Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raaseri
    Bimmer Rookie
    • May 2007
    • 118
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by KPJ View Post
    Ja mitä olen tässä huomannut niin volvo kuskeja vituttaa suunnattomasti tällaset raaserit, ja muutenkin saa varautua sitten erityiskohteluun tuolla liikenteessä... <- oma kokemus , ei herneitä.
    Aijjaa?

    Ei niinkään volvokuskit. 90-luvun alun vetet oli aina yrittämässä kun kohdalle sattuivat. Jotkut tuuninkiautot, mutta yleensä niillä oli yrityksen alkaessa jo ikkunat raollaan, halusivat ääniä kuulla. Ainoo auto jolle ainakaan mulla tullaan melkein päivittäin rinnalle näyttään peukkua. Erityisesti muistan Konalasta syksyllä tuunatun keltaisen Golffin, josta yksi kissa puri ensin nyrkkiään ja sitten peukun nosti...

    Ostin joululukemiseksi uuden Evon, ei se uusikaan M3 siinä(kään) ihan huonosti pärjännyt... Kenenköhän säästöpossu pitää rikkoa että sellaisen voisi...
    En oo ollu siellä päinkään!

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #17
      Originally posted by Raaseri View Post
      Tuossa kuitenkin perän lukosta pikku artikkeli: http://www.canadiandriver.com/articles/jk/at_011219.htm
      Melko hieno systeemi tuo muuttuva ämmälukko. Ei siis torsenia nähnytkään vaan perinteinen kitkalukko, jossa levypakan kireyttä säädetään vetoakseleiden välillä olevalla "viskotoimisella" pumpulla -> mikäli puolien välillä pyörintänopeuseroa niin visko lukittuu ja alkaa pumppu alkaa pyöriä, jolloin levypakka kiristyy.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        No olipa aikamoinen hehkutusartikkeli. Tuon mukaan siellä on ihan normaali viskolukko.

        Edit: Eikun joo, puusilmä iskee, Maza on oikeassa, piti lukea uudestaan :P.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • datzka
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 778
          • Jyväskylä

          #19
          OT: K2ri mihinkäs libra män?
          ///M3 97-

          Comment

          • K2Ri
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 1829
            • London, UK & Germany

            #20
            Oulun tienoillehan se meni. Vähän on ehkä ikävä, mutta ämmäkuumeen ja ulkomaille muuton takiahan sen myyntiin laitoin.. Nythän ois korkea aika siirtyä samalla kertaa kulkuneuvoista Autoihin, vai mitä?

            Tuota ämmiin suositeltua Castrolin TWS 10W60 öljyä käytin myös turbo Calibrassani ja olihan se selvästi kalliimpaa kuin "normi"öljy. Jotain 60eur/4litran pänikkä..

            Mikäs muuten on M3:sissa vakiovanteiden ET ja leveys?
            Last edited by K2Ri; 25-12-2007, 16:55.
            sigpic
            BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1559
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by Maza View Post
              Melko hieno systeemi tuo muuttuva ämmälukko. Ei siis torsenia nähnytkään vaan perinteinen kitkalukko, jossa levypakan kireyttä säädetään vetoakseleiden välillä olevalla "viskotoimisella" pumpulla -> mikäli puolien välillä pyörintänopeuseroa niin visko lukittuu ja alkaa pumppu alkaa pyöriä, jolloin levypakka kiristyy.
              Systeemi on käytännössä modernisoitu versio 0-100% kitkalukosta joka oli vakiona -90-95 vuosimallien Porsche 928:ssa. Niissä on jarrunestettä paineen välityksessä käyttävä erillinen systeemi jossa korkeapainepumppu tuottaa paineen kytkimen työsylinterin kaltaiselle systeemille joka taas työntää haarukan välityksellä lukon haittoja kasaan lähes portaattomasti. Ohjaus tulee eletroniikalta joka tarkkailee ABS antureilla pyörien nopeuksia ja kuskin penkin alle sijoitetulla anturilla kiihtyvyyksiä. Lukkoa laitetaan sitten päälle tarpeen mukaan.


              Nykyiselle eletroniikalla systeemistä saa varmasti toimivamman kun -80-luvun lopulla suunnitellusta mutta ei tuo Porschen PSD-peräkään mikään huono ole. Ferrarilla on ollut muutaman vuoden vastaava eDiff-nimellä tunnettu järjestelmä. Näitä tulee varmasti tulevaisuudessa lisää kun luistonestot jen järjestelmät ei välttämättä sovi yksiin aina päällä olevan kitkalukon kanssa.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Balle
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3413
                • UKI, Suomen New York

                #22
                Originally posted by SSi View Post
                E46 M3 CO2 323g/km veroprosentiksi tulee 36,3%.

                http://www.btcf.fi/forum/showthread....95#post1073095
                Mitenkähän on tän veroprosentin kanssa? Eihän käytettynä maahantuodusta autosta voida periä enempää veroa kuin mitä vastaavassa autossa on veroa jäljellä!? Eikös tätä ole oikein EY tuomioistuimessakin käyty selvittelemässä pari vuotta sitten?


                Mä ostin vuonna 2005 E46 M3:n uutena ja ajoin sillä vähän reilu 31k mailia (~50tkm). 12k paikkeilla laitoin sinne koneen kylkeen remmiahtimen ja mitään ongelmia ei koskaan auton kanssa ollut. Käytin sitä huollossa tasan kaksi kertaa; eka sisäänajo huolto 1200 mailin kohdalla ja ensimmäinen Inspection I 30k miles kohdalla juuri ennenkuin myin sen.
                Öljyjä tietenkin piti vaihdella mutta muuten ei auto ollut koskaan diilerillä mistään syystä. (kaikki toimi ja mitään ei mennyt rikki).
                Ihan sillä perusteella voisin sanoa että aika perkeleen toimiva paketti. Tosin 2005 oli toisiksi viimeinen vuosi kun ko. mallia valmistettiin joten asia ei ole ehkä näin ensimmäisten (2001-) mallien kanssa.

                Auto sopii todella hyvin päivittäiseen ajoon, etenkin vakio alustalla ja rengastuksella. Moottori on mahtava ja vääntöä riittää alhaalta saakka niin että ei tarvitse aina vinguttaa ylärekisteriä (siis päivittäisessä ajossa).
                Ajotuntuma ja auton käytös on taattua BMW M laatua.
                Jarrut ovat vähän alimitoitetut auton muuhun suorituskykyyn nähden mutta se on helposti korjattu. Omassa oli ns. Competition package jossa CSL:n 14" levyt ja ne toimi jo todella paljon paremmin kuin standardi jarrut.

                Ei muuta kuin onnea metsästykseen ja laitahan kuvia ja juttua tänne kun löydät omasi!
                Possuja ja Bemareita

                Comment

                • datzka
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 778
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Balle View Post
                  Mitenkähän on tän veroprosentin kanssa? Eihän käytettynä maahantuodusta autosta voida periä enempää veroa kuin mitä vastaavassa autossa on veroa jäljellä!? Eikös tätä ole oikein EY tuomioistuimessakin käyty selvittelemässä pari vuotta sitten?
                  Olihan tosta puhetta jo aikasemminkin kun tieto uudesta verosysteemistä tuli. Mutta ilmeisesti näillä mennään Voi vaan laskeskella mitä tohon sun porsaaseen tulis VEROA jos sen tois ihan tuontiautona eikä muuttoautona tänne

                  Jos oot Suomeen muuttamassa niin toihan oli sulle vähän kun lottovoitto

                  K2ri: Joo ohan se jo korkee aika Itsekkin taidan ämmään keväällä siirtyä, mutta ihanan veroparatiisin takia pysytellään e36:ssa. Mutta ilman kattoa. Voipahan sanoa että on noita ooppeleitakin koitettu
                  ///M3 97-

                  Comment

                  • K2Ri
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1829
                    • London, UK & Germany

                    #24
                    Nyt se tuli sitten ensimmäisen kerran kokeiltua. Eli käväsin koeajamassa e46 M3:sta. Huhhuh mikä peli, ei voi muuta sanoa! Tähän mennessä olen kokeillut jos jonkun merkkistä ja mallista peliä, erikoista ja vähemmän erikoista, mutta kyllä "ämmä" oli jotain ihan muuta. Vielä jokin aika sitten pidin Nissanin 350Zetaa EHKÄ parhaimpana ajamanani autona, mutta nyt sekin kohtasi voittajan 6-0, ei epäilystäkään.

                    Ämmän moottori toimii ja vetää koko kierroslukualueella aivan uskomattoman hyvin ja vetää voimalla kuskia selkänojaa vasten, samalla kun hymy leviää korviin. Päälimmäisinä seikkoina mieleen jäi erinomaisen suorityskyvyn lisäksi se, että pienehkö vakioratti sopi erittäin hyvin käteen ja sitä käännellessä taas todella hyvä tuntuma tiehen kovemmassakin nopeudessa. Ja ne äänet!



                    Antti O: Itsekin olen e46 328 coupea ajanut, mutta ei siitä juuri yhtäläisyyksiä M3:seen löytynyt kun liikkeelle päästään. 328 oli melkoinen pettymys itselleni ja se tuntui todella laiskalta ja vetelältä. Tosin auton iällä, renkailla ja alustalla on tottakai tähän varmasti merkitystä. M3 oli kaikkea sitä mitä 328:sta puuttui, ja vielä "vähän" enemmänkin!
                    Last edited by K2Ri; 04-01-2008, 01:55.
                    sigpic
                    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                    Comment

                    • Raaseri
                      Bimmer Rookie
                      • May 2007
                      • 118
                      • Helsinki

                      #25
                      Originally posted by K2Ri View Post
                      Nyt se tuli sitten ensimmäisen kerran kokeiltua. Eli käväsin koeajamassa e46 M3:sta. Huhhuh mikä peli, ei voi muuta sanoa!

                      Missäs ajoit?
                      En oo ollu siellä päinkään!

                      Comment

                      • jopeh
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2003
                        • 694
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by K2Ri View Post
                        Mikäs muuten on M3:sissa vakiovanteiden ET ja leveys?
                        Vakiovanteet ovat:

                        8JX18 et47
                        9JX18 et26

                        Osta ihmeessä SMG:llä oleva auto. On muuten hyvä laatikko.
                        "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                        Comment

                        • Bemppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 247

                          #27
                          Originally posted by SSi View Post
                          E46 M3 CO2 323g/km veroprosentiksi tulee 36,3%.

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....95#post1073095
                          Jossain lukee, että päästöt on 295g/km ja jossain 323g/km. Kumpikohan pätee?
                          Liippa se miehen tiellä pitää!

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7434
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Bemppu View Post
                            Jossain lukee, että päästöt on 295g/km ja jossain 323g/km. Kumpikohan pätee?
                            Ainakin tämän mukaan tuo 323g/km: http://www.parkers.co.uk/cars/specs/...px?deriv=20157
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • tuumas
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2007
                              • 2564
                              • Lapland, Finland

                              #29
                              Tässä on nyt luultavasti e46 M3:n osto edessä mikäli auto jota menen katsomaan on sitä mitä pitääkin.
                              Joten, nyt haluaisinki kokemuksia SMG vaihteista talvella? Jenkkifoorumeilta on tullu luettua noista hajonneista pumpuista mutta kaipa tuo on vain huonoa tuuria. Muuten tuo SMG vaikuttaa aika herkulta...
                              Mitä mieltä olette, jos ei kiertokankien laakereita ole vaihdettu recallina niin kannattaako pysyä erossa? Tai onko kallis homma vaihdattaa oman mielenrauhan vuoksi?

                              -Tumppi

                              Comment

                              • KON4
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 296
                                • Espoo

                                #30
                                Originally posted by Antti O View Post
                                Olen miettinyt tuossa e46 M3 asiassa sellaista että onko E46 M3 miten hankala auto jokapäiväisessä ajossa, pääasiassa taajama-ajoa.
                                Kytkin, kaasu ja peruskäsittely. Onko auto ns. herkkä pyöritellä ja helppo ajaa vai auto mitä pitää ajaa kuten E34 M5.

                                Edellinen autoni oli E46 328CI joka oli ainaskin tosi loistava peruskäyttöauto.
                                Varmaan parhaan kuvan saa koeajamalla jossain autokaupassa, tosin yksilöissäkin on paljon eroja.

                                Ittelläni on ollu tollanen e46 m3 jo reilun vuoden ja ei ole mitään negatiivista sanottavaa koko autosta. Ajan suurimmaksi osaksi moottoritie ajoa töihin, mutta ruuhkassakin ajaminen onnistuu. Mullakin toi pakilta ykköselle vaihtaminen kolahtelee, mutta se on jo todettu "ominaisuudeksi" ja mystinen nopeusmittarin pomppiminen on vaivannut muutaman viikon, johon ei ole ainakaan vielä löydetty vikaa, onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ja onko tietoa että ottaako se nopeuden perästä vai jostain kardaanin/vaihteiston välimaastosta?

                                Suurempia vikoja ei kyllä autossa ole ja yhden alkutalven ajelin ton kanssa kitkoilla. Hyvin pystyy ajamaan liukkaallakin, koska pidon menetys ei tule yllätyksenä vaan perä lähtee tasaisesti, eli aika neutraali perän käytös liukkaalla.

                                Itse kyllä suosittelisin tota manuaalia, koska toi smg oli ehkä hiukan nykivä/raaka arkikäyttöön. Radalla tietysti asia voi olla toisin ja makuasiahan on tämäkin. Ja joitakin vikoja tossa smg:ssä on ollut. Ja kyllä noi koneet kestää samanlailla kuin muutkin kunhan ei anna kylmälle koneelle kenkää..

                                Eli aika mojova paketti kaikenkaikkiaan ulkonäköä löytyy sekä tehoa ja samalla auto on myös mukava ja hyvä ajettava (:
                                Ex.
                                -02 e46 m3
                                -08 bmw 135i
                                - bmw m6
                                - F20 120d
                                - F20 LCI 125d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎