Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330D perän repeämä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marz
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 33

    E46 330D perän repeämä

    Vein autoni huollettavaksi BMW-merkkihuoltoon. Tarkoituksena oli vaihtaa perän puslat plus muuta pientä. Aamulla totesin tiskillä, että olisko perä revennyt kun kolahtaa niin ikävästi. Olin jopa tulostanut BMW TIS-paperit kyseisestä E46 tyyppiviasta, joista ilmeni miten repeämät pitäisi korjata. Papereista kävi jopa ilmi, että BMW on ainakin muissa maissa maksanut kyseiseisiä korjauksia koritakuun piikkiin tai ainakin osan laskusta. Miten on BWM Suomessa repeämiä korvannut?

    Noh... Iltapäivällä kun kävin hakemassa auton, niin korjaaja ilmoitti, että vasemman takimmaisen puslan vierestä oli löytynyt melkein 10cm repeämä ja että se on nyt hitsattu!!! Öh??? Meniköhän tämä nyt ihan oikein? BMW:n papereissa kun luki, että alle 2cm repeämät korjataan vaahdolla ja yli 2cm repeämät johtaa koko alustan osan vaihtoon. Kestääkö tuollainen hitsaus? Romahtiko auton jälleenmyyntiarvo? Miksi repeämä korjataan KYSYMÄTTÄ hitsaamalla, kun BMW:n papereissa lukee ihan muuta??? Mitä minun pitäisi tehdä?
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    Ihan vaan koneinsinöörijärjellä ajateltuna tässä tapauksessa hitsaaminen on kyllä ihan päisevä korjausmetodi. Meinaan, että kun kyse on koripellistä. joka on hitsattu, liimattu ja (ehkä) niitattu kokonaisuus, niin eipä sitä kokonaisuutta muulla tunnetulla tekniikalla ehjätä. Mitä olen internetistä seurannut, niin se on vaan halkeama siinä koripelissä, perän kannakkeen vieressä. En tiedä onko siihen valmistajalta tullut mitään vahvikepaljon hitsaamisen lisäksi. Mutta joka tapauksessa se liittäminen pitä tehdä hitsaamalla. Keston kannaltahan hitsi lasketaan oikein tehtynä yhtä lujaksi kuin valsattu pelti. Siitä sauman läheltä se repeää kuitenkin uudestaan, jos siihen ei ole vahvikepeltiä laitettu.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      ...ja sen pohjapellin vaihto käytännössä tarkoittaa koko korikehikon vaihtoa(+otteeseen vaihtoprosentit)....tai muussa tapauksessa sitä hitsisaumaa syntyykin sitten metritolkulla. Kummassakin tapauksessa jälleenmyyntiarvo romahtaa taatusti....

      Comment

      • Antza
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2143
        • Espoo

        #4
        BMW:llä on tätä nykyä saatavilla E46 malleihin vastaavat vahvikepalat kuin E36 malliin: http://www.realoem.com/bmw/showparts...26&hg=41&fg=05

        Näiden avulla ei pelkästään repeämää saada korjatuksi vaan korista tehtyä apurungon kiinnikepisteiden kohdasta aiempaa huomattavasti kestävävämpi/jämäkämpi. Eli tuskin ainakaan jälleenmyyntiarvoa pudottaa ko. korjaus, kun ostajan vaihtoehtona on auto, jossa on "pehmeä" kori. Varsin suositeltava ennaltaehkäisevä toimenpide vaikkei olisikaan repeämää/murtumaa ottaen huomioon ongelman yleisyyden.

        Korjaus kuuluu koritakuun piiriin. Takuun on nimenomaan myöntänyt tehdas, joten ei ole merkitystä a) missä BMW-korikorjaamossa korjauttaa b) mistä maasta auto on ostettu.
        Last edited by Antza; 15-05-2008, 14:49.
        Current rides:
        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

        Previous rides:
        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

        Comment

        • marz
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 33

          #5
          Kiitoksia vastanneille!

          Comment

          • Murska
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 382
            • Savo

            #6
            Ihan mielenkiinnon vuoksi , millä tavoin tuo perän repeäminen oireilee. Esim. veteleekö / kolahteleeko tms. voiko huomata muuten kuin nosturilla vai huomaako helposti silloinkaan??
            e61 530i touring M-sport LCI -08
            Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
            Ex:e46 330i -01 Sedan
            Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

            Comment

            • Blacksatin
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 954
              • Mäntsälä

              #7
              Originally posted by Murska View Post
              Ihan mielenkiinnon vuoksi , millä tavoin tuo perän repeäminen oireilee. Esim. veteleekö / kolahteleeko tms. voiko huomata muuten kuin nosturilla vai huomaako helposti silloinkaan??

              Sama asia kiinnostaa täälläkin:think

              Comment

              • BMW323
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 994
                • kempele

                #8
                Originally posted by Murska View Post
                Ihan mielenkiinnon vuoksi , millä tavoin tuo perän repeäminen oireilee. Esim. veteleekö / kolahteleeko tms. voiko huomata muuten kuin nosturilla vai huomaako helposti silloinkaan??

                entä onko e30 samaa ongelmaa ku tuntuu joskus kolahtelevan vaikka kaikki on kunnosa
                Nissan Stagea NM35 -01
                2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                harrastepohjalta E21 316

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by BMW323 View Post
                  entä onko e30 samaa ongelmaa ku tuntuu joskus kolahtelevan vaikka kaikki on kunnosa
                  Eipä noissa ole tietääkseni mokomaa.

                  Isot perän puslat kannattaa tarkistaa, niistä saa kolauksia aikaan.

                  Comment

                  • Murska
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 382
                    • Savo

                    #10
                    Originally posted by Murska View Post
                    Ihan mielenkiinnon vuoksi , millä tavoin tuo perän repeäminen oireilee. Esim. veteleekö / kolahteleeko tms. voiko huomata muuten kuin nosturilla vai huomaako helposti silloinkaan??
                    Halloota, onko tietoa / kokemuksia??? :think

                    p.s. pidetäänhän e30 sivussa tästä threadista.
                    e61 530i touring M-sport LCI -08
                    Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                    Ex:e46 330i -01 Sedan
                    Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Pistinkin jo tuonne toiseen topiciin tämän saman linkin, mutta tuolta löytyy vahvistussarja sekä videopätkä siitä miltä revennyt perä näyttää.

                      ---->> LINKKI
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Murska
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 382
                        • Savo

                        #12
                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Pistinkin jo tuonne toiseen topiciin tämän saman linkin, mutta tuolta löytyy vahvistussarja sekä videopätkä siitä miltä revennyt perä näyttää.

                        ---->> LINKKI
                        Kiitoksia tästä. Mutta tuollakaan ei oikein kuvailla miten se tuntuu / on huomattavissa ajossa. Itsellä on epäilyksiä jostain viasta apukuskin puolella takana, mutta pintapuolisesti nosturilla tarkasteltaessa mitään rikkinäistä ei näy.

                        Tämä olisi hyvä saada klaarattua nyt kun koritakuu on vielä voimassa.
                        Last edited by Murska; 22-05-2008, 09:59.
                        e61 530i touring M-sport LCI -08
                        Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
                        Ex:e46 330i -01 Sedan
                        Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #13
                          Tuolla käsijarrua vasten painamisella pitäisi näkyä jos on jostain revennyt. Helpoiten onnistuu varmasti nosturilla, mutta kyllä sen pitäisi nähdä ihan pyörät maassakin kun katsoo myötääkö pelti mistään.

                          Mutta jos kiihdytyksessä tuntuu sellainen heijaus vaihteenvaihdon kohdalla, niin syyllinen löytyy luultavasti taka-alatukivarsien etummaisista puslista. Omasta ne oli aivan loppu ja aina kun vaihtoi vaihdetta tuntui siltä kuin auton perä olisi pyrkinyt pois alta. Uudet puslat alle ja loppui samantien.
                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • henri
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 5752
                            • Kiuruvesi/Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by NokiLeka View Post
                            Tuolla käsijarrua vasten painamisella pitäisi näkyä jos on jostain revennyt. Helpoiten onnistuu varmasti nosturilla, mutta kyllä sen pitäisi nähdä ihan pyörät maassakin kun katsoo myötääkö pelti mistään.

                            Mutta jos kiihdytyksessä tuntuu sellainen heijaus vaihteenvaihdon kohdalla, niin syyllinen löytyy luultavasti taka-alatukivarsien etummaisista puslista. Omasta ne oli aivan loppu ja aina kun vaihtoi vaihdetta tuntui siltä kuin auton perä olisi pyrkinyt pois alta. Uudet puslat alle ja loppui samantien.
                            Tätä tekee itelläkin, varsinkin kun kunnolla kiihdyttää, kaupungin urasilla teillä ja kytkintä nostaessa (varsinkin 2-3, 3-4) 1-2 vaihteelle vaihtaessa tai pakittaessa ei kuulu mitään ja kiihdytyksen jälkeen kun nostaa jalan kaasulta kuuluu se tumps ääni, muuten peräpää ei äännä mitenkään (ei pauku, eikä narise/rutise)...Tuntuu, niinkun ois väljää pitkittäissuunnassa

                            veikkaus, että peränpuslat, kardaaninrättinivel tai sitte iskarienyläpäät..Nämä kaikki menee vaihtoon tässä 1-2kk:n sisään.
                            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                            Ex. E30 320i 2d GTS -88


                            E46 330Cd (projekti V.2)


                            ----------------------------

                            Comment

                            • Robi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 7606
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by Murska View Post
                              Kiitoksia tästä. Mutta tuollakaan ei oikein kuvailla miten se tuntuu / on huomattavissa ajossa. Itsellä on epäilyksiä jostain viasta apukuskin puolella takana, mutta pintapuolisesti nosturilla tarkasteltaessa mitään rikkinäistä ei näy.

                              Tämä olisi hyvä saada klaarattua nyt kun koritakuu on vielä voimassa.
                              Huomaa ainakin kun lähtee peruutamaan loivan ylämäkeen niin takaa kuulu kolahdus. Samanlainen kolahdus kuin loppuunajetusta iskarista mutta toi kuuluu siis ihan ryömintävauhdissa. Ajossa ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa. Vikahan esiintyy about kaikissa -98->01 vuotisissa autoissa isommalla koneella. (328i, 330i, 330d)

                              Jos auton saa nosturille (tee se itse hallit tms) niin on helppo tarkistaa. Katsoo jokaisen neljän ison puslan juuresta näkyykö siellä halkeamaa...toki noissa on monikerrosrakenne niin jos sisempi pelti on revennyt niin sitäpä ei sitten näekään ennenkuin ulompikin halkeaa...BMW:n ohjeethan on tosiaan että isommissa halkeamissa koko takaosan lattia vaihdetaan..ei siis niinkuin Hemi mainitsi että koko korikehikko pitäisi uusia. Takalattian vaihto oli Espoon Laakkosen hinta-arvion mukaan 10k€ mutta totesivat että yhteenkään ei ole Suomessa vielä sitä vaihdettu. On selvitty pienemmillä korjaksilla, eli juurikin noita vahvikepaloja käyttäen. Koritakuuseen on tietääksen kakki mennyt tähän asti jos on ymmärtänyt kysyä asiaa sieltä.
                              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                              Tiedustelut priva tai 0452210069

                              Current
                              E61 530d
                              E39 530d
                              E39 520iA
                              E46 330xd
                              E28 528i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎