Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i virittely?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    #16
    Itsellä oli tarkoitus tehdä tuota Kellenersin settiä vastaava paketti. Nyt on vaihdettu Schrickin nokat sekä K&N ilmanotto. Nokilla moottorin luonnetta sai muutettua selvästi ja keski/yläpäähän lisää vetoja. Ja on täysin laillinen jos sillä on jotain merkitystä. Vielä pitäisi löytää paja, missä osaavat ECUn säätää, jotta saisi täyden hyödyn (löytyykö Suomesta Siemensin säätäjiä?). Pelkällä catback-putkistolla tuskin montaa lisähevosta saa, sen sijaan pakosarjan vaihtamalla kyllä (ks. kuva vakiosta pakosarjasta niin ymmärrät). Ebaysta saa alle 200 eurolla jos uskaltaa kokeilla Itselläkin tämä vielä mietinnässä.

    Vertailuksi erään kanadalaisen hemmon E46 330i, johon vaihdettu niin ikään nokat, pakosarja, ilmanotto sekä valmis lastu (jota ei ole edes tehty tuolle kokoonpanolle): +230hv takapyöriltä eli samaa luokkaa kuin E36 M3 3.0. Niin ja lukkoperän sekä pitävien renkaiden avittamana ajettu 12.8s varttimaili.
    Last edited by Antza; 06-01-2008, 10:36.
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • P10neer1
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 114

      #17
      Tietääkö kukaan Tampereella halpaa paikkaa joka vaihtaa esim nokan. Miten huomaa +25hv lisän käytännössä ja vaikuttaako se kun minulla on automaattivaihteisto.

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        #18
        Originally posted by P10neer1 View Post
        Tietääkö kukaan Tampereella halpaa paikkaa joka vaihtaa esim nokan. Miten huomaa +25hv lisän käytännössä ja vaikuttaako se kun minulla on automaattivaihteisto.
        Suosittelen vaihdattamaan BMW-merkkiliikkeessä; työ onnistuu erikoistyökaluin suht. nopeasti (n. 5-6h), ajoitukset saa varmasti kohilleen ja työlle takuun. Homma ei tuplavanosmoottorissa ole ihan yhtä helppo kuin perus twin cam korollassa

        Nokkien vaihdon jälkeen moottorin luonne muuttuu erilaiseksi, enemmän "Motorsport-henkiseksi": tehoa kehittyy lineaarisesti lähes rajoittimeen saakka kun taas vakiomoottorissa suurilla kierroksilla tehonlisäys per yhden yksikön lisäys männän nopeudessa ei ole enää läheskään yhtä suurta kuin pienemmillä kierroksilla.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • P10neer1
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 114

          #19
          Saako noita nokkia ostettua jostain erikseen, mikä tuossa kelleners-sportsin paketissa 1100046330 E maksaa joka sisältää nokat, takavaimentimen, suodattimen ja uuden ohjelman.

          Comment

          • Antza
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 2143
            • Espoo

            #20
            Nokkia ko. malliin löytyy usealta eri valmistajalta, mm. Schrick (Kelleners ilmeisesti käyttää näitä?), Cat Cams ja Camko. Kannattaa vertailla speksejä. Pitäisi olla katukäyttöön soveltuvat, jotta mm. päästöt pysyvät sallituissa rajoissa.
            Current rides:
            F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

            Previous rides:
            E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

            Comment

            • BMW
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 3822
              • California

              #21
              Originally posted by P10neer1 View Post
              Saako noita nokkia ostettua jostain erikseen, mikä tuossa kelleners-sportsin paketissa 1100046330 E maksaa joka sisältää nokat, takavaimentimen, suodattimen ja uuden ohjelman.
              Varmin tapa saada vastaus lienee laittaa sähköpostia Kellenersin suuntaan...
              P
              R
              N
              D

              Comment

              • P10neer1
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 114

                #22
                katselin tuolta http://www.bayermann.fi/ noita nokkien hintoja niin 665€ maksaa. Mitä pitää ottaa huomionn nokkaa valitessa ja minkä on hyvä, en tiedä näistä niin hirveästi niin saa kertoa laajemmin jos jaksaa.

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #24
                  Originally posted by Antza View Post
                  Itsellä oli tarkoitus tehdä tuota Kellenersin settiä vastaava paketti. Nyt on vaihdettu Schrickin nokat sekä K&N ilmanotto. Nokilla moottorin luonnetta sai muutettua selvästi ja keski/yläpäähän lisää vetoja. Ja on täysin laillinen jos sillä on jotain merkitystä. Vielä pitäisi löytää paja, missä osaavat ECUn säätää, jotta saisi täyden hyödyn (löytyykö Suomesta Siemensin säätäjiä?). Pelkällä catback-putkistolla tuskin montaa lisähevosta saa, sen sijaan pakosarjan vaihtamalla kyllä (ks. kuva vakiosta pakosarjasta niin ymmärrät). Ebaysta saa alle 200 eurolla jos uskaltaa kokeilla Itselläkin tämä vielä mietinnässä.

                  Vertailuksi erään kanadalaisen hemmon E46 330i, johon vaihdettu niin ikään nokat, pakosarja, ilmanotto sekä valmis lastu (jota ei ole edes tehty tuolle kokoonpanolle): +230hv takapyöriltä eli samaa luokkaa kuin E36 M3 3.0. Niin ja lukkoperän sekä pitävien renkaiden avittamana ajettu 12.8s varttimaili.
                  Onko sulla mitään dyno käppyrää heittää esille noilla nokilla?
                  Onko varmaa tietoa että paljon tuli tehoa/vääntö lisää ylärekisteriin?
                  Syökö noi sun nokat siis alta minkä RPM vääntö pois?

                  ..ei sulla ole omaa topiccia tälle?
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • P10neer1
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 114

                    #25
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    ja tästä vähän vielä halvemmalla...



                    noitten kaveriksi vaikkapa K&N ilmanotto n.200-300e, pakosarja n.300e ja takavaimennin n.500e + säätö

                    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E...spagenameZWDVW
                    Mitä hyötyä tuosta takavaimentajan vaihdosta on?

                    Comment

                    • Antza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 2143
                      • Espoo

                      #26
                      Originally posted by Dani View Post
                      Onko sulla mitään dyno käppyrää heittää esille noilla nokilla?
                      Onko varmaa tietoa että paljon tuli tehoa/vääntö lisää ylärekisteriin?
                      Syökö noi sun nokat siis alta minkä RPM vääntö pois?

                      ..ei sulla ole omaa topiccia tälle?
                      En ole vielä penkittänyt enkä ole mitään topikkiakaan tehnyt. Tarkoitus oli löytää paja, missä osattaisiin ECU säätää näille, ja tämän jälkeen penkittää. Mutta tuntuu olevan Suomessa kiven alla.. Valmistaja lupaa pelkillä nokilla huipputehoa 12kW lisää ilman ECUn säätöä, veikkaan ECUn säädön kanssa selvästi suurempia lukuja. Persdynolla mitattuna alaväännöt (<2000rpm) ovat ohueammat, huomaa selvästi mikäli yrittää kiihdyttää suurella kaasulla hyvin pienillä kierroksilla (tosin voi olla alaväännöt muutenkin kateissa vanoksen epätäydellisestä toiminnasta johtuen, ks. ongelmat-osio). Mutta tuon 2000rpm jälkeen alkaa moottori heräilemään ja siitä ylöspäin hengittelee melko lailla vapaammin aina rajoittajalle saakka. Eikä moottori ennenkaikkea "puudu" 5000rpm jälkeen toisin kuin vakiona. Nyt tosin hengitysongelmat löytyvätkin sitten pakosarjan puolelta

                      Edit: sullahan on kans 328, joten voitas käydä kokeilee vaikka tuossa läheisellä "suljetulla alueella" että onnistuko viritys (=tehot eivät laskeneet)

                      Edit 2: Mikäli pakosarjan vaihtaa, jotuu tekemään suuren osan loppuputkistoa uusiksi. Tarvitsee uudet katit (vanhat ovat integroitu pakosarjaan kuten aiemmin postaamassani kuvassa näkyy), sekä mahdollisesti pidentää O2-johtoja. Lisäksi olen lueskellut, että mikäli pakosarjan vaihtaa, on suositeltavaa säilyttää alkuperäiset väli- ja takavaimentimet ellei halua ajella Peltorit korvilla
                      Last edited by Antza; 06-01-2008, 14:56.
                      Current rides:
                      F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                      Previous rides:
                      E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        #27
                        Originally posted by P10neer1 View Post
                        Mitä hyötyä tuosta takavaimentajan vaihdosta on?
                        ulkonäkö, äänet ja kai se hiukan paremmin saattaa virratakin, kun virtauksia muutenkin parannetaan... kai se parikin hevosta on aina plussaa?
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • P10neer1
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 114

                          #28
                          Käykö tuo pakosarja suoraan autooni ja uskaltaakohan tuolta tilata? Eikö tuosta suodattimesta voisi hieman tinkiä, mielestäni tuo on turhan kova hinta. Ja tarvitseeko niitä nokkia kaksi vai yhden.
                          Last edited by P10neer1; 06-01-2008, 15:04.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #29
                            Originally posted by P10neer1 View Post
                            Käykö tuo pakosarja suoraan autooni ja uskaltaakohan tuolta tilata? Eikö tuosta suodattimesta voisi hieman tinkiä, mielestäni tuo on turhan kova hinta. Ja tarvitseeko niitä nokkia kaksi vai yhden.
                            tuossa sarjassa on molemmat nokat... ei tuota suodatin kittiä saa mistään halvemmalla, ei se nyt niin kallis ole. pakosarjan pitäisi sopia suoraan ja kyllä noista uskaltaa tilata. rahteineen ja tulleineen hintaa jää n.250-300e

                            edit: suodatin maksaa rahteineen ja tulleineen kans 250-300e voihan sen suomestakin saada samaan hintaluokkaan jostain tilattua, mutta ei kyllä halvemmalla. esim. www.autoracing.fi
                            Last edited by bemu2000; 06-01-2008, 15:23.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • P10neer1
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 114

                              #30
                              Tuo pakosarja näyttää samanlaiselta kuin supersprintin, jos sen 300€ saisi niin aika halvalla mielestäni. Mitenkäs ne lambda anturit meneeköne suoraan tuohon pakosarjaan?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎