Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K2Ri
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1829
    • London, UK & Germany

    e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

    Nyt kun alkaa olee ooppelit myyty pikkuhiljaa nurkista ja Saksaan muutto lähenee, niin tarttis hieman tietoutta e46 M3:sesta. Sellaista olen meinaan kaavaillut mahdolliseksi seuraavaksi autokseni..

    Onko kyseisissä autoissa mitään erityisiä tyyppivikoja? Mitä oon myynti-ilmotuksia Saksassa katsellut, niin suhteellisen monessa on saattanut löytyä merkintä "vaihtomoottori". Ja muistelisin lukeneeni jostain englantilaisesta alan lehdestä, että joissain vuosimalleissa oli tehtaan takaisinkutsuja lähetetty jonkun vian vuoksi? Miten on?

    Miten M3:sessa menee huollot? Milloin tulevat inspection 1 ja 2 jne? Ne ovat ilmeisesti hieman suurempia huoltoja kuin "normaalit", mutta mitä ne yleensäkin sisältävät ja minkä hintaisia ne ovat esimerkiksi Suomessa? Eroaako huollot miten paljon "ei ämmäläisistä"?

    Mitä tulisi panna merkille M3:sta ostettaessa? Onko jotain erityistä mitä kannattaisi tsekata?

    Entä mitä vakiovarusteita ja lisävarusteita on saanut uutena?

    Mitähän vielä..
    Laittakaa tänne kokemuksianne, mitä mieltä olette kannattaako noihin yleensäkään sekaantua. Eräällä kaverilla tuollainen oli: osti uutena vuonna 2002, ajeli muutaman vuoden/30tkm ja sanoi ettei autossa ollut mitään vikaa ja toimi aivan loistavasti. Mut uus oli tietenkin aina uus..
    sigpic
    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike
  • Raaseri
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 118
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by K2Ri View Post
    Onko kyseisissä autoissa mitään erityisiä tyyppivikoja? Mitä oon myynti-ilmotuksia Saksassa katsellut, niin suhteellisen monessa on saattanut löytyä merkintä "vaihtomoottori". Ja muistelisin lukeneeni jostain englantilaisesta alan lehdestä, että joissain vuosimalleissa oli tehtaan takaisinkutsuja lähetetty jonkun vian vuoksi? Miten on?
    Webistä löytyy tyyppivioista ja (erityisesti ensimmäinen) konevioista esim:





    Kannattaa muistaa että noita on monessa maassa aika paljon liikenteessä, esim juuri SFO:ssa ihmettelin kun joka päivä näki jopa kymmeniä yksilöitä.

    Oma peli 4/02 ja recallina tehty kiertokankien alapään laakerit. Ei muuta. Muita isompia recalleja ei kai ole edes ollut. Kahdella kaverillani tuo recall aiheutti muistaakseni ilmamassa-anturin vioittumisen, jota sitten ehjättin ensin erilaisin tekohengityksin ja lopulta vaihdettiin kokonaan.

    Originally posted by K2Ri View Post
    Miten M3:sessa menee huollot? Milloin tulevat inspection 1 ja 2 jne? Ne ovat ilmeisesti hieman suurempia huoltoja kuin "normaalit", mutta mitä ne yleensäkin sisältävät ja minkä hintaisia ne ovat esimerkiksi Suomessa? Eroaako huollot miten paljon "ei ämmäläisistä"?
    Huollot 20tkm välein, pieni ja iso vuorotellen. Peukkuhinta (noin) 400€ pieni ja 700€ iso. Öljyt kai tuossa suurin yksittäinen kulunki on, omaani ainakaan kun ei muuta kuin orkkis 10W/60:stä laiteta. En edes tiedä mitä kaikkea huolto-ohjelmaan kuuluu.

    Originally posted by K2Ri View Post
    Mitä tulisi panna merkille M3:sta ostettaessa? Onko jotain erityistä mitä kannattaisi tsekata?
    Kuten muutkin autot, kunto yleisesti. Onko huollot ja recallit tehty. Ei öljyvuotoja/märkyyttä kone/laatikko/perä. Yhdessä tietämässäni yksilössä perä pitää ääntä kun ajaa tiukkaa ympyrää parkkiksella, mutta ei pahene vaikka tätä on ollut jo 50tkm. Itse en ostaisi tuollaista ilman huoltohistoriaa.

    Originally posted by K2Ri View Post
    Entä mitä vakiovarusteita ja lisävarusteita on saanut uutena?
    Paljonhan siinä on jo vakiona, mutta ainakin:

    Parkkitutka
    Kattoluukku
    Hifejä eri tasolla
    Navi
    Nappanahkat
    Lämpötuulilasi
    Varashäly
    Mulla merkitty sadetunnistin lisävarusteeksi, en tiedä onko vakio
    SMG
    Suksipussi

    Tossa joku lista, Suomipeleissä esim penkinlämmittimet, xenonit, nahkat jne vakiot. http://www.edmunds.com/new/2006/bmw/....html?action=1

    Originally posted by K2Ri View Post
    Mitähän vielä..
    Laittakaa tänne kokemuksianne, mitä mieltä olette kannattaako noihin yleensäkään sekaantua. Eräällä kaverilla tuollainen oli: osti uutena vuonna 2002, ajeli muutaman vuoden/30tkm ja sanoi ettei autossa ollut mitään vikaa ja toimi aivan loistavasti. Mut uus oli tietenkin aina uus..
    Noh, kauneus on katsojan silmässä. Kyllä mulla on tunne että tuolla suolapaskassa on huutava vääryys uittaa tuollaista autoa. Mutta silti en talvipommia ole hankkinut. Sen lisäksi negatiivisena puolena voin sanoa että budjetin täytyy triplaantua jos haluaa noilla kriteereillä urheilullisemman ja suorituskykyisemmän auton. Eli ainakin itsellä seuraava auto on melko todennäköisesti alaspäin ominaisuuksissa. Ja talvipakkasella esiintyy jonkin verran nitinää, joita tosin olen saanut tilkittyä aika hyvin pois.

    Positiivisia puolia, enpä ole lähetyksessä jäänyt kenellekään ja mahdottoman vaikea tuolla on koko aikaa ihmisiksi ajaa. Bensaa menee maltillisesti suorituskykyyn nähden. Koitin huviksen pihistellä Hki-Vaasa välin talvinopeuksilla (lue: rajoitus +20km/h) ja ajotietokoneen mukaan motariosuus 8,9l/100km ja Tampereelta eteenpäin 8,3 vaikka kolmosella tuli suoritettua aika monta "rekka + monta henkilöautoa" ohituksia. Normisti kaupunkia ja pikkukiihdyttelyä ja se on 13-15l/100km.

    Hieno peli, vaikka en mikään autofanaatikko olekaan. Radallakin tullut kokeiltua ja menisi sielläkin hienosti jos osaisi ajaa. Tosin vakiojakkarat on siihen huonot, ne ei anna auton ajo-ominaisuuksien mukaista sivuttaistukea vaan kuski menee pitkin kabiinia vaikka miten yrittäisi itsensä vakiovöillä köyttää.
    En oo ollu siellä päinkään!

    Comment

    • nikupiku
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 291
      • Helsinki

      #3
      Eri vuosimalleissa on ollut eroavaisuuksia vakiovarusteissa.
      Jonakin vuonna sadetunnistin on ollut lisä ja jonain vakio.

      Itsellä 04:n ja sadetunnistin vakiovaruste.
      E61 530xd 2008

      Ex:
      E46 M3 2004 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=69199
      E36 323ti compact 1999

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Tuossahan ne tärkeimmät jo tulikin.

        Alkupään autoissa, erityisesti 2001 lopulla, on ollut moottoreissa ongelmia joista tuossa olikin linkkejä. BMW hoiti mm. minun autosta tuon recall huollon veloituksetta vuonna 2005, en tiedä onko se vielä voimassa vai meneekkö omasta taskusta jos sitä ei ole tehty. Käsittääkseni 2003 ja tuoreemmissa vika oli korjattu jo tehtaalta.

        Perät tuppaa klonksumaan melkein kaikissa joten sitä ei kannata pelästyä, ei tiettävästi vaikuta suorituskykyyn tai kestävyyteen.

        Arvostettuja lisähilppeitä on SMG (manuaaleillakin on kannattajansa), iso 16:9 navi ja 19" vanteet. Väreistä Laguna Seca sinisellä (se smurffinsininen) on suhteellisen vähän ystäviä, seuraavana listalla listalla lienee Phoenix Yellow, mustat ja hopeanväriset on helpoimpia myydä eteenpäin jos tarve tulee eteen.

        Kohtuullisella bensamäärällä pääsee kun ajelee liikennesääntöjen mukaan, ajotietokoneen mukaan pienin kulutus on ollut 7,9 litraa matka-ajossa ja seka-ajossa on mennyt noin 11 litraa.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6936
          • N/A

          #5
          Anteeksi että sotken threadinne, mutta täytyy sanoa että näitä kokemuksia kun lukee E46 M3 mallista niin alkaa kovasti miettimään että elämäntilanne voisi mahdollistaa moisen oston vaikkapa 2009 keväällä ihan realistisesti.
          Tosin mietityttää että mitä moisen auton tuontiverolle tapahtuu tämän päästösirkuksen myötä.

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #6
            Originally posted by Antti O View Post
            Anteeksi että sotken threadinne, mutta täytyy sanoa että näitä kokemuksia kun lukee E46 M3 mallista niin alkaa kovasti miettimään että elämäntilanne voisi mahdollistaa moisen oston vaikkapa 2009 keväällä ihan realistisesti.
            Tosin mietityttää että mitä moisen auton tuontiverolle tapahtuu tämän päästösirkuksen myötä.
            Muistaakseni joku laski sen täällä ja vero nousee 28%:sta noin 37,5%...
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • SSi
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 163
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Convertible View Post
              Muistaakseni joku laski sen täällä ja vero nousee 28%:sta noin 37,5%...
              E46 M3 CO2 323g/km veroprosentiksi tulee 36,3%.

              BMW E46 M3 Titan Silber
              BMW E61 535d M-Sport LCI

              Comment

              • mrbemari
                Bimmer Rookie
                • Jun 2004
                • 69
                • Tuusula

                #8
                Yhdessä tietämässäni yksilössä perä pitää ääntä kun ajaa tiukkaa ympyrää parkkiksella, mutta ei pahene vaikka tätä on ollut jo 50tkm. Itse en ostaisi tuollaista ilman huoltohistoriaa.


                Eikös kyseisessä autossa ole lukkoperä? ja ainaskin vanhemmat lukkoperät tahtoo pitää hieman ääntä tiukoissa kaarteissa....

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #9
                  Originally posted by mrbemari View Post
                  Eikös kyseisessä autossa ole lukkoperä? ja ainaskin vanhemmat lukkoperät tahtoo pitää hieman ääntä tiukoissa kaarteissa....
                  Joo, torsen lukko on.

                  E46 M3:n tyyppiominaisuus on "driveline clunk" eli jossainpäin vaihdelaatikon jälkeen on voimalinjassa välystä. Itsellä sen huomaa kun peruuttelee hitaasti ja vaihtaa sitten ykköselle (tai toisinpäin) ja lähtee liikkeelle.

                  En tiedä onko kukaan aukottomasti selvittänyt mistä se oikein tulee mutta perää pidetään yleensä syyllisenä ja kun se on kallis vaihtaa niin niitä ei kamalasti enää vaihdeta kun takuut on umpeutuneet.

                  Tiukasti käännyttäessa voi myös kuulua rohinaa tai hankausta ja se tulee nimenomaan perästä. Siihen saattaa auttaa BMW:n tarjoama lukkoperäöljy jossa on friction modifer (kitkakertointa muuttavaa) litkua. Öljyt perään ja sitten hetkeksi ajamaan ympyrää molempiin suuntiin ja toivotaan että ääni katoaa

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • KPJ
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 38
                    • VS

                    #10
                    Originally posted by Jochen View Post
                    Itsellä sen huomaa kun peruuttelee hitaasti ja vaihtaa sitten ykköselle (tai toisinpäin) ja lähtee liikkeelle.
                    Sama ominaisuus täälläkin. Tosin kolinaa/kolahduksia ei kuuluu kaarteissa lainkaan niinkuin jollain muulla saattaa... Noo ehkä jotain saattaa kuulua kun kylki edellä ajaa , en oo varma

                    Tankilla saa käydä useammin kuin ennen , oven kahvat on helvetin jäykkiä ja laturikin jo ehti sanomaan yhteistyösopimuksen irti. En nyt sanoisi näitä mitenkään negatiivisiksi puoliksi , enemmänkin ominaisuuksiksi

                    Mutta muuten on kyllä mahtava laitos , tekis mieli lähtee jo taas baanalle mutta ei taida % mukaan vielä uskaltaa mennä. Eikä tule joka kadun kulmassa vastaan samanlaista. Ja mitä olen tässä huomannut niin volvo kuskeja vituttaa suunnattomasti tällaset raaserit, ja muutenkin saa varautua sitten erityiskohteluun tuolla liikenteessä... <- oma kokemus , ei herneitä.
                    ///M3 E46

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6936
                      • N/A

                      #11
                      Olen miettinyt tuossa e46 M3 asiassa sellaista että onko E46 M3 miten hankala auto jokapäiväisessä ajossa, pääasiassa taajama-ajoa.
                      Kytkin, kaasu ja peruskäsittely. Onko auto ns. herkkä pyöritellä ja helppo ajaa vai auto mitä pitää ajaa kuten E34 M5.

                      Edellinen autoni oli E46 328CI joka oli ainaskin tosi loistava peruskäyttöauto.
                      Varmaan parhaan kuvan saa koeajamalla jossain autokaupassa, tosin yksilöissäkin on paljon eroja.

                      Comment

                      • Ravermeister
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1508
                        • Melkeen Turkkuses

                        #12
                        Originally posted by Antti O View Post
                        Olen miettinyt tuossa e46 M3 asiassa sellaista että onko E46 M3 miten hankala auto jokapäiväisessä ajossa, pääasiassa taajama-ajoa.
                        Kytkin, kaasu ja peruskäsittely. Onko auto ns. herkkä pyöritellä ja helppo ajaa vai auto mitä pitää ajaa kuten E34 M5.

                        Edellinen autoni oli E46 328CI joka oli ainaskin tosi loistava peruskäyttöauto.
                        Varmaan parhaan kuvan saa koeajamalla jossain autokaupassa, tosin yksilöissäkin on paljon eroja.
                        Kesällä tuli jonkun verran ajeltua tollasella E46 ämmällä, ja oli se ns. helpompi ajaa kuin oma silloinen E34 M5. Kaikki jonossa matelut sun muut onnistui jotenkin kivuttomammin tuolla M3:sella. Mahtaako johtua siitä kun on uudempi auto vai mistä, sitä en tiedä... Ja kyseinen auto oli siis 6v. manuaalilootalla.
                        Muutaman kerran kokeillu ajaa tuollaista myös SMG-laatikolla, ja se on "automaattiasennossa" todella mukava ajella rauhallista kaupunkiajoa.
                        -Turku Connection-
                        HDJ80 4.2TD
                        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6936
                          • N/A

                          #13
                          Kuume vaan pahenee, eihän tässä auta kun kytätä lähikaupungeissa liikkeitten pelejä ja lähteä koeajolle
                          Muuten tykkäsin E46 328Ci:stä mutta se jotenki tuntu nuhaselta vaikka tehot olivat dynon mukaan tallella, eli kiva auto mutta aavistus lisää papua pitäs olla.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Originally posted by Jochen View Post
                            Joo, torsen lukko on.

                            Tiukasti käännyttäessa voi myös kuulua rohinaa tai hankausta ja se tulee nimenomaan perästä. Siihen saattaa auttaa BMW:n tarjoama lukkoperäöljy jossa on friction modifer (kitkakertointa muuttavaa) litkua. Öljyt perään ja sitten hetkeksi ajamaan ympyrää molempiin suuntiin ja toivotaan että ääni katoaa
                            Onko tosiaan torseni? Ei ole sattunut mistään silmiin tuo lukon tyyppi, olen vain olettanut tuonkin kitkalukoksi ja tuo rahina/hankaus kuulostaa kitkalukon käyttäytymiseltä.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Raaseri
                              Bimmer Rookie
                              • May 2007
                              • 118
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by mrbemari View Post
                              Yhdessä tietämässäni yksilössä perä pitää ääntä kun ajaa tiukkaa ympyrää parkkiksella, mutta ei pahene vaikka tätä on ollut jo 50tkm. Itse en ostaisi tuollaista ilman huoltohistoriaa.


                              Eikös kyseisessä autossa ole lukkoperä? ja ainaskin vanhemmat lukkoperät tahtoo pitää hieman ääntä tiukoissa kaarteissa....
                              Huonosti artikuloitu. Siis pitää huomattavasti isomman/erilaisen äänen kuin oma/muut tietämäni/ajamani/kyydissä olemani E46 M3:set.

                              Klonksuminen 1 ja R vaihteiden nopeuksilla kuuluu asiaan.

                              Perästä etsin artikkeleita ja löyty osto-opaskin: http://www.strikeengine.com/technica...ing_guide.html

                              Kaverillani on CSL ja täytyy sanoa että ihmeen iso ero on tuohon tavalliseen.

                              Tuossa kuitenkin perän lukosta pikku artikkeli: http://www.canadiandriver.com/articles/jk/at_011219.htm
                              En oo ollu siellä päinkään!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎