Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 valvetronic käytöstä poisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ile91
    Newbiemmer
    • May 2023
    • 6
    • Finland

    #31
    Originally posted by AnttiJuhani View Post
    Valtetronicin töpseli irti vaan, ei se muuta tarvitse. Pari vikakoodia tulee mutta moottorin vikavalo ei pala. Ainakin näin voit sulkea pois valvetronic vian jos käynti ei noin parane. Vaimo ajanut ilman töpseliä jo pari vuotta. Saako tuon myös ohjelmoimalla pois? Kiinnostaisi kyllä itselläkin.


    Onko alvääntö normaali ilman liitintä? Onko kulutus noussut?

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2287
      • Uusimaa

      #32
      Tänään tutkin samanlaista tapausta. Tämä N42 compacti käyttäytyy siten, että kylmäkäynnistyksessä kaikki tuntuu olevan kunnossa. Kone käy siististi. Heti kun käynti putoaa kylmäkartalta lämpimälle, alkaa kone käymään epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja kierroksia annettaessa "putputtaa" ikäänkuin olisi venttiiilivikainen auto. Sitten kun nyppään pyöreän anturin liittimen irti, alkaa kone käymään asiallisesti.

      Tällaisesta viasta on kysymys

      Autocom ei mielestäni näyttänyt reagoivan mitenkään kun otin tarkasteluun "venttiilien nousu"-parametrin. Lukema pysyi samana koko ajan kaasua painaessa.

      Viittaako anturivikaan? Jos viittaa niin tekeekö eBaysta saatavilla 50€ kiina-antureilla mitään? Kun eihän tuollaiseen kukaan järkevä osta orggista 350€ hintaista anturia.

      Edelliseen viestiin sen verran, että pojan autosta kun nyppäisi tuon pyöreän liittimen irti, niin alavääntö muuttui ohuemmaksi ja kulutus nousi selvästi.
      Last edited by JKK; 31-08-2023, 23:27.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2287
        • Uusimaa

        #33
        Jatketaan kyselyä.... Nyt on vaihdettu valvetronicin anturi (pyöreällä liittimellä) eikä muuttunut miksikään. Sama putputus jatkuu, paitsi jos ottaa pyöreän liittimen irti....

        Ketju oli tiukka, siellä ei ollut mitään sanottavaa. Eikä valvetronicin mekaniikastakaan löytynyt silmämääräisesti mitään kulumaa. Oletan että VVT-säätömoottori toimii, koska testerillä pystyy opettamaan säädön äärilaidat.

        Ainoa vaan että jos otan autocomillla tai istalla tarkkailuun venttiilinnoston arvot, niin siellä ei tapahdu mitään.

        Alkaa tuntumaan että vika voisi olla VVT ohjainboksissa. Onko kukaan joutunut uusimaan VVT ecua? Onko niissä ollut ongelmia? Autolla ajettu 180tkm.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Mppa
          Bimmer Rookie
          • May 2018
          • 64
          • Tampere

          #34
          Originally posted by JKK View Post
          Jatketaan kyselyä.... Nyt on vaihdettu valvetronicin anturi (pyöreällä liittimellä) eikä muuttunut miksikään. Sama putputus jatkuu, paitsi jos ottaa pyöreän liittimen irti....

          Ketju oli tiukka, siellä ei ollut mitään sanottavaa. Eikä valvetronicin mekaniikastakaan löytynyt silmämääräisesti mitään kulumaa. Oletan että VVT-säätömoottori toimii, koska testerillä pystyy opettamaan säädön äärilaidat.

          Ainoa vaan että jos otan autocomillla tai istalla tarkkailuun venttiilinnoston arvot, niin siellä ei tapahdu mitään.

          Alkaa tuntumaan että vika voisi olla VVT ohjainboksissa. Onko kukaan joutunut uusimaan VVT ecua? Onko niissä ollut ongelmia? Autolla ajettu 180tkm.
          Moro, saitko tämän ongelman ratkeamaan?
          320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
          Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
          Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

          Ex-bimmerit:
          525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
          130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2287
            • Uusimaa

            #35
            Juu, sain. Pistin likimain koko yläkerran koneesta uusiksi venttiilivarsien kumeja myöten. Tätä ennen siis vaihdoin myös VVT-boksin, josta ei ollut mitään hyötyä....

            Uusiksi meni:
            - Jakoketjusarja (SKF:n setti),
            - Epäkeskoakseli ja sen päässä oleva magneettipyörä.
            - Valvetronicin jouset 4kpl
            - Uusi VVT-akselia voiteleva öljyputki
            - Molemmat Vanos-pyörät
            - Venttiilivarren kumit

            Alkuperäisessä VVT-säätömoottorissa ja anturissa ei ollut mitään vikaa. Kuten monessa yhteydessä on tullutkin jo ilmi että niissä harvemmin on lopulta häikkää tällaisen vian tapauksessa.

            Mutta jotakuinkin näillä eväillä kone alkoi toimimaan jälleen kuin tehtaalta lähtiessäänkin on toiminut. Itseasiassa jopa yllätyin miten mukavan tuntuinen ja taloudellinen kone tämä onkaan kun kaikki toimii täydellisesti. Valvetronicin ja Vanoksen vaikutus koneen luonteeseen oli mielestäni odottamattoman iso. Ja myös kulutukseen.

            Vaikea on lopulta sanoa, että mikä lopullinen vian aiheuttaja oli? Itse veikkaan epäkeskoakselin päässä olevaa magneettipyörää, joka on siis vaihdettava osa (n.50€). Itse VVT-akseli ei ollut niin huonossa kunnossa että voisi olla noinkin karkean vian selittäjä. Ainoastaan viimeisessä nokassa oli alkavaa pintavauriota. Toki syy saattoi olla myös jommassakummassa vanos-pyöristä?

            Jokatapauksessa nämä N42-käyntihäiriöt, jotka kuullostavat "venttiilivikaiselta puputukselta" on maailmalla monessa tapauksessa korjaantuneet uudella epäkeskoakselilla. Minkään tapauksen kohdalla tosin ei ole mainittu että oliko itse akselissa nokat vialliset vaiko akselin päässä oleva magneettipyörä, joka kerää ikääntyessään metalliroskaa itseensä > magneettipiste katoaa. Tämän megneettipyörän toiminta kun on yllättävän keskeinen koneen toiminnan kannalta. Varsinainen asentoanturihan toimii sen magneettipotikan välittämän magneettipisteen perusteella.

            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • Mppa
              Bimmer Rookie
              • May 2018
              • 64
              • Tampere

              #36
              Originally posted by JKK View Post
              Juu, sain. Pistin likimain koko yläkerran koneesta uusiksi venttiilivarsien kumeja myöten. Tätä ennen siis vaihdoin myös VVT-boksin, josta ei ollut mitään hyötyä....

              Uusiksi meni:
              - Jakoketjusarja (SKF:n setti),
              - Epäkeskoakseli ja sen päässä oleva magneettipyörä.
              - Valvetronicin jouset 4kpl
              - Uusi VVT-akselia voiteleva öljyputki
              - Molemmat Vanos-pyörät
              - Venttiilivarren kumit

              Alkuperäisessä VVT-säätömoottorissa ja anturissa ei ollut mitään vikaa. Kuten monessa yhteydessä on tullutkin jo ilmi että niissä harvemmin on lopulta häikkää tällaisen vian tapauksessa.

              Mutta jotakuinkin näillä eväillä kone alkoi toimimaan jälleen kuin tehtaalta lähtiessäänkin on toiminut. Itseasiassa jopa yllätyin miten mukavan tuntuinen ja taloudellinen kone tämä onkaan kun kaikki toimii täydellisesti. Valvetronicin ja Vanoksen vaikutus koneen luonteeseen oli mielestäni odottamattoman iso. Ja myös kulutukseen.

              Vaikea on lopulta sanoa, että mikä lopullinen vian aiheuttaja oli? Itse veikkaan epäkeskoakselin päässä olevaa magneettipyörää, joka on siis vaihdettava osa (n.50€). Itse VVT-akseli ei ollut niin huonossa kunnossa että voisi olla noinkin karkean vian selittäjä. Ainoastaan viimeisessä nokassa oli alkavaa pintavauriota. Toki syy saattoi olla myös jommassakummassa vanos-pyöristä?

              Jokatapauksessa nämä N42-käyntihäiriöt, jotka kuullostavat "venttiilivikaiselta puputukselta" on maailmalla monessa tapauksessa korjaantuneet uudella epäkeskoakselilla. Minkään tapauksen kohdalla tosin ei ole mainittu että oliko itse akselissa nokat vialliset vaiko akselin päässä oleva magneettipyörä, joka kerää ikääntyessään metalliroskaa itseensä > magneettipiste katoaa. Tämän megneettipyörän toiminta kun on yllättävän keskeinen koneen toiminnan kannalta. Varsinainen asentoanturihan toimii sen magneettipotikan välittämän magneettipisteen perusteella.
              No perskule, komiaa. Vaikuttaisi kyllä tosiaan siltä, että olet joutunut aiheen kanssa painimaan.

              Täytynee minun vielä tuo magneettipyörä ehkä sitten koittaa uusia. Kalkatuksen syyksi minulla paljastui yksi paikaltaan pois hypännyt VVT-nostimen jousi.

              Purin ja kasasin koko sirkuksen uudelleen, kävi kylmänä todella hienosti, mutta lämmetessään alkoi vähän kakomaan ja savuttamaan. Vanospyorät on minulla myös vielä vanhat, tai "uudet käytetyt" mutta avaamatta jäivät kun oli niin vittumainen se ruuvinkanta. Tiedän, että tämä on huono periaate, mutta yritän päästä mahd. vähällä, koska en aio autoa pitää itselläni, mutta toimimaan tarvisisi toki saada.

              Jakopään uusin Kamokan sarjalla ja ajoituskalutkin löytyy, niiden avulla jako on varmasti oikein.

              Vaihdan vielä tuon magneetin ja sit ilmeisesti inpasta pitäisi myös löytyä joku VVT-ohjausarvojen nollaus, täytyy sekin etsiä ja tehdä.

              Ehkä tämä tästä vielä. Linkin takaa pääset halutessasi tutustumaan tähän minun projektiini.

              320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
              Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
              Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

              Ex-bimmerit:
              525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
              130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

              Comment

              • Iemel
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1651
                • Muhos

                #37
                Onko tuo epäkeskoakselin magneettipyörä vaihdettavissa ottamalla vain tuo anturi edestä pois?
                Tuohan loistavaa jos sillä saisi pieniä käyntihäiriöitä parannettua kymmenesosan hinnalla vrt. koko epäkeskoakseliin. Itsekin olen näistä N42 valvetroniccijutuista lueskellut enkä millään jaksa uskoa että pieni kuluminen saa niin isoja ongelmia aikaan.
                Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                Comment

                • Mppa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2018
                  • 64
                  • Tampere

                  #38
                  Originally posted by Iemel View Post
                  Onko tuo epäkeskoakselin magneettipyörä vaihdettavissa ottamalla vain tuo anturi edestä pois?
                  Tuohan loistavaa jos sillä saisi pieniä käyntihäiriöitä parannettua kymmenesosan hinnalla vrt. koko epäkeskoakseliin. Itsekin olen näistä N42 valvetroniccijutuista lueskellut enkä millään jaksa uskoa että pieni kuluminen saa niin isoja ongelmia aikaan.
                  Juuri äsken tein kyseisen toimenpiteen valvetronic muuten paikoillaan. Imupuolen vanospyörän irrotin, tai paremminkin avasin, ketju paikoillaan siis, kun näytti ettei mahdu välistä pois. Anturin kun sain käteen, huomasin ettei sen magneettikehän ympärillä oleva muovikaulus olekaan kehän "ympäri", vaan alhaalta auki, joten vanospyörää ei olisi ehkä edes tarvinnut irroittaa, kun olisi vaan tajunnut nostaa anturia suoraan ylöspäin pienen ulosvedon jälkeen.

                  Onhan se vähän kirurgin hommia niiden anturin pulttien kanssa, keskimmäisellä sentään on reikä jakoketjun ohjurissa, mistä hylsyn saa, mutta reunimmaiset on aika taiteilua. Mutta anturin jälkeen saa hyvin vaihdettua tuon magneettipyörän ilman muuten koskematta koko hirviöön.

                  Vaan eipä auttanut minun ongelmaani, mutta sen verran että sain uuden koodin aikani käyteltyä, opettaen ja nollaillen VVTn arvoja. 2A83 "vanos pako -sivusäätö -jatkuva. Viittaakohan tämä nyt sitten siihen itse vanospyörään kuitenkin lopulta... Täytynee ottaa ne vielä käteen ja tutkia... Vai mitä sanoo JKK?
                  320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
                  Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
                  Talviprojekti 316i E46, Mystic Blau, 2005

                  Ex-bimmerit:
                  525i M-Sport E60 Carbonswartz, 2006
                  130i M-sport E87 Le Mans Blau, 2005

                  Comment

                  • Iemel
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1651
                    • Muhos

                    #39
                    Originally posted by Mppa View Post

                    Juuri äsken tein kyseisen toimenpiteen valvetronic muuten paikoillaan. Imupuolen vanospyörän irrotin, tai paremminkin avasin, ketju paikoillaan siis, kun näytti ettei mahdu välistä pois. Anturin kun sain käteen, huomasin ettei sen magneettikehän ympärillä oleva muovikaulus olekaan kehän "ympäri", vaan alhaalta auki, joten vanospyörää ei olisi ehkä edes tarvinnut irroittaa, kun olisi vaan tajunnut nostaa anturia suoraan ylöspäin pienen ulosvedon jälkeen.

                    Onhan se vähän kirurgin hommia niiden anturin pulttien kanssa, keskimmäisellä sentään on reikä jakoketjun ohjurissa, mistä hylsyn saa, mutta reunimmaiset on aika taiteilua. Mutta anturin jälkeen saa hyvin vaihdettua tuon magneettipyörän ilman muuten koskematta koko hirviöön.

                    Vaan eipä auttanut minun ongelmaani, mutta sen verran että sain uuden koodin aikani käyteltyä, opettaen ja nollaillen VVTn arvoja. 2A83 "vanos pako -sivusäätö -jatkuva. Viittaakohan tämä nyt sitten siihen itse vanospyörään kuitenkin lopulta... Täytynee ottaa ne vielä käteen ja tutkia... Vai mitä sanoo JKK?
                    Jees, kiitos tiedosta. Itse varmaan vaihdan tuon magneettikehän samalla kun vaihdan vanospyörät, ne kun on viimeinen "tyyppivika" jota ei ole korjattu tuossa talouden N42 koneisessa kakkosautossa.
                    Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
                    Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
                    Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
                    Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
                    Käyttis:Transporter T5 2.5tdi

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎