Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Lämmityslaitteen "siilin" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #76
    Ensin loppuu hitaat nopeudet toimimasta, viimeisenä toimii vaan täysi nopeus. Oireilee yleensä siten, että flektin nopeuteen tulee pientä huojuntaa.

    Jos lämpötila heittää niin ilmastoinnin sisällä on kaksi lämpötila-anturia, osa 4: KLIK. Pitäisi jättää vikakoodi (evaporator temperature sensor implausible tjsp).

    Comment

    • tuningki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1205
      • $ievi

      #77
      Jaha... Siili vaihettu.. Mut puhallin silti mykkä? Aiemmin humppas tuo puhallin kunnes lopetti kokonaan.. Onko puhaltimen vaihto seuraavaksi..? Kl-varaosista hain uuden... Voiko vastusta/puhallinta mitata ? Vanha oli originaali
      Last edited by tuningki; 12-02-2016, 18:48.
      Bmw 320d -10
      Volvo s40 2.4 -05
      ex:bmw 316 e46 1.9 -02
      ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
      ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

      Comment

      • mikasare
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 241
        • Lohja

        #78
        Originally posted by MNi View Post
        Ensin loppuu hitaat nopeudet toimimasta, viimeisenä toimii vaan täysi nopeus. Oireilee yleensä siten, että flektin nopeuteen tulee pientä huojuntaa.

        Jos lämpötila heittää niin ilmastoinnin sisällä on kaksi lämpötila-anturia, osa 4: KLIK. Pitäisi jättää vikakoodi (evaporator temperature sensor implausible tjsp).
        Kiitos, ei mulla sitten siinä siilissä ole vielä vikaa...

        Kertooko tämä mitään?

        ECU: IHKA46_2
        Variant:IHKA46_2
        Innenfuergeblaese
        Error frequency:6
        Leitungsunterbrechung
        Errorcode:1A 04 06 4E 34 BD 88 00 03 81

        Lohja

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #79
          Jees, tämähän vahvistaa oletuksen. Google translate arvaa kyllä oikein noista: KLIK.

          Innenfühlergebläse
          Leitungsunterbrechung

          On siis:

          Internal sensor Fan
          Open circuit

          Jompi kumpi lämpötila-antureista on siis kaput.

          Muistelen lukeneeni foorumilta että tuo error frequency alkaa laskea alaspäin arvosta 40 joten 34 kertaa on vika ilmennyt sulla.

          Comment

          • mikasare
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 241
            • Lohja

            #80
            Originally posted by MNi View Post
            Jees, tämähän vahvistaa oletuksen. Google translate arvaa kyllä oikein noista: KLIK.

            Innenfühlergebläse
            Leitungsunterbrechung

            On siis:

            Internal sensor Fan
            Open circuit

            Jompi kumpi lämpötila-antureista on siis kaput.

            Muistelen lukeneeni foorumilta että tuo error frequency alkaa laskea alaspäin arvosta 40 joten 34 kertaa on vika ilmennyt sulla.
            Kiitoksia avusta! On tää mahtava foorumi
            Mä yritin kyllä ensin itse kääntää mutta kusin jotain, kiitti!
            Sitten vaan hankkimaan niitä osia.
            Lohja

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #81
              Tuolta opiskeluksi IHKA:n toimintaa: KLIK. Sivulla 31 on karkea kaavakuva missä evaporator ja heater core temp sensorit majailee. Ne on masentavan keskellä kaikkea.

              Jaa, taisin puhua **skaa, TIS kertoo: KLIK ja KLIK. Tämän mukaan molemmat löytyisivät kuskin jalkotilasta. Ei tarvitse kuin verhoilua pikkasen purkaa pois tieltä.

              GP:ltä anturi 37,70€/kpl + maksutapalisä + pk: KLIK.

              Näiden antureiden lisäksi tulee muistaa että IHKA:n paneelissa on myös lämpötila-anturi. Siinä on kaksi ritiläaukkoa joista toisesta sisänen flekti (KLIK) imee ilmaa sisään ja toisesta ulos. Ohut paperipala esim. kuittipaperia pitäisi pysyä kiinni ritilässä (toisessa, en muista kummassa) jos flekti on kunnossa. Jos kyseessä on tuo sisätilan lämpöanturi, niin sitten tarttee hankkia uusi IHKA-paneeli mutta väittäisin kyllä että Innenfühlergebläse viittaa siihen sisätilan flektiin.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #82
                Katso myös tämä threadi: KLIK. Tuo vikakoodi on siis hyvin vahva vihje viasta mutta on hyvä olla takaraivossa että IHKA:ssa on ollut ohjelmistovikaa tuona mainittuna 2002 vuoden aikavälillä.

                Vesiventtiili on toinen kylmää/kuumaa -ongelman lähde, mutta silloin sisään puhallettu ilma jää joko kylmäksi tai kuumaksi. Sitä kun ohjataan pulssinleveyssignaalilla auki ja kiinni. Jossain kohtaa vesiventtiili vaan sanoo sopparin irti.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #83
                  Flekti seuraavaksi mutta lue/luetuta vikakoodit jos vain suinkin ehdit.

                  Tuolta löytyy hyvä DIY-video flektin vaihdosta: KLIK.

                  Comment

                  • tuningki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1205
                    • $ievi

                    #84
                    Originally posted by MNi View Post
                    Flekti seuraavaksi mutta lue/luetuta vikakoodit jos vain suinkin ehdit.

                    Tuolta löytyy hyvä DIY-video flektin vaihdosta: KLIK.
                    En kerennyt... Puhaltimeen kun hipaisi nii pärähti pyörimään no nyt se ei enää humpannut et taisi olla siilikin rikki.. Ei muuta ku metsästään puhallinta
                    Last edited by tuningki; 12-02-2016, 23:14.
                    Bmw 320d -10
                    Volvo s40 2.4 -05
                    ex:bmw 316 e46 1.9 -02
                    ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
                    ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

                    Comment

                    • mikasare
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 241
                      • Lohja

                      #85
                      Originally posted by MNi View Post
                      Tuolta opiskeluksi IHKA:n toimintaa: KLIK. Sivulla 31 on karkea kaavakuva missä evaporator ja heater core temp sensorit majailee. Ne on masentavan keskellä kaikkea.

                      Jaa, taisin puhua **skaa, TIS kertoo: KLIK ja KLIK. Tämän mukaan molemmat löytyisivät kuskin jalkotilasta. Ei tarvitse kuin verhoilua pikkasen purkaa pois tieltä.

                      GP:ltä anturi 37,70€/kpl + maksutapalisä + pk: KLIK.

                      Näiden antureiden lisäksi tulee muistaa että IHKA:n paneelissa on myös lämpötila-anturi. Siinä on kaksi ritiläaukkoa joista toisesta sisänen flekti (KLIK) imee ilmaa sisään ja toisesta ulos. Ohut paperipala esim. kuittipaperia pitäisi pysyä kiinni ritilässä (toisessa, en muista kummassa) jos flekti on kunnossa. Jos kyseessä on tuo sisätilan lämpöanturi, niin sitten tarttee hankkia uusi IHKA-paneeli mutta väittäisin kyllä että Innenfühlergebläse viittaa siihen sisätilan flektiin.
                      Taisi yllä olla E36 linkki?
                      Sensori tuli postissa tänään.
                      Avasin kuskin jalkatilasta panelin pois. Sieltä en löydä lämmityslaitteen lämpötilasensoria, mites sen sais parhaiten paikallistettua?
                      Lohja

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #86
                        Niinpäs lipsahti. Heater core temperature sensor on IHKA/IHKR:n paneelin takana: KLIK. Evaporator temperature sensor löytyy kuskin jalkatilasta: KLIK.

                        Olisithan nuo voinut jo etsiä tuolta Workshop Manual -sivuilta, samoissa kohdissa ne oli kuin E36:ssakin.

                        Comment

                        • mikasare
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 241
                          • Lohja

                          #87
                          Originally posted by MNi View Post
                          Niinpäs lipsahti. Heater core temperature sensor on IHKA/IHKR:n paneelin takana: KLIK. Evaporator temperature sensor löytyy kuskin jalkatilasta: KLIK.

                          Olisithan nuo voinut jo etsiä tuolta Workshop Manual -sivuilta, samoissa kohdissa ne oli kuin E36:ssakin.
                          Kappas vaan manuaalien sisältö poikkeaa toisistaan muutenkin kun mallikohtaisilla eroilla, koko sisältö on erilainen
                          Sama sisältö olisi voinut olla tältä osin myös minun auton manuaalin kohdalla :think
                          Kiitoksia neuvosta. Googlasin eilen pari tuntia enkä löytänyt vastausta. Ajattelin että nyt löydän itse ratkaisun. Katsoin saman manuaalin sen kohdan jossa on mun auto 3 Series E46 318i (M43TU) SAL Siinänäpä onkin erilainen manuaali kun sinun nyt linkkaamasi: E46 330d (M57TU) KLIK. En arvannut alkaa katsomaan muita versioita kuten sinä näköjään tajusit tehdä
                          Last edited by mikasare; 25-02-2016, 12:49.
                          Lohja

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #88
                            Originally posted by mikasare View Post
                            Kappas vaan manuaalien sisältö poikkeaa toisistaan muutenkin kun mallikohtaisilla eroilla, koko sisältö on erilainen
                            Sama sisältö olisi voinut olla tältä osin myös minun auton manuaalin kohdalla :think
                            Kiitoksia neuvosta. Googlasin eilen pari tuntia enkä löytänyt vastausta. Ajattelin että nyt löydän itse ratkaisun. Katsoin saman manuaalin sen kohdan jossa on mun auto 3 Series E46 318i (M43TU) SAL Siinänäpä onkin erilainen manuaali kun sinun nyt linkkaamasi: E46 330d (M57TU) KLIK. En arvannut alkaa katsomaan muita versioita kuten sinä näköjään tajusit tehdä
                            Itse asiassa otin E46:n kohdalla vasemmasta palstasta viimeisen rivin laiskana....

                            Comment

                            • Toivo
                              Newbiemmer
                              • Aug 2016
                              • 2
                              • Suomi

                              #89
                              Ei toimi siilin vaihdon jälkeen.

                              E46 vaihdettu siili koska kontrollilaitteeseen ei syty valoja ollenkaan. Koitettu kolmella eri siilillä eikä mitään eroa. Kokeiltu toimivallakin laitteella eikä sekään toiminut. Kun ottaa sen ison valkoisen liittimen irti laitteesta, ilmaa tulee keskisuulakkeista. Ja huomasin myös että mittariston kirkkaudensäätorullaa kun rullaa niin mitä kirkkaammalla mittaristo on, sitä lujempaa puhallin puhaltaa.

                              Comment

                              • MNi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2008
                                • 3143
                                • Tampere

                                #90
                                Tervetuloa foorumille. Kontrollilaitteella viitannet ilmastoinnin ohjauspaneeliin ja päättelen "valojen" puutteesta että kyseessä on automaatti-ilmastointi eli IHKA. Manuaali-ilmastoinnissa eli IHKR:ssä on kolme pyöriteltävää säädintä ilman ledejä saati näyttöä.

                                Nyt kuulostaa sen verran mystiseltä vialta että olisi syytä ensin lukea/luetuttaa vikakoodit ennenkuin lähdetään arpomaan enempää. Valomodulin taustavalon säädön ei pitäisi millään tavalla vaikuttaa flektin nopeuteen. Jos näin on oikeasti, K-väylällä lienee jotain häikkää. Katso väylärakenne sivulta 3: KLIK. K-väylään liittyvät liki kaikki moduulit, mukaanlukien valomoduuli (LSZ) ja ilmastoinnin moduuli (ilmastoinnin ohjauspaneeli IHKA). K-väylä on fyysisesti tähtikytkennällä tehty, kytkentäpiste X10116 on hanskalokeron takana, katso kuvat ja K-väylän debuggaus: KLIK.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎