu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 483
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          Näitä Saksassa ja Hollannissa asennettuja ja Saksalaisella TUV todistuksella hyväksyttyjä settejä on täällä muutamia tuotiautoihin hyväksytty(olisiko pari bemaria ja kymmenkunta muuta).
                          Toisaalta muutamia on täällä silti hylättykin joten ihan 100% yhtenäinen linja tässä ei tunnu olevan.
                          Sitä tosiasiaa tämä ei kuitenkaan muuta miksikään, että jo kerran täällä vähäpäästöiseksi tullattua/rekisteröityä autoa ei enään ilman VTT:n pussitestiä saa lailliseksi.
                          Janzu: Näillä katsastuspäästömittauksilla ei ole mitään tekemistä tämän VTT:n suorittaman ajokokeen/mittauksen kanssa.
                          Onko kellään tietoa mitä tuo kyseinen VTT:n testi sisältää? Testataanko siellä myös auton teho ahtimen asennuksen jälkeen?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Testi sisältää mittausaitteiden kiinnityksen ja kylmäkäynnistyksen lisäksi pidemmän ajolenkin jonka kaikki päästöt kerätään. Kokonaispäästöjen analysointi ja raportti. Tehoa ei mitata vaan se vaatii oman prosessin.

                            Comment

                            • jyrka
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2002
                              • 138

                              #15
                              Pyydä ESS:ltä kopio mahdollisesta TÜV todistuksesta, toimita se katsastuskonttorille ja pyydä heitä selvittämään asia. Sitä varten ne sedät siellä on Tämä tie on kuitenkin onnistuessaan huomattavasti halvempi ja helpompi tie, kuin lähteä suoraan VTT:lle testaileen.

                              Katsastussedät saavat tietoa huomattavasti nopeammin AKE:lta kuin yksityinen kyselijä.

                              >Sitä tosiasiaa tämä ei kuitenkaan muuta miksikään, että jo kerran täällä >vähäpäästöiseksi tullattua/rekisteröityä autoa ei enään ilman VTT:n >pussitestiä saa lailliseksi.

                              HEMI: mistä/keneltä tämä tuomio tuli ja mihin se perustui ?

                              Mitä tulee näihin hyväksyttyihin ja hylättyihin, niin muistaakseni kaikki ovat tasavertaisia lain edessä (toiset vain enemmään tasavertaisia kuin toiset .

                              Eli mikäli ajoneuvo hyväksytään Suomen tieliikenteeseen tuontiautona ilman poikkeuslupakäsittelyä olemassa olevien todistusten perusteella, samoin tulisi tehdä myös Suomessa olevalle ajoneuvolle jolle tehdään vastaavat muutokset. Tosin muuttoautona maahatuodut ovat olleet kautta aikojen juuri näitä enemmän tasa-arvoisia katsastuksissa, perusteena on käytetty LVM:n mukaan muuttajan omaisuuden turvaa.

                              Kuten HEMI mainitsi, Suomen käytäntö ei varmaan kovin pitkää oikeusprosessia kestäisi EU tuomioistuimessa. Se vain valitettavasti on takuulla se hitain tapa ruveta asiaa ratkomaan.

                              Yksi syy siihen, miksi näitä remmiahdettuja tms modattuja autoja ei Suomessa haluta hyväksyä katsastuksessa ilman poikkeuslupa käsittelyä on se, että kukaan ei pääsisi yleistämään tietyntyyppisten autojen hyväksyntää Suomessa. Poikkeuslupakäsittelyssä jokainen tapaus käsitellään yksittäistapauksina, näin aikaisemmin hyväksyttyihin tapauksiin on vaikea vedota. Esim oman kompuran kaltaista autoa ei edelleenkään saa suoraan kilpiin ilman poikkeuslupaa, kävi omalleni miten kävi. Tästä varmaan johtuu, että poikkeuslupien käsittelyajat ovat järjettömän pitkiä, kun jokainen vähänkään erikoinen case täytyy käsitellä poikkeuslupana (tässä AKE rikkoo LVM:n suosituksia ja sitä kautta hallintolakia

                              -Jyrka-
                              -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                              -= VW Golf R32 3.2 =-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎