Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Madallus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hj325hml
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 729
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by Bääm View Post
    Pikkusen lisää kysymyksia, kun kerran aiheesta ollaan jo pikkusen luisuttu...
    Onko leveä renkaat oleellisesti huonommat kuin normit (225)? Siis jos laittaa 255-> renkaat, veteleekö enemmän urissa ja sateella pito olematon. Kannattaako kaikkien renkaiden olla saman levyset? Mitkä on hyvät leveydet vanteille?
    Itseä kiinnostaa sama asia myös, millanen esim. toi 275/30 on ajossa, miten käyttäytyy, miten vaikuttaa kulutukseen yms.
    F16 M-Sport

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #62
      Originally posted by Bääm View Post
      Pikkusen lisää kysymyksia, kun kerran aiheesta ollaan jo pikkusen luisuttu...
      Onko leveä renkaat oleellisesti huonommat kuin normit (225)? Siis jos laittaa 255-> renkaat, veteleekö enemmän urissa ja sateella pito olematon. Kannattaako kaikkien renkaiden olla saman levyset? Mitkä on hyvät leveydet vanteille?
      Siis tokihan ylileveä rengastus vetelee e46:ssapahimmillaan aivan sairaasti, mikäli rengas merkki/malli on tarkoitettu enemmän ratakäyttöön ja mikäli alustakulmia ei ole säädetty leveämmälle rengastukselle oikeaksi.
      Samalla toki alustan pitää olla kaikin puolin muutenkin kunnossa/välyksetön.
      Omassa e46 farkussa on tuo sama 225/35-19" ja 265/30-19" rengastus kuin skidin coupessakin ja kummatkin autot ovat käytännössä täydellisen tunnottomia urille. Eli perus e46 vetelee Suomen urissa selkeästi enemmän vakio 195/65-15" conteilla kuin nämä näillä leveillä 19":lla.
      Ohitukset todella uraisillakin pääteillä onnistuu kevyesti pikkusormella ohjaten.
      Toki täydellisten alustakulmien löytäminen vaatii oikeasti pientä säätöä, eikä vain tarkistusta ja toteamista että "kulmia ei voi säätää". Kaikkea voi ja PITÄÄ säätää mikäli ko.leveysluokan rengastus on alla jokapäiväisessä arkiajossa, mutta e46 on todellakin täysin vetelemätön=junamainen ajettava vielä 265-levyiselläkin rengastuksella mikäli kaikki on kunnossa.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #63
        Originally posted by hj325hml View Post
        Itseä kiinnostaa sama asia myös, millanen esim. toi 275/30 on ajossa, miten käyttäytyy, miten vaikuttaa kulutukseen yms.
        ei ne takarenkaat niin paljoa vaikuta... tuskin eteen oot 275 kumia laittamassa eipä sillä just kulutukseen ole merkitystä onko sulla takana 235 vai 275 kumit. urista vetelyyn vaikuttaa ehkä eniten se miten pyöreäreunaiset renkaat on.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #64
          Originally posted by bemu2000 View Post
          ... urista vetelyyn vaikuttaa ehkä eniten se miten pyöreäreunaiset renkaat on.
          Tuota ei kyllä nykyisin voi enään täysin yleistää koska itse renkaan olka ei enään kerro sen perusrakenteesta mitään. Eli tämä vielä jokin aika sitten kertoi siitä että hieman teräväolkaisemmassa kumissa oli automaattisesti tietyntyyppinen kylkirakenne joka varsinkin hieman kulutuspintaa menetettyään muuttui varsin teräväksi uraohjukseksi.
          Edelleenkin renkaan perusrakenne ja erityisesti sen kylkirakenne pitkälti määrittelee uraherkkyyttä, mutta tätä ei kyllä enään näe mistään noin päällisin puolin. e46:n alle kun nakkaa taakse 275-leveyksisen, pyöreaolkaisen runflat renkaan, niin kaksi moottoritiekaistaa ei hyvilläkään alustakulmilla tahdo riittää. Mutta taas kun alle pyöräyttää esim.vastaavan kokoisen Kumhon 712-ecstan, joka kuitenkin on varsin teräväolkainen, saadaan e46:kin käytännössä täysin vetelemättömän kulutuspinnan loppuun asti, kunhan kulmat on kunnossa. Ne renkaan rakenneominaisuudet millä jokin rengasmerkki/malli 15"-16" kokoluokissa viedään testivoittoihin, ei enään ole todellakaan samalla perusrakenteella edes turvallisia 19"-20" kokoluokissaSuomen huippu-uraisilla pääteillä, joten lehdistä tuskin löytää sitä oikeaa=stabiilia ylikokokumia e46:n alle, vaan tässä todellakin kannataa mielummin kuunnella muiden kokemuksia ko.rengastuksesta.

          Comment

          • Driver22
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2098
            • *

            #65
            Olisko 235/255 toimiva E46:teen? Vai mitä suosittelette?
            F31 330D Xdrive M-Sport

            Comment

            • hj325hml
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 729
              • Pirkanmaa

              #66
              Originally posted by bemu2000 View Post
              ei ne takarenkaat niin paljoa vaikuta... tuskin eteen oot 275 kumia laittamassa eipä sillä just kulutukseen ole merkitystä onko sulla takana 235 vai 275 kumit. urista vetelyyn vaikuttaa ehkä eniten se miten pyöreäreunaiset renkaat on.

              Juu en ehkä eteen kuiteskaa.

              Mitenhän tollanen 235/35 joka nurkassa sit käyttäytyis?

              Olis helpompi järjestää vaan..
              F16 M-Sport

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #67
                Originally posted by hj325hml View Post
                Juu en ehkä eteen kuiteskaa.

                Mitenhän tollanen 235/35 joka nurkassa sit käyttäytyis?

                Olis helpompi järjestää vaan..
                Eiköhän ne käyttäydy niinkuin sellaiset renkaat kuin ostat...

                Asia on hyvinkin simppeli: Päätät minkäkokoiset renkaat ovat sinun mieleesi ja pistät ostaen. Turha sitä on vatvoa montaa viikkoa. Jos taas mietit ajo-ominaisuuksia eri renkailla, niin sitä varten on oma keskutelunsa jo olemassa, aika pitkäkin sellainen.

                Katsot vaikka ensin, että minkä kokoiset ne takavanteet ovat ja lähdet siitä taas eteenpäin. Voi olla meinaan tekemistä kun aletaan sovittamaan 275 rengasta 8 tuuman vanteelle...
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #68
                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Olisko 235/255 toimiva E46:teen? Vai mitä suosittelette?
                  lueppa kuule sivu tai pari taaksepäin, niin eiköhän se selviä
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #69
                    Originally posted by Driver22 View Post
                    Olisko 235/255 toimiva E46:teen? Vai mitä suosittelette?
                    Näissä 235/255 leveyksissä ei ole olemassa 19" vanteelle oikeaa halkaisijaa e46:een. Eli riippuen profiilisuhteesta niin että 30-sarjalainen on liian pieni ja
                    35-sarjalainen on liian iso. Oikeat halkaisijat e46:een löytyy 225 ja 265 leveyksistä.

                    Comment

                    • hj325hml
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 729
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by NokiLeka View Post
                      Eiköhän ne käyttäydy niinkuin sellaiset renkaat kuin ostat...

                      Asia on hyvinkin simppeli: Päätät minkäkokoiset renkaat ovat sinun mieleesi ja pistät ostaen. Turha sitä on vatvoa montaa viikkoa. Jos taas mietit ajo-ominaisuuksia eri renkailla, niin sitä varten on oma keskutelunsa jo olemassa, aika pitkäkin sellainen.

                      Katsot vaikka ensin, että minkä kokoiset ne takavanteet ovat ja lähdet siitä taas eteenpäin. Voi olla meinaan tekemistä kun aletaan sovittamaan 275 rengasta 8 tuuman vanteelle...
                      Tarkistin vanteet ja ovat kokoa eessä 8" et 40 ja takana 9,5 ja et 45.

                      Eturenkaat pitäisi siis vaihtaa, takana ovat kokoa 235/35, tietysti voi alkaa vaihteleen laittamalla eteen nuo kumit ja ostaa taakse uudet mutta helpoimmalla pääsis kun ostais suoraan eteen uudet, mutta mikä olisi sit se toimivin yhdistelmä?

                      Entä tuo takavanteen koko, kuinkahan mahtuu coupen alle pyöriin ilman mankelia?

                      Kiitoksia rautalangasta.
                      F16 M-Sport

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #71
                        Originally posted by hj325hml View Post
                        Tarkistin vanteet ja ovat kokoa eessä 8" et 40 ja takana 9,5 ja et 45.

                        Eturenkaat pitäisi siis vaihtaa, takana ovat kokoa 235/35, tietysti voi alkaa vaihteleen laittamalla eteen nuo kumit ja ostaa taakse uudet mutta helpoimmalla pääsis kun ostais suoraan eteen uudet, mutta mikä olisi sit se toimivin yhdistelmä?

                        Entä tuo takavanteen koko, kuinkahan mahtuu coupen alle pyöriin ilman mankelia?

                        Kiitoksia rautalangasta.
                        Jos takavanteilla on 235/35 kumit päällä niin vaihtoehdot ovat joko sama koko eteenkin tai sitten vaihdat ne takakumit eteen ja ostat taakse ne 265/30 tai 275/30 renkaat. 275/30 on millin erolla 235/35 renkaaseen ja 265/30 renkaalla eroa tulee 5,5 milliä halkaisijaan.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • hj325hml
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 729
                          • Pirkanmaa

                          #72
                          Originally posted by NokiLeka View Post
                          Jos takavanteilla on 235/35 kumit päällä niin vaihtoehdot ovat joko sama koko eteenkin tai sitten vaihdat ne takakumit eteen ja ostat taakse ne 265/30 tai 275/30 renkaat. 275/30 on millin erolla 235/35 renkaaseen ja 265/30 renkaalla eroa tulee 5,5 milliä halkaisijaan.
                          Jep, noin vähä mietinkin. Toisaalta nykyset takakumit on nokian uudehkot jotka menis edessä komeasti ja takana sit halvemmatkin.

                          Mutta helpoin ostaa vaan eteen uudet 235/35.

                          Kuinkahan takavanteen sopivuus ilman mankelointia? Osaisko joku heittää siihen mitään?
                          F16 M-Sport

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #73
                            Originally posted by hj325hml View Post
                            Jep, noin vähä mietinkin. Toisaalta nykyset takakumit on nokian uudehkot jotka menis edessä komeasti ja takana sit halvemmatkin.

                            Mutta helpoin ostaa vaan eteen uudet 235/35.

                            Kuinkahan takavanteen sopivuus ilman mankelointia? Osaisko joku heittää siihen mitään?
                            jos sulla 9,5" vanteilla tosiaan on 255/45 kumit, niin niillä et kuitenkaan tee mitään. hommaat niille vanteille vaan 225/35 ja 265/30 kumit. pitäis mahtua pyörimään ongtelmitta.

                            edit: aikaisemmin sanoit, että sulla on takana 255/45 kumit ja nyt sanoit, että 235/35?? :think jos ne nyt kuitenkin oli ne 235/35, niin tästäpä niille halvat ja asialliset kumit kaveriks...

                            Last edited by bemu2000; 18-01-2008, 17:58.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • hj325hml
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 729
                              • Pirkanmaa

                              #74
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              jos sulla 9,5" vanteilla tosiaan on 255/45 kumit, niin niillä et kuitenkaan tee mitään. hommaat niille vanteille vaan 225/35 ja 265/30 kumit. pitäis mahtua pyörimään ongtelmitta.

                              edit: aikaisemmin sanoit, että sulla on takana 255/45 kumit ja nyt sanoit, että 235/35?? :think jos ne nyt kuitenkin oli ne 235/35, niin tästäpä niille halvat ja asialliset kumit kaveriks...

                              http://www.vannetukku.fi/ecsta-ku19-p-3371.html

                              Joo sekoilin alkuun ihan reippaaasti noiden kokojen kanssa..

                              Tosiaan tilanne että on takana nyt 235/35 jotka voisin toki vaihtaa eteenkin ja vaihtaa taakse toiset, tai, ostan eteen vaan uudet 235/35 jolloin sitä kokoa joka nurkassa.
                              Last edited by hj325hml; 18-01-2008, 18:07. Reason: ..
                              F16 M-Sport

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                #75
                                Originally posted by hj325hml View Post
                                Joo sekoilin alkuun ihan reippaaasti noiden kokojen kanssa..

                                Tosiaan tilanne että on takana nyt 235/35 jotka voisin toki vaihtaa eteenkin ja vaihtaa taakse toiset, tai, ostan eteen vaan uudet 235/35 jolloin sitä kokoa joka nurkassa.
                                laita vaan suosiolla se 265/30... näyttää paremmalta, kun kumi istuu paremmin vanteella ja tilaa on kuitenkin kaarissa.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎