Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320 ahtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Tuo "tuomio" perustui juuri siihen että jo kertaalleen täällä rekisteröity ajoneuvo on hyväksytty tietyllä tehtaan päästötasolla. Kaikki muutokset kertaalleen hyväksyttyyn tasoon vaatii päästöille uuden tyyppitodistuksen.
    Eli tähän perustuu kaikki nykykoneiden virikiellot(lastutukset,tms.) ilman speksejä vähäpäästöisyyden täyttymisestä.
    Eli täällähän vähäpäästöisyys pitää todistaa ajoneuvokohtaisesti jolloin kaikilla lastujen TUV,tms todistuksilla voi pyyhkäistä...
    Tilanne muuttuu mikäli kysymys on maahantuotiorganisaation tyyppihyväksymästä systeemistä josta on näyttää hyväksytty tyyppitodistus kyseiselle muutokselle. Tällaista "yleistodistusta" kukaan yksityishenkilö ei Suomessa saa, vaan jokainen muutos joka vaikuttaa tyypitettyihin päästöihin, pitää uudelleen mittauttaa/hyväksyttää.
    Last edited by Hemi; 28-06-2005, 23:00.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Näin offtopic tähän vähäpäästöisyys keskusteluun. Niin kovasti hössötetään akella eikä edes Tüv:iä hyväksytä, mutta kumminkin laissa sallitaan max. 10% iskutilavuuden kasvatus poraamalla tai stroukkaamalla ilman mitään testejä. Hassua, kasvattaminen ei tämän mukaan lisää päästöjä, mutta vaikkapa ilmanputsarin vaihtaminen kyllä. On se niin väärin.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • jyrka
        Bimmer Rookie
        • Dec 2002
        • 138

        #18
        Muistelin lukeneeni tämän jostain ja löytyihän se pienen etsinnän jälkeen

        Terve.

        Jos auto on tehtaalta lähtiessään ollut vähäpäästöinen, sitä koskee aina vähäpäästöisyysvaatimus. Vähäpäästöisyyttä ei voi poistaa, vaikka vähäpäästöisyyspakko tuli koskemaan kaikkia autoja vasta vuonna 1992.

        Jos autosi on vähäpäästöinen, vaikka se on mallia 1991 ja haluat asentaa siihen turbon, on pakokaasupäästöt mittautettava virallisella tutkimuslaitoksella (VTT).
        Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

        Auton ollessa vähäpäästötön riittää pelkkä katalysaattorin asentaminen, eikä em. asioita vaadita siinä tapauksessa. Katsastukseen mukaan siis päästö- ja tehotodistus

        Tuomas Peltokangas
        Tarkastusinsinööri
        Ajoneuvohallintokeskus

        Tämä teksti löytyy tuolta
        http://www.btcf.fi/forum/showthread....ht=peltokangas

        Eli ei muuta kuin vaatimaan ESS:ltä kyseinen todistus, käsittääkseni TÜV-todistuksen pitäisi sisältää nuo päästötasoarvot.

        -Jyrka-
        -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
        -= VW Golf R32 3.2 =-

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          #19
          Ikävä kyllä TÜV ei edelleenkään ole hyväksyttyjen testilaitosten listalla.

          Comment

          • Mr. Z
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 943
            • Manse

            #20
            Originally posted by jyrka
            Aiheestä löytyy jonkin verran kirjoittelua foorumilta, mutta tässäpä kertauksena seikat, mitä itelle tulee mieleen.

            1.) Pyydä (vaadi) ESS:ltä TÜV -todistus mukaan tuohon settiin (säästyt tuolta pakokaasumittaukselta Suomessa)
            ESS:ltä ei saa TÜV-lappuja, kysytty on. Vastasivat että heidän sarjansa kelpaa ameerikan markkinoillekin, joten pitäisi kelvata myös eurooppaan, mutta TÜV-lappua heiltä ei saa kun sitä ei ole hyväksytytetty siellä.
            E38 740ia
            E39 530 dAT
            ex. E34 520i sedan
            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
            ex. E36 325i sedan
            ex. E36 328i touring
            ex. E36 318 iS qp
            ex. E36 325i qp -R.I.P-
            ex. E21 320i sedan
            ex. E30 318i sedan
            ex. E3 2500 sedan

            Comment

            • jake2710
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 828

              #21
              Mahtaiskohan näiltä www.infinitas-gmbh.de saada TÜV-laput?
              Itsellä on käynyt mielessä Infinitas setin tilaus, mutta menee niin saatanan vaikeeksi, ettei jaksa alkaa taistelemaan

              Comment

              • jyrka
                Bimmer Rookie
                • Dec 2002
                • 138

                #22
                Näyttäishän nuissa olevan:

                The SK II kit contains:

                ASA compressorTM I-12 incl.
                centrifugal clutch
                bracket system
                belt drive
                oil supply for supercharger

                ASAtronic
                individually numbered serial plaque



                sport air filter
                intercooler
                polished intake plumbing
                bypass system
                boost pressure 0,5 bar
                stainless steel exhaust system
                TÜV certification
                Export price: 7.155,00 €
                excl. VAT



                -Jyrka-
                Last edited by jyrka; 29-06-2005, 08:24.
                -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                -= VW Golf R32 3.2 =-

                Comment

                • Antza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 2143
                  • Espoo

                  #23
                  Originally posted by jyrka
                  Näyttäishän nuissa olevan:

                  The SK II kit contains:

                  ASA compressorTM I-12 incl.
                  centrifugal clutch
                  bracket system
                  belt drive
                  oil supply for supercharger

                  ASAtronic
                  individually numbered serial plaque



                  sport air filter
                  intercooler
                  polished intake plumbing
                  bypass system
                  boost pressure 0,5 bar
                  stainless steel exhaust system
                  TÜV certification
                  Export price: 7.155,00 €
                  excl. VAT



                  -Jyrka-
                  Ja SK Plus -kiteissä (eli vaihtoehdoista vähiten lisätehoa antava) lukee erikseen, että "no loss of european emission norm certification; Euro 4 stays Euro 4. Jos tästä on virallinen dokumentaatio, niin luulisi riittävän. Tuolla kitillä saa jo esim. 330i:stä 286 hepoa, ja varmasti potentiaalia esim. tuosta ahtimesta riittää suurempiinkin tehoihin.
                  Current rides:
                  F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                  Previous rides:
                  E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                  Comment

                  • Janzu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 483
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by Antza
                    Ja SK Plus -kiteissä (eli vaihtoehdoista vähiten lisätehoa antava) lukee erikseen, että "no loss of european emission norm certification; Euro 4 stays Euro 4. Jos tästä on virallinen dokumentaatio, niin luulisi riittävän. Tuolla kitillä saa jo esim. 330i:stä 286 hepoa, ja varmasti potentiaalia esim. tuosta ahtimesta riittää suurempiinkin tehoihin.
                    No niin...nyt näyttää paremmalta...Noilla specseillä auto vastaisi teholtaan 328i, joten alustaa ei tarvitsisi varmaan niin paljoa päivittää. Välijäähdytintä paketissa ei tule, mutta senhän vois lisätä, kun auto on katsastettu ahtimelle.

                    Potentiaalia varmaan löytyy sinne 250hv luokkaan, jos sille tuulelle sattuu

                    Täytyy alkaa selvittelemään kyseisen yhdistelmän katsastusprosessia.
                    Last edited by Janzu; 29-06-2005, 10:07.

                    Comment

                    • -Tate-
                      Moderator
                      • Jan 2004
                      • 3210
                      • Nurmijärvi

                      #25
                      Originally posted by Janzu
                      No niin...nyt näyttää paremmalta...Noilla specseillä auto vastaisi teholtaan 328i, joten alustaa ei tarvitsisi varmaan niin paljoa päivittää. Välijäähdytintä paketissa tule, mutta senhän vois lisätä, kun auto on katsastettu ahtimelle.

                      Potentiaalia varmaan löytyy sinne 250hv luokkaan, jos sille tuulelle sattuu

                      Täytyy alkaa selvittelemään kyseisen yhdistelmän katsastusprosessia.
                      Suurin ongelmahan nyt on se varmaan että saa sen ahtimen katsastettua laillisesti läpi.... Nyt sun pitää ostaa toi setti, asentaa ja käydä muutoskatsastamassa ja samalla Hemi repii pelihousunsa Sen jälkeen tollaset lastuhommat ja ahtimenvaihdot on pikkujuttuja
                      I Believed I Would Die.

                      Comment

                      • pmv
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 2032
                        • tornio

                        #26
                        Menee puhtaan spekulaation puolelle, mutta AKE ei minkään laillisen syyn takia voi olla hyväksymättä TüV-todistusta. AKE ei voi mitenkään pitää listaa virallisista tarkastulaitoksista, koska semmoisia ei oikeastaan ole. Tällaiset systeemit ovat kaikki vapaan kilpailun alla EU-alueella. VTT on joskus Kekkosen aikana ollut "Virallinen" tarkastuslaitos, mutta tätä nykyä se on yhtä "virallinen" yritys kuin Outokumpu tai Neste.

                        Jos asia menisi laillisesti ja oikein, AKE:lle riittäisi valmistajan vaatimuksenmukaisuustodistus. Siis se missä lukee että valmistaja vakuuttaa että tämä laiten täyttää kaikki siihen kohdistuvat direktiivit. Mitä ne direktiivit sitten sanoo, löytyy standardeista. Ei AKE missään tapauksessa voi mennä sanomaan että he tarvii todistuksen tietyltä laitokselta. Jos tutkimuslaitos toimii tiettyjen direktiivien ehdoilla, niin silloin se on yhtä virallinen kuin VTT.

                        Ymmärrän kyllä että Suomessa isompi voittaa aina pienemmän ja valtionhallintoa vastaan oikeuden käyminen on todella pitkällistä hommaa.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Näinhän sen pitäisi mennä kuten pmw totesikin ja olen tasan varma että valitustie EU:n suunnalle tuottaisi tulosta. Nyt ei kuitenkaan noilla TUV todistuksilla tee Suomessa yhtään mitään, eikä tämä ole edes mikään väittelyn aihe, vaan sen voi käydä kokeilemassa kuinka käy kun ilmoittaa leimalla auton olevan lastutettu, mutta että TUV todistus kyllä löytyy hanskaloorasta...
                          Eli lastujen, ahtimien tms.suhteen, vaan aina odottaa pussitesti jos vähäpäästöiseksi luokitellun ajoneuvon päästötasoa räpelöidään.
                          Tate on muuten ihan oikeassa...eli taatusti repeää minulta työhousut jalassa mikäli joku tässä maassa leimaa jälkiasennetun ahtimen uudempaan vähäpäästöiseen!!!
                          Varmasti repeää monella Opel, VW, Nissan, volvo, tms.klubilaisellakin.
                          Samalla tähän maahan saadaan syntymään aivan uusi pk-sektorin teollisuushaara.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #28
                            Originally posted by Hemi
                            Näinhän sen pitäisi mennä kuten pmw totesikin ja olen tasan varma että valitustie EU:n suunnalle tuottaisi tulosta. Nyt ei kuitenkaan noilla TUV todistuksilla tee Suomessa yhtään mitään, eikä tämä ole edes mikään väittelyn aihe, vaan sen voi käydä kokeilemassa kuinka käy kun ilmoittaa leimalla auton olevan lastutettu, mutta että TUV todistus kyllä löytyy hanskaloorasta...
                            Eli lastujen, ahtimien tms.suhteen, vaan aina odottaa pussitesti jos vähäpäästöiseksi luokitellun ajoneuvon päästötasoa räpelöidään.
                            Tate on muuten ihan oikeassa...eli taatusti repeää minulta työhousut jalassa mikäli joku tässä maassa leimaa jälkiasennetun ahtimen uudempaan vähäpäästöiseen!!!
                            Varmasti repeää monella Opel, VW, Nissan, volvo, tms.klubilaisellakin.
                            Samalla tähän maahan saadaan syntymään aivan uusi pk-sektorin teollisuushaara.
                            No ei muutakun valitusta hallinto-oikeuteen, oleppas Hemi esimerkkinä asiassa

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #29
                              Originally posted by pmv
                              Menee puhtaan spekulaation puolelle, mutta AKE ei minkään laillisen syyn takia voi olla hyväksymättä TüV-todistusta. AKE ei voi mitenkään pitää listaa virallisista tarkastulaitoksista, koska semmoisia ei oikeastaan ole. Tällaiset systeemit ovat kaikki vapaan kilpailun alla EU-alueella. VTT on joskus Kekkosen aikana ollut "Virallinen" tarkastuslaitos, mutta tätä nykyä se on yhtä "virallinen" yritys kuin Outokumpu tai Neste.

                              Jos asia menisi laillisesti ja oikein, AKE:lle riittäisi valmistajan vaatimuksenmukaisuustodistus. Siis se missä lukee että valmistaja vakuuttaa että tämä laiten täyttää kaikki siihen kohdistuvat direktiivit. Mitä ne direktiivit sitten sanoo, löytyy standardeista. Ei AKE missään tapauksessa voi mennä sanomaan että he tarvii todistuksen tietyltä laitokselta. Jos tutkimuslaitos toimii tiettyjen direktiivien ehdoilla, niin silloin se on yhtä virallinen kuin VTT.

                              Ymmärrän kyllä että Suomessa isompi voittaa aina pienemmän ja valtionhallintoa vastaan oikeuden käyminen on todella pitkällistä hommaa.
                              Sen verran täytyy oikaista tätä juttuu, että AKE ei mitään listaa pidä, vaan se lista on EU:n tekemä lista riippumattomista tarkastuslaitoksista (LISTEC, Database of the technical services in the EU member states having the competence to carry out the type approval testing of motor vehicles) ja TüViä ei sieltä listasta löydy. Ilm. tää office , joka ylläpitää tätä listaa on Luxemburgissa tjsp. Tätä listaa AKE lueskelee, kun se tutkii näitä lappuja ja vain tässä listassa mainitut riippumattomat testilaitokset voi kirjoitella hyväksyntäraportteja esim. e-hyväksynnöissä. Joten, mun käsityksen mukaan AKE tuossa vain noudattaa pilkuntarkasti pykäliä ja direktiivejä, joten taitaa olla turhia noi valitukset mihinkään oikeusasteisiin. Muissa maissa Euroopassa vaan ei oteta näin tarkkaa linjaa kuin täällä ja sen takia muualla noita settejä hyväksytään TüVinkin lapuilla ..
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              • jyrka
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2002
                                • 138

                                #30
                                Jos nyt unohdetaan kaikki TÜV:t ja tarkastuslaitokset ja keskitytään tuohon mitä AKE:n inssi on kirjoittanut, eli:

                                Kuitenkin, jos auto on muuten vakio ja siihen asennetaan jokin valmis turbopaketti, jonka mukana tulevalla todistuksella valmistaja todistaa pakokaasupäästöjen tason riittäväksi asennussarjan asennuksen jälkeenkin, tämä riittänee todisteeksi päästöarvoista.

                                Tuossahan se suoraan sanotaan, mitä hyväksyntään tarvitaan. On se valmistajan todistus sitten minkä hyvänsä instituutin leimaama. Soittelen huomenna AKE:een muissa merkeissä ja voin samalla varmistaa, että miten tämä seikka käytännössä on.

                                -Jyrka-
                                -= AUDI A6 3.0 Supercharged =-
                                -= VW Golf R32 3.2 =-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎