Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i virittely?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    No miks ihmeessä mä ton nyt kahteen kertaan penkittäisin. Yhdellä M54 koneella oon sen jo tehnyt. Sama penkki on edelleen käytettävissä ja tehoja se ilmoitti vakiolle M54B25 koneelle 191hv. Aika liki totuutta siis luultavasti ollaan. Oli myös muutaman hepan päässä sporttiauton penkistä jossa joskus tuli 200sx nissania jarruteltua.

    Ei mun elämä oon viidestä tai kymmenestä hepasta kii. Jos olis niin sitten pitäis viedä auto tepalmetille rototest penkkiin. Aina noissa inertiadynoissa on pieni heiton mahdollisuus vaikka miten tekis. Ekalla vedolla irtoaa vähemmän kuin tokalla, kolmannella alkaa taas jo laskea.
    Jos tuossa samassa dynossa irtoaa n. 250hv (+/-5hv) oon ihan tyytyväinen noihin.

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      Ainakin tuo viritys on taas osoittautunut ekoteoksi. Kulutus puosi samointein. Nollasin ajotietokoneen vähän vajaa neljä ja ajelin turun läpi kotiin lietoon. Keskinopeus 30km/h ja kulutus 10.8L/100km. Alkuperäisillä Pakosarjoilla meni 9,2-9,3L keskinopeuden pyöriessä 46-47km/paikkeilla. Maantiellä menee litran pienemmällä kuin ennen. Jos ajaa ankarasti rajoituksia noudattaen ero kasvaa vielä isommaksi. On ne alkuperäiset vaan käsittämättömän paskat tekeleet. Kai niiden kohdalla ainoa tärkeä ominaisuus on ollut kylmäpäästöt...

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        Originally posted by Juppe View Post
        Kai niiden kohdalla ainoa tärkeä ominaisuus on ollut kylmäpäästöt...
        +1


        editti: Harmi vaan että meni leikkaa&liimaa hommaksi, taitaa jäädä omaan 530i laittamatta. Sääli...

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Ostat vaan ne perus kiinasarjat tai fuldat ja sen jälkeen laitat katit auton alle. On todellakin vaivan arvoinen päivitys. Multa saat halvalla swchmiedmannin katit. Hinta laski juuri 150e/pari.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            Päivitellääs tätä. Sain auton vihdoin penkitettyä, mutta mutta... Ei siinä perhana oo yhtään kaakuraa enempää. Normaalissa ajossa se kyllä liikkuu vaivattomammin kuin vakiosarjoilla, mutta dyno puhui karua kieltään. 231hv/300NM. Joku tässä yhtälössä silti mättää. 4500r jälkeen kone oli lähtevinään kunnon vetoon, mutta tuntuu ihan siltä, että jostain ahdistaa. Aiemmin testattu M54B25 antoi tehoa sen 15nm/20hv lisää...

            Ajoin kolme vetoa ja tulokset olivat aika kummat. 148kw, 172kw ja 168kw. Vääntöä joka vedolla se 300nm. Tuuletuksesta oli huolehdittu ja helvetinmoinen turbiini painoi ulkoilmaa konehuoneeseen vetojen ajan. Mietin vikavaihtoehtoja, mistä lähteä ratkomaan tuota ongelmaa. Tässä pari vaihtoehtoa. .

            1. Schmiedmannin pakosarjat ovat paskat. Ebay sarjoilla todistettavasti 15hv/20nm. Näillä todistettavasti ei mitään.

            2. Maffi huonossa tikissä. Ei kuitenkaan oireile mitenkään ja kulutus vanos rempan jälkeen jälleen vähän yli 9L. Sitä ei tosin oo paljoa aikaa,mutta kai ne tiivisteet nyt sen verran ovat asettuneet, että täydet tehot antaa niiden puolesta.

            3. Disa vittuilee. Vikakoodeja ei ole. Olisiko edes mahdollista noin.

            4. Ilmanputsarin rajat tulleet vastaan. Yleisesti kirjoitellaan, että suodatinviritykset eivät anna mitään, mutta normaalisti se ahdistus on takuulla pakopuolella. 325:ssä on sama suodatin ja siksi se riiti hienosti isompiin tehoihin. Pitäisi varmaan laittaa alipainemittaria varten nippa suodatinkotelon kanteen ja katsoa, syntyykö sinne alipainetta. Toinen vaihtoehto olis jarruttaa tuo kansi auki.

            5. Voisiko se vakio takapönttö ahdistaa muka niin paljon, ettei yhtään kaakuraa enempää irtoa... En usko koska 325ti ei ollut ronkeli takapöntön suhteen. Sinähän on 316ti pnttö, johon on hitsattu 2-haarainen ulostulo.

            6. DME:n adaptaatiot nollaamatta päin persettä toimineen vanoksen jäljiltä.

            7. vaatisko toi B30 sitten ohjelmaan muutoksia ettänoista mutoksista saisi hyödyn irti. Vaikea uskoa että sen kohdalla olisi näin, kun B25 ei niitä vaatinut.

            En mä vielä aio hanskoja heittää tiskiin. Jostain pikku hommasta tuo nyt hakkaa vastaan.

            Edit: Mitatut tehot ohjelmallisesti korjattuja konetehoja. Penkki Boschin valmistama ja säännölisesti kalibroitu. Antanut ennenkin hyvin realistisen tuntuisia lukuja. No en onneks ollut ainoa bemaristi jota vitutti tänään... Oli siellä yksi nollakakkonen, jonka kuskia vitutti vielä enemmän
            Last edited by Juppe; 05-10-2010, 00:27.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              Heität vedon ajaksi suotimen ja /tai vaimentimen kokonaan veke niin tuollahan se selviää ahistaako. Olen valmis uskomaan että suodin voi ahdistaa. Tähän mennessä olen yhteen automalliin törmännyt jossa näin oikeasti oli.

              Joskus on sama käynyt mielessä että painemittarilla selviäisi ahistaako suodin tai sen ympärillä olevat hilppeet jotain
              Last edited by petrolhead; 05-10-2010, 00:30.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Pelkällä maffilla ei kannata penkittää. SR20DET nissan (305hv) hukkasi 15hv, kun ilmamäärämittarin edstä poisti apexin vapaavirtaussuodattimen. Tuli vissiin jotain pyörteilyä, mikä häiritsi mittaria. Apexi oli sellainen dual funnel mallinen, jossa ilma ohjautui fiksusti mittarille. Täytyy katsoa, jos ensi viikolla pääsisi uudestaan testaamaan.

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Pienet imuvuodot ja ei näy vikakoodeissa. Imusarjan tulpat jne :think
                  + adaptaatioiden nollaus yms.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    Voi kai niitä olla, mutta ei se ainakaan oireile niin, että olisi imuvuotoja... Mäkin luulin, että tossa olisi niitä, mutta kaikki käyntihäiriöt katosivat vanosrempan jälkeen.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      Originally posted by Juppe View Post
                      Voi kai niitä olla, mutta ei se ainakaan oireile niin, että olisi imuvuotoja... Mäkin luulin, että tossa olisi niitä, mutta kaikki käyntihäiriöt katosivat vanosrempan jälkeen.
                      Joo mutta äkkiäkös ne vähän vaikuttaa tehoihin. Tuossa Ex-E60 oli vaan ne imusarjan päädyssä olevat kumitulpat rikki. Uusimalla ne ja nollaamalla adaptaatiot oli aika suuri vaikutus kulkupuoleen. Toki ei tullut dynotettua ennen ja jälkeen mutta MAF-testin mukaan eroa oli reilusti :think
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Originally posted by Juppe View Post
                        Pelkällä maffilla ei kannata penkittää. SR20DET nissan (305hv) hukkasi 15hv, kun ilmamäärämittarin edstä poisti apexin vapaavirtaussuodattimen. Tuli vissiin jotain pyörteilyä, mikä häiritsi mittaria. Apexi oli sellainen dual funnel mallinen, jossa ilma ohjautui fiksusti mittarille. Täytyy katsoa, jos ensi viikolla pääsisi uudestaan testaamaan.
                        No joo , ja yksi toinen "auto" luovutti enemmän tehoa kun sutari oli pois.. MAF sai pulssimaisesti tai jotain ilmaa ja sen höpösignaalin vuoksi määräsi koneelle reilusti enemmän soppaa , mikä sitten siinä tapauksessa oli hyvästä.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          Originally posted by Juppe View Post

                          2. Maffi huonossa tikissä. Ei kuitenkaan oireile mitenkään ja kulutus vanos rempan jälkeen jälleen vähän yli 9L. Sitä ei tosin oo paljoa aikaa,mutta kai ne tiivisteet nyt sen verran ovat asettuneet, että täydet tehot antaa niiden puolesta.
                          Tee MAF testi, mittaristosta salavalikon kautta testi # 4.1, joidenkin tietojen mukaan kulutus pitäisi olla 3l koneella luokkaa 80l/h.
                          Itse sain 2.vaihteella suoralla tiellä just ennen rajoitinta 76L/h.

                          3. Disa vittuilee. Vikakoodeja ei ole. Olisiko edes mahdollista noin.
                          DISAn toimintaa pystyy itse katsomaan että toimiiko koko venttiili vai ei, kaveri kaasuttelemaan ja itse katot että kääntyykö läppäakseli ja miten paljon se kääntyy.
                          4. Ilmanputsarin rajat tulleet vastaan. Yleisesti kirjoitellaan, että suodatinviritykset eivät anna mitään, mutta normaalisti se ahdistus on takuulla pakopuolella. 325:ssä on sama suodatin ja siksi se riiti hienosti isompiin tehoihin. Pitäisi varmaan laittaa alipainemittaria varten nippa suodatinkotelon kanteen ja katsoa, syntyykö sinne alipainetta. Toinen vaihtoehto olis jarruttaa tuo kansi auki.
                          Tähän en usko, ilmanputsari+kotelo+koko rakenne virtaa varmasti lähemmäs 300hp
                          6. DME:n adaptaatiot nollaamatta päin persettä toimineen vanoksen jäljiltä.
                          Tämä voi pitää paikkaansa , mutta kuitenkin olen vähän skeptinen että se vaikuttais suoraan noihin teho"menetyksiin".

                          Tulpat ja ilmanputsari olis hyvä vaihtaa, imuvuodot tutkia ja uusia, haitarikumiputket MAF -> kaasuläppä, samalla kattoo että haitariputki kiinnittyy kunnolla kaasuläpän runkoon eikä vinosti, sille haitariputken kielelle kun on oma syvennys kaasuläpän rungossa, se kun asennetaan vinoon niin imuvuoto on hyvinkin mahdollinen vaikka putket olisivat uudet.

                          Taas olisi pitännyt tehdä tehomittaus ennen muutoksia, nyt ei taaskaan olla varmoja että oliko ennen muutoksia esim. 20hp / 15Nm pois koneesat jotka nyt tuli sitten takaisin
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            Tähän en usko, ilmanputsari+kotelo+koko rakenne virtaa varmasti lähemmäs 300hp
                            Mihin perustuen? Musta se reikä, josta toi kone ilman ottaa on todella pieni. Monessa 1.6L koneessa sama reikä on 2x tuon kokoinen. Ei koko toki kaikkea kerro,mutta ihmeen ahdas se reikä on, johon keulalta tuleva ilmanotto kiinnittyy.

                            Haitariputki on ehjä. Olen sen tutkinut joku aika sitten. Tulpilla ajettu alle 10tkm. samoin ilmanputsarilla. Maffitesti täytyy kyllä tehdä. Täytyy jostain kaivella miten tuon valikon sai esiin. Olis tarvinnu dynottaa ennen. Ei vaan saanu aikaiseksi.

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              En nyt muista tarkkaan mistä luin (täältä tai jenkkisivuilta joka tapauksessa) kun siitä on jo aikaa, mutta joku oli testaillut virtauksia niin +300hp riittää orkkis ilmanottojärjestelmä.
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • kamu
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2005
                                • 182
                                • Pori

                                No mites tässä lopulta kävi ?.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎