Tuntuu todella ihmeellisestä, että mikään valmistaja ei ole käyttänyt tuossa LISTEC-listassa olevaa tutkimuslaitosta. Siinä olisi ainakin Suomen markkinoita ajatellen jonkinlaista "ahtimen" mentävää reikää...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 320 ahtaminen
Collapse
X
-
AKE:n inssi pysyi edelleen kannassaan, eli mikäli ahdinsetin valmistaja toimittaa luotettavan todistuksen päästö- ja saasteluokista, niin AKE:lla ei ole perusteita estää auton katsastusta siltä osin. TÜV:n leima kelpaa ko. todistukseen.
Mikäli haluaa toimia varman päälle, niin todistukseen kun pyytää listan ahdinpaketin osista sekä auton valmistenumeron niin homman pitäis olla bueno.
OBD (eli 2001 ja uudempien) voi aiheuttaa vaikeuksia, mutta tässä tapauksessahan on kyseessä vm 2000 auto, joten sekään ei hommaa vaikeuta.
Tehorajat on sitten toinen juttu.
Hemi voi ruveta repimään verkkareitaan, onneksi keli on sen verran lämmin, että ilmankin pärjää
-Jyrka--= AUDI A6 3.0 Supercharged =--= VW Golf R32 3.2 =-
Comment
-
-
Originally posted by SpetkeJa ompa tossa vielä toinenkin mutta...
Vaikka saisitkin päästö zydeemit kuntoon niin todelliseksi ongelmaksi tulee tekniikan muutos. Näin lyhyesti sanottuna tarvitset merkkiliikkeen todistukset jarruista ym ym... Mutta BMW suomi ei tule myöntämään sellaisia!!! -Se on BMW virallinen kanta. -Joten kannattaa suosiolla unohtaa moiset asiat.
Tämä homma on kyllä ongelmista pienin.
Se on ihan yks ja sama antaako merkkiliike niitä todistuksia vai ei.
Riittää kun tulostelee ETK:lta eroavausuudet ja vie laput konttorille.
http://www.realoem.com/bmw/select.do tuoltakin saa eroavaisuuksia selville.E24 635csi
Comment
-
-
Originally posted by MuumiÄlä heti yritä lannistaa kun et tiedä asiasta mitään.
Tämä homma on kyllä ongelmista pienin.
Se on ihan yks ja sama antaako merkkiliike niitä todistuksia vai ei.
Riittää kun tulostelee ETK:lta eroavausuudet ja vie laput konttorille.
http://www.realoem.com/bmw/select.do tuoltakin saa eroavaisuuksia selville.
Mitähän muuta sitä pitäis autojen välillä olla yhtenäistä et suorituskyvyn kans olis samalla viivalla?
Comment
-
-
Jyrka: Siinä vaiheessa kun minä alan työhousujani tässä asiassa repimään, viritellään jo muutamankin kerran joulutähtiä kuusen latvaan...
Niin kauan olen kuitenkin sillä kannalla että ei onnistu homma Suomessa, kunnes joku on homman laillisesti läpivienyt.
Juttuja ja romantiikkaa kyllä riittää...mutta please, rekisteriotetta vain näytille kun on leima paperissa ja ahdin -00 mallisessa koneessa kiinni.
Siis niin kauan kun tällaista rekisteriotetta ei ole ainuttakaan esittää, on minun työhousujani kenenkään muun turha tulla riipimään...
Korostan toki sitä että jos joku hommassa onnistuu, niin revin ne TODELLA mielelläni ja faktat tästä laitan kyllä kaikkien nähtäville.
Comment
-
-
Originally posted by -Tate-...sun pitää ostaa toi setti, asentaa ja käydä muutoskatsastamassa ja samalla Hemi repii pelihousunsaOriginally posted by Hemi(spherical)...taatusti repeää minulta työhousut jalassa mikäli joku tässä maassa leimaa jälkiasennetun ahtimen uudempaan vähäpäästöiseen!!!
OT: sitäpaitti, kyllä sillä mikki-kiilapalotilallaki ehtii hyvin..."Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007
Comment
-
-
vai oisko helpompi tehä niinkun länsinaapurissa...viritellä miten lystää ja sitten leimalle kamat piiloon tallin perille ....vanha kunnon mopotuning meiniki. Ei tartteis miettiä....sisuahan se tietty vaatii hieman keskimäärästä suomalaista enemmän, mutta näin siellä aika usein.
vaikka autokin olisi leimattu ahtimelle on se tienpäällä yhtä laiton kuin ahdettu leimaamaton auto jos tehot jotka otteeseen on merkitty ylittyy. Tämä on vaan hieman vaikeampaa virkavallalle tienpäällä todistaa kuin selvasti näkyvä "pikku lisäys" konehuoneessa...
joten riski kilpien viemisestä ja sakoista tietty lisääntyy...toisaalta uudella leimalla ja pikku summalla rahaa ne saa takaisin. 10 kerran jälkeen silmätikuksi jouduttua voi tietty jo aika nopeasti ne kilvet saada taas lähihoitopaikan lähimmältä poliisitalolta..
Life is Full of choices
Tai sitten hommaa vanhemman harrastepelin ja unohtaa nuo mietinnät ja ajelee hyvin toimivalla(Tämän päivän uusissa autoissa kyllä hiukan liukuva käsite...) tehtaan värkillä pitemmät ajot...
PS: niin ja jos jollain ihan oikeesti tuo homma suomessa kilpiin kiinnostaa saada niin maksakaa viulut niin säädetään auto läpi tuosta testistä ....eikä inistä...rahamiehet erikseen.
Tämä väittely asiasta alkaa saada kovin suureellisia piirteitä ja mennä jo naurettavuuksiin. Kyllä se auto on mahdollista noista testeistä ihan normaalisti saada läpi ihan kohtuu hommilla. Ei kuitenkaan minkään esoonbaari miehen vaan oikeasti pitää hiukka tietää asiasta...varsinkin jos tehoja sitten myöhemmin nostaa ja vaihtaa nokkaa jne. eli ensin pikku paineilla läpi ja sitten lisää palikkaa..no problem kun auto kunnossa ja säädöt kohillaan(ei mitään autotallisäätöjä vaan dynossa ajettuja....ja voi vaikka verrata vanhoihin arvoihin datalogeista ja katella vähän miten se orggis on säädetty..). Jotain jumalanpelkoa tai vastaavaa jo havaittavissa...ei millään pahalla...
Itellä ei ihan suoraan sanottuna riitä rahat tuommoseen autoon....muuten tekisin ite. Apuna voisin olla (tietty ajan puitteissa jos talkoilla tekee) jos jotain OIKEASTI kiinnostaa muutakin tehä kun täällä väitellä asiasta.
PS: tais minusta tulla jo Essonbaarimies ....Kalajoella saa tulla nykimään hihasta jos jotain kiinnostaa asiasta jutella. Parempi esittää sitten jo jotain kivempaakin jutun aihetta pöytään kuin et ei se onnistu. Muuten voi olla parempaakin tekemistä...
PPS: niin ja ei se ainakaan ei se voi onnistua asenteella kilpiin paukahda ....
ei herneitä sitten kiitos kun loukkaukseksi tätä kirjotusta ei ketään kohtaa ole tarkoitettu..joten toivottavasti aurinko paistaa kalajoella .Last edited by Suutari; 01-07-2005, 00:55.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
-
Pois siis se minustakin, että olisin jokin tuomiopäivän pasuuna tässä asiassa.
Ongelma nyt vain ei kosketa vain bimmerporukkaa, vaan on ihan akuutti monessa muussakin "ryhmässä". Eli jos/kun tässä maassa ei kukaan ole minkään merkkistä jälkiahdettua yli -98 mallista saanut leimattua(ja tiedän että yritystä on ollut),
ei homma taatusti ole vain rahasta tai tahdosta kiinni. Sen verran paljon olen itsekkin tuohon 530i/enem pakettiin valmis laittamaan, että ei siinä yksi tai kaksikaan VTT:n pussitestiä vielä meinaa yhtään mitään. Toki minullakin raha tässä suhteessa on rajallista varsinkin kun lopputulosta ei kukaan voi vielä 10000€:kään jälkeen katsoa varmaksi ja tällöin kannattaa lisätehot hakea jo Laakkosen vaihtorivistä tai hakea Saksasta.
Jankkaaminen..."eikun säätöä ja paperien hakuun", ei sekään ole kovin hedelmällistä tästä aiheesta keskusteltaessa koska niin se vain ei ikävä kyllä mene. Jos/kun keinot kerran jollain on=tuntuu olevan, niin niistä olen varmasti minä ja sadat muut ko.aiheen kanssa parasta aikaa painiva ERITTÄIN kiitollinen. Niin kiitollinen että tällaiselle miehelle löytyy töitä niin paljon kuin hän suinkin ehtii tehdä. Eli putiikki pystyyn ja papereita hakemaan uudempiin vähäpäästöisiin ahdinvehkeisiin. Tässä on ensimmäinen asiakas!
Comment
-
-
Originally posted by HemiPois siis se minustakin, että olisin jokin tuomiopäivän pasuuna tässä asiassa.
Ongelma nyt vain ei kosketa vain bimmerporukkaa, vaan on ihan akuutti monessa muussakin "ryhmässä". Eli jos/kun tässä maassa ei kukaan ole minkään merkkistä jälkiahdettua yli -98 mallista saanut leimattua(ja tiedän että yritystä on ollut),
ei homma taatusti ole vain rahasta tai tahdosta kiinni. Sen verran paljon olen itsekkin tuohon 530i/enem pakettiin valmis laittamaan, että ei siinä yksi tai kaksikaan VTT:n pussitestiä vielä meinaa yhtään mitään. Toki minullakin raha tässä suhteessa on rajallista varsinkin kun lopputulosta ei kukaan voi vielä 10000€:kään jälkeen katsoa varmaksi ja tällöin kannattaa lisätehot hakea jo Laakkosen vaihtorivistä tai hakea Saksasta.
Jankkaaminen..."eikun säätöä ja paperien hakuun", ei sekään ole kovin hedelmällistä tästä aiheesta keskusteltaessa koska niin se vain ei ikävä kyllä mene. Jos/kun keinot kerran jollain on=tuntuu olevan, niin niistä olen varmasti minä ja sadat muut ko.aiheen kanssa parasta aikaa painiva ERITTÄIN kiitollinen. Niin kiitollinen että tällaiselle miehelle löytyy töitä niin paljon kuin hän suinkin ehtii tehdä. Eli putiikki pystyyn ja papereita hakemaan uudempiin vähäpäästöisiin ahdinvehkeisiin. Tässä on ensimmäinen asiakas!
Täälläkin suunnalla olisi potentiaalinen asiakas, jos joku ao. projektin pystyy toteuttamaan laillisesti sekä kohtuullisilla kustannuksilla.E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Originally posted by HemiEli jos/kun tässä maassa ei kukaan ole minkään merkkistä jälkiahdettua yli -98 mallista saanut leimattua(ja tiedän että yritystä on ollut),
ei homma taatusti ole vain rahasta tai tahdosta kiinni.
Comment
-
-
Mä tossa tutkailin mielenkiinnosta noita riippumattomien labrojen listoja ja kyllä sieltä TÜVinkin labroja löytyy noitten päästö-direktiivien osalta löytyy, mutta mä luulenkin, että tän jutun ydin onkin tässä:
Originally posted by jyrka
Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.
.. mikäli ahdinsetin valmistaja toimittaa luotettavan todistuksen päästö- ja saasteluokista, niin AKE:lla ei ole perusteita estää auton katsastusta siltä osin. TÜV:n leima kelpaa ko. todistukseen.BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
-
Originally posted by MuumiÄlä heti yritä lannistaa kun et tiedä asiasta mitään.
Tämä homma on kyllä ongelmista pienin.
Se on ihan yks ja sama antaako merkkiliike niitä todistuksia vai ei.
Riittää kun tulostelee ETK:lta eroavausuudet ja vie laput konttorille.
http://www.realoem.com/bmw/select.do tuoltakin saa eroavaisuuksia selville.
Comment
-
-
Originally posted by SpetkeSaatampa vaikka tietää enempi ku luuletkaan...
Mutta mitäpä sitä BMW Suomea kiusaamaan kun tiedon saa ETK:sta itsekkin ja se KELPAA konttorilla, virallista tietoa kun on.
Mäkin tiedän jostain jotain, mutten sitä missä asut, tai miksi jotkut käyttävät liikaa !!! ja ??? -merkkejä, z ja x -kirjaimia
Vai meinaatko että yhtäkään tv:tä ei enään saa tehtyä-- Official member of BTCF-Sauna Team --
Save the World, Fuck The Fuel EconomyVitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!
Comment
-
-
98 uudemmissa on toki todella tiukat päästörajat jo ja noihin ei ihan yhdellä kertaa saada sopivia arvoja. myös ahtopaineet jne. on pidettävä kohtuullisissa rajoissa...siis pussitestiin asti
ja hiukan vituttaa tuo saakelin aikalimitti kun potkii ulos täältä foorumilta..oli nimiittäin pari sivua tekstiä tässä...
lyhennän hiukan kun joutuu toisen kerran kirjottamaan:
Testin läpäisy vaatii sen että auto pidetään mahdollisimman lähellä orggista kaikilta päästöihin vaikuttavilta osiltaan(kuten bensatankin korkki kyllä näin on, myös haihtuvien hiilivetyjen määrät on spesifioitu) ja moottoriltaan. Ahdin asennetaan autoon ja paineet pidetään pieninä. Jopa vakiokartoilla oleva auto saattaa näillä pärjätä testissä mallikkaasti. varsinkin remmiahdettu koska siinä pakopuolen vaikutus palotapahtumaan ei ole niin merkittävä kuin pakokaasuahtimella.
autoa kuormitetaan esim. sähköohjatulla dynolla ajosyklin mukaan(eli ajetaan samaa sykliä kuin esim. VTT ajaa). Laitteistoksi käy kunnon 500 000e dyno tiedunkeruulaitteilla myös päästöjen osalta.
eli tähän ei nyt sitten riitä mikään pelkkä laajakaista lambda. virtausnopeudet ja palotapahtuma pidetään optimoituna ja seossuhde mahdollisimman tarkasti lähellä stoikiometristä jokaisessa syklin vaiheessa ja moottorin kuormitusalueella. tällä saavutetaan lähellä täydellistä palamista tapahtuva palaminen(joka ei välttämätt sitten olekkaan täydellinen vaikka stokiometrinen seos onkin ..).
Näihin auttaa myös jos turboautoissa hukkaporttia saa ohjelmallisesti säädettyä jolloin on mahdollista päästä mahdollisiin ahto/vastapaineesta johtuviin ongelmakohtiin käsiksi paremmmin.
Kaikista testisyklin ajoista otetaan täysi datalogi ja sieltä etsitään kohdat jossa mennään metsään sekä lasketaan kokonaispäästöt. Näihin kohtiin sitten puututaan säädöillä ja mekaanisillakin modifikaatioilla tarvittaessa. Nokkia jne. on turha kuvitella tässä vaiheessa vielä vaihtaa jos siihen ei ole pakottava syytä. Jälkiasennettavat ecut eivät hallitse samalla tavalla päästöjen kannalta oleellisia toimintoja kuin vakio kamat ja näin ollen on järkevintä lähteä liikkeelle mahdollisimman orggiskuntoisella ja hyvässä kunnossa olevalla autolla.
palotapahtuman hallintaan puututaan sitten niiillä keinoilla joiden tiedetään vaikuttavan tiettyihin päästökomponentteihin kuten nox, co2, co ja hiukkaspäästöt. katin toiminta on oltava normaali ja puhdistuskyky pakokaasujen virtaukseen nähden riittävä.
Ongelma sitten että miksi jotkut yrittävät ja eivät pääse läpi on se ettei suomen dynopajoissa taideta paljoa tietää asioista jotka vaikuttavat tietyn päästökomponentin määrään. Vähin ei varmasti ole sekään ongelma ettei laitteita ehkä ole hankittu ja jos niitä olis niin kuka sitä nyt jotain hiukkaspäästöjä jaksaa mitata kun suurin tehohan saavutetaan 13.2 ilmakertoimella...
kaikella kunnioituksella dynopajoja kohtaan ja kyllähän siellä tietävää porukkaa on, mutta ei se sitä tarkoita että niitä kiinnostaa vähääkään päästöasiat kun autoista otetaan vaan tehoja irti.
eli vielä lyhyemmin kun autolla ajellaan testisyklejä ja näiden perusteella säädetään arvot kohdalleen datalogeista kerättyjen päästöarvojen mukaan ei tuon testin läpäisylle ole mitään estettä. Maltti ennen testiä pidetään pienessä kätösessä eikä heitetä heti kaiken maailman hiluja sinne vaan vasta kun auton papruissa on leima ahtimelle. ongelma kohdissa käytetään sitten säätöjä ja muitakin kikkoja jos on tarpeen.
Kuinka monesta paikasta suomessa löytyy täydelliset tiedunkeruulaitteet joilla päästökomponetteja voidaan mitata?
ainakin yhden dynopajan tiedän jossa koko ajan testataan esim. katalysaattoreita ja laskennallisesti konvertoidaan datalogeista kerätyt tiedot vastaamaan g/km päästörajojen arvoja ilman pussitustestiä. tällaisilla laitteilla tuo on mahdollista....ei sillä jos on autotallin nurkassa dyno ja yksi laajakaistalambda.
tietämystä myös palotapahtuman hallinnasta ja sen häiriöiden sekä seossuhteiden jne. vaikutuksista päästökomponentteihin ei sitäkään taida kovin monesta paikkaa löytyä...paitsi tietysti nakutuksen osalta .mars kirjastoon sanon minä....eikä sinne kaupungin kirjastoon...
toinen ongelmahan on jo sitten siinä että alan kirjallisuus on myös vieraskielistä aika usein ....
kysymykseen miksi en itse tee on yksinkertainen... "persaukinen" opiskelija vielä vuoden ja sillä ei tuommoista labraa rakenneta tai osteta edes tuollaista autoa...jos olisi auto niin voisin ehkä tehdäkkin ...
just my two cents....
PS: ja tämä pajahan sijaitsee Oulun AMK:lla ja myös helsingin AMK:lla mm...jossa on myös pussituslaitteet.Last edited by Suutari; 01-07-2005, 17:11.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
Comment