Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alapallot ja tukivarret sun muut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw330ci
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 231
    • Etelä-Suomi

    Originally posted by petrolhead View Post
    Vaativimmat taitaa olla sisemmän pallon mutterin avaaminen ja kiinniveivaus. Kuskin puolella onnistuu tosin yläkautta jos vaan on jatkoa riittävästi ja hyvä vehkeet millä vääntää. Ja sitten pallon tapin pajoittaminen irti olka-akselista , välillä tuntuu kuin olisivat ihan tiukassa.
    Täysin samaa mieltä noista
    Tuossa sisemmän pallon mutterin avauksessa/kiristyksessä olis räikkälenkki ollu bueno
    Tuo olkaakseli on vissin jotain valurautaa tms. ja tuntui siltä ,että pallon tappi on aivan saatanan jumissa.

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Miksi ette ota pohjamuovia irti kun vaihdatte alatukivarret?

      Siihen sisempään pallonivelen mutteriin pääsee sieltä alakautta tosi helposti käsiksi kun tuo pohjamuovi/suoja ja raidetangon suojamuovi on pois edestä, eikä tarte mitään jatkovarsia. Ihan tavallisella lenkkiavaimella/hylsyllä pääsee vääntämään suoraan mutterille. Voin kyllä kuvitella minkälainen homma se mutteri on ylhäältä päin irrotella.
      Last edited by Antsah; 23-05-2010, 23:05.

      Comment

      • wta
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 641
        • ------

        Originally posted by bmw330ci View Post
        Täysin samaa mieltä noista
        Tuossa sisemmän pallon mutterin avauksessa/kiristyksessä olis räikkälenkki ollu bueno
        Tuo olkaakseli on vissin jotain valurautaa tms. ja tuntui siltä ,että pallon tappi on aivan saatanan jumissa.
        Itsehän hankin tätä varten erikseen räikkälenkin mutta helvetti, se lenkkiosa oli niin paksu ettei mahtunut sinne väliin. Eli joutui kuitenkin nyhtää normaalilla avaimella 1/8 kierros kerrallaan.

        Comment

        • wta
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 641
          • ------

          Originally posted by Antsah View Post
          Miksi ette ota pohjamuovia irti kun vaihdatte alatukivarret? Siihen sisempään pallonivelen mutteriin pääsee sieltä alakautta tosi helposti käsiksi eikä tarte mitään jatkovarsia. Ihan tavallisella lenkkiavaimella/hylsyllä pääsee vääntämään.
          Eikös näin ole kaikki tehneet. Tuota vänkärin puolen sisempää niveltä ei taida muuten irti saadakaan.

          Comment

          • bmw330ci
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 231
            • Etelä-Suomi

            Originally posted by wta View Post
            Itsehän hankin tätä varten erikseen räikkälenkin mutta helvetti, se lenkkiosa oli niin paksu ettei mahtunut sinne väliin. Eli joutui kuitenkin nyhtää normaalilla avaimella 1/8 kierros kerrallaan.
            Jahas..noh onneks en sitten ostanut


            Originally posted by wta View Post
            Eikös näin ole kaikki tehneet. Tuota vänkärin puolen sisempää niveltä ei taida muuten irti saadakaan.
            Juu ja meidän kahdesta eri hylsysatsista ei ainakaan sopineet kunnolla sinne vaikka muovit ym. alumiinitpanssarit oli purettu, joten lenkkiavaimella oli helpompi nylkyttää

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Ilmeisesti siellä on sitten erilailla tilaa käytettävissä eri konemalleissa.

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Ihan helvetin suolesta nuo sisemmät pallonivelien nylon mutterit, niin vituttavaa hommaa veivaa sitä lenkkiä muutama milli kerralla

                Mutta kyllä se menee kun vaan ottaa sen asenteen että siihen pelleilyyn palaa aikaa, kivaahan se sitten on kun kaikki on läjässä
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Antsah
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1776
                  • Oulu

                  Originally posted by Mikozu View Post
                  Omaan vaihdoin vakio alatukivarsien tilalle Meyle HD tukivarret. Camber ja caster pysyivät samoissa arvoissa, mutta auraus oli muuttunut pienestä aurauksesta 0.50 haritukseksi! Syksyllä tein rempan, talven ajoin tietämättömänä 16" renkailla ja oli ihan ok ajettava. Totuus paljastui pari vko sitten kun laitoin 18" alle, oli melkoinen uraimuri jolloin seuraavana päivänä kulmat tarkistukseen ja tilanne selvisi. Eli ilmeisesti nuo tukivarret olivat sen verran erilaiset että auraus muuttui, olivat kuitenkin symmetriset arvot joten tuskin muukaan voi olla syynä?
                  Kylläpä nuo ohjauskulmat vain näkyy alatukivarsien vaihdon jälkeen muuttuvan kun lauantaina vaihdoin omaan pirssiin. Nyt on ratti muutaman asteen oikealle vinksallaan.

                  Tuossa aikaisemmin kyselin, että onkohan pallonivelet väljät. Nyt kun vanhat on sitten irti niin kyllähän nuo aika löysiltä tuntuivat. Lisäksi toisen sisemmästä pallosta oli mäskit tulleet jo kartanolle ja pallonivel oli aivan kuiva ja rohisi liikuteltaessa, että kaipa ne ihan vaihtokunnossa oisivat kuitenkin kohta olleet.

                  Ja remontin jälkeen testilenkki-> 117km/h tutkaan ja 100e rikesakko
                  Last edited by Antsah; 24-05-2010, 14:09.

                  Comment

                  • bmw330ci
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 231
                    • Etelä-Suomi

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Ilmeisesti siellä on sitten erilailla tilaa käytettävissä eri konemalleissa.
                    Juu luulis ,että näin on. Meinaan 330:ssä on ainakin hemmetin ahdasta
                    Kova ukkohan olis ottanut tuon osa nro.1 irti niin sit olis ainakin tilaa tullut, mut liekö sitten mottikin tullut niskaan
                    Eli tuosta nro.1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=31&fg=05

                    Comment

                    • Calypsocoupe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 2932
                      • Vihti

                      Moni on pistänyt Meylen HD-tukivartta, tietäiskö kukaan onko pallonivelen rungon ja tukivarren välissä kumikerrosta vai onko yhtä puuta?
                      - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Originally posted by bmw330ci View Post
                        Juu luulis ,että näin on. Meinaan 330:ssä on ainakin hemmetin ahdasta
                        Kova ukkohan olis ottanut tuon osa nro.1 irti niin sit olis ainakin tilaa tullut, mut liekö sitten mottikin tullut niskaan
                        Eli tuosta nro.1 http://www.realoem.com/bmw/showparts...53&hg=31&fg=05

                        Hehe, menee kyllä jo melkoseksi askarteluksi, jos tuolle linjalle lähtee

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Calypsocoupe View Post
                          Moni on pistänyt Meylen HD-tukivartta, tietäiskö kukaan onko pallonivelen rungon ja tukivarren välissä kumikerrosta vai onko yhtä puuta?
                          Nivelpesä käsittääkseni kokonaan metallinen ja luulis että pallonivelen ja tukivarren välissä ei ole mitään mikä joustaa. En sen kummemmin tutkinut mutta kun nivel on vaihdettavissa noissa niin oletan että on vaan paikalleen prässättävä. Vai mitäköhän tarkoitit..
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Antsah View Post
                            Miksi ette ota pohjamuovia irti kun vaihdatte alatukivarret?

                            Siihen sisempään pallonivelen mutteriin pääsee sieltä alakautta tosi helposti käsiksi kun tuo pohjamuovi/suoja ja raidetangon suojamuovi on pois edestä, eikä tarte mitään jatkovarsia. Ihan tavallisella lenkkiavaimella/hylsyllä pääsee vääntämään suoraan mutterille. Voin kyllä kuvitella minkälainen homma se mutteri on ylhäältä päin irrotella.
                            Originally posted by Antsah View Post
                            Ilmeisesti siellä on sitten erilailla tilaa käytettävissä eri konemalleissa.
                            Sellainen hämärä muistikuva että bentsiinikutosessa on vähemmän tilaa kuin muissa. Voin olla tapani mukaan väärässäkin. Mut auki sen saa kun jaksaa nylkyttää.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1321
                              • Tornio

                              meyle nivel ??

                              moro

                              kyllä tuo nivel on metalli / metallia vasten katsoppas tämä linkki


                              lisää tietoa tuolta meylen sivuilta. Googlekin löytää lisää

                              t: e46touring


                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Nivelpesä käsittääkseni kokonaan metallinen ja luulis että pallonivelen ja tukivarren välissä ei ole mitään mikä joustaa. En sen kummemmin tutkinut mutta kun nivel on vaihdettavissa noissa niin oletan että on vaan paikalleen prässättävä. Vai mitäköhän tarkoitit..
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • Pekuz
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2008
                                • 687
                                • Pirkanmaa

                                Ne sisemmät pallot on ihan helppo availla oli kone mikä hyvänsä..

                                (Muovit poies ja nivelpäällä oleva räikkälenkki.)
                                ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎