Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 takaluukun "automatisointi"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    #31
    Tiedän tapauksen jossa tutulla oli E36, siinähän ei ole edes avausnappia vaan pitää vanhanaikaisesti painaa luukku auki ja normaalisti nostaa,..
    Hänellä oli joku pokemon korisarja jossa oli myös lasikuituinen tuhning takaluukku.

    Luukku oli siis pirun kevyt ja aina kun avasi takaluukun, sai siitä pitää kiinni ettei hyppää ylös asti.


    Eli tarinan opetus:

    Kevyempi takaluukku tai vahvemmat jouset.. = nousee

    Mites esim. konepellin kaasujouset? -on takuula enemmän voimaa niissä.

    Kai joissain malleissa on yhtä pitkät vietärit konepellissä kuin E46 takaluukussa ja voisi olla vielä halpa ja fiksu virityskin?


    onko E36 positiivinen nostokulma?
    Last edited by Takalo_kari; 06-01-2012, 18:27.
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Takalo_kari
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 1359
      • tku

      #32
      Tänään tuli tutkittua tuota seiskaa, siinähän on vaan 2 vanhan mallista kaarenmuotoista rautaputkea.

      Ilmeisesti jokin moottori ja ratastus mekanismi, joten sitä on vaikea matkia.
      Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
      -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
      Kiitos ajastasi? :think

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        #33
        haloo? onko tää unohtunu ihmisiltä? itseä ainakin kiinostaisi toteuttaa tuo.

        mahtaakohan jostain saada vahvempia kaasujousia?
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • janne[l
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 861
          • Ylöjärvi

          #34
          .

          Originally posted by A.I View Post
          haloo? onko tää unohtunu ihmisiltä? itseä ainakin kiinostaisi toteuttaa tuo.

          mahtaakohan jostain saada vahvempia kaasujousia?
          viimekesänä koitin ite miettiä tätä hommaa. ja musta toi ei toimi pelkästään järeemmällä jousella koska kun luukku on kiinni niin se jousihan kääntyy sinne niin että se ei nosta sitä luukkua kiinni ollessa kokoajan lukkoa vasten, eli se tarvii jonkun "poppauttajan" solenoidin tai muun joka avaa luukun ensin muutaman sentin auki, jolloin kaasujousi hoitaa loput.
          e46 330i cabriolet
          e91 320d
          e36 328 törpö

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            #35
            Originally posted by janne[l View Post
            viimekesänä koitin ite miettiä tätä hommaa. ja musta toi ei toimi pelkästään järeemmällä jousella koska kun luukku on kiinni niin se jousihan kääntyy sinne niin että se ei nosta sitä luukkua kiinni ollessa kokoajan lukkoa vasten, eli se tarvii jonkun "poppauttajan" solenoidin tai muun joka avaa luukun ensin muutaman sentin auki, jolloin kaasujousi hoitaa loput.

            vakionahan luukku pomppaa n. 1cm kun painaa napista.
            eli homman onnistuisi näin?:

            lasikuituluukku, mallia helvetin kevyt, napista painettaessa luukku voisi hypätä jo hiumat 4cm?
            takaluukku pomppaa yli "jousen kulman" jolloin jousi on nostavassa kulmassa, nyt vahva jousi avaisi luukun loppuun asti.

            voisiko toimia?


            mites ton sitten kiinni saa, ei viittis nousta autosta sulkemaan jos kerran aukeaakin sisältä..

            kai sinne vaan tarvii laittaa sellanen vanhanaikainen systeemi jos haluaa sulkeutuvankin.
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • Perlenbacher
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2010
              • 1103
              • Suomi

              #36
              Jousilautaset ja jousi kaasujousen ympärille olis sellainen millä mä lähtisin tuota asiaa lähestymään.

              Comment

              • janne[l
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 861
                • Ylöjärvi

                #37
                .

                empäs tiennykkään et se sieltä pomppaa. itellä ei oo meinaan pompannu, ilmeisesti niin kuollut jo se iskari
                e46 330i cabriolet
                e91 320d
                e36 328 törpö

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Vaihdoin taannoin (E39) takaluukun kumitulpat ja uudet oli tuon liitekuvan mukaiset jousitetulla tapilla varustetut. Mutta ei luukku niidenkään avulla aukea.

                  Mutta noissa on alumiinirunko tuolla kumin sisällä ja tuli nyt mieleen jos tuon tapin korvaisikin moottorin avulla liikkuvalla tapilla. Siis luukun sisälle vaijeria liikuttava moottori ja vaijeri sitten työntäisi tappia vielä enemmän ulospäin. Vaijerin vaipan varmaankin saisi kiinni tuon kumitulpan runkoon. Mutta mistä sopiva moottori löytyy ja kuka tuon jaksaa tehdä...

                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Katselin Grip nimistä ohjelmaa MTV3 Maxilla ja siinä oli VW Phaeton jossa on samanlaiset ulkoiset saranat kuin bemarissa. Ja kas kummaa, siinä oli sähköinen luukku. Ilmeisesti tuo kuvassa näkyvä musta tappi/vaijeri avaa/sulkee luukun.

                    Nyt pitäisi selvittää VW:n varaosaluettelosta millainen tuon rakenne on:
                    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • e30tampio
                      Banned
                      • Feb 2012
                      • 216
                      • Seinäjoki

                      #40
                      eikös tämä olis ääri helppo toteuttaa e38 varusteena löytyvällä avaus systeemillä ? siel on takakontis oikees nurkas pikku pumppu ja luukussa ainakin toinen kaasujousi onkin hydraulitoiminen.. eli kun nappia napsauttaa niin ensin se aukee lukosta naps ja sitten pumppu työntää painetta sylinteriin ja nousee hissukseen.. vois olla nämä "kaasujousetkin" melko saman mittaset ku 46:ses... omaani ostin romikselta ko. sydeemin joskus makso muistaakseni 150egee ja siin oli jouset.. nappula millä siis saa suljettua sen luukun (menee itse kiinni asti kun nappia painaa) ja sitten jotain releitä, mikrokytkimiä yms.. jotta se ei yritä runnoa luukkua liian auki tai kiinni.. helppo homma..

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by e30tampio View Post
                        eikös tämä olis ääri helppo toteuttaa e38 varusteena löytyvällä avaus systeemillä ?
                        Onhan tuota pohdittu jo viestistä #20 alkaen, on vaan jäänyt tekemättä...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Katselin netistä lisää Phaetonin kuvia ja tuo musta "vaijeri" onkin ilmeisesti vain takaluukun johtosarja. Joten luukku aukeaa jotenkin muuten.

                          ETKA:n tutkimuksien jälkeen: ilmeisesti tuossa luukun kiinnityspiste (se koko rakenne mihin luukun saranat ja kaasujouset kiinnittyy) liikkuu/kääntyy kontin sisällä olevien hydraulisylinterien avulla. Ulkopuolella on silti tavalliset kaasujouset.
                          Last edited by TJJ; 09-03-2012, 15:11.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • dsl Bimmer
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2005
                            • 358

                            #43
                            Onko kukaan tota toteuttanut fiksusti? Tosiaan pelkillä jousilla se ei onnistu. Tiedän tähän fiksun alkuperäisten saranoiden modaus ratkaisun, mutta työlään toteuttaa:

                            Autonrungossa kiinni olevasta saranasta lähtee kaksi vipua takakonttiin, jos näitä vipuja pystyy liikuttamaan aukeaa/sulkeutuu takakontti.

                            Näihin alkuperäisen saranan vipuihin pitäisi toiseen päähän saada akseli kiinni ja siihen vaikka pieni vaijeripyörä tai vipu lokasuojan puolelle piiloon, kun siellä kerta tilaa on verhoilun takana. Siehen vaan pieni vaijerivinssi kinni, joka käy kiskaisemassa luukun auki, kun avaimesta painetaan kaksi kertaa peräkkäin takaluukun ajaus nappulaa. Ohjaus on/oli helppo toteuttaa mikrokontrollerilla, mutta mekaniikka puuttuu...

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Originally posted by dsl Bimmer View Post
                              Autonrungossa kiinni olevasta saranasta lähtee kaksi vipua takakonttiin, jos näitä vipuja pystyy liikuttamaan aukeaa/sulkeutuu takakontti.
                              Meneekö nuo e46:ssa tosiaan läpi kontin puolelle? E39:ssä sarana on kolmella pultilla kiinni, mutta ei siinä mene kuin nuo pultit läpi.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • dsl Bimmer
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 358

                                #45
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Meneekö nuo e46:ssa tosiaan läpi kontin puolelle? E39:ssä sarana on kolmella pultilla kiinni, mutta ei siinä mene kuin nuo pultit läpi.
                                Ei mene. Sitä akselia varten pitää porata reikä saranasta takakonttiin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎