Announcement

Collapse
No announcement yet.

miksi e46 jyristää kiihdyttäessä?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • palmju
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 12
    • e-pohjanmaa

miksi e46 jyristää kiihdyttäessä?

eli tollainen bensa manuaalibemari täristää ja pitää pientä jyrinää kun kiihdyttää. vika esiintyy lievempänä myös tasakaasulla ajettaessa. vikaa on jotenkin vaikea paikallistaa mutta vaikuttaa kuin voimansiirtolaitteissa olisi jokin epätasapainossa.
    Kaveri epäili että kardaani on ollut joskus irti ja kasattu keskeltä väärälle poorille. eli onko siellä jotkut merkit joiden mukaan kartaani pitää laittaa?
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17508
    • Turku

Vika voi olla rättinivelessä tai kardaanin vetonivelessä. Vain erittäin ammattitaitoinen kaveri paikallistaa.
    Näillä mennään:
    - BMW E81 118i since 2017
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998

Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

Comment

• kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

Olisikohan kardaanin tukilaakeri tiensä päässä. Varsinkin matalissa tasanopeuksissa laakerin ääni olisi voimakas.
      Paljonko autolla on kelattu ja mikä on malli ja vuosimalli? Milloin ja miten ääni on alkanut kuulumaan?
      Kokeilemalla se selviää...

Comment

• makkenakke
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 121

Itellä kuuluu älytön jyristys ku painaa kaasun pohjaan vitos vaihteella, vastaavasti vaikka nelosella ääntä ei kuulu. Myös tärinää on havaittavissa ~100 km/h vauhdissa. Renkaat ovat uudet. Ideoita?

Comment

• Iltsu
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 778
          • Espoo

Täällä kanssa ongelmia, itseasiassa kahdenlaista.
          Ensinnäkin paikaltaan kiihdyttäessä kuuluu vaimeaa, hyvin pientä jurinaa.
          Ja nyt on alkanut kuulumaan esim. ylämäkeen ajettaessa 80-100 tasanopeudessa pienillä kierroksilla sellasta matalaa, ihan kunnon jurinaa. Loppuu heti kun ottaa kaasun pois.
          Onko se prkeleen turbiini menny?

Nämä kaksi siis ihan eri ääni ja eri tilanteissa. Ton ensimmäinen vielä menee, mutta
          toi toinen :unhappy:
          On kyllä autoliikkeen 6kk takuu vielä voimassa että jos kilahtaa kunnolla niin korvaako ne kaikki vaiko puolet?

On se nyt jumalauta jos saa pelätä että millon neljä vuotta vanha auto laukeaa.
          Tesla Model Y Performance
          E36 318iS "jäärata/rallicross"

Comment

• Olio
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 139
            • Kerava

Mulla e36 M3 3.0 täristää/jurisee lähinnä 2 ja 3 vaihteilla kiihdyttäessä ja motin kierrosten ollessa 2000-3500rpm...
            rättinivel oli halkeillu monesta kohtaa, se vaihdettiin nyt perjantaina bemu oy.ssä, vaiva helpotti aika paljonkin mutta ei poistunut kokonaan. Ehdotuksia?

Bemu oy.n äijä oli alunperin koeajettuaan autoa sitä mieltä että saattas olla kytkin, kun on hänen mielestään outo... kuulostaa musta aika kaukaa haetulta :think

Comment

• -Ville-
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 12
              • Kuopio

Mulla piti E46 328 just tuolleen jyrinää melkein joka vaihteella ku paino kaasun pohjaan. Kardaanin takimmainen nivel oli menny. Ostin purkaamolta 40tkm ajetun kardaanin. Heti loppu jyrinä kun tuon vaihto paikoilleen.

Comment

• ArttuA
                Newbiemmer
                • Mar 2009
                • 7
                • Sipoo

Mulla täysin samanlainen vika 2003 320da:ssa, ollut 2 kertaa merkkiliikkeessä korjattavana saman vian takia, mutta vikaa ei ole löydetty..

Comment

• petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

Originally posted by palmju View Post
                  eli tollainen bensa manuaalibemari täristää ja pitää pientä jyrinää kun kiihdyttää. vika esiintyy lievempänä myös tasakaasulla ajettaessa. vikaa on jotenkin vaikea paikallistaa mutta vaikuttaa kuin voimansiirtolaitteissa olisi jokin epätasapainossa.
                  Kaveri epäili että kardaani on ollut joskus irti ja kasattu keskeltä väärälle poorille. eli onko siellä jotkut merkit joiden mukaan kartaani pitää laittaa?
                  Jos kyseessä olisi kardaanin epätasapaino niin eikö sen pitäisi ravistaa nopeuden mukaan riippumatta siitä kiihdytätkö. Mieleen tulee kardaanin nivelet , etuveto jos olisi niin sanoisin vetarit
                  Auto ylös ja ukko alle tutkimaan
                  Last edited by petrolhead; 01-03-2009, 19:21.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

Comment

• ArttuA
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 7
                    • Sipoo

Originally posted by petrolhead View Post
                    Jos kyseessä olisi kardaanin epätasapaino niin eikö sen pitäisi ravistaa nopeuden mukaan riippumatta siitä kiihdytätkö. Mieleen tulee kardaanin nivelet , etuveto jos olisi niin sanoisin vetarit
                    Auto ylös ja ukko alle tutkimaan
                    Mulla ainakin juristaa vain pieni veto päällä, eli tasaisesti hiljaa kiihdyttäessä n.70-120 km/h nopeudessa tai vastaavasti vaikkapa vakkari päällä loivassa ylämäessä. Vois siis olla vaikeaa tutkia esim. nosturilla perä ilmassa ajamalla. Ääni loppuu kun höllää kaasun tai painaa reilusti lisää. Oon ajanu autolla n.15tkm ja ääni senkun voimistuu kokoajan. Kylmänä tekee mun mielestä herkemmin, mutta myös lämpöisenä satunnaisesti. Vinkkejä vinkkejä.. Itse en aio korjata, mutta minne vien seuraavaksi korjattavaksi kun edellisessä merkkiliikkeessä ei tosiaan vikaa löytynyt kahdellakaan käynnillä? Autolla ajettu alle 140tkm.
                    Last edited by ArttuA; 01-03-2009, 20:28.

Comment

• petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

Originally posted by ArttuA View Post
                      Mulla ainakin juristaa vain pieni veto päällä, eli tasaisesti hiljaa kiihdyttäessä n.70-120 km/h nopeudessa tai vastaavasti vaikkapa vakkari päällä loivassa ylämäessä. Vois siis olla vaikeaa tutkia esim. nosturilla perä ilmassa ajamalla. Ääni loppuu kun höllää kaasun tai painaa reilusti lisää. Oon ajanu autolla n.15tkm ja ääni senkun voimistuu kokoajan. Kylmänä tekee mun mielestä herkemmin, mutta myös lämpöisenä satunnaisesti. Vinkkejä vinkkejä.. Itse en aio korjata, mutta minne vien seuraavaksi korjattavaksi kun edellisessä merkkiliikkeessä ei tosiaan vikaa löytynyt kahdellakaan käynnillä? Autolla ajettu alle 140tkm.
                      No en mä sitä tarkoittanutkaan että epätasapainoa tutkittaisiin perä ilmassa, vaan rikki olevia niveliä voisi etsiä menemällä ihan sinne alle pyörittelemään
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

Comment

• ArttuA
                        Newbiemmer
                        • Mar 2009
                        • 7
                        • Sipoo

Originally posted by petrolhead View Post
                        No en mä sitä tarkoittanutkaan että epätasapainoa tutkittaisiin perä ilmassa, vaan rikki olevia niveliä voisi etsiä menemällä ihan sinne alle pyörittelemään
                        Juu, luulis kyllä että ne on katsottu huollossa..

Comment

• petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

Mikähän siinä nyt voisi olla seuraavana... Katsoa samat paikat uudestaan, siirtyä sitten tutkimaan moottorin/vaihteiston/perän/apurunkojen kiinnityksiä. Ihme paikoista noita jyrinöiden syitä joskus löytyy (muistuu mieleen yksi kosla joka jyristi kun rattia käännettiin paikallaan. Monien moinien hilujen vaihdon jälkeen vika löytyi hihnan kiristäjästä ja laturin vapakytkimestä )
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316

Comment

• Cooppper
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 217
                            • Kuopio

Originally posted by Olio View Post
                            Mulla e36 M3 3.0 täristää/jurisee lähinnä 2 ja 3 vaihteilla kiihdyttäessä ja motin kierrosten ollessa 2000-3500rpm...
                            rättinivel oli halkeillu monesta kohtaa, se vaihdettiin nyt perjantaina bemu oy.ssä, vaiva helpotti aika paljonkin mutta ei poistunut kokonaan. Ehdotuksia?

Bemu oy.n äijä oli alunperin koeajettuaan autoa sitä mieltä että saattas olla kytkin, kun on hänen mielestään outo... kuulostaa musta aika kaukaa haetulta :think
                            Mulla kuuluu ihan samanlainen jyrinä 2 ja 3 vaihteilla kiihyttäessä. Kardaanin laakeri, tukikumi ja ristikot vaihdettu vähän aikaa sitten. Voiko johtua kardaanin epätasapainosta tai korjautuisko kardaanin vaiholla?
                            Sutimisen iloa.
                            Bmw e36 316i Sedan -91
                            Ex Bmw e36 325i Coupé -92
                            Ex Bmw e36 325i Sedan -91 M-Look
                            Ex Bmw
                            e36 325i Sedan -94
                            Ex Bmw e30 316i Coupé -89

http://jrauto.1g.fi/kuvat/

Comment

• Olio
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2008
                              • 139
                              • Kerava

Originally posted by Cooppper View Post
                              Mulla kuuluu ihan samanlainen jyrinä 2 ja 3 vaihteilla kiihyttäessä. Kardaanin laakeri, tukikumi ja ristikot vaihdettu vähän aikaa sitten. Voiko johtua kardaanin epätasapainosta tai korjautuisko kardaanin vaiholla?
                              Sehän täs onkin perseestä että jos/kun ei oo mitään näkyvää vikaa niin VAIHDA niitä osia Onx halpaa?
                              Onko sul rättinivel vaihdettu? mulla tosiaan se autto jonkin verran, varsinkin kylmänä juristaa edelleen...

Bemu oy.n äijän vaihtoehdot oli kytkin, kardaanin tasapainotus, kaksoismassavauhtipyörä( mulla suljettu osittain pois kun ei väpätä kauheesti)
                              Ota näistä nyt selvää kun kukaan ei mistään mitään tiiä

Comment

Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎